Sveriges Åkeriföretag och DTL: Öresundsregionens transporter behöver en översyn

Regeringen har utsett en särskild utredare som ska ta fram ett förslag till underlag för en strategisk svensk-dansk undersökning av transporterna över Öresund

2025-06-03

INFRASTRUKTUR

Den svenska regeringen har nu utsett en särskild utredare som ska ta fram ett förslag till underlag för en strategisk svensk-dansk undersökning av transporterna över Öresund. Sveriges Åkeriföretag och DTL – Danske Vognmænd och är mycket positiva till ett utökat samarbete inom transportområdet mellan länderna.

Ambitionen är att nå samsyn om behovet av kapacitet och beredskap för transporter över Öresund från 2050, samt en gemensam inriktning för hur transportsystemet i Öresundsregionen ska fungera.

VD för Sveriges Åkeriföretag Oscar Hyléen och VD för DTL – Danske Vognmænd Erik Østergaard välkomnar det svenska initiativet:

– Vi är väl medvetna om att det främsta skälet till utredningen är beredskaps- och säkerhetspolitiska hänsyn, men det är samtidigt klokt att också se över hur transportflödena över den viktigaste landgränsen mellan våra länder kan förbättras. Det behövs en översyn, säger direktörerna.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson har i samband med initiativet uttalat att ett utvecklat samarbete mellan Sverige och Danmark på transportområdet som stärker konkurrenskraft och redundans. En bred enighet mellan Sverige och 
Danmark är därför avgörande för den fortsatta planeringen av transportinfrastrukturen i Öresundsregionen, enligt ministern.

De två branschföreträdarna lyfter samtidigt en annan viktig fråga kring transporter över gränserna, såväl i freds- som krissituationer:

– Inom ramen för vårt gemensamma nordiska samarbete i Nordic Logistics Association har vi arbetat intensivt för att bevara möjligheten att köra med högre vikt och större dimensioner över nationsgränserna i Norden. Men när det gäller långa lastbilskombinationer och specialtransporter har vi ännu inte nått hela vägen när det gäller samordningen mellan Sverige och Danmark. Vi vill därför gemensamt bidra till att dessa frågor inkluderas i de kommande utredningarna, säger representanterna för NLA.

De tillägger också vikten av att även utvärdera behovet av en möjlig fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör (HH-förbindelsen) i norra Öresundsregionen – bland annat för att avlasta trafiken mellan Helsingborg och Malmö.

Den svenska utredaren ska även lägga fram eventuella förslag till förberedande åtgärder inför den strategiska analysen. Uppdraget kommer att genomföras i dialog med berörda statliga myndigheter, regioner och kommuner i både Sverige och Danmark.

Utredarens förslag ska ge både den svenska och danska regeringen ett gemensamt underlag för beslut om ett fortsatt samarbete kring kapaciteten för transporter över Öresund.

Slutrapport ska lämnas senast den 28 november 2025.

Aktuella nyheter

solceller.

LAGAR & REGLER 2025-08-13

Regeringen vill förbättra elmarknadens utformning

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med flera förslag för att stärka kundernas ställning och förbättra elmarknadens funktion. Bland annat föreslås att nätföretag ska vara skyldiga att offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar, samt ta fram tydligare och mer standardiserade rutiner för anslutningsprocessen. Regeringen vill även kunna införa ett högsta elpris vid en elpriskris. Förslagen syftar bland annat till att underlätta nya anslutningar, öka transparensen och skapa bättre skydd för elanvändare. Bakgrunden är ändringar i EU:s elmarknadsdirektiv och förnybartdirektivet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar delar av förslaget– Vi ser positivt på förslagen om ökad transparens från elnätsbolagen och tydligare rutiner för anslutningsprocesserna. Det är dock viktigt att rutinerna är enhetliga från landets alla elnätsbolag. Detta är frågor vi drivit länge, och de kan underlätta åkerinäringens elektrifiering, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. – Förslagen är ett steg i rätt riktning och kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för elektrifieringen av tung trafik. Samtidigt krävs ytterligare åtgärder för att elmarknaden fullt ut ska möta åkerinäringens behov. Om omställningen till eldrivna tunga fordon ska kunna ske i större skala behövs en snabbare utbyggnad av elnätet och avtal som är anpassade till transportbranschens verklighet, avslutar Fredrik Svensson. Läs regeringens pressmeddelande

Läs mer
Svenska Truckers Säsong 12.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-14

Svenska Truckers tillbaka – premiär för tolfte säsongen

Den 25 augusti är det dags för premiär av den tolfte säsongen av succéserien Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Realityserien, som är ett initiativ av oss på Sveriges Åkeriföretag, följer både nya och välkända lastbilschaufförer i deras vardag – från distribution i norr till spektakulära tunga transporter i söder. Syftet med satsningen är att lyfta fram åkerinäringens betydelse och visa bredden i yrket. I årets säsong möter tittarna bland andra Shvan Aladin från Göteborg, som lämnat skådespelaryrket för att hjälpa till i familjens åkeri, samt musikälskande chaufförerna Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne. Bland återvändande profiler finns Micke Martell och Lars ”Blixten” Bergholz. – Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Sedan premiären 2020, då Svenska Truckers vann Kristallen för bästa realityserie, har programmet lockat hundratusentals tittare varje vecka och nominerats till flera tv-priser. Åkeribranschen är en central del av svensk ekonomi, med en omsättning på cirka 170 miljarder kronor och över 225 000 anställda. Behovet av nya förare är stort – 85 procent av eleverna på transportprogrammet får jobb direkt efter examen, och intresset från kvinnor har ökat till rekordhöga 33 procent av antalet antagna. Premiär: 25 augusti, kl. 20.00 på TV3 och Viaplay. Serien finns även på Pluto-TV. Trailer för säsong 12

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

INFRASTRUKTUR 2025-08-13

Sveriges Åkeriföretag lämnar remissvar om EU:s revidering av ”besiktningspaketet”

Den 24 april 2025 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till revidering av det så kallade besiktningspaketet. Förslaget innehåller ändringar av direktiv om periodisk kontrollbesiktning och tekniska vägkontroller samt ett nytt direktiv om registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att stärka trafiksäkerheten, bidra till hållbar mobilitet och främja fri rörlighet inom EU. Revideringen innebär bland annat: Utökade kontroller av eldrivna fordon och moderna förarstödssystem. Nya testmetoder för bättre miljökontroller och åtgärder mot manipulation. Digitaliserade registreringsbevis och ökad tillgång till elektronisk kontrollinformation. Sveriges Åkeriföretags synpunkter Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak EU-kommissionens förslag men betonar att framgången beror på hur reglerna genomförs i praktiken. Våra viktigaste ståndpunkter är: Praktiskt genomförande och likvärdig tillämpning mellan medlemsstaterna. Fokus på digital interoperabilitet, särskilt för fordonsdata och kontrolluppgifter. Proportionerliga kontroller och åtgärder som motsvarar faktisk säkerhets- och miljönytta, särskilt vid användning av OBD och fjärranalys. Gemensamma och rättvisa kontrollmetoder för alla medlemsländer. Genom ett balanserat och välavvägt regelverk kan målen om högre trafiksäkerhet, minskade utsläpp och rättvis konkurrens uppnås utan att skapa onödiga kostnads- eller resursbelastningar för åkerinäringen, näringslivet och myndigheter. Läs vårt remissvar i sin helhet här

Läs mer