2025-05-14
INFRASTRUKTUR
Regeringen har gett Trafikverket och Trafikanalys tre nya uppdrag med syftet att skapa ett mer effektivt, sammanhängande och konkurrenskraftigt transportsystem för näringslivet. För åkerinäringen är två av uppdragen särskilt intressanta: kartläggningen av bärighetsbrister i det icke-statliga vägnätet, och den nya handlingsplanen för långväga godstransporter.
Idag är cirka 45 procent av det statliga vägnätet klassat som bärighetsklass 4 (BK4), vilket möjliggör tyngre och mer effektiva transporter. Men transportkedjorna är inte starkare än sin svagaste länk och ofta startar och slutar tunga transporter på kommunala eller enskilda vägar som inte alltid är dimensionerade för dagens eller morgondagens transportbehov.
Därför är det mycket positivt att regeringen nu uppdrar åt Trafikverket att identifiera behov av bärighetshöjande åtgärder även i det icke-statliga allmänna vägnätet. Uppdraget ska ske i nära dialog med kommuner, väghållare och näringslivet.
Handlingsplan ska stärka långväga transporter
Utöver vägnätsuppdraget har Trafikverket även fått i uppdrag att ta fram en trafikslagsövergripande handlingsplan för långväga godstransporter med fokus på transporter som går över läns- och nationsgränser. Målet är att förbättra transportflöden och tillgänglighet genom kortare handläggningstider, bättre kapacitet och mer pålitliga transporttider.
Handlingsplanen ska presenteras senast den 1 december 2025, och följas av konkreta åtgärder fram till 2028.
Sammantaget är detta steg i rätt riktning för att möjliggöra effektiva och hållbara godstransporter i hela landet, där vägtransporternas roll som ryggrad i svensk logistik får ökad uppmärksamhet.