Vi lyfter åkerinäringens frågor i Almedalen

Sveriges Åkeriföretag är på plats i Almedalen 2025 för att lyfta några av åkerinäringens viktigaste frågor.

2025-06-12

POLITIK

Sveriges Åkeriföretag är på plats i Almedalen 2025 för att lyfta några av åkerinäringens viktigaste frågor. Under veckan deltar vi i och arrangerar flera seminarier om infrastruktur, omställning, trafiksäkerhet och intermodalitet, med fokus på hur vi tillsammans skapar ett hållbart, effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem. Välkommen att lyssna, ställa frågor och ta del av samtalen!

Utöver våra publika seminarier deltar Sveriges Åkeriföretag även i rundabordsamtal med branschaktörer, myndigheter och beslutsfattare för att diskutera lösningar på några av transportsektorns utmaningar. Vi arrangerar även ett frukostmöte med inbjudna politiker där fokus ligger på vad som krävs för en hållbar och konkurrenskraftig åkerinäring. 

Våra öppna seminarier

Panelsamtal: Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet i fokus

Hur säkrar vi ett tillgängligt och tryggt vägnät året runt? Tisdag den 24 juni kl. 09.00 bjuder Sveriges Åkeriföretag och Trafikverket in till ett panelsamtal i Almedalen om framtidens vägtransporter, vinterväghållning och trafiksäkerhet.

Medverkar gör Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och Sveriges Åkeriföretags vd Oscar Hyléen.

Tid: tisdag den 24 juni klockan 09.00
Plats: Odalgatan 8, Visby
Livesändning: Är du inte på plats? Panelsamtalet kommer sändas live. Länk kommer. 

Välkommen till ett aktuellt samtal om vägnätets avgörande roll för ett fungerande samhälle!

Mer information om seminariet kommer. 

 


Seminarie: Så skapas efterfrågan på fossilfria transporter - vad krävs av politiken och marknaden

Transportsektorn är nyckeln till att nå klimatmålen, men omställningen kräver att hela värdekedjan hänger med. Onsdagen den 25 juni kl. 13.00 bjuder Preem och Sveriges Åkeriföretag in till ett samtal om hur vi får fart på efterfrågan för fossilfria alternativ, vilka hinder som finns och hur vi övervinner dem.

Vi diskuterar bland annat:

  • Elektrifiering vs HVO100 – vilka lösningar fungerar i praktiken?
  • Transportköparens roll i omställningen
  • Vad krävs för att skapa verklig betalningsvilja?

Tid: onsdag 25 juni kl. 13.00–13.45
Plats: Björngränd 19a, Trädgården

I panelen: representanter från Preem, Sveriges Åkeriföretag, PostNord, Svensk Handel och Skogsindustrierna.

Läs mer om våra seminarier.


Seminarie: Framtidens godstransporter – hur ökar vi intermodaliteten i Sverige?

Hur skapar vi ett smartare och mer hållbart transportsystem där sjöfart, tåg och lastbil samverkar? Tisdagen den 24 juni kl. 15.00 samlas branschens aktörer och politiker för att diskutera hur vi kan öka intermodaliteten, för en robust, effektiv och klimatvänlig godstransportkedja.

Tid: Tisdag 24 juni, kl. 15.00–15.45
Plats: Hamngatan 1, Maritima Mötesplatsen

Medverkande:

  • Anders Hermansson (Svensk Sjöfart)
  • Gustaf Engstrand (Tågföretagen)
  • Ulric Långberg (Sveriges Åkeriföretag)
  • Andreas Carlson (Infrastrukturminister, KD)
  • Ulrika Heie (Trafikutskottets ordf., C)

Välkommen till ett samtal om hur vi får Sveriges transportslag att dra åt samma håll!

Läs mer om våra seminarier.


Sveriges Åkeriföretag med i panelsamtal om framtidens transport- och logistiksystem

Vår vd Oscar Hyléen medverkar i ett panelsamtal på 2030-arenan under Almedalsveckan, onsdag 25 juni kl. 16.00–16.45. Temat är framtidens logistik – med fokus på smarta energisystem, ny teknologi och hur modiga beslut kan driva omställningen.

Tid: onsdag 25 juni kl. 16.00–16.45
Plats: Hästgatan 12, 2030-arenan
Arrangör: Game Changing Alliance

Läs mer om våra seminarier.

 

Kontaktperson

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-07-01

Stärk Mobilitetspaketet, försvaga det inte

I ett gemensamt uttalande varnar BGL, FNTR, NLA, FEBETRA och TLN för att förslagen i en ny EU-studie riskerar att underminera Mobilitetspaketet och försämra förarnas arbetsvillkor. ESPORG har presenterat sin rapport om säkra och trygga parkeringsplatser (SSPA) för Europaparlamentets TRAN-utskott och Europeiska kommissionens sektoriella sociala dialogkommitté för vägtransport. Organisationerna uppskattar kommissionens insatser för att förbättra den allvarliga situationen gällande parkeringsmöjligheter i Europa, men avråder starkt från förslaget i studien att tillåta förare att ta sin ordinarie veckovila i hytten när de vilar på en SSPA med platina- eller guldstandard. Detta är mycket oroande och sänder fel signal. Efter EU-domstolens ogiltigförklaring av kravet på att fordon ska återvända till hemlandet var åttonde vecka, överväger nu en studie beställd av kommissionen att mildra förbudet mot att sova i lastbilshytten under den ordinarie veckovilan. Med tanke på den hårda konkurrensen och den pågående bristen på förare måste kommissionen sända rätt signal genom att förbättra förarnas arbetsvillkor och föreslå effektivare tillsyn av Mobilitetspaketet. Vi vill göra yrket attraktivt – inte främja ett nomadliv längs Europas vägar. Europeiska kommissionen kommer snart att presentera en slutlig rapport till rådet och Europaparlamentet om parkeringsplatser med hänsyn till denna studie. Då bör dagens argument beaktas.

Läs mer
vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer