Sveriges Åkeriföretag välkomnar utredning om alternativa modeller för infrastruktursatsningar

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över alternativa former för organisering och genomförande av statliga infrastrukturinvesteringar. Sveriges Åkeriföretag ställer sig positiva till uppdraget.

2025-06-23

PRESSMEDDELANDEN

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att se över alternativa former för organisering och genomförande av statliga infrastrukturinvesteringar. Sveriges Åkeriföretag ställer sig positiva till uppdraget och ser stora möjligheter till ökad effektivitet och snabbare genomförande genom nya finansierings- och samverkansmodeller.

Syftet med uppdraget, som redovisas senast den 15 december 2025, är att skapa bättre förutsättningar för att uppnå det transportpolitiska målet – en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet.


Utredningen (Dir. 2025:66) ska bland annat:

  • analysera vilka delar av infrastrukturen som kan genomföras i bolagsform,
  • utreda modeller för offentlig-privat samverkan (OPS),
  • lämna förslag kring ersättningsmodeller, uppföljning och utvärdering.

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på att regeringen tar initiativ till att pröva nya alternativ till dagens finansieringslösningar. Ett mer flexibelt och effektivt genomförande av nödvändiga infrastrukturprojekt är avgörande för transportnäringen och näringslivets konkurrenskraft. Behovet av utbyggd infrastruktur är så stort att alternativa modeller kan bli ett välkommet komplement till nuvarande arbetssätt. En mer dynamisk genomförandestruktur kan dessutom möjliggöra att ny infrastruktur tas i bruk snabbare.

Behovet av utbyggd infrastruktur är stort och mångfacetterat. Det handlar om allt från förbättrad kapacitet på strategiska godsstråk till bättre tillgänglighet för näringslivets transporter i hela landet.

Vi ser positivt på de ökade satsningarna på vägunderhåll i den nationella planen. Men för att möta samhällets växande godsvolymer och regionala utvecklingsbehov krävs också nyinvesteringar som effektiviserar transportflöden. Alternativa modeller kan vara ett avgörande verktyg för att skynda på denna utveckling.

– Vägar och broar som håller för dagens och framtidens transporter är en grundförutsättning för svensk konkurrenskraft. Både näringslivet och Sveriges beredskap behöver kunna flytta mer gods, med längre och tyngre fordon, och det kräver både nyinvesteringar och förstärkningar av befintlig infrastruktur. Vi ser stora möjligheter i nya finansieringsmodeller som kan skynda på denna nödvändiga utveckling, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer om uppdraget:

Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur (Dir. 2025:66). Läs mer här.

 

 

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

EU-unsplash.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-23

EU måste enas om nya vikt- och dimensionsregler

Sveriges Åkeriföretag har tillsammans med våra nordiska kollegor i Nordic Logistics Association (NLA) och flera ledande europeiska branschorganisationer – däribland ACEA, BGL, FNTR och TLN – skickat ett öppet brev till EU:s medlemsstater. Brevet har skickats till samtliga EU-länders ambassadörer med uppmaningen om att bryta dödläget och nå en överenskommelse om det reviderade direktivet om fordons vikt och dimensioner. Det är avgörande att skapa rättvisa konkurrensvillkor och möjliggöra klimatomställningen. Nollutsläppsfordon kräver nya regler El- och andra nollutsläppsfordon är generellt tyngre på grund av batterier och annan teknik, vilket i dag innebär minskad lastkapacitet jämfört med konventionella fordon. Därför behöver vi tillåta högre vikter och axeltryck, så att dessa fordon kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ i hela EU. Modulfordon och gränsöverskridande transporter Vi uppmanar också till en snabbare och mer samordnad utrullning av modulfordon (EMS) inom hela unionen. Samtidigt bör medlemsländer fortsatt kunna tillåta tyngre och längre transporter över gränserna genom bilaterala avtal. Norden visar vägen Vi välkomnar det danska EU-ordförandeskapets ambition att nå en gemensam ståndpunkt i rådet. Norden har ett starkt intresse i att maximera användningen av miljövänliga transporter samtidigt som flexibla vikt- och dimensionsgränser bibehålls. Läs hela brevet ho Nordic Logistics Association (NLA)  

Läs mer
lastbil-rondell.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-20

Allt fler kvinnor väljer att jobba som lastbilschaufför

Behovet av lastbilschaufförer är fortfarande stort. Över 5 600 lastbilschaufförer har anställts under det senaste året, enligt TYAs Trendindikator 2025.  En tydlig trend enligt rapporten är att allt fler kvinnor söker sig till yrket. I dag är 11 procent av landets lastbilsförare kvinnor, en ökning från 9 procent 2024. Bland nyanställda är andelen ännu högre – 22 procent, det innebär att var femte nyanställd är kvinna. Mängden anställda förare är nästan 1 000 fler 2025 än vad som förutspåddes i fjolårets undersökning – ett tydligt tecken på att transportnäringen fortsätter vara en attraktiv arbetsmarknad för många, inte minst kvinnor.Tjejerna utgör idag även en tredjedel av eleverna på gymnasiets transportprogram (TYAs Skolledarrapport 2024/2025) och den utvecklingen ser ut att öka.  Yrkets attraktionskraft beror också på ökad synlighet i media. Kanske framför allt i och med TV-programmet Svenska Truckers, initierat av Sveriges Åkeriföretag, som skildrar chaufförernas vardag. Programmet har sedan starten 2020 lockat en bred publik och inspirerat nya målgrupper att söka sig till yrket. Den 25 augusti har programmet premiär för sin tolfte säsong på TV3 och Viaplay, där flera kvinnliga förare återigen medverkar. – Genom Svenska Truckers har vi lyckats visa att yrket är både modernt och ett framtidsyrke för alla, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Lastbilsyrket är ett framtidsyrke - trots allt!Framåt bedömer åkerierna i rapporten att det finns ett anställningsbehov på omkring 4 000 nya förare under de kommande tolv månaderna. Samtidigt uppger 36 procent av företagen att de haft svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och i vissa delar av landet kommer det bli aktuellt med uppsägningar.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-18

Simon Palme ny näringspolitisk strateg på Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september. Simon kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare budgetavdelningen på Finansdepartementet. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger Simon Palme.

Läs mer