Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

2025-07-09

LAGAR & REGLER

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider. 

Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.

Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.

Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.

Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Aktuella nyheter

bro-miljobild.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-10-23

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet för BT-POS Land

Sveriges Åkeriföretag har utsetts till ordförande för BT-POS Land, en del av Trafikverkets samverkansstruktur Beredskapssektor Transporter – Privat Offentlig Samverkan (BT POS). BT-POS samlar centrala aktörer inom transportsektorn, bland annat myndigheter, branschorganisationer och företag. Syftet är att stärka Sveriges förmåga att hantera samhällsstörningar och upprätthålla samhällsviktiga transporter vid exempelvis långvariga elavbrott, stormar, översvämningar eller höjd beredskap. Att Sveriges Åkeriföretag fått ordförandeuppdraget är ett viktigt erkännande av vår roll i arbetet med att stärka transportsektorns beredskap. Vägtransporterna är en avgörande del av samhällets försörjningskedjor, och samverkan mellan näringsliv och myndigheter är helt avgörande för att vi ska stå starka även i kris och krig Inom BT-POS Land samordnas frågor som rör väg-, järnvägs- och nodtransporter. Arbetet omfattar gemensam planering, utbildning, övning och utveckling av beredskapsförmågan inom landtransporter, med fokus på praktisk samverkan mellan offentliga och privata aktörer. BT-POS Land har en central funktion i att bygga förståelse och samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Arbetet syftar till att skapa lägesbilder som speglar transportsektorns verkliga utmaningar och omsätta dessa till konkret och användbar beredskap. Fokus ligger på att utveckla lösningar som är relevanta, handlingsinriktade och direkt tillämpbara i praktiken. BT-POS Land leds av Trafikverket och samverkar med bland andra Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och flera av transportsektorns branschorganisationer. Gruppen möts regelbundet för att driva gemensamma utvecklingsfrågor och säkerställa att erfarenheter, kunskap och resurser delas mellan aktörerna. Läs mer om BT-POS på trafikverket.se  

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
antecknar under möte.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-02

Vi söker en transportekonom

Vill du stärka konkurrenskraften i svensk åkerinäring? Som Sveriges Åkeriföretags transportekonom blir du branschens drivande kraft inom analys, rådgivning samt utveckling av medlemsnyttiga produkter och verktyg. Det här är en roll för dig som älskar företagsekonomi och vill skapa konkret nytta för företagen i en av Sveriges största och viktigaste näringar. Om rollen Din uppgift är att leda branschorganisationens praxis och förmåga inom transportekonomi. Genom ditt arbete ska du utveckla svenska åkeriföretags förmåga att affärsutveckla och stärka lönsamhet, konkurrenskraft och affärsmässig mognad.Du agerar även hands-on som rådgivande ”företagsdoktor” till företag i näringen, och arbetar även med att utveckla organisationens medarbetare inom området.Du har ett ägaransvar för innehållet i samtliga produkter inom transportekonomi (indexprodukter, digitala affärsverktyg och utbildningsinnehåll), verktyg som är viktiga för näringens företag, och som ständigt behöver utvecklas för att vara relevanta, tillförlitliga och värdeskapande.Vidare tar du rollen som utbildare inom kursmomentet transportekonomi i Sveriges Åkeriföretags företagarskola. Du ansvarar för kursmaterial och delkursplan inom området.Ditt arbete ska även bidra till att ytterligare stärka Sveriges Åkeriföretags profil som expertorgan inom transportekonomi, företagsutveckling och -utbildning, såväl i näringen som mot externa intressenter.Rollen tillhör funktionen Samhällspolitik & Påverkan och samverkar nära Produktfunktionen, Marknad & Regioner, Juridik och Kommunikation. Erfarenhet & profil Akademisk examen inom företagsekonomi och statistik, alternativt flerårig bakgrund inom produktionsekonomi/affärsutveckling inom logistik/transport. Minst ett par års yrkeserfarenhet. Erfaren och kunnig inom kostnads- och lönsamhetsanalys samt investeringskalkylering. Förmåga att kunna omvandla data till tydliga rekommendationer. Mycket god Excelvana. Gärna erfarenhet av BI/analysverktyg. Pedagogisk, konsultativ och en trygg kommunikatör på svenska och engelska. Verbal kapacitet samt förmåga och intresse av att tala för näringen. Självgående och ansvarstagande. Erfarenhet av digital produktutveckling är meriterande. Erfarenhet från logistik/transport är meriterande. Varför Sveriges Åkeriföretag? Inflytande över utvecklingen i en av Sveriges största näringar Påverkan på riktigt – nära företag och en samhällsviktig bransch. Bred, fri och utvecklande roll med både strategiska element och operativt genomförande. Flexibel tjänst (hybrid), med visst resande inom Sverige. Erfarna och skickliga kollegor i en kraftfull organisation med stark drivkraft. Praktiskt Omfattning: 100 % Placering: Stockholm, Umeå, Malmö eller Göteborg Rapporterar till: Chef Samhällspolitik & Påverkan Intresserad? Skicka in din intresseanmälan, berätta om dig själv och varför just du passar till denna roll.Skicka intresseanmälan till Carina Ahlfeldt. carina.ahlfeldt@akeri.se

Läs mer