Stärk kampen mot arbetslivskriminalitet i transportsektorn

2025-09-22

LAGAR & REGLER

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på slutbetänkandet Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg, åtgärder och fortsatt arbete (SOU 2025:25). Organisationen välkomnar utredningens förslag och understryker behovet av kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslivskriminalitet och osund konkurrens i transportsektorn.

– Arbetslivskriminalitet hotar både arbetstagarnas trygghet och de seriösa företagens överlevnad. Det är helt avgörande att lagstiftning och kontrollsystem träffar de aktörer som fuskar och bryter mot reglerna, utan att försvåra för de som gör rätt, säger Petra Eklund Åhlström, Chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag.

I sitt yttrande betonar Sveriges Åkeriföretag bland annat:

  • Vikten av långsiktig styrning, resurser och samverkan mellan myndigheter för att effektivisera kampen mot arbetslivskriminalitet.

  • Behovet av fler kontrollplatser, bättre statistik och ökad användning av digitala verktyg vid tillsyn.

  • Stöd för skärpta sanktionsavgifter, men med krav på proportionalitet och rättssäkerhet.

  • Att beställaransvaret och mobilitetspaketet måste utvärderas för att säkerställa att reglerna verkligen fungerar.

  • Att offentliga upphandlingar måste motverka låga anbud och osunda upplägg genom att väga in kvalitet och innovationsförmåga, inte bara pris.

  • Att lagstiftningen behöver förtydligas i takt med nya affärsmodeller, till exempel gig-ekonomiska lösningar inom e-handelstransporter.

Sveriges Åkeriföretag understryker att kampen mot arbetslivskriminalitet är en förutsättning för rättvisa villkor och sund konkurrens i åkerinäringen.

Läs hela remissvaret här

Aktuella nyheter

iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-13

Kylan på väg – dags att se över fordon, rutiner och vinterdäck

Vintern kommer och i delar av landet har snön redan visat sig. För många åkeriföretag innebär säsongen nya utmaningar. Kylan, mörkret och nederbörden påverkar både trafiksäkerheten och arbetsmiljön för förarna. När ni planerar era transporter, ta höjd för att lastning, lossning och körningen kan ta längre tid och se över era rutiner och förberedelser. Här är en lista på saker att tänka på inför vintern. Fyll gärna på och dela i ert företag. Inför körningen Anpassa hastigheten till väglaget och håll avstånd. Ta det lugnt, ingen last är viktigare än liv och säkerhet. Från 10 november till 10 april gäller krav på vinterdäck på tunga fordon i hela landet, oavsett om vinterväglag råder eller inte. Säkerställ att ni har koll på reglerna: Vinterdäckskrav för tunga fordon – vad gäller och när? Se över fordonens skick och att exempelvis luft-tork, värmare och lampor fungerar som de ska. Vid lastning och lossning Var extra försiktig – halkolyckor på flak, ramper och stegar är vanliga vintertid. Kontrollera att utrustning som spännband och kedjor är hel och torr. Sopa bort snö och is från flak, tak och gångytor. Personlig säkerhet Använd alltid bilbälte. Ta med varma kläder, skor och reflexer – syns du inte, finns du inte. Ha med lite nödproviant och varma drycker. Säkerställ att både fordon och personal är rätt försäkrade. Reflektera över tidigare vintrar – vad gick bra och vad kan förbättras? Och självklart - Alltid händerna på ratten!  

Läs mer
ambassadör_header_2.png.

FÖRETAGANDE 2025-10-28

Ambassadörsprogram lyfter fram unga förebilder i åkerinäringen

Vi på Sveriges Åkeriföretag lanserar nu ett nytt ambassadörsprogram som lyfter fram unga förebilder från åkerinäringen. Genom ambassadörerna vill vi inspirera fler att upptäcka branschens möjligheter – och stärka bilden av en modern, hållbar och framtidsinriktad näring som kombinerar företagande, ansvar och samhällsnytta. Åkerinäringen är en av Sveriges mest samhällsbärande branscher, med omkring 10 000 åkeriföretag och över 225 000 sysselsatta. Behovet av kompetens är stort och framtiden rymmer stora möjligheter för nya företagare som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Transporter på väg kommer att fortsätta öka, och med det behovet av engagerade entreprenörer som vill bidra till en mer hållbar och innovativ bransch. Digitalisering och omställningen till fossilfria transporter skapar helt nya affärsmöjligheter – och öppnar för en ny generation företagare att forma framtidens åkerinäring. Ambassadörsprogrammet är en del av vårt långsiktiga arbete för att öka synligheten för branschen och locka fler till framtidens åkerinäring. Genom samarbeten med ambassadörer som i olika kanaler delar sina erfarenheter och visar upp sin vardag vill vi sprida kunskap, inspirera och väcka intresse för yrket och företagandet. Programmet stärker också vår vision Med åkerinäringen för en hållbar framtid – där vi tillsammans med våra medlemmar arbetar för: bättre förutsättningar för affärer och lönsam tillväxt, attraktiva arbetsgivare, en mer innovativ näring som drar nytta av tekniken, och en klimateffektiv transportsektor. De första ambassadörerna representerar olika delar av landet och olika typer av företag, men förenas av sitt engagemang och sin vilja att inspirera fler att upptäcka möjligheterna i branschen. Läs mer om vår satsning och ambassadörerna    

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer