Svenska Truckers är tillbaka – säsong 11 rullar ut på vägarna den 7 april

2025-03-26

PRESSMEDDELANDEN

Efter tio succéfyllda säsonger är det dags igen – Svenska Truckers är tillbaka med en ny, fartfylld elfte säsong!
I den nya säsongen får du följa med ännu fler färgstarka lastbilschaufförer i deras vardag, där utmaningar, yrkesstolthet och kärleken till vägarna står i centrum.

Sedan starten har Svenska Truckers etablerat sig som en av TV3:s mest populära serier och lockar hundratusentals tittare varje säsong. Serien har dessutom varit nominerad till det prestigefyllda TV-priset Kristallen flera år i rad och bidragit till att förändra synen på åkerinäringen – samt ökat intresset för yrket bland både unga och kvinnor.

I den elfte säsongen möter vi bland andra Lars "Blixten" Bergholtz, som transporterar en gigantisk stenkross från Finland, Alicia Norén, en kranförarproffs som kämpar mot Stockholms stadstrafik, och Lorens Ottosson, som kombinerar sin karriär som sopbilschaufför med en elitsatsning i boxning. Dessutom får vi följa med bakom kulisserna på Scanias verkstäder, där mekaniker och servicetekniker håller transporterna rullande.

– Vi är oerhört stolta över hur Svenska Truckers inte bara visar det hårda arbete och skicklighet som chaufförerna besitter, utan också inspirerar fler att söka sig till branschen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.

Den nya säsongen av Svenska Truckers har premiär på TV3 och Viaplay den 7 april 20:00. Som vanligt bjuds du på en mix av spännande transporter, starka personligheter och ett unikt inifrånperspektiv på åkeribranschen. 

Vill du veta mer om programmet och deltagarna? Besök programsajten.

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

header_färdskrivare.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-12

Ny uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2 godkänd

I början av 2025 typgodkändes en uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2. Den nya modellen erbjuder förbättrad säkerhet genom Galileo Open Service for Navigation Message Authentication (OSNMA), vilket möjliggör autentisering av de positioner som registreras av färdskrivaren via Global Navigation Satellitsystem (GNSS). Den uppdaterade versionen blir obligatorisk i alla fordon som registreras från och med 24 december 2025. Vad gäller för GSV2 med OSNMA– och när? Vad är G2V2 och OSNMA? G2V2 är den andra generationens smarta färdskrivare, version 2. OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) är en säkerhetsfunktion i satelitnavigationssystemet som skyddar mot manipulation och ska förbättra tillförlitligheten för bland annat positionering och tid. Tidslinje och krav Från 24 december 2025 Alla nyregistrerade fordon med krav på färdskrivare/kör och vilotider måste ha G2V2 med OSNMA installerad G2V2 utan OSNMA Får fortsätta användas i fordon som redan är registrerade dvs före 24 december 2025. Kommissionen har dock möjlighet att föreskriva krav på mjukvaruuppdatering för OSNMA avseende tidigare version av den smarta färdskrivaren men det finns idag inget krav på eftermontering eller uppgradering till OSNMA.  Följ och håll er uppdaterade på utvecklingen.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-08-20

Debatt: Så säkrar vi framtidens godstransporter

Sveriges export och näringsliv är helt beroende av effektiva och hållbara transporter. Men i dag saknas fungerande lösningar som knyter ihop väg, järnväg och sjöfart på ett sätt som ger ett robust och konkurrenskraftigt transportsystem. I en gemensam debattartikel lyfter Sveriges Åkeriföretag, tillsammans med Svensk Sjöfart, Transportindustriförbundet och Tågföretagen, vikten av att utveckla intermodala godstransporter – där varje trafikslags styrkor tas tillvara i en effektiv kedja. Intermodalitet innebär att lastbilens flexibilitet, järnvägens kapacitet och sjöfartens kostnadseffektivitet kombineras för att transportera gods på ett mer resurseffektivt sätt. På så vis kan transportkedjor bli både mer hållbara och kostnadseffektiva, samtidigt som konkurrenskraften i svenskt näringsliv stärks. För att detta ska bli verklighet krävs politiska beslut och satsningar på infrastruktur, tillsyn, regelverk och fler välfungerande terminaler. Det är avgörande för att framtidssäkra svenska godstransporter och säkerställa att industrin kan fortsätta växa. Läs hela debattartikeln här  

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

INFRASTRUKTUR 2025-08-13

Sveriges Åkeriföretag lämnar remissvar om EU:s revidering av ”besiktningspaketet”

Den 24 april 2025 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till revidering av det så kallade besiktningspaketet. Förslaget innehåller ändringar av direktiv om periodisk kontrollbesiktning och tekniska vägkontroller samt ett nytt direktiv om registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att stärka trafiksäkerheten, bidra till hållbar mobilitet och främja fri rörlighet inom EU. Revideringen innebär bland annat: Utökade kontroller av eldrivna fordon och moderna förarstödssystem. Nya testmetoder för bättre miljökontroller och åtgärder mot manipulation. Digitaliserade registreringsbevis och ökad tillgång till elektronisk kontrollinformation. Sveriges Åkeriföretags synpunkter Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak EU-kommissionens förslag men betonar att framgången beror på hur reglerna genomförs i praktiken. Våra viktigaste ståndpunkter är: Praktiskt genomförande och likvärdig tillämpning mellan medlemsstaterna. Fokus på digital interoperabilitet, särskilt för fordonsdata och kontrolluppgifter. Proportionerliga kontroller och åtgärder som motsvarar faktisk säkerhets- och miljönytta, särskilt vid användning av OBD och fjärranalys. Gemensamma och rättvisa kontrollmetoder för alla medlemsländer. Genom ett balanserat och välavvägt regelverk kan målen om högre trafiksäkerhet, minskade utsläpp och rättvis konkurrens uppnås utan att skapa onödiga kostnads- eller resursbelastningar för åkerinäringen, näringslivet och myndigheter. Läs vårt remissvar i sin helhet här

Läs mer