Svenska Truckers är tillbaka – säsong 11 rullar ut på vägarna den 7 april

2025-03-26

PRESSMEDDELANDEN

Efter tio succéfyllda säsonger är det dags igen – Svenska Truckers är tillbaka med en ny, fartfylld elfte säsong!
I den nya säsongen får du följa med ännu fler färgstarka lastbilschaufförer i deras vardag, där utmaningar, yrkesstolthet och kärleken till vägarna står i centrum.

Sedan starten har Svenska Truckers etablerat sig som en av TV3:s mest populära serier och lockar hundratusentals tittare varje säsong. Serien har dessutom varit nominerad till det prestigefyllda TV-priset Kristallen flera år i rad och bidragit till att förändra synen på åkerinäringen – samt ökat intresset för yrket bland både unga och kvinnor.

I den elfte säsongen möter vi bland andra Lars "Blixten" Bergholtz, som transporterar en gigantisk stenkross från Finland, Alicia Norén, en kranförarproffs som kämpar mot Stockholms stadstrafik, och Lorens Ottosson, som kombinerar sin karriär som sopbilschaufför med en elitsatsning i boxning. Dessutom får vi följa med bakom kulisserna på Scanias verkstäder, där mekaniker och servicetekniker håller transporterna rullande.

– Vi är oerhört stolta över hur Svenska Truckers inte bara visar det hårda arbete och skicklighet som chaufförerna besitter, utan också inspirerar fler att söka sig till branschen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.

Den nya säsongen av Svenska Truckers har premiär på TV3 och Viaplay den 7 april 20:00. Som vanligt bjuds du på en mix av spännande transporter, starka personligheter och ett unikt inifrånperspektiv på åkeribranschen. 

Vill du veta mer om programmet och deltagarna? Besök programsajten.

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer
Tanktransporter_beskuren_ljus.png.

LAGAR & REGLER 2025-06-18

MSB har undertecknat nytt multilateralt avtal om placering av certifikat på tankfordon

MSB har skrivit på det nya multilaterala avtalet som rör var certifikaten för godkännande ska placeras på tankfordon och deras släpvagnar. Vad innebär avtalet? Med detta avtal görs ett avsteg från bestämmelserna i ADR (delavsnitt 8.1.2.2) om vilka handlingar som ska finnas i transportenheten. Framöver behöver godkännandecertifikatet för en släpvagn inte förvaras i förarhytten, under förutsättning att det istället finns lätt åtkomligt och väderskyddat på släpvagnen. Hur länge gäller avtalet? Det multilaterala avtalet gäller till och med den 31 december 2026 för transporter inom de länder som har undertecknat avtalet. Om en undertecknande part återkallar avtalet tidigare, fortsätter det att gälla till dess slutdatum enbart inom de länder som fortfarande står bakom avtalet.

Läs mer
StoraAkeripriset-25_DSC08582_fix_Sunnemo.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-05-12

Sunnemo Åkeri AB tar hem Stora Åkeripriset 2025

Stora Åkeripriset 2025 har tilldelats Sunnemo Åkeri AB, ett åkeriföretag som på bara två decennier gått från enmansdrift till att bli en av regionens ledande aktörer. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni på Sveriges Åkeriföretags Årsmöte där även de två andra finalisterna, Kyl- och Frysexpressen samt JSC Förvaltning AB, hyllades för sina imponerande insatser inom åkerinäringen.  Med ett starkt fokus på både hållbarhet och medarbetarvård har Sunnemo Åkeri AB visat att tillväxt och ansvarstagande kan gå hand i hand. Deras satsningar på alternativa drivmedel och elektrifierade transporter har inte bara minskat klimatavtrycket, utan också skapat nya affärsmöjligheter. Juryns motivering: "På bara 20 år har åkeriet gått från en enmansverksamhet till att vara ett av regionens ledande transportbolag, med ett 40-tal tunga fordon. Fler än 10 gas- och elfordon och en separat eldriven dygnet runt-pendel visar tydligt att riktningen är framåt, men också uppåt då satsningarna går hand i hand med en lönsamhet som imponerar i branschen.Fler ton, fler mil och fler timmar optimerar logistiken. Men aldrig på personalens bekostnad. Här värderas de anställda högt och körscheman sätts för att fungera utifrån varje persons unika livspussel. Framtiden är ljus och resan har bara börjat.”

Läs mer