Succéprogrammet Svenska Truckers är tillbaka med ny säsong  

Den 25 augusti 20:00 på TV3 och Viaplay.

2025-08-14

PRESSMEDDELANDEN

Den 25 augusti är det premiär för en ny säsong, den tolfte, av populära realityserien Svenska Truckers. Programmet är ett initiativ av Sveriges Åkeriföretag och i den nya säsongen fortsätter vi följa nya och bekanta lastbilschaufförer och deras spännande och utmanande jobb från distribution och serviceverkstäder i norr till tunga, stora och spektakulära transporter söderut.  

Syftet med satsningen på Svenska Truckers från branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag är att lyfta fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande chaufförsyrket.    

I den nya säsongen möter vi flera nya deltagare, bland annat Shvan Aladin från Göteborg som efter en karriär som skådespelare hjälper till i sin brors åkeri med att köra betong! Musikintresse i förarhytten finns det hos både Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne, men det är lite olika typer av musik. Redan i första avsnittet fastnar nya deltagaren Philip Swidi i en poliskontroll, gamla bekanta dyker också upp som Micke Martell och Lars “Blixten” Bergholz och många fler.  
 
– En av framgångsfaktorerna är att vi hela tiden utvecklar och förnyar hela kommunikationskonceptet Svenska Truckers för att engagera och inspirera om alla delar i åkerinäringen. Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, en av flera prioriteringar med satsningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef Sveriges Åkeriföretag.  

Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie. Sedan dess har det blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger. Kompetenta och karismatiska yrkesmänniskor som visar att de är duktiga på sitt yrke är numera etablerat som ett ärligt, populärt och engagerande TV-program.   

Om Svenska Truckers
Säsong 12 har premiär den 25 augusti 20:00 på TV3 och Viaplay. Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay samt Pluto-TV.   
 
För att läsa mer om programmet och bakgrunden till satsningen från Sveriges Åkeriföretag - gå in på Sveriges Åkeriföretag | Svenska Truckers.
 
Om att bli lastbilschaufför  
Behovet av nya förare till åkerinäringen är fortfarande stort. Nu finns fordons- och transportprogrammet på rekordmånga (101 st) gymnasieskolor i Sverige. Enligt den senaste Skolledarrapporten från TYA var antalet sökande och antagna läsåret 2024/2025 4 074 respektive 2 210 och glädjande var andelen tjejer på transportprogrammet 33 procent. Enligt samma rapport får 85 procent på transportprogrammet anställning som lastbilschaufför direkt efter examen. I nio län är siffran 90 procent och uppåt.                                   

Fem fakta om åkerinäringen 

1.    Ekonomisk betydelse – Åkerinäringen är en grundpelare i det svenska samhället. Den är avgörande för handel, sysselsättning och tillväxt och därmed för hela Sveriges ekonomi. Näringen omsätter cirka 170 miljarder kronor, motsvarande omkring 4 procent av BNP, och sysselsätter över 225 000 personer.

2.    Hållbarhetsomställning – Åkerinäringen är mitt i en stor klimatomställning där företag investerar i fossilfria drivmedel, elektrifiering och högkapacitetsfordon för att minska branschens klimatpåverkan. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt för att stötta företag i denna övergång.

3.    Ökad attraktivitet för unga och kvinnor – Tack vare initiativ som Svenska Truckers har intresset för transportutbildningar på gymnasiet ökat, särskilt bland unga och kvinnor. Många ser nu yrket som en framtidsbransch.

4.    Digitalisering och teknik – Åkerinäringen blir alltmer digitaliserad och drivs idag av företagare med specialistkunskap inom affärsutveckling, teknik och juridik. Automatisering och digitala verktyg som transportekonomiska analyser och klimatredovisning blir allt viktigare.

5.    Fair Transport-certifiering – För att möta de ökade hållbarhetskraven finns certifieringen Fair Transport, som säkerställer att transporter sker ansvarsfullt, klimatsmart och trafiksäkert. Allt fler företag ansluter sig för att stärka sin konkurrenskraft och synliggöra sitt hållbarhetsarbete.

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

COLOURBOX6492318.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-12-05

Gemensam kommentar kring handlingsplan långväga godstransporter

Sveriges geografiska läge och avlånga land med stora avstånd innebär att varor ofta måste fraktas långt för att nå både nationella och internationella marknader. Företag inom industri och tjänstesektor lyfter fram brister i transportinfrastrukturen som en central anledning till att deras tillväxt hämmas — något som är särskilt problematiskt i ett osäkert omvärldsläge där stärkt svensk handel och konkurrenskraft är viktigare än någonsin.I veckan presenterade Trafikverket sin nya handlingsplan för långväga godstransporter med förbättringsåtgärder i syfte att skapa ett mer robust och effektivt transportsystem samt öka nyttan för näringslivet.Avgörande för godstransporter är att de effektiviseras så att alla transportslag nyttjas på bästa möjliga sätt via intermodala transporter, som inleds med godstransport med lastbil som fraktar godset till en nod i form av en terminal eller hamn. Där omlastas godset till tåg eller fartyg som transporterar godset en längre sträcka för att återigen transporteras över till lastbil fram till mottagaren. För att detta ska fungera optimalt krävs flera åtgärder som Tågföretagen, Sveriges Åkeriföretag och Svensk Sjöfart har påtalat i många år:Stärk konkurrenskraften utöver de transportpolitiska målenSäkerställ avgifter som styr mot ett effektivt nyttjande av transportsystemetUtveckla en fungerande tillsyn av vägtrafikenMöjliggör flytt av lastbärare mellan trafikslagSäkerställ att väg- och järnvägsnätet klarar längre och tyngre fordonSamordna och samplanera med våra grannländer för effektiva godstransporterInför en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastningPlanera smartare genom att ta fram bättre prognos- och kalkylmodeller för minskade störningar vid underhållsåtgärderSäkerställ väl fungerande terminaler och hamnar för omlastning mellan väg, järnväg och sjöfartUtöka samverkan mellan myndigheter och branscherna gällande infrastrukturplaneringen för intermodalitetDet är positivt att många av de åtgärder som vi har föreslagit har tagits med i handlingsplanen såsom fler och längre tåglägen, bättre terminaler för omlastning, mer robust infrastruktur, alternativa vägar/stråk, intermodala terminaler, effektiva logistiknoder anslutna till TEN-T-nätet samt bättre kopplingar mellan väg – järnväg – sjöfart. Det talas även om förändrade banavgifter och en statlig utredning om prissättning av infrastruktur.Det presenteras inte några nya förslag i handlingsplanen, som exempelvis en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastning mellan transportslagen samt att man samordnar och samplanerar med våra grannländer, även om den nya kapacitetsförordningen bidrar till detta.Det är dock bra att handlingsplanen lyfter fram och belyser frågan om – och utmaningarna kring – godstransporter, såväl inom som utanför landsgränserna. Vår förhoppning är att de planer och utredningar som handlingsplanen hänvisar till också realiseras. Det är vitalt för Sveriges företag och konkurrenskraft.TågföretagenSveriges ÅkeriföretagSvensk SjöfartTransportindustriförbundet

Läs mer
lastil-orange.png.

FÖRETAGANDE 2025-12-16

Förlängt samarbete med Trygg-Hansa

Vi har förlängt vårt mångåriga samarbete med Trygg-Hansa. Det innebär att du som medlem även fortsättningsvis får tillgång till försäkringslösningar som är anpassade för åkeribranschens verklighet – med fokus på trygghet för företag, fordon och anställda.Genom samarbetet erbjuder vi försäkringar för företaget, lastbilar och släp samt SÅ Sjukvårdsförsäkring som bidrar till snabbare vård och kortare sjukfrånvaro. Från 2026 stärks erbjudandet ytterligare genom nya och förbättrade lösningar för både företag och personal.Det här är nytt i avtalet från 2026Det förlängda avtalet innehåller flera förbättringar som stärker tryggheten i hela företaget.SÅ SjukvårdsförsäkringPremien är oförändrad samtidigt som kravet på att vara fullt arbetsför vid tecknande tas bort. Försäkringen inkluderar nu även ersättning vid influensavaccination.Företags- och fordonsförsäkringAvtalet innehåller särskilda villkor för ellastbil samt nya försäkringar kopplade till egen elproduktion via solceller, både för egendom och avbrott. Dessutom erbjuds rabatterad premie på transportöransvarsförsäkring.Skydd för anställdaVi erbjuder ett stärkt gruppförsäkringserbjudande för personal under 40 år samt rabatter på privata försäkringar för anställda.SÅ Sjukvårdsförsäkring – snabb vård när den behövsSÅ Sjukvårdsförsäkring är framtagen för att minska konsekvenserna av sjukdom i verksamheten. Genom snabb och effektiv vård hos rätt specialist kan sjukfrånvaron kortas, vilket gynnar både den anställde och företagets ekonomi. Premien är avdragsgill för företaget.Försäkringen ger tillgång till medicinsk rådgivning av legitimerade sjuksköterskor, vårdgaranti med specialistbesök inom sex arbetsdagar och operation inom fjorton arbetsdagar samt tidsbokning till privat planerad vård via ett rikstäckande vårdgivarnätverk. Läs mer om vårt samarbetsavtal med Trygg-Hansa

Läs mer
konsult.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-12-05

Sverige tredje flest underskrifter i europeisk namninsamling mot tvingande köpkrav för eldrivna fordon

Den europeiska namninsamlingen som stöttar klimatmålen men med ett tydligt avståndstagande mot förslaget om obligatoriska inköpskrav för eldrivna fordon är nu avslutad. Totalt skrev 5 302 transportföretag och transportköpare över hela EU under, och Sverige stod för 468 av dessa, vilket är tredje flest i Europa. Det starka engagemanget visar att svenska åkeriföretag vill ställa om men också att omställningen måste ske på ett sätt som är realistiskt för företagen. Åkerinäringen är tydlig: investeringar i nya tekniker kräver att de kommersiella, politiska och praktiska förutsättningarna är på plats. IRU har nu överlämnat branschens gemensamma budskap till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och uppmanar kommissionen att avstå från tvingande inköpskrav, till förmån för styrmedel som faktiskt möjliggör en hållbar omställning. Med anledning av att Frankrike hade begärt att frågan om ”Greening of Fleets” skulle tas upp vid Transportministerrådets möte den 4 december skickade vi på Sveriges Åkeriföretag in en uppmaning till den svenska regeringen där underlaget från namninsamlingen låg som grund: Sverige bör avvisa alla förslag som innebär tvingande inköpskrav för eldrivna fordon för transportföretag. Sverige bör i stället verka för en linje som fokuserar på att skapa mer kraftfulla och utvecklade möjliggörande förutsättningar för omställningen. En politik som stärker näringslivets faktiska möjligheter att investera, bygga ut infrastrukturen och på marknadsmässiga villkor genomföra den viktiga energiomställningen. Åkerinäringen tar ett stort ansvar i omställningen. Med rätt stöd och incitament kan transportsektorn fortsätta vara en drivkraft för Sveriges och Europas klimatarbete, samtidigt som konkurrenskraft och sysselsättning värnas.

Läs mer