Nedstängda rastplatser runt Karlstad – en växande utmaning för åkerinäringen

Lyssna på avsnittet

PODCAST

I det senaste avsnittet av SÅ-podden lyfter vi en aktuell och viktig fråga för hela transportbranschen: bristen på rast- och parkeringsplatser för tung trafik.

Flera kontrollplatser som under många år har använts av åkerinäringen runt Karlstad har nyligen stängts ner. Dessa platser har varit avgörande för åkeriföretag som behöver ta sina lagstadgade raster och vilopauser. Nedstängningarna har skapat stor debatt i regionen, där Per Broholm, regionchef i väst på Sveriges Åkeriföretag, har varit en tydlig röst för åkerinäringen.

Området kring Karlstad är ett viktigt godsnav, med både svenska och många norska fordon som trafikerar vägnätet. Redan idag råder det brist på rastplatser i hela landet och de som finns är ofta fulla. När etablerade platser försvinner påverkas befintliga rutter och planeringen för många åkerier, vilket får konsekvenser för både arbetsmiljö och trafiksäkerhet.

I poddavsnittet diskuterar Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, och Per Broholm vad som hänt i Karlstad, hur bristen på rastplatser ser ut nationellt och vilket behov som finns framåt, särskilt med tanke på elektrifieringen av transportsektorn, där laddinfrastruktur och parkeringsmöjligheter måste gå hand i hand.

Lyssna på avsnittet

Följ med i diskussionen om de viktigaste frågorna för åkerinäringen. Direkt från branschens egna experter.

Lyssna på avsnittet

vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer
header_färdskrivare.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-12

Ny uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2 godkänd

I början av 2025 typgodkändes en uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2. Den nya modellen erbjuder förbättrad säkerhet genom Galileo Open Service for Navigation Message Authentication (OSNMA), vilket möjliggör autentisering av de positioner som registreras av färdskrivaren via Global Navigation Satellitsystem (GNSS). Den uppdaterade versionen blir obligatorisk i alla fordon som registreras från och med 24 december 2025. Vad gäller för GSV2 med OSNMA– och när? Vad är G2V2 och OSNMA? G2V2 är den andra generationens smarta färdskrivare, version 2. OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) är en säkerhetsfunktion i satelitnavigationssystemet som skyddar mot manipulation och ska förbättra tillförlitligheten för bland annat positionering och tid. Tidslinje och krav Från 24 december 2025 Alla nyregistrerade fordon med krav på färdskrivare/kör och vilotider måste ha G2V2 med OSNMA installerad G2V2 utan OSNMA Får fortsätta användas i fordon som redan är registrerade dvs före 24 december 2025. Kommissionen har dock möjlighet att föreskriva krav på mjukvaruuppdatering för OSNMA avseende tidigare version av den smarta färdskrivaren men det finns idag inget krav på eftermontering eller uppgradering till OSNMA.  Följ och håll er uppdaterade på utvecklingen.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

POLITIK 2025-07-10

Sveriges Åkeriföretag deltar när EU:s transportattachéer besöker Danmark

Den 24 juli deltar Sveriges Åkeriföretag i ett viktigt EU-evenemang när hela 63 transportattachéer från EU-ländernas ambassader i Bryssel besöker Danske Fragtmænd i Høje-Taastrup, Danmark. Besöket anordnas av Nordic Logistics Association (NLA) som en del av aktiviteterna kring det danska EU-ordförandeskapet. Attachéerna är högt uppsatta tjänstepersoner som representerar sina länder i förhandlingar om EU:s transportpolitik. Deras rundresa i Danmark syftar till att ge inblick i hur transportsektorn i Norden arbetar med frågor som elektrifiering, effektivisering och hållbar omställning. Under besöket ligger fokus på hur Danske Fragtmænd arbetar med omställningen till eldrift och användningen av modulfordon i sina terminaltransporter. Delegationen får även en inblick i det nordiska påverkansarbetet inom EU, med särskild tonvikt på den gröna omställningen samt regelverk kring vikt och dimensioner. Sveriges Åkeriföretag representeras av vd Oscar Hyléen, som tillsammans med representanter från bland annat NLA, DTL och andra europeiska åkeriorganisationer kommer att bidra till dialogen om transportsektorns framtid i Europa.

Läs mer