After work i Gävle

EVENT

Sveriges Åkeriföretag vill bjuda in medlemmar och blivande medlemmar till en After Work i Gävle. Vi bjuder på bowling, mat och dryck för max två personer per företag.

På plats finns också Sveriges Åkeriföretags utbildningschef Marcus Johansson tillsammans med representanter för både Preem och Trygg Hansa.

Praktisk information

Datum: Torsdag den 16 oktober
Tid: Kl. 17:45
Plats: Restaurang O'Leary's, Drottninggatan 6, Gävle
Kostnad: Gratis för två personer per företag

 

Anmälan

Anmäl dig genom att skicka dina uppgifter till margareta.holmstrom@akeri.se eller ring 010-510 54 14.

Har du frågor som ni vill lyfta upp under kvällen, maila dem gärna i förväg till oss.

Varmt välkommen!

 

Kontakta mig om du har frågor om eventet

Profilbild Margareta Holmström.

Margareta Holmström

Branschföreträdare

010-510 54 14 margareta.holmstrom@akeri.se

Är du sugen på mer?

Här hittar du alla våra aktuella webbinarier och event.

 

Till våra webbinarier och event

Aktuella nyheter

iStock-1484491006_low_fix.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-21

Nu behöver vi ta nästa steg för en effektiv vinterväghållning

Det senaste dygnens ansträngda väderläge med stora och långa stopp, främst i Skåne och Gävleborg, visar än en gång hur utmanande vädret och väglaget kan vara vintertid. För yrkesförare, åkerier och alla som vistas på vägarna skapar snabba väderomslag, med halka och snöfall, en osäker och svår situation. Men med rätt åtgärder och ett nära samarbete kan vi få en vinterväghållning som bättre möter det verkliga behovet. Det kräver dock vissa förändringar. Sveriges Åkeriföretag har en konstruktiv dialog med Trafikverket, där vi identifierat både brister och förbättringar som behöver ske. Den förstärkta beredskapen vid orangea vädervarningar, med möjlighet att kalla in extra resurser, tungbärgare och bandvagnar samt att samverka tätare med fler aktörer, är ett viktigt steg framåt. Det uppskattar vi. Men när dessa åtgärder behöver sättas in är det tyvärr redan för sent.  Tidigare utvärderingar och erfarenheter som samlats in visar att ytterligare åtgärder behövs. Trafiken på våra vägar har förändrats över tid med ökad trafikmängd, fler 2+1-vägar som kräver andra insatser vintertid och en växande andel EU-trailers som är särskilt känsliga för friktion och drivaxeltryck. Det ställer ökade krav på vinterväghållningen, där rätt insatser måste komma vid rätt tidpunkt. Vi ser några områden där åtgärder kan göra stor skillnad: 1. Fler vinterväghållningsresurser och insatser som kommer tidigare När snöfall eller halka väntas är insatserna helt avgörande. Fler resurser behöver kunna sättas in både i förebyggande syfte och under snöfall för att säkra framkomligheten. 2. Ökat fokus på förebyggande halkbekämpning Plogning och saltning måste samspela, särskilt i inledningen av ett snöfall. Det är när snön packas fast i vägbanan som problemen snabbt förvärras och trafiken riskerar att stanna. 3. Mindre driftområden och upphandling ur ett beredskapsperspektiv För att resurser ska kunna sättas in snabbare och mer precist behöver upphandlingarna utformas ur ett beredskapsperspektiv. Mindre driftområden skulle även göra att fler medelstora företag kan ta på sig uppdrag, vilket skulle stärka kapaciteten och ge bättre förutsättningar att anpassa insatserna efter lokala behov. 4. Separera vinterväghållningen från övrigt underhåll och behandla den som en akut åtgärd Vinterväghållning skiljer sig från övrigt vägunderhåll eftersom vädret kan förändras snabbt. Därför bör vinterväghållning brytas ut från driftupphandlingen och prioriteras som en akut åtgärd. 5. Bättre uppföljning av insatta åtgärder Det är viktigt att följa upp när och vilka insatser som genomförs, både inför, under och efter snöfall och halka. Många av våra utförande åkeriföretag vittnar om behovet av mer förebyggande åtgärder men blir inte alltid utkallade i tid, vilket skapar stor frustration.  6. Nya vinterdäckskrav kräver kontroller Från den 10 november gäller nya regler om vinterdäck för tunga fordon. De är viktiga för ökad trafiksäkerhet, men det behöver säkerställas att de följs av alla. Löpande kontroller behövs både av tunga fordon och personbilar. Vi vill lyfta fram konkreta förslag som förbättrar framkomligheten vintertid. Vi vet att Trafikverket, entreprenörerna och hela branschen arbetar hårt, och vi är övertygade om att utvecklingen kommer gå åt rätt håll när vi samarbetar och är öppna för förändring. Vägarna är vår arbetsplats och en effektiv vinterväghållning är avgörande både för våra yrkesförare, åkeriföretag och för hela samhället. 

Läs mer
konsult.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-05

Sverige tredje flest underskrifter i europeisk namninsamling mot tvingande köpkrav för eldrivna fordon

Den europeiska namninsamlingen som stöttar klimatmålen men med ett tydligt avståndstagande mot förslaget om obligatoriska inköpskrav för eldrivna fordon är nu avslutad. Totalt skrev 5 302 transportföretag och transportköpare över hela EU under, och Sverige stod för 468 av dessa, vilket är tredje flest i Europa. Det starka engagemanget visar att svenska åkeriföretag vill ställa om men också att omställningen måste ske på ett sätt som är realistiskt för företagen. Åkerinäringen är tydlig: investeringar i nya tekniker kräver att de kommersiella, politiska och praktiska förutsättningarna är på plats. IRU har nu överlämnat branschens gemensamma budskap till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och uppmanar kommissionen att avstå från tvingande inköpskrav, till förmån för styrmedel som faktiskt möjliggör en hållbar omställning. Med anledning av att Frankrike hade begärt att frågan om ”Greening of Fleets” skulle tas upp vid Transportministerrådets möte den 4 december skickade vi på Sveriges Åkeriföretag in en uppmaning till den svenska regeringen där underlaget från namninsamlingen låg som grund: Sverige bör avvisa alla förslag som innebär tvingande inköpskrav för eldrivna fordon för transportföretag. Sverige bör i stället verka för en linje som fokuserar på att skapa mer kraftfulla och utvecklade möjliggörande förutsättningar för omställningen. En politik som stärker näringslivets faktiska möjligheter att investera, bygga ut infrastrukturen och på marknadsmässiga villkor genomföra den viktiga energiomställningen. Åkerinäringen tar ett stort ansvar i omställningen. Med rätt stöd och incitament kan transportsektorn fortsätta vara en drivkraft för Sveriges och Europas klimatarbete, samtidigt som konkurrenskraft och sysselsättning värnas.

Läs mer
top-40-hero.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-11

Här är 2025 års Topp 40 under 40

Vi är stolta att presentera 2025 års Topp 40 under 40 – en hyllning till de unga förebilder som driver åkerinäringen framåt. Listan lyfter fram branschens mest inspirerande, engagerade och nyskapande talanger under 40 år. Här hittar du personer som med glädje, drivkraft och nytänkande bidrar till en starkare och mer hållbar åkerinäring. Upptäck årets stjärnor och låt dig inspireras av framtidens ledare och hjältar inom vår bransch!På förstaplats ser vi Emelie Jonsson, drift- och HR-ansvarig på ARJ Transport, som med starkt ledarskap och hållbarhetsfokus är en banbrytande kraft i åkerinäringen. På andraplats kommer Memelie Österlind, förare på Falkenklev Logistik, som med sitt engagemang och sin professionalism är en stark inspirationskälla för nästa generation chaufförer. Tredjeplatsen går till Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik i Malmö, som banar väg för elektrifieringen av tung trafik och framtidens klimatsmarta logistiklösningar. Här presenterar vi nu hela listan med 40 unga personer som redan idag gör skillnad för en av Sveriges viktigaste branscher och som formar morgondagens åkerinäring. 

Läs mer