Regeringen vill förenkla hanteringen av transportdispenser

Regeringen har beslutat om ett nytt uppdrag till Trafikverket för att stärka förutsättningarna för effektiva godstransporter på väg

2025-06-02

FÖRETAGANDE

Regeringen har beslutat om ett nytt uppdrag till Trafikverket för att stärka förutsättningarna för effektiva godstransporter på väg. Fokus ligger på att se över och förbättra hanteringen av transportdispenser, det vill säga undantag från trafikförordningens regler om mått, vikt och längd för motordrivna fordon.

Målet är att skapa en mer samordnad och förutsägbar dispenshantering som underlättar för företag att planera och genomföra sina transporter. I uppdraget ingår att analysera möjligheterna för Trafikverket att helt eller delvis ta över ansvaret från kommunerna, samt att ta fram en detaljerad kostnads- och konsekvensanalys, riskbedömningar, förslag till nya processer och en tidplan för ett eventuellt övertagande.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar översynen som kan komma att ligga till grund för en ”one-stop-shop” för åkeriernas dispenshanteringar.

– En samordnad hantering av transportdispenser stärker förutsättningarna för effektiva specialtransporter och förenklar för företag. Sveriges Åkeriföretag har länge lyft detta som ett önskemål och det senaste året har vi arbetat intensivt tillsammans med Trafikverket för att möjliggöra en förändring. 
 
Många mindre kommuner har idag bara en eller ett par medarbetare som hanterar dispenser, vilket gör verksamheten sårbar och i vissa fall leder till längre väntetider.

Analysen ska redovisas senast den 31 december 2025.

Samtidigt har Trafikverket fått i uppdrag att utveckla en digital informationsportal för sjöfartslinjer, i syfte att öka användningen av sjöfart inom godstransporter.

Fördjupa dig 

Lär dig mer genom att titta på våra inspelade webbinarier. På vår samlingssida kan du titta i efterhand på flera webbinarier om just transportdispenser. 

Inspelade webbinarier

Aktuella nyheter

NLA Årsmöte 2025.jpg.

POLITIK 2025-09-26

Nordic Logistics Associations årsmöte

Den 25–26 september stod Sverige och Sveriges Åkeriföretag värd för Nordic Logistics Associations (NLA) årsmöte. I samband med årsmötet arrangerades också en konferens med fokus på civilt försvar och motståndskraft. Årsmötet samlade representanter från hela Norden och utgjorde en viktig plattform för diskussioner om gemensamma utmaningar och framtida möjligheter för åkerinäringen i de nordiska länderna Parallellt med årsmötet arrangerades en konferens med temat civilt försvar och motståndskraft inom vägtransportsektorn – vad krävs och hur kan åkerinäringen bidra med logistik. Konferensen innehöll bland annat: En genomgång av det nordiska försvarssamarbetet i dagens säkerhetspolitiska klimat Anförande av Sveriges regering om dess arbete med civilt försvar EU:s arbete med militär rörlighet som presenterat av EU:s militära stab Paneldiskussion med representanter från de nordiska ländernas försvarsmakter Konferensen blev en viktig mötesplats för att stärka samverkan mellan åkerinäringen, försvarsmakter och beslutsfattare i Norden. På mötet presenterade NLA resultaten från de medlemsundersökningar kring beredskap som genomförts i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Läs mer
iStock-1962299270.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-08

GDPR – senaste nytt om överföring av personuppgifter till USA

Den i GDPR väl insatte vet att det sedan ett par år tillbaka varit juridiskt osäker mark när det kommer till tredjelandsöverföringar och då i synnerhet till USA. Genom de så kallade Schrems I och II-domarna har de tidigare möjliga överföringsåtgärderna ogiltigförklarats. Sedan den 10 juli 2023 har det varit tillåtet att föra över personuppgifter till USA om mottagaren är ansluten till det så kallade Data Privacy Framework-avtalet (DPF). Detta benämns också som adekvansbeslutet. Sedan dess har dock många väntat på Schrems III. EU-domstolen har nu i en dom den 3 september 2025 ogillat talan om att DPF-avtalet ska ogiltigförklaras och bekräftat att USA vid tiden för EU-kommissionens beslut säkerställde en adekvat skyddsnivå. Detta beslut gäller således även fortsatt under förutsättning att mottagaren anslutit sig till DPF. Notera dock att domen fortfarande kan överklagas. Om det finns information som visar att ett adekvat skydd inte längre kan säkerställas kan EU-kommissionen återkalla, ändra eller upphäva beslutet. Även EU-domstolen kan ogiltigförklara ett beslut om adekvat skyddsnivå. Det är därför bra att ha alternativa överföringsmekanismer redo eller en plan på hur informationen ska hanteras i händelse av en återkallelse av adekvansbeslutet.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer