Smidigare förnyelse av YKB-kort

Du som ska förnya ditt YKB-kort hittar nu betalningsuppgifter för korttillverkningsavgiften när du loggar in på Transportstyrelsens e-tjänst

2025-06-12

FÖRETAGANDE


Nu kan du som ska förnya ditt YKB-kort hitta dina betalningsuppgifter för korttillverkningsavgiften när du loggar in på Transportstyrelsens e-tjänst Mina Yrkestrafikuppgifter. 

Här är några saker att tänka på när du förnyar ditt YKB-kort.

  • Transportstyrelsen återinförde den 1 januari 2025 en kostnad på 275 kronor för att utfärda yrkeskompetensbevis. Betala kortet i tid!
  • Yrkeskompetensbeviset utfärdas först när avgiften har betalats och cirka två veckor innan det nuvarande kortet går ut.
  • Inbetalningsavin skickas brevledes till chaufförens folkbokföringsadress. 
  • Ingen betalningspåminnelse skickas ut.
  • Du kan hitta dina betalningsuppgifter för korttillverkningsavgiften när du loggar in på Transportstyrelsens e-tjänst Mina Yrkestrafikuppgifter.
  • Fortbildningen blir ogiltig om betalning registreras hos Transportstyrelsen mer än 364 dagar efter att man genomförde sin sista delkurs så betala kortet i tid.
  • Avgiften på 275 kronor gäller vid utfärdande av nytt kort, ersättning av ett förlorat kort och vid namnbyte eller personnummerändring. 

Vi utbildar inom YKB

Ta del av vårt utbildningsutbud eller kontakta oss med dina önskemål och behov av YKB-fortbildningar.  

YKB-fortbildning

Aktuella nyheter

sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-18

Simon Palme ny näringspolitisk strateg på Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september. Simon kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare budgetavdelningen på Finansdepartementet. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger Simon Palme.

Läs mer
iStock-2207141986 (2).jpg.

EVENT 2025-11-11

Nu kan du anmäla dig till Åkeri- och LBC-dagen 2025!

  Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft På årets Åkeri- och LBC-dag den 11–12 november i Stockholm samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning. Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen! Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan.   Läs hela konferensprogrammet här  

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer