Svenska Truckers är tillbaka – säsong 11 rullar ut på vägarna den 7 april

2025-03-26

PRESSMEDDELANDEN

Efter tio succéfyllda säsonger är det dags igen – Svenska Truckers är tillbaka med en ny, fartfylld elfte säsong!
I den nya säsongen får du följa med ännu fler färgstarka lastbilschaufförer i deras vardag, där utmaningar, yrkesstolthet och kärleken till vägarna står i centrum.

Sedan starten har Svenska Truckers etablerat sig som en av TV3:s mest populära serier och lockar hundratusentals tittare varje säsong. Serien har dessutom varit nominerad till det prestigefyllda TV-priset Kristallen flera år i rad och bidragit till att förändra synen på åkerinäringen – samt ökat intresset för yrket bland både unga och kvinnor.

I den elfte säsongen möter vi bland andra Lars "Blixten" Bergholtz, som transporterar en gigantisk stenkross från Finland, Alicia Norén, en kranförarproffs som kämpar mot Stockholms stadstrafik, och Lorens Ottosson, som kombinerar sin karriär som sopbilschaufför med en elitsatsning i boxning. Dessutom får vi följa med bakom kulisserna på Scanias verkstäder, där mekaniker och servicetekniker håller transporterna rullande.

– Vi är oerhört stolta över hur Svenska Truckers inte bara visar det hårda arbete och skicklighet som chaufförerna besitter, utan också inspirerar fler att söka sig till branschen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.

Den nya säsongen av Svenska Truckers har premiär på TV3 och Viaplay den 7 april 20:00. Som vanligt bjuds du på en mix av spännande transporter, starka personligheter och ett unikt inifrånperspektiv på åkeribranschen. 

Vill du veta mer om programmet och deltagarna? Besök programsajten.

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-613524392.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-15

Höjd hastighet ska ge effektivare bärgning och färre trafikstörningar

Regeringen planerar att höja den högsta tillåtna hastigheten för bärgning med boggi till maximalt 80 kilometer i timmen. Förslaget, som nu är ute på remiss, syftar till att göra arbetet snabbare och säkrare samt minska trafikstörningar. Bärgning och bogsering av skadade eller havererade fordon är en viktig del av ett fungerande vägsystem, både för att upprätthålla trafiksäkerheten och för att säkerställa framkomligheten. Effektivare bärgning minskar risken för köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre miljöbelastning och samhällskostnader. På senare år används bärgningsresurser inte enbart vid olyckor och haverier, utan även vid flyttning av felparkerade eller låsta fordon, samt vid myndighetsbeslut om flyttning av fordon. Bärgningsfordon används också vid transporter mellan verkstäder, lackeringsfirmor och andra företag. En metod som ofta används vid bärgning är bärgningsboggi, en särskild anordning med två hjulpar som placeras under fordonets axel så att inga av fordonets hjul behöver rulla mot vägen. Denna metod är särskilt användbar vid transport av fyrhjulsdrivna, eldrivna eller vissa automatväxlade fordon, liksom när bärgaren inte kan eller får gå in i fordonet av tekniska eller rättsliga skäl. I dag får bärgning med bärgningsboggi ske i högst 30 km/h, vilket ofta gör att arbetet tar längre tid och orsakar mer omfattande trafikpåverkan. Regeringen vill nu se över reglerna och höja den högsta tillåtna hastigheten för att påskynda bärgningar och förbättra framkomligheten. En höjd hastighetsgräns skulle enligt förslaget underlätta arbetet för bärgningspersonalen, minska störningarna för trafikanterna och samtidigt bidra till ett mer hållbart och effektivt vägsystem.

Läs mer
svensk-vag.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-10

Tillfälliga lättnader i kör- och vilotidsregler efter skred i Norge

Ett omfattande jordskred utanför Levanger i Norge den 30 augusti har lett till att tung trafik nu leds om via Jämtlands län. För att underlätta situationen har både norska och svenska myndigheter beslutat om tillfälliga undantag från reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Undantagen gäller retroaktivt från den 30 augusti och fram till och med den 28 september. I Sverige omfattar föreskrifterna endast norskregistrerade fordon, medan svenska fordon och förare ska åberopa det norska undantaget. De tillfälliga reglerna innebär bland annat att: Den dagliga körtiden får inte överstiga 10 timmar. Körtiden under en vecka får inte överstiga 60 timmar och får inte leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt direktiv 2002/15/EG överskrids. Den sammanlagda körtiden under två på varandra följande veckor får inte överstiga 100 timmar. En förare får ha högst fem perioder av reducerad dygnsvila mellan två veckovilor. Dessutom får fordon som berörs köra med äldre analoga eller digitala färdskrivare under perioden, trots att EU:s krav på G2V2-färdskrivare annars gäller vid gränspassager. Undantagen gäller endast transporter med norskregistrerade fordon som direkt påverkas av stängningen av E6 vid Nesvatnet i Levanger, där lastning och lossning sker i Norge och körningen sker i Jämtlands län.

Läs mer
Svenska Truckers Säsong 12.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-14

Svenska Truckers tillbaka – premiär för tolfte säsongen

Den 25 augusti är det dags för premiär av den tolfte säsongen av succéserien Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Realityserien, som är ett initiativ av oss på Sveriges Åkeriföretag, följer både nya och välkända lastbilschaufförer i deras vardag – från distribution i norr till spektakulära tunga transporter i söder. Syftet med satsningen är att lyfta fram åkerinäringens betydelse och visa bredden i yrket. I årets säsong möter tittarna bland andra Shvan Aladin från Göteborg, som lämnat skådespelaryrket för att hjälpa till i familjens åkeri, samt musikälskande chaufförerna Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne. Bland återvändande profiler finns Micke Martell och Lars ”Blixten” Bergholz. – Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Sedan premiären 2020, då Svenska Truckers vann Kristallen för bästa realityserie, har programmet lockat hundratusentals tittare varje vecka och nominerats till flera tv-priser. Åkeribranschen är en central del av svensk ekonomi, med en omsättning på cirka 170 miljarder kronor och över 225 000 anställda. Behovet av nya förare är stort – 85 procent av eleverna på transportprogrammet får jobb direkt efter examen, och intresset från kvinnor har ökat till rekordhöga 33 procent av antalet antagna. Premiär: 25 augusti, kl. 20.00 på TV3 och Viaplay. Serien finns även på Pluto-TV. Trailer för säsong 12

Läs mer