Se vårt panelsamtal från Almedalen med Trafikverket

Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag bjöd in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi diskuterade bland annat arbetet för en effektiv vinterväghållning.

Se panelsamtalet här

2025-06-24

VÄGUNDERHÅLL

Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet är frågor som diskuterades i dagens panelsamtal med Trafikverket i Almedalen. En god framkomlighet på våra vägar är inte bara en fråga för transportsektorn - det är en samhällsbärande funktion. Men hur säkrar vi vägnätets tillgänglighet när kraven ökar, klimatet förändras och resurserna ska räcka längre?

Idag bjöd Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi möttes för att diskutera framtidens vägtransporter samt samhällets beroende av fungerande infrastruktur och en effektiv vinterväghållning. Samtalet sändes live och du kan nu lyssna på panelsamtalet i efterhand.

I panelen deltog:

  • Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket
  • Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag

Samtalet kretsar kring:

  • Kommande infrastruktursatsningar
  • Effektiv vinterväghållning
  • Arbete för ökad trafiksäkerhet

 

Se panelsamtalet

Ta del av panelsamtalet i efterhand. Spela fram 5 minuter så börjar sändningen.

Se panelsamtalet här

 

Aktuella nyheter

iStock-2207141986 (2).jpg.

EVENT 2025-11-11

Nu kan du anmäla dig till Åkeri- och LBC-dagen 2025!

  Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft På årets Åkeri- och LBC-dag den 11–12 november i Stockholm samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning. Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen! Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan.   Läs hela konferensprogrammet här  

Läs mer
Alfredsson_LBG-biogas.jpg.

HÅLLBARHET 2025-09-01

Skattebefrielse för biogas - vad gäller idag? Se vårt webbinarium.

Sverige återinförde skattebefrielsen för biogas förra året. Skatteverkets tolkning gör att importerad flytande biogas inte får skattebefrielse, trots att den uppfyller EU:s hållbarhetskriterier. Detta påverkar både leverantörer och åkerier. I vårt webbinarium med Energigas Sverige får du en uppdatering om läget och biogasens framtida roll som drivmedel. Se webbinariet i efterhand  Vi spelade in webbinariet och du kan se hela sändningen i efterhand här. Se webbinariet

Läs mer
iStock-613524392.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-15

Höjd hastighet ska ge effektivare bärgning och färre trafikstörningar

Regeringen planerar att höja den högsta tillåtna hastigheten för bärgning med boggi till maximalt 80 kilometer i timmen. Förslaget, som nu är ute på remiss, syftar till att göra arbetet snabbare och säkrare samt minska trafikstörningar. Bärgning och bogsering av skadade eller havererade fordon är en viktig del av ett fungerande vägsystem, både för att upprätthålla trafiksäkerheten och för att säkerställa framkomligheten. Effektivare bärgning minskar risken för köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre miljöbelastning och samhällskostnader. På senare år används bärgningsresurser inte enbart vid olyckor och haverier, utan även vid flyttning av felparkerade eller låsta fordon, samt vid myndighetsbeslut om flyttning av fordon. Bärgningsfordon används också vid transporter mellan verkstäder, lackeringsfirmor och andra företag. En metod som ofta används vid bärgning är bärgningsboggi, en särskild anordning med två hjulpar som placeras under fordonets axel så att inga av fordonets hjul behöver rulla mot vägen. Denna metod är särskilt användbar vid transport av fyrhjulsdrivna, eldrivna eller vissa automatväxlade fordon, liksom när bärgaren inte kan eller får gå in i fordonet av tekniska eller rättsliga skäl. I dag får bärgning med bärgningsboggi ske i högst 30 km/h, vilket ofta gör att arbetet tar längre tid och orsakar mer omfattande trafikpåverkan. Regeringen vill nu se över reglerna och höja den högsta tillåtna hastigheten för att påskynda bärgningar och förbättra framkomligheten. En höjd hastighetsgräns skulle enligt förslaget underlätta arbetet för bärgningspersonalen, minska störningarna för trafikanterna och samtidigt bidra till ett mer hållbart och effektivt vägsystem.

Läs mer