Stärk Mobilitetspaketet, försvaga det inte

2025-07-01

LAGAR & REGLER

I ett gemensamt uttalande varnar BGL, FNTR, NLA, FEBETRA och TLN för att förslagen i en ny EU-studie riskerar att underminera Mobilitetspaketet och försämra förarnas arbetsvillkor.

ESPORG har presenterat sin rapport om säkra och trygga parkeringsplatser (SSPA) för Europaparlamentets TRAN-utskott och Europeiska kommissionens sektoriella sociala dialogkommitté för vägtransport.

Organisationerna uppskattar kommissionens insatser för att förbättra den allvarliga situationen gällande parkeringsmöjligheter i Europa, men avråder starkt från förslaget i studien att tillåta förare att ta sin ordinarie veckovila i hytten när de vilar på en SSPA med platina- eller guldstandard.

Detta är mycket oroande och sänder fel signal. Efter EU-domstolens ogiltigförklaring av kravet på att fordon ska återvända till hemlandet var åttonde vecka, överväger nu en studie beställd av kommissionen att mildra förbudet mot att sova i lastbilshytten under den ordinarie veckovilan.

Med tanke på den hårda konkurrensen och den pågående bristen på förare måste kommissionen sända rätt signal genom att förbättra förarnas arbetsvillkor och föreslå effektivare tillsyn av Mobilitetspaketet. Vi vill göra yrket attraktivt – inte främja ett nomadliv längs Europas vägar.

Europeiska kommissionen kommer snart att presentera en slutlig rapport till rådet och Europaparlamentet om parkeringsplatser med hänsyn till denna studie. Då bör dagens argument beaktas.

Vill du veta mer om NLA?

Nordic Logistics Association (NLA) är Sveriges Åkeriföretags röst i EU – och en viktig del av vårt arbete med att påverka internationella regelverk.

Läs mer om NLA

Aktuella nyheter

iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Nya vinterdäckskrav för tunga fordon från november 2025

Från och med den 1 november 2025 införs skärpta regler för vinterdäck på tunga fordon i Sverige. Kraven kommer att gälla under perioden 10 november till 10 april. De nya bestämmelserna innebär att tunga fordon måste vara utrustade med vinterdäck eller motsvarande utrustning under hela perioden. För lastbilar med två axlar, varav en är drivande, och med tillkopplat släp gäller dessutom särskilda krav på viktfördelning. Syftet med förändringen är att öka trafiksäkerheten vintertid och skapa större tydlighet kring vilka regler som gäller för vägtransporter. Vi ser positivt på beslutet och betonar även behovet av att reglerna följs upp med effektiv tillsyn. Samtidigt är det viktigt att arbetet med åtgärder för att möjliggöra en förbättrad vinterväghållning och mer verkningsfull förebyggande snöröjning och halkbekämpning fortsätter. Läs vårt pressmeddelande  

Läs mer
online-möte.

LAGAR & REGLER 2025-09-22

Stärk kampen mot arbetslivskriminalitet i transportsektorn

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på slutbetänkandet Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg, åtgärder och fortsatt arbete (SOU 2025:25). Organisationen välkomnar utredningens förslag och understryker behovet av kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslivskriminalitet och osund konkurrens i transportsektorn. – Arbetslivskriminalitet hotar både arbetstagarnas trygghet och de seriösa företagens överlevnad. Det är helt avgörande att lagstiftning och kontrollsystem träffar de aktörer som fuskar och bryter mot reglerna, utan att försvåra för de som gör rätt, säger Petra Eklund Åhlström, Chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag. I sitt yttrande betonar Sveriges Åkeriföretag bland annat: Vikten av långsiktig styrning, resurser och samverkan mellan myndigheter för att effektivisera kampen mot arbetslivskriminalitet. Behovet av fler kontrollplatser, bättre statistik och ökad användning av digitala verktyg vid tillsyn. Stöd för skärpta sanktionsavgifter, men med krav på proportionalitet och rättssäkerhet. Att beställaransvaret och mobilitetspaketet måste utvärderas för att säkerställa att reglerna verkligen fungerar. Att offentliga upphandlingar måste motverka låga anbud och osunda upplägg genom att väga in kvalitet och innovationsförmåga, inte bara pris. Att lagstiftningen behöver förtydligas i takt med nya affärsmodeller, till exempel gig-ekonomiska lösningar inom e-handelstransporter. Sveriges Åkeriföretag understryker att kampen mot arbetslivskriminalitet är en förutsättning för rättvisa villkor och sund konkurrens i åkerinäringen. Läs hela remissvaret här

Läs mer
NLA Årsmöte 2025.jpg.

POLITIK 2025-09-26

Nordic Logistics Associations årsmöte

Den 25–26 september stod Sverige och Sveriges Åkeriföretag värd för Nordic Logistics Associations (NLA) årsmöte. I samband med årsmötet arrangerades också en konferens med fokus på civilt försvar och motståndskraft. Årsmötet samlade representanter från hela Norden och utgjorde en viktig plattform för diskussioner om gemensamma utmaningar och framtida möjligheter för åkerinäringen i de nordiska länderna Parallellt med årsmötet arrangerades en konferens med temat civilt försvar och motståndskraft inom vägtransportsektorn – vad krävs och hur kan åkerinäringen bidra med logistik. Konferensen innehöll bland annat: En genomgång av det nordiska försvarssamarbetet i dagens säkerhetspolitiska klimat Anförande av Sveriges regering om dess arbete med civilt försvar EU:s arbete med militär rörlighet som presenterat av EU:s militära stab Paneldiskussion med representanter från de nordiska ländernas försvarsmakter Konferensen blev en viktig mötesplats för att stärka samverkan mellan åkerinäringen, försvarsmakter och beslutsfattare i Norden. På mötet presenterade NLA resultaten från de medlemsundersökningar kring beredskap som genomförts i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Läs mer