Sveriges Åkeriföretag tillstyrker höjd hastighet för bärgning – men efterlyser fler förtydliganden

2025-11-04

LAGAR & REGLER

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på regeringens förslag om att höja hastighetsgränsen vid bärgning med boggi från 30 till 40 respektive 80 km/h.

Vi ställer oss positiva till förslaget, som bidrar till snabbare och säkrare bärgningsuppdrag och minskar trafikstörningar. Utrustningen som används vid bärgning med boggi är redan säkerhetsklassad för högre hastigheter, vilket gör förändringen både rimlig och väl avvägd.

En höjd gräns innebär kortare insatstider, bättre arbetsmiljö och lägre samhällskostnader.

I takt med att fler fordon är el- eller fyrhjulsdrivna behövs moderna regler som stödjer dagens bärgningsmetoder. Samtidigt lyfter vi behovet av ytterligare klargöranden – bland annat kring att inkludera bärgning av fordonskombinationer och metoder.

– Detta är ett viktigt steg framåt, men fler delar i regelverket behöver moderniseras för att ge branschen rätt förutsättningar, säger Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag.

Läs hela remissvaret här

 

stockholm-over.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-28

Transportstyrelsen återför ärendet om miljözon klass 3 till länsstyrelsen

Transportstyrelsen har underkänt Länsstyrelsen i Stockholms beslut att upphäva miljözon klass 3 i delar av Stockholms innerstad, och skickar nu tillbaka ärendet för fortsatt handläggning. Beslutet kom den 23 oktober och innebär att stadens tidigare utredning bedöms som tillräcklig. Miljözonen, som enligt plan skulle införas den 31 december 2024, är fortsatt pausad tills vidare. Syftet med miljözonen är att förbättra luftkvaliteten i området, men förslaget har väckt starka reaktioner från transport- och näringslivsaktörer som varnat för negativa konsekvenser för framkomlighet, leveranser och tillgänglighet. Två parallella rättsprocesser pågår kring miljözonen. Den första gäller kommunfullmäktiges beslut från maj 2024, som nu har fastställts av kammarrätten. Den andra gäller stadens lokala trafikföreskrift, som först upphävdes av länsstyrelsen men nu ska prövas på nytt efter Transportstyrelsens beslut. Sveriges Åkeriföretag har kontinuerliga diskussioner med Stockholm Stad och är i hög grad involverad i utvecklingen kring miljözonen.

Läs mer
bro-miljobild.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-23

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet för BT-POS Land

Sveriges Åkeriföretag har utsetts till ordförande för BT-POS Land, en del av Trafikverkets samverkansstruktur Beredskapssektor Transporter – Privat Offentlig Samverkan (BT POS). BT-POS samlar centrala aktörer inom transportsektorn, bland annat myndigheter, branschorganisationer och företag. Syftet är att stärka Sveriges förmåga att hantera samhällsstörningar och upprätthålla samhällsviktiga transporter vid exempelvis långvariga elavbrott, stormar, översvämningar eller höjd beredskap. Att Sveriges Åkeriföretag fått ordförandeuppdraget är ett viktigt erkännande av vår roll i arbetet med att stärka transportsektorns beredskap. Vägtransporterna är en avgörande del av samhällets försörjningskedjor, och samverkan mellan näringsliv och myndigheter är helt avgörande för att vi ska stå starka även i kris och krig Inom BT-POS Land samordnas frågor som rör väg-, järnvägs- och nodtransporter. Arbetet omfattar gemensam planering, utbildning, övning och utveckling av beredskapsförmågan inom landtransporter, med fokus på praktisk samverkan mellan offentliga och privata aktörer. BT-POS Land har en central funktion i att bygga förståelse och samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Arbetet syftar till att skapa lägesbilder som speglar transportsektorns verkliga utmaningar och omsätta dessa till konkret och användbar beredskap. Fokus ligger på att utveckla lösningar som är relevanta, handlingsinriktade och direkt tillämpbara i praktiken. BT-POS Land leds av Trafikverket och samverkar med bland andra Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och flera av transportsektorns branschorganisationer. Gruppen möts regelbundet för att driva gemensamma utvecklingsfrågor och säkerställa att erfarenheter, kunskap och resurser delas mellan aktörerna. Läs mer om BT-POS på trafikverket.se  

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-24

Stöd IRU:s namninsamling mot tvingande inköp av utsläppsfria fordon

Sveriges Åkeriföretag stödjer IRU:s namninsamling mot EU-kommissionens förslag om obligatoriska inköpskrav av utsläppsfria fordon och uppmanar alla åkeriföretag att skriva under. Europeiska kommissionen överväger ett lagförslag som skulle tvinga vägtransportföretag och transportköpare att köpa, driva eller använda en viss andel utsläppsfria el- eller vätgasbilar, inom ramen för initiativet Greening Corporate Fleets. Syftet är att påskynda försäljningen av nollutsläppsfordon inom EU. Såväl IRU (International Road Transport Union) som Sveriges Åkeriföretag stödjer energiomställningen inom vägtransportsektorn, men båda organisationerna motsätter sig starkt dylika tvångsåtgärder för europeiska företag.  Transportsektorns omställning pågår och kommer att fortsätta i takt med att de ekonomiska och infrastrukturella förutsättningarna utvecklas. Den måste ske på ett realistiskt och pragmatiskt sätt, där investeringar i nya fordon går hand i hand med ökad tillgång till elnätkapacitet, utbyggnad av laddinfrastruktur på rätt ställen och gynnsamma kommersiella villkor.Det behövs effektiva stimulansåtgärder från politiken i form av styrmedel och stöd till företagen, för att marknaden ska kunna ställa om till fossilfrihet. Inte planekonomiska tvångsmedel.

Läs mer