Regelförenklingar viktiga men sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för fordonsdata 

2025-08-20

PRESSMEDDELANDEN

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata. 
 
Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering. 

– Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.

Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.   

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

Snabb utvärdering av dataakten behövs  
Uppkopplade och digitala fordon skapar betydande nya inkomstströmmar och ekonomiskt värde med uppgifter från fordonet och dess användning. Den potential som finns har redan börjat realiseras genom initiativ som dataakten, en EU-förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen.  

Genom att både dataakten och andra lagstiftningsinitiativ, som direktivet om förnybar energi, främjar tillgång till viktig teknisk data – exempelvis information från uppkopplade enheter och batterisystem – skapas nya möjligheter för innovation, effektivare energianvändning och ekonomisk tillväxt. 

I Regeringens förslag framkommer att det inte finns något behov av ytterligare sektorsspecifik lagstiftning för att reglera fordonsdata. Samtidigt visar utvecklingen att just fordonsområdet har särskilda förutsättningar, där frågor om teknisk komplexitet, säker åtkomst till system och hantering av känslig information ställer högre krav än i många andra branscher. För att inte förlora tid och ekonomiska värden är det därför viktigt att en utvärdering av dataakten och kommande riktlinjer inte dröjer alltför länge.  

– Dataakten är ett viktigt initiativ som lägger grunden för säker och tillförlitlig datadelning inom EU. Samtidigt ser vi att fordonssektorns särskilda utmaningar – kopplade till teknik, säkerhet och integritet – sannolikt kräver ett mer riktat regelverk. Vår bedömning är därför att sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för att fullt ut möta behoven inom vår bransch – något som tyvärr inte fångats i regeringens förenklingsförslag, fortsätter Oscar Hyléen.   

 IRU, vägtransportbranschens samlade internationella intresseorganisation, är av samma uppfattning. IRU:s ståndpunkt är att det finns ett behov av en sektorspecifik lagstiftning som adresserar de särskilda utmaningar som finns i transportnäringen.  

– Vi ser ett tydligt behov av sektorsspecifik lagstiftning som bättre adresserar de särskilda utmaningarna inom vår bransch, säger Raluca Marian, Director EU Advocacy, IRU. 

EU:s nya Data Act (Dataakten) är en omfattande förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen. Här är en sammanfattning av hur den implementeras i Sverige och när den börjar gälla: 

När träder Data Act i kraft? 

Trädde i kraft: 11 januari 2024. 

Blir tillämplig: 12 september 2025 – från och med detta datum måste företag och myndigheter följa reglerna.

Hur implementeras Data Act i Sverige? 

Eftersom Data Act är en EU-förordning gäller den direkt i alla medlemsländer utan att behöva omvandlas till nationell lag. Däremot krävs vissa nationella anpassningar och stödåtgärder i medlemsländerna. 

Det pågår arbete med att ta fram standardavtal och vägledningar för att underlätta datadelning enligt Data Act.

Vad innebär Data Act i praktiken? 

- Företag får rätt att få tillgång till data från uppkopplade produkter (t.ex. fordon, maskiner). 

- Skydd mot oskäliga avtalsvillkor vid datadelning mellan företag. 

- Möjlighet att byta mellan molntjänster enklare. 

- Stärkt transparens och rättvisa i dataekonomin. 

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se
Petra Eklund Åhlström profilbild.

Petra Eklund Åhlström

Chef Juridik

010-510 54 31 petra.eklund.ahlstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-28

Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU.  För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Läs mer
lastbil-rondell.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-20

Allt fler kvinnor väljer att jobba som lastbilschaufför

Behovet av lastbilschaufförer är fortfarande stort. Över 5 600 lastbilschaufförer har anställts under det senaste året, enligt TYAs Trendindikator 2025.  En tydlig trend enligt rapporten är att allt fler kvinnor söker sig till yrket. I dag är 11 procent av landets lastbilsförare kvinnor, en ökning från 9 procent 2024. Bland nyanställda är andelen ännu högre – 22 procent, det innebär att var femte nyanställd är kvinna. Mängden anställda förare är nästan 1 000 fler 2025 än vad som förutspåddes i fjolårets undersökning – ett tydligt tecken på att transportnäringen fortsätter vara en attraktiv arbetsmarknad för många, inte minst kvinnor.Tjejerna utgör idag även en tredjedel av eleverna på gymnasiets transportprogram (TYAs Skolledarrapport 2024/2025) och den utvecklingen ser ut att öka.  Yrkets attraktionskraft beror också på ökad synlighet i media. Kanske framför allt i och med TV-programmet Svenska Truckers, initierat av Sveriges Åkeriföretag, som skildrar chaufförernas vardag. Programmet har sedan starten 2020 lockat en bred publik och inspirerat nya målgrupper att söka sig till yrket. Den 25 augusti har programmet premiär för sin tolfte säsong på TV3 och Viaplay, där flera kvinnliga förare återigen medverkar. – Genom Svenska Truckers har vi lyckats visa att yrket är både modernt och ett framtidsyrke för alla, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Lastbilsyrket är ett framtidsyrke - trots allt!Framåt bedömer åkerierna i rapporten att det finns ett anställningsbehov på omkring 4 000 nya förare under de kommande tolv månaderna. Samtidigt uppger 36 procent av företagen att de haft svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och i vissa delar av landet kommer det bli aktuellt med uppsägningar.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer