Sveriges Åkeriföretag välkomnar utredning om alternativa modeller för infrastruktursatsningar

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över alternativa former för organisering och genomförande av statliga infrastrukturinvesteringar. Sveriges Åkeriföretag ställer sig positiva till uppdraget.

2025-06-23

PRESSMEDDELANDEN

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över alternativa former för organisering och genomförande av statliga infrastrukturinvesteringar. Sveriges Åkeriföretag ställer sig positiva till uppdraget och ser stora möjligheter till ökad effektivitet och snabbare genomförande genom nya finansierings- och samverkansmodeller.

Syftet med uppdraget, som redovisas senast den 15 december 2025, är att skapa bättre förutsättningar för att uppnå det transportpolitiska målet – en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.


Utredningen (Dir. 2025:66) ska bland annat:

  • analysera vilka delar av infrastrukturen som kan genomföras i bolagsform,
  • utreda modeller för offentlig-privat samverkan (OPS),
  • lämna förslag kring ersättningsmodeller, uppföljning och utvärdering.

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på att regeringen tar initiativ till att pröva nya alternativ till dagens finansieringslösningar. Ett mer flexibelt och effektivt genomförande av nödvändiga infrastrukturprojekt är avgörande för transportnäringen och näringslivets konkurrenskraft. Behovet av utbyggd infrastruktur är så stort att alternativa modeller kan bli ett välkommet komplement till nuvarande arbetssätt. En mer dynamisk genomförandestruktur kan dessutom möjliggöra att ny infrastruktur tas i bruk snabbare.

Behovet av utbyggd infrastruktur är stort och mångfacetterat. Det handlar om allt från förbättrad kapacitet på strategiska godsstråk till bättre tillgänglighet för näringslivets transporter i hela landet.

Vi ser positivt på de ökade satsningarna på vägunderhåll i den nationella planen. Men för att möta samhällets växande godsvolymer och regionala utvecklingsbehov krävs också nyinvesteringar som effektiviserar transportflöden. Alternativa modeller kan vara ett avgörande verktyg för att skynda på denna utveckling.

– Vägar och broar som håller för dagens och framtidens transporter är en grundförutsättning för svensk konkurrenskraft. Både näringslivet och Sveriges beredskap behöver kunna flytta mer gods, med längre och tyngre fordon, och det kräver både nyinvesteringar och förstärkningar av befintlig infrastruktur. Vi ser stora möjligheter i nya finansieringsmodeller som kan skynda på denna nödvändiga utveckling, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer om uppdraget:

Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur (Dir. 2025:66). Läs mer här.

 

 

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Nya vinterdäckskrav för tunga fordon från november 2025

Från och med den 1 november 2025 införs skärpta regler för vinterdäck på tunga fordon i Sverige. Kraven kommer att gälla under perioden 10 november till 10 april. De nya bestämmelserna innebär att tunga fordon måste vara utrustade med vinterdäck eller motsvarande utrustning under hela perioden. För lastbilar med två axlar, varav en är drivande, och med tillkopplat släp gäller dessutom särskilda krav på viktfördelning. Syftet med förändringen är att öka trafiksäkerheten vintertid och skapa större tydlighet kring vilka regler som gäller för vägtransporter. Vi ser positivt på beslutet och betonar även behovet av att reglerna följs upp med effektiv tillsyn. Samtidigt är det viktigt att arbetet med åtgärder för att möjliggöra en förbättrad vinterväghållning och mer verkningsfull förebyggande snöröjning och halkbekämpning fortsätter. Läs vårt pressmeddelande  

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-09-30

Sveriges Åkeriföretag söker kommunikatör med fokus på PR & innehåll

Vill du vara med och stärka åkerinäringens röst i samhällsdebatten? Sveriges Åkeriföretag söker nu en kommunikativ och strategisk kraft som vill bidra till att utveckla synlighet, budskap och kanaler. Här får du en nyckelroll i att lyfta fram vår vision, våra medlemsfördelar och vårt påverkansarbete – alltid med fokus på att skapa värde för våra medlemmar och påverka utvecklingen i branschen. Om rollen som Kommunikatör PR & Innehåll Som kommunikatör blir du en central del av vårt kommunikationsteam på tre personer. Tillsammans ansvarar vi för att sprida kunskap, skapa engagemang och påverka opinionen i frågor som rör transport, hållbarhet och framtidens mobilitet. Ditt arbete som både är strategiskt och operativt handlar om att: Sätta ord på och paketera vår vision, våra medlemserbjudanden och vårt påverkansarbete i allt från slagkraftiga rubriker till fördjupande reportage och pressunderlag. Bygga och underhålla relationer med media, och bidra till vår långsiktiga PR-strategi för att stärka organisationens offentliga position. Skriva pressmeddelanden och nyhetsbrev, producera innehåll för webb och podd samt utveckla material för rapporter och kampanjer. Skapa och publicera innehåll i digitala kanaler och sociala medier, med fokus på engagemang och räckvidd. Delta i layout- och innehållsarbete för annonser, rapporter och enkätsammanställningar. Arbeta kreativt med bild, film och layout – alltid med målet att göra våra budskap både begripliga och relevanta för fler. Om dig, din bakgrund och erfarenhet Vi söker dig som kombinerar ett strategiskt kommunikationsperspektiv med en stark känsla för kreativt och engagerande innehåll.  Du har: Relevant högskoleutbildning inom journalistik, kommunikation, medievetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi eller motsvarande. Dokumenterad erfarenhet av kommunikations- och PR-arbete, gärna från energi-, transport- eller fordonssektorn. God förmåga att skapa innehåll i olika format – text, bild och rörligt – samt vana av att arbeta med digitala kanaler och marknadsföringsverktyg. Erfarenhet av att driva kampanjer och analysera resultat för att utveckla arbetet vidare. Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift. Vi tror att du är en utvecklingsorienterad person som trivs i en miljö med högt tempo, där du får kombinera strategiskt tänkande med operativt genomförande. Du är nyfiken, initiativrik och trygg i rollen som både innehållsskapare och relationsbyggare. Bra att veta Rollen är en tillsvidareanställning heltid med placering i Stockholm city. Möjlighet till hybridarbete erbjuds. Du kommer att ingå i kommunikationsteamet i en branschorganisation som företräder en av Sveriges största och viktigaste näringar. Sök tjänsten hos Hammer Hanborg

Läs mer