Regelförenklingar viktiga men sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för fordonsdata 

2025-08-20

PRESSMEDDELANDEN

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata. 
 
Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering. 

– Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.

Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.   

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

Snabb utvärdering av dataakten behövs  
Uppkopplade och digitala fordon skapar betydande nya inkomstströmmar och ekonomiskt värde med uppgifter från fordonet och dess användning. Den potential som finns har redan börjat realiseras genom initiativ som dataakten, en EU-förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen.  

Genom att både dataakten och andra lagstiftningsinitiativ, som direktivet om förnybar energi, främjar tillgång till viktig teknisk data – exempelvis information från uppkopplade enheter och batterisystem – skapas nya möjligheter för innovation, effektivare energianvändning och ekonomisk tillväxt. 

I Regeringens förslag framkommer att det inte finns något behov av ytterligare sektorsspecifik lagstiftning för att reglera fordonsdata. Samtidigt visar utvecklingen att just fordonsområdet har särskilda förutsättningar, där frågor om teknisk komplexitet, säker åtkomst till system och hantering av känslig information ställer högre krav än i många andra branscher. För att inte förlora tid och ekonomiska värden är det därför viktigt att en utvärdering av dataakten och kommande riktlinjer inte dröjer alltför länge.  

– Dataakten är ett viktigt initiativ som lägger grunden för säker och tillförlitlig datadelning inom EU. Samtidigt ser vi att fordonssektorns särskilda utmaningar – kopplade till teknik, säkerhet och integritet – sannolikt kräver ett mer riktat regelverk. Vår bedömning är därför att sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för att fullt ut möta behoven inom vår bransch – något som tyvärr inte fångats i regeringens förenklingsförslag, fortsätter Oscar Hyléen.   

 IRU, vägtransportbranschens samlade internationella intresseorganisation, är av samma uppfattning. IRU:s ståndpunkt är att det finns ett behov av en sektorspecifik lagstiftning som adresserar de särskilda utmaningar som finns i transportnäringen.  

– Vi ser ett tydligt behov av sektorsspecifik lagstiftning som bättre adresserar de särskilda utmaningarna inom vår bransch, säger Raluca Marian, Director EU Advocacy, IRU. 

EU:s nya Data Act (Dataakten) är en omfattande förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen. Här är en sammanfattning av hur den implementeras i Sverige och när den börjar gälla: 

När träder Data Act i kraft? 

Trädde i kraft: 11 januari 2024. 

Blir tillämplig: 12 september 2025 – från och med detta datum måste företag och myndigheter följa reglerna.

Hur implementeras Data Act i Sverige? 

Eftersom Data Act är en EU-förordning gäller den direkt i alla medlemsländer utan att behöva omvandlas till nationell lag. Däremot krävs vissa nationella anpassningar och stödåtgärder i medlemsländerna. 

Det pågår arbete med att ta fram standardavtal och vägledningar för att underlätta datadelning enligt Data Act.

Vad innebär Data Act i praktiken? 

- Företag får rätt att få tillgång till data från uppkopplade produkter (t.ex. fordon, maskiner). 

- Skydd mot oskäliga avtalsvillkor vid datadelning mellan företag. 

- Möjlighet att byta mellan molntjänster enklare. 

- Stärkt transparens och rättvisa i dataekonomin. 

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se
Petra Eklund Åhlström profilbild.

Petra Eklund Åhlström

Chef Juridik

010-510 54 31 petra.eklund.ahlstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

ambassadör_header_2.png.

FÖRETAGANDE 2025-10-28

Ambassadörsprogram lyfter fram unga förebilder i åkerinäringen

Vi på Sveriges Åkeriföretag lanserar nu ett nytt ambassadörsprogram som lyfter fram unga förebilder från åkerinäringen. Genom ambassadörerna vill vi inspirera fler att upptäcka branschens möjligheter – och stärka bilden av en modern, hållbar och framtidsinriktad näring som kombinerar företagande, ansvar och samhällsnytta. Åkerinäringen är en av Sveriges mest samhällsbärande branscher, med omkring 10 000 åkeriföretag och över 225 000 sysselsatta. Behovet av kompetens är stort och framtiden rymmer stora möjligheter för nya företagare som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Transporter på väg kommer att fortsätta öka, och med det behovet av engagerade entreprenörer som vill bidra till en mer hållbar och innovativ bransch. Digitalisering och omställningen till fossilfria transporter skapar helt nya affärsmöjligheter – och öppnar för en ny generation företagare att forma framtidens åkerinäring. Ambassadörsprogrammet är en del av vårt långsiktiga arbete för att öka synligheten för branschen och locka fler till framtidens åkerinäring. Genom samarbeten med ambassadörer som i olika kanaler delar sina erfarenheter och visar upp sin vardag vill vi sprida kunskap, inspirera och väcka intresse för yrket och företagandet. Programmet stärker också vår vision Med åkerinäringen för en hållbar framtid – där vi tillsammans med våra medlemmar arbetar för: bättre förutsättningar för affärer och lönsam tillväxt, attraktiva arbetsgivare, en mer innovativ näring som drar nytta av tekniken, och en klimateffektiv transportsektor. De första ambassadörerna representerar olika delar av landet och olika typer av företag, men förenas av sitt engagemang och sin vilja att inspirera fler att upptäcka möjligheterna i branschen. Läs mer om vår satsning och ambassadörerna    

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-07

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association

Sveriges Åkeriföretag har tagit över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association (NLA), den gemensamma nordiska rösten i EU för vägtransportsektorn.Sedan bildandet 2012 har NLA utvecklats till en stark och inflytelserik aktör inom vägtransporter i Bryssel, med fokus på rättvis konkurrens, omställning, trafiksäkerhet och innovation. Genom samarbetet med tyska BGL, franska FNTR och sedan våren 2025 även nederländska TLN, har NLA byggt upp ett brett europeiskt samarbete för gemensamma ståndpunkter och påverkansarbete.– Samarbetet i NLA har gett Sveriges Åkeriföretag ett betydande inflytande i EU inom vägtransportfrågor. Att nu få leda styrelsens fortsatta arbete är både hedrande och strategiskt viktigt. Vi vill fortsätta stärka den nordiska rösten i EU och driva på för en konkurrenskraftig och hållbar vägtransportsektor, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ny ordförande i NLA.Om NLANordic Logistics Association (NLA) är åkerinäringens gemensamma röst i Bryssel. Organisationen drivs av branschorganisationerna i de nordiska länderna – Sveriges Åkeriföretag (SÅ), Danish Transport and Logistics (DTL), Norwegian Road Transport Association (NLF) – i nära samarbete med den associerade medlemmen SKAL, Finnish Transport and Logistics.NLA bildades 2012 och företräder omkring 15 000 medlemsföretag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationen arbetar för att påverka EU:s lagstiftning och beslut som rör vägtransportsektorn. Läs mer om NLA

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer