Inbjudan till julbordslunch i Stockholm och Uppsala

Anmälan

EVENT

Välkommen att fira in julen med Sveriges Åkeriföretag ABC!
Vi bjuder in till våra traditionsenliga julluncher i både Uppsala och Stockholm – fyllda med god mat, trevligt sällskap och inspirerande samtal.

Välj den ort som passar dig bäst och kom och fira in julen tillsammans med kollegor i branschen!

Under lunchen får du chansen att:

  • Träffa branschkollegor och utbyta erfarenheter
  • Höra senaste nytt om vad som är på gång inom Sveriges Åkeriföretag
  • Njuta av julens smaker i en avslappnad och stämningsfull miljö

Ta gärna med en kollega eller en icke-medlem – alla som är nyfikna på Sveriges Åkeriföretag är varmt välkomna! Vi bjuder på julbord för en person per företag.

Vi ser fram emot två härliga långluncher fyllda med julstämning!

Varmt välkomna önskar Sveriges Åkeriföretag ABC

Praktisk information

Jullunch i Uppsala
Plats: Sven Dufva, Dag Hammarskjölds väg 40, Uppsala
Datum: Onsdag 4 december
Tid: 11:15–13:30

Jullunch i Stockholm
Plats: Långholmens Wärdshus, Alstaviksvägen 17, Stockholm
Datum: Tisdag 10 december
Tid: 11:30-14:00


Antal platser: Begränsat till 20 personer.
Oanmälda bortfall debiteras 500 kronor.
Meddela eventuella allergier eller specialkost till hanna.magnusson@akeri.se.

Anmälan

Anmäl dig genom att skicka dina uppgifter till hanna.magnusson@akeri.se eller gör din anmälan här.

Sista anmälningsdag Uppsala: 28 november
Sista anmälningsdag Stockholm: 3 december

Anmälan

Kontakta mig om du har frågor

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Aktuella nyheter

bargning-polisbil.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-04

Sveriges Åkeriföretag tillstyrker höjd hastighet för bärgning – men efterlyser fler förtydliganden

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på regeringens förslag om att höja hastighetsgränsen vid bärgning med boggi från 30 till 40 respektive 80 km/h. Vi ställer oss positiva till förslaget, som bidrar till snabbare och säkrare bärgningsuppdrag och minskar trafikstörningar. Utrustningen som används vid bärgning med boggi är redan säkerhetsklassad för högre hastigheter, vilket gör förändringen både rimlig och väl avvägd. En höjd gräns innebär kortare insatstider, bättre arbetsmiljö och lägre samhällskostnader. I takt med att fler fordon är el- eller fyrhjulsdrivna behövs moderna regler som stödjer dagens bärgningsmetoder. Samtidigt lyfter vi behovet av ytterligare klargöranden – bland annat kring att inkludera bärgning av fordonskombinationer och metoder. – Detta är ett viktigt steg framåt, men fler delar i regelverket behöver moderniseras för att ge branschen rätt förutsättningar, säger Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag. Läs hela remissvaret här  

Läs mer
SWE_TRUCKERS_PGM 901 - MASTER ID_20764550.00_17_06_11.Still017.png.

INFRASTRUKTUR 2025-10-30

Ny nationell strategi för enskilda vägar

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.   Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap. Fungerande vägar krävs i Sverige Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

LAGAR & REGLER 2025-10-22

EU:s nya körkortsdirektiv påverkar framtidens förare

EU-parlamentet har antagit ett nytt körkortsdirektiv som innebär flera förändringar för förare i hela unionen. Bland annat införs digitala körkort senast 2030 och nya körkortsbehörigheter som ska underlätta för unga förare och bidra till ökad trafiksäkerhet. Direktivet gör det möjligt att införa ett nationellt B1-körkort för personer från 16 år (eller 15 år med särskilt godkännande). Det gäller fordon upp till 2 500 kilo och maxhastighet 45 km/h, vilket kan få betydelse för användningen av A-traktorer och lätta transportfordon. För yrkestrafiken innebär direktivet också skärpta medicinska krav vid förnyelse av körkort för buss- och lastbilsförare – krav som ska gälla oavsett ålder. Nästa steg blir att regeringen utreder hur reglerna ska införas i svensk lagstiftning. Det väntas ske successivt fram till 2029–2030. Läs pressmeddelandet i sin helhet på regeringen.se

Läs mer