Stärk kampen mot arbetslivskriminalitet i transportsektorn

2025-09-22

LAGAR & REGLER

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på slutbetänkandet Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg, åtgärder och fortsatt arbete (SOU 2025:25). Organisationen välkomnar utredningens förslag och understryker behovet av kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslivskriminalitet och osund konkurrens i transportsektorn.

– Arbetslivskriminalitet hotar både arbetstagarnas trygghet och de seriösa företagens överlevnad. Det är helt avgörande att lagstiftning och kontrollsystem träffar de aktörer som fuskar och bryter mot reglerna, utan att försvåra för de som gör rätt, säger Petra Eklund Åhlström, Chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag.

I sitt yttrande betonar Sveriges Åkeriföretag bland annat:

  • Vikten av långsiktig styrning, resurser och samverkan mellan myndigheter för att effektivisera kampen mot arbetslivskriminalitet.

  • Behovet av fler kontrollplatser, bättre statistik och ökad användning av digitala verktyg vid tillsyn.

  • Stöd för skärpta sanktionsavgifter, men med krav på proportionalitet och rättssäkerhet.

  • Att beställaransvaret och mobilitetspaketet måste utvärderas för att säkerställa att reglerna verkligen fungerar.

  • Att offentliga upphandlingar måste motverka låga anbud och osunda upplägg genom att väga in kvalitet och innovationsförmåga, inte bara pris.

  • Att lagstiftningen behöver förtydligas i takt med nya affärsmodeller, till exempel gig-ekonomiska lösningar inom e-handelstransporter.

Sveriges Åkeriföretag understryker att kampen mot arbetslivskriminalitet är en förutsättning för rättvisa villkor och sund konkurrens i åkerinäringen.

Läs hela remissvaret här

Aktuella nyheter

bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-24

Stöd IRU:s namninsamling mot tvingande inköp av utsläppsfria fordon

Sveriges Åkeriföretag stödjer IRU:s namninsamling mot EU-kommissionens förslag om obligatoriska inköpskrav av utsläppsfria fordon och uppmanar alla åkeriföretag att skriva under. Europeiska kommissionen överväger ett lagförslag som skulle tvinga vägtransportföretag och transportköpare att köpa, driva eller använda en viss andel utsläppsfria el- eller vätgasbilar, inom ramen för initiativet Greening Corporate Fleets. Syftet är att påskynda försäljningen av nollutsläppsfordon inom EU. Såväl IRU (International Road Transport Union) som Sveriges Åkeriföretag stödjer energiomställningen inom vägtransportsektorn, men båda organisationerna motsätter sig starkt dylika tvångsåtgärder för europeiska företag.  Transportsektorns omställning pågår och kommer att fortsätta i takt med att de ekonomiska och infrastrukturella förutsättningarna utvecklas. Den måste ske på ett realistiskt och pragmatiskt sätt, där investeringar i nya fordon går hand i hand med ökad tillgång till elnätkapacitet, utbyggnad av laddinfrastruktur på rätt ställen och gynnsamma kommersiella villkor.Det behövs effektiva stimulansåtgärder från politiken i form av styrmedel och stöd till företagen, för att marknaden ska kunna ställa om till fossilfrihet. Inte planekonomiska tvångsmedel.

Läs mer
SWE_TRUCKERS_PGM 901 - MASTER ID_20764550.00_17_06_11.Still017.png.

INFRASTRUKTUR 2025-10-30

Ny nationell strategi för enskilda vägar

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.   Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap. Fungerande vägar krävs i Sverige Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer