Inbjudan till julbordslunch i Stockholm och Uppsala

Anmälan

EVENT

Välkommen att fira in julen med Sveriges Åkeriföretag ABC!
Vi bjuder in till våra traditionsenliga julluncher i både Uppsala och Stockholm – fyllda med god mat, trevligt sällskap och inspirerande samtal.

Välj den ort som passar dig bäst och kom och fira in julen tillsammans med kollegor i branschen!

Under lunchen får du chansen att:

  • Träffa branschkollegor och utbyta erfarenheter
  • Höra senaste nytt om vad som är på gång inom Sveriges Åkeriföretag
  • Njuta av julens smaker i en avslappnad och stämningsfull miljö

Ta gärna med en kollega eller en icke-medlem – alla som är nyfikna på Sveriges Åkeriföretag är varmt välkomna! Vi bjuder på julbord för en person per företag.

Vi ser fram emot två härliga långluncher fyllda med julstämning!

Varmt välkomna önskar Sveriges Åkeriföretag ABC

Praktisk information

Jullunch i Uppsala
Plats: Sven Dufva, Dag Hammarskjölds väg 40, Uppsala
Datum: Onsdag 4 december
Tid: 11:15–13:30

Jullunch i Stockholm
Plats: Långholmens Wärdshus, Alstaviksvägen 17, Stockholm
Datum: Tisdag 10 december
Tid: 11:30-14:00


Antal platser: Begränsat till 20 personer.
Oanmälda bortfall debiteras 500 kronor.
Meddela eventuella allergier eller specialkost till hanna.magnusson@akeri.se.

Anmälan

Anmäl dig genom att skicka dina uppgifter till hanna.magnusson@akeri.se eller gör din anmälan här.

Sista anmälningsdag Uppsala: 28 november
Sista anmälningsdag Stockholm: 3 december

Anmälan

Kontakta mig om du har frågor

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Aktuella nyheter

lastbil på väg.

HÅLLBARHET 2025-11-13

Fair Transport når milstolpen: 1 000 certifierade företag

Fair Transport har nått en viktig milstolpe. I dag finns 1 000 certifierade åkeriföretag som valt att kvalitetssäkra sitt arbete inom trafiksäkerhet, arbetsmiljö och klimatansvar vilket markerar ett växande engagemang i hela åkerinäringen för ansvarstagande och hållbarhet i hela transportkedjan.Den 999:e och 1 000:e certifieringen kom via två delägare i TransportCentralen, Knäreds Flistransport AB och Br. Davidssons Entreprenad AB, vilket gjorde att barometern slog över till fyrsiffrigt. För TransportCentralen är certifieringen ett kvitto på värderingar som länge präglat verksamheten – att agera ansvarsfullt, skapa trygghet och alltid se framåt.– Det är otroligt roligt att en delägare på TransportCentralen blev nummer 1000. Vårt mål är att certifiera alla våra åkeriföretag och vi är snart där. Certifieringen är en enkel process som går extremt smidigt, och som ger en enorm marknadsfördel, säger Thomas Skottlund, Affärsområdeschef Logistik på TransportCentralen.– Att Fair Transport nu nått 1 000 certifierade företag visar att allt fler åkerier vill synliggöra sitt hållbarhetsarbete och möta kundernas krav på transparens, ansvar och rapportering, säger Maria Werpers Dahl, verksamhetsledare på Fair Transport.Intervju med Thomas Skottlund

Läs mer
hallbarhetskonferens.jpg.

EVENT 2025-11-12

Save the date – Hållbarhetskonferens 2026

10 mars kl. 10.00–16.00 • Piperska Muren, Stockholm Sveriges Åkeriföretag bjuder in till hållbarhetskonferens, en dag för inspiration, kunskapsutbyte och dialog med fokus på åkerinäringens omställning. Under dagen fördjupar vi oss i vägen mot fossilfria transporter. Vi sätter särskilt fokus på hur el och biodrivmedel fungerar i praktiken för olika typer av transporter, och hur tekniken, infrastrukturen och affären kan utvecklas för att möjliggöra en hållbar och lönsam omställning i hela åkerinäringen. Vi diskuterar också hur hållbarhetsrapportering och ökade krav från transportköpare påverkar branschen, och hur åkeriföretagen kan förbereda sig för och möta dem. Vi lyfter samtidigt hur ett strukturerat hållbarhetsarbete kan stärka relationen till kunder, effektivisera verksamheten och skapa nya affärsmöjligheter. Dessutom bjuder vi på en klimatpolitisk spaning som ger dig insikt i vilka politiska, ekonomiska och tekniska faktorer som formar förutsättningarna för åkerinäringens omställning – och hur de påverkar dina möjligheter som företagare framåt. Dagen bjuder på företag som delar sina erfarenheter av hållbarhetsarbete och omställning till fossilfria alternativ, samt goda möjligheter till mingel, nätverkande och frågor till experter. 🗓️ Boka in den 10 mars redan nu – mer information och anmälan kommer snart! 📍 Piperska Muren, Stockholm ⏰ Kl. 10.00–16.00 

Läs mer
Örebro 35 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-17

Att tänka på när du väljer indexserie

Att välja rätt indexserie är en av de vanligaste frågor som kommer in till oss på Sveriges Åkeriföretag. Många upplever att det är svårt att veta vilken serie som ska användas och lika svårt att förstå vad som egentligen skiljer dem åt. Det är helt naturligt. Indexserierna är inte framtagna för att beskriva ”en bransch i stort”, utan för att spegla kostnadsstrukturen i olika typer av transportuppdrag. Därför behöver man alltid utgå från sina egna kostnader för att hitta rätt.Det viktigaste att komma ihåg är att indexserierna bygger på en fördelning mellan förare, drivmedel och övriga kostnader och att syftet är att spegla kostnadsutvecklingen i just din affär. Därför handlar valet av indexserie aldrig om att hitta ”den perfekta etiketten”, utan om att välja den serie som liknar din egen kalkyl mest. Två företag som kör liknande uppdrag kan landa i olika indexserier beroende på sina faktiska kostnadsandelar. Det centrala är alltså hur uppdraget kostnads¬mässigt fungerar, inte vad det heter.Index är ett verktyg för riskminimering som gör att ersättningen i ett avtal följer kostnadsutvecklingen i affären. Syftet är att bevara samma kostnadsnivå över avtalets gång, varken mer eller mindre. Det betyder också att index inte mäter alla kostnader i ett åkeri, utan bara vissa utpekade kostnadsslag. Kostnadsslag i SÅ IndexFörare (kollektivavtalslöner med sociala kostnader)Drivmedel – t.ex. diesel, HVO, RME, LBG, el, CBGAvskrivningRäntaFordonsskattAdministration & övrigtDäckReparationerDet är dessa kostnadsslag som index följer upp och reglera över tid. Andra kostnader så till exempel, löneglidning, arbetskläder, fortbildning, nya kundkrav eller högre elpriser för lokaler ingår inte i Index. Därför behöver de alltid hanteras i grundkalkylen och i priset vid avtalsstart.Vilka indexserier finns i SÅ Index?SÅ Index bygger på så kallade typtransporter. I SÅ Index finns följande serier:T08SÅ11MD Lokaldistribution Distribution inom framför allt städer. Hög andel tid för lastning och lossning, relativt låg fordonsinvestering. Enkelskift dagtid.T08SÅ12MD Regional distributionDistribution med lastbil utan släp, med flera stopp för lastning och lossning.T08SÅ13MD Långväga distributionBil och släp med lång körsträcka och flera last- och lossningsställen.T08SÅ14MD PartigodsBil och släp eller bil med trailer. Relativt kort andel tid för lastning/lossning – större del av tiden är körning.T08SÅ15MD DragbilstransportDragbil som kör trailer, containrar m.m. Hög körsträcka i relation till arbetstid.T08SÅ16MD Tank- och bulktransportTransporter i skift med bulk- eller tankekipage.T08SÅ17MD SkogsråvaraTransport av rundvirke och flis. Ofta mer än ett skift och tuff driftmiljö.T08SÅ18MD Anläggning kort sträckaAnläggningsfordon med låg körsträcka, t.ex. kranbil, mycket tid på arbetsplats.T08SÅ19MD Anläggningstransport bilAnläggningsbil utan släp.T08SÅ20MD Anläggningstransport bil och släpTreaxlig anläggningsbil med släp eller kärra.Kom ihåg: Namnet är bara en etikett. Det viktiga är hur kostnadsandelarna ser ut i serien.

Läs mer