Smidigare förnyelse av YKB-kort

Du som ska förnya ditt YKB-kort hittar nu betalningsuppgifter för korttillverkningsavgiften när du loggar in på Transportstyrelsens e-tjänst

2025-06-12

FÖRETAGANDE


Nu kan du som ska förnya ditt YKB-kort hitta dina betalningsuppgifter för korttillverkningsavgiften när du loggar in på Transportstyrelsens e-tjänst Mina Yrkestrafikuppgifter. 

Här är några saker att tänka på när du förnyar ditt YKB-kort.

  • Transportstyrelsen återinförde den 1 januari 2025 en kostnad på 275 kronor för att utfärda yrkeskompetensbevis. Betala kortet i tid!
  • Yrkeskompetensbeviset utfärdas först när avgiften har betalats och cirka två veckor innan det nuvarande kortet går ut.
  • Inbetalningsavin skickas brevledes till chaufförens folkbokföringsadress. 
  • Ingen betalningspåminnelse skickas ut.
  • Du kan hitta dina betalningsuppgifter för korttillverkningsavgiften när du loggar in på Transportstyrelsens e-tjänst Mina Yrkestrafikuppgifter.
  • Fortbildningen blir ogiltig om betalning registreras hos Transportstyrelsen mer än 364 dagar efter att man genomförde sin sista delkurs så betala kortet i tid.
  • Avgiften på 275 kronor gäller vid utfärdande av nytt kort, ersättning av ett förlorat kort och vid namnbyte eller personnummerändring. 

Vi utbildar inom YKB

Ta del av vårt utbildningsutbud eller kontakta oss med dina önskemål och behov av YKB-fortbildningar.  

YKB-fortbildning

Aktuella nyheter

bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-28

Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU.  För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Läs mer
top-40-hero.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-22

Nomineringen till Topp 40 under 40 förlängs

Intresset för Topp 40 under 40 har varit stort och många har hört av sig med önskemål om mer tid. Därför förlänger vi nu nomineringsperioden till 1 oktober 2025. Har du en kollega, chef eller kanske dig själv i åtanke som gör skillnad i åkerinäringen? Då finns fortfarande chansen att nominera! Topp 40 under 40 lyfter fram unga förebilder som driver branschen framåt – oavsett om det handlar om framgångsrikt ledarskap, inspirerande teamwork, innovation eller en stark insats bakom ratten.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer