Sveriges Åkeriföretag välkomnar utredning om alternativa modeller för infrastruktursatsningar

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över alternativa former för organisering och genomförande av statliga infrastrukturinvesteringar. Sveriges Åkeriföretag ställer sig positiva till uppdraget.

2025-06-23

PRESSMEDDELANDEN

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över alternativa former för organisering och genomförande av statliga infrastrukturinvesteringar. Sveriges Åkeriföretag ställer sig positiva till uppdraget och ser stora möjligheter till ökad effektivitet och snabbare genomförande genom nya finansierings- och samverkansmodeller.

Syftet med uppdraget, som redovisas senast den 15 december 2025, är att skapa bättre förutsättningar för att uppnå det transportpolitiska målet – en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.


Utredningen (Dir. 2025:66) ska bland annat:

  • analysera vilka delar av infrastrukturen som kan genomföras i bolagsform,
  • utreda modeller för offentlig-privat samverkan (OPS),
  • lämna förslag kring ersättningsmodeller, uppföljning och utvärdering.

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på att regeringen tar initiativ till att pröva nya alternativ till dagens finansieringslösningar. Ett mer flexibelt och effektivt genomförande av nödvändiga infrastrukturprojekt är avgörande för transportnäringen och näringslivets konkurrenskraft. Behovet av utbyggd infrastruktur är så stort att alternativa modeller kan bli ett välkommet komplement till nuvarande arbetssätt. En mer dynamisk genomförandestruktur kan dessutom möjliggöra att ny infrastruktur tas i bruk snabbare.

Behovet av utbyggd infrastruktur är stort och mångfacetterat. Det handlar om allt från förbättrad kapacitet på strategiska godsstråk till bättre tillgänglighet för näringslivets transporter i hela landet.

Vi ser positivt på de ökade satsningarna på vägunderhåll i den nationella planen. Men för att möta samhällets växande godsvolymer och regionala utvecklingsbehov krävs också nyinvesteringar som effektiviserar transportflöden. Alternativa modeller kan vara ett avgörande verktyg för att skynda på denna utveckling.

– Vägar och broar som håller för dagens och framtidens transporter är en grundförutsättning för svensk konkurrenskraft. Både näringslivet och Sveriges beredskap behöver kunna flytta mer gods, med längre och tyngre fordon, och det kräver både nyinvesteringar och förstärkningar av befintlig infrastruktur. Vi ser stora möjligheter i nya finansieringsmodeller som kan skynda på denna nödvändiga utveckling, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer om uppdraget:

Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur (Dir. 2025:66). Läs mer här.

 

 

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

stockholm-over.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-28

Transportstyrelsen återför ärendet om miljözon klass 3 till länsstyrelsen

Transportstyrelsen har underkänt Länsstyrelsen i Stockholms beslut att upphäva miljözon klass 3 i delar av Stockholms innerstad, och skickar nu tillbaka ärendet för fortsatt handläggning. Beslutet kom den 23 oktober och innebär att stadens tidigare utredning bedöms som tillräcklig. Miljözonen, som enligt plan skulle införas den 31 december 2024, är fortsatt pausad tills vidare. Syftet med miljözonen är att förbättra luftkvaliteten i området, men förslaget har väckt starka reaktioner från transport- och näringslivsaktörer som varnat för negativa konsekvenser för framkomlighet, leveranser och tillgänglighet. Två parallella rättsprocesser pågår kring miljözonen. Den första gäller kommunfullmäktiges beslut från maj 2024, som nu har fastställts av kammarrätten. Den andra gäller stadens lokala trafikföreskrift, som först upphävdes av länsstyrelsen men nu ska prövas på nytt efter Transportstyrelsens beslut. Sveriges Åkeriföretag har kontinuerliga diskussioner med Stockholm Stad och är i hög grad involverad i utvecklingen kring miljözonen.

Läs mer
ambassadör_header_2.png.

FÖRETAGANDE 2025-10-28

Ambassadörsprogram lyfter fram unga förebilder i åkerinäringen

Vi på Sveriges Åkeriföretag lanserar nu ett nytt ambassadörsprogram som lyfter fram unga förebilder från åkerinäringen. Genom ambassadörerna vill vi inspirera fler att upptäcka branschens möjligheter – och stärka bilden av en modern, hållbar och framtidsinriktad näring som kombinerar företagande, ansvar och samhällsnytta. Åkerinäringen är en av Sveriges mest samhällsbärande branscher, med omkring 10 000 åkeriföretag och över 225 000 sysselsatta. Behovet av kompetens är stort och framtiden rymmer stora möjligheter för nya företagare som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Transporter på väg kommer att fortsätta öka, och med det behovet av engagerade entreprenörer som vill bidra till en mer hållbar och innovativ bransch. Digitalisering och omställningen till fossilfria transporter skapar helt nya affärsmöjligheter – och öppnar för en ny generation företagare att forma framtidens åkerinäring. Ambassadörsprogrammet är en del av vårt långsiktiga arbete för att öka synligheten för branschen och locka fler till framtidens åkerinäring. Genom samarbeten med ambassadörer som i olika kanaler delar sina erfarenheter och visar upp sin vardag vill vi sprida kunskap, inspirera och väcka intresse för yrket och företagandet. Programmet stärker också vår vision Med åkerinäringen för en hållbar framtid – där vi tillsammans med våra medlemmar arbetar för: bättre förutsättningar för affärer och lönsam tillväxt, attraktiva arbetsgivare, en mer innovativ näring som drar nytta av tekniken, och en klimateffektiv transportsektor. De första ambassadörerna representerar olika delar av landet och olika typer av företag, men förenas av sitt engagemang och sin vilja att inspirera fler att upptäcka möjligheterna i branschen. Läs mer om vår satsning och ambassadörerna    

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-07

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association

Sveriges Åkeriföretag har tagit över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association (NLA), den gemensamma nordiska rösten i EU för vägtransportsektorn.Sedan bildandet 2012 har NLA utvecklats till en stark och inflytelserik aktör inom vägtransporter i Bryssel, med fokus på rättvis konkurrens, omställning, trafiksäkerhet och innovation. Genom samarbetet med tyska BGL, franska FNTR och sedan våren 2025 även nederländska TLN, har NLA byggt upp ett brett europeiskt samarbete för gemensamma ståndpunkter och påverkansarbete.– Samarbetet i NLA har gett Sveriges Åkeriföretag ett betydande inflytande i EU inom vägtransportfrågor. Att nu få leda styrelsens fortsatta arbete är både hedrande och strategiskt viktigt. Vi vill fortsätta stärka den nordiska rösten i EU och driva på för en konkurrenskraftig och hållbar vägtransportsektor, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ny ordförande i NLA.Om NLANordic Logistics Association (NLA) är åkerinäringens gemensamma röst i Bryssel. Organisationen drivs av branschorganisationerna i de nordiska länderna – Sveriges Åkeriföretag (SÅ), Danish Transport and Logistics (DTL), Norwegian Road Transport Association (NLF) – i nära samarbete med den associerade medlemmen SKAL, Finnish Transport and Logistics.NLA bildades 2012 och företräder omkring 15 000 medlemsföretag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationen arbetar för att påverka EU:s lagstiftning och beslut som rör vägtransportsektorn. Läs mer om NLA

Läs mer