Förenklade dispenser och nya skyltar

I vårt webbinarium den 19 september får du senaste nytt om Trafikverkets handläggning av transportdispenser och förenklade ansökningar. Sedan 1 augusti gäller en ny typ av utmärkning på dispensfordon och varningsbilar – något Transportstyrelsen reder ut, svarar på frågor om och tar emot synpunkter kring.

Se webbinariet

WEBBINARIUM

Få senaste informationen om hur Trafikverket arbetar med handläggning av transportdispenser och arbetet med att förenkla ansökningar. Sedan den 1 augusti gäller en ny typ av utmärkning på dispensfordon och varningsbilar. I detta webbinarium reder Transportstyrelsen ut, svarar på frågor och lyssnar in synpunkter.

Agenda

Trafikverket ger en aktuell lägesbild av handläggningen av dispenser och hur arbetet går med att förenkla ansökningar. Transportstyrelsen reder ut, svarar på frågor och lyssnar in synpunkter gällande varningsskyltar (“Bred last”, “Lång last” och “Varning”). Deltagarna ges möjlighet att bidra med sina synpunkter och idéer.

 

Medverkande
  • Gunilla Ahlberg, Trafikverket
  • Thomas Holmstrand, Trafikverket
  • Tony Strandberg, Trafikverket
  • Pär Ekström, Transportstyrelsen
  • Kristofer Elo, Transportstyrelsen
  • Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag
  • Mattias Josefsson, Mobilkranföreningen

Webbinariet arrangerades i samarbete mellan Trafikverket, Sveriges Åkeriföretag och Mobilkranföreningen. 

Titta på alla våra tidigare inspelade webbinarier här!

 

Webbinarier & Event

 

Till exempel finns tre inspelade webbinarier som handlar om transportdispenser, från den 23 maj, 4 april och 7 februari.

Kontakta mig om du har frågor

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknikutveckling och infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
bro-miljobild.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-23

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet för BT-POS Land

Sveriges Åkeriföretag har utsetts till ordförande för BT-POS Land, en del av Trafikverkets samverkansstruktur Beredskapssektor Transporter – Privat Offentlig Samverkan (BT POS). BT-POS samlar centrala aktörer inom transportsektorn, bland annat myndigheter, branschorganisationer och företag. Syftet är att stärka Sveriges förmåga att hantera samhällsstörningar och upprätthålla samhällsviktiga transporter vid exempelvis långvariga elavbrott, stormar, översvämningar eller höjd beredskap. Att Sveriges Åkeriföretag fått ordförandeuppdraget är ett viktigt erkännande av vår roll i arbetet med att stärka transportsektorns beredskap. Vägtransporterna är en avgörande del av samhällets försörjningskedjor, och samverkan mellan näringsliv och myndigheter är helt avgörande för att vi ska stå starka även i kris och krig Inom BT-POS Land samordnas frågor som rör väg-, järnvägs- och nodtransporter. Arbetet omfattar gemensam planering, utbildning, övning och utveckling av beredskapsförmågan inom landtransporter, med fokus på praktisk samverkan mellan offentliga och privata aktörer. BT-POS Land har en central funktion i att bygga förståelse och samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Arbetet syftar till att skapa lägesbilder som speglar transportsektorns verkliga utmaningar och omsätta dessa till konkret och användbar beredskap. Fokus ligger på att utveckla lösningar som är relevanta, handlingsinriktade och direkt tillämpbara i praktiken. BT-POS Land leds av Trafikverket och samverkar med bland andra Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och flera av transportsektorns branschorganisationer. Gruppen möts regelbundet för att driva gemensamma utvecklingsfrågor och säkerställa att erfarenheter, kunskap och resurser delas mellan aktörerna. Läs mer om BT-POS på trafikverket.se  

Läs mer