SÅ-Podden - Vad händer i EU?

En aktuell rapport om åkerinäringens frågor direkt från Bryssel.

Lyssna på avsnittet

PODCAST

Hur mycket av det som påverkar vardagen för svenska åkeriföretag har sitt ursprung i Bryssel? Svaret är: en hel del. I detta avsnitt av SÅ-podden ger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag, och Torsten Laksafors Holbek, vd för Nordic Logistics Association, en statusuppdatering om de senaste besluten och diskussionerna inom EU som påverkar åkerinäringen och vägtransportsektorn.

Med Torsten på direktlänk från Bryssel bjuder vi på insikter både på svenska och danska.

I detta innehållsrika avsnitt tar vi upp:
  • EU efter parlamentsvalet och den nya kommissionen – Vad har förändrats och vad väntas framöver?

  • Den gröna omställningen – Hur kombinerar EU målet om nollemissionsfordon med att stärka europeiska företags konkurrenskraft och vad fokuserar EU på gällande omställningen av de tunga transporterna?

  • AFIR-direktivet och laddinfrastruktur – Direktivet har haft störst inflytande på investeringar i laddinfrastruktur för personbilar, men vad händer med åkerinäringens behov av depå- och terminalladdning, och hur hanteras de elnätskapacitetsutmaningar som finns?

  • Dieselpriser och EU:s utsläppshandel ETS2 – Hur påverkar detta åkerinäringen inför 2027?
  • Biogas, biobränsle och E-bränslen – Var står EU i frågan?

  • Vikt- och dimension – Längre och tyngre fordon ger stora fördelar och är något som vi i Norden driver på i EU, men hur går diskussionerna i resten av Europa?

  • Förarbristen och YKB-fortbildning – En översyn pågår för att möjliggöra mer flexibla lösningar som distansutbildning.

  • Digitalisering och ägande av data – Användande och äganderätt till data blir allt viktigare. Dataakten, EU:s nya förordning för rättvis användning av data kommer. Hur viktig är denna fråga för åkeriföretagen i EU?

  • Mobilitetspaketet – Lagstiftningen är på plats, men kräver skärpt tillsyn i hela EU. Vi pratar tillsyn, om brevlådeföretag och återvändandekravet som togs bort. 

Lyssna på avsnittet

Häng med i detta fullspäckade poddavsnitt där vi navigerar i EU ländernas syn på frågor som påverkar åkeriföretag i hela Europa!

Lyssna på avsnittet

Aktuella nyheter

ny-karttjanst.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-13

Ny karttjänst visar vägen till laddning av el-lastbilar

Elektrifieringen av tunga lastbilar är på gång, men var kan de laddas? Nu lanseras Lastbilsladdkartan, en öppen karttjänst som hjälper åkerier och transportföretag att hitta rätt laddstationer.Bakom initiativet står projektet TREE (effektiva, elektrifierade skogstransporter), som drivs av Skogforsk tillsammans med andra forskningsaktörer samt skogs- och transportbranscherna. Karttjänsten bygger på öppna data och kompletteras med fältobservationer för att ge en aktuell bild av var och hur lastbilar kan laddas.– För att elektrifieringen av skogstransporter ska bli verklighet behövs inte bara fordonen, utan också kunskap om var de faktiskt kan laddas. Lastbilsladdkartan gör det enklare att planera och genomföra eldrivna transporter, säger Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare i TREE-projektet. Till skillnad från personbilar har tunga lastbilar särskilda krav, som till exempel högre laddeffekt, tillräcklig vändradie och god framkomlighet. Därför kan de inte alltid använda samma laddstationer som personbilar.Karttjänsten är öppen och under utveckling. Genom att rapportera nya eller ändrade laddstationer kan användare hjälpa till att hålla informationen aktuell. Läs mer hos Skogforsk Kontakt Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare TREE janis.danebergs@lindholmen.se 072-150 55 41

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

LAGAR & REGLER 2025-10-22

EU:s nya körkortsdirektiv påverkar framtidens förare

EU-parlamentet har antagit ett nytt körkortsdirektiv som innebär flera förändringar för förare i hela unionen. Bland annat införs digitala körkort senast 2030 och nya körkortsbehörigheter som ska underlätta för unga förare och bidra till ökad trafiksäkerhet. Direktivet gör det möjligt att införa ett nationellt B1-körkort för personer från 16 år (eller 15 år med särskilt godkännande). Det gäller fordon upp till 2 500 kilo och maxhastighet 45 km/h, vilket kan få betydelse för användningen av A-traktorer och lätta transportfordon. För yrkestrafiken innebär direktivet också skärpta medicinska krav vid förnyelse av körkort för buss- och lastbilsförare – krav som ska gälla oavsett ålder. Nästa steg blir att regeringen utreder hur reglerna ska införas i svensk lagstiftning. Det väntas ske successivt fram till 2029–2030. Läs pressmeddelandet i sin helhet på regeringen.se

Läs mer
SWE_TRUCKERS_PGM 901 - MASTER ID_20764550.00_17_06_11.Still017.png.

INFRASTRUKTUR 2025-10-30

Ny nationell strategi för enskilda vägar

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.   Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap. Fungerande vägar krävs i Sverige Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Läs mer