Regelförenklingar viktiga men sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för fordonsdata 

2025-08-20

PRESSMEDDELANDEN

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata. 
 
Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering. 

– Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.

Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.   

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

Snabb utvärdering av dataakten behövs  
Uppkopplade och digitala fordon skapar betydande nya inkomstströmmar och ekonomiskt värde med uppgifter från fordonet och dess användning. Den potential som finns har redan börjat realiseras genom initiativ som dataakten, en EU-förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen.  

Genom att både dataakten och andra lagstiftningsinitiativ, som direktivet om förnybar energi, främjar tillgång till viktig teknisk data – exempelvis information från uppkopplade enheter och batterisystem – skapas nya möjligheter för innovation, effektivare energianvändning och ekonomisk tillväxt. 

I Regeringens förslag framkommer att det inte finns något behov av ytterligare sektorsspecifik lagstiftning för att reglera fordonsdata. Samtidigt visar utvecklingen att just fordonsområdet har särskilda förutsättningar, där frågor om teknisk komplexitet, säker åtkomst till system och hantering av känslig information ställer högre krav än i många andra branscher. För att inte förlora tid och ekonomiska värden är det därför viktigt att en utvärdering av dataakten och kommande riktlinjer inte dröjer alltför länge.  

– Dataakten är ett viktigt initiativ som lägger grunden för säker och tillförlitlig datadelning inom EU. Samtidigt ser vi att fordonssektorns särskilda utmaningar – kopplade till teknik, säkerhet och integritet – sannolikt kräver ett mer riktat regelverk. Vår bedömning är därför att sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för att fullt ut möta behoven inom vår bransch – något som tyvärr inte fångats i regeringens förenklingsförslag, fortsätter Oscar Hyléen.   

 IRU, vägtransportbranschens samlade internationella intresseorganisation, är av samma uppfattning. IRU:s ståndpunkt är att det finns ett behov av en sektorspecifik lagstiftning som adresserar de särskilda utmaningar som finns i transportnäringen.  

– Vi ser ett tydligt behov av sektorsspecifik lagstiftning som bättre adresserar de särskilda utmaningarna inom vår bransch, säger Raluca Marian, Director EU Advocacy, IRU. 

EU:s nya Data Act (Dataakten) är en omfattande förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen. Här är en sammanfattning av hur den implementeras i Sverige och när den börjar gälla: 

När träder Data Act i kraft? 

Trädde i kraft: 11 januari 2024. 

Blir tillämplig: 12 september 2025 – från och med detta datum måste företag och myndigheter följa reglerna.

Hur implementeras Data Act i Sverige? 

Eftersom Data Act är en EU-förordning gäller den direkt i alla medlemsländer utan att behöva omvandlas till nationell lag. Däremot krävs vissa nationella anpassningar och stödåtgärder i medlemsländerna. 

Det pågår arbete med att ta fram standardavtal och vägledningar för att underlätta datadelning enligt Data Act.

Vad innebär Data Act i praktiken? 

- Företag får rätt att få tillgång till data från uppkopplade produkter (t.ex. fordon, maskiner). 

- Skydd mot oskäliga avtalsvillkor vid datadelning mellan företag. 

- Möjlighet att byta mellan molntjänster enklare. 

- Stärkt transparens och rättvisa i dataekonomin. 

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se
Petra Eklund Åhlström profilbild.

Petra Eklund Åhlström

Chef Juridik

010-510 54 31 petra.eklund.ahlstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

bryssel.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-11

EU enas om klimatmål för 2040 – ETS2 skjuts fram ett år

Ministerrådet och Europaparlamentet har nu enats om ett nytt klimatmål där nettoutsläppen av växthusgaser ska minska med 90 procent till år 2040, jämfört med 1990. I överenskommelsen ingår också att utsläppshandelssystemet för vägtransporter (ETS2) skjuts fram ett år, från 2027 till 2028. Det nya klimatmålet ska ge tydligare och mer långsiktiga spelregler för investeringar, industriell utveckling och omställningen till mer hållbara transporter i Europa. För transportsektorn innebär överenskommelsen bland annat att utsläppshandelssystemet för vägtransporter (ETS2) senareläggs till 2028. Den betonar också vikten av stärkt europeisk konkurrenskraft, teknikneutral innovation och lösningar för förnybar energi. Överenskommelsen innebär också att EU vartannat år ska följa upp hur arbetet mot klimatmålen går. Uppföljningen ska ta hänsyn till ny forskning, teknikutveckling och hur Europas konkurrenskraft påverkas. Vid kommande översyner ska även energipriser, nettoupptag av koldioxid och möjligheten att använda internationella utsläppskrediter vägas in. Nu ska Europaparlamentet och rådet formellt anta texten. Därefter publiceras ändringen av EU:s klimatlag i EU:s officiella tidning och träder då i kraft. Sveriges Åkeriföretags fortsatta arbete Vi kommer fortsätta arbeta för tydliga spelregler och en konkurrenskraftig svensk åkerinäring. För åkerinäringen är det avgörande att omställningen fungerar i praktiken: det behövs i logistiksystemet tillgång till tank- och laddinfrastruktur, fordon och energi till rimliga kostnader samt transportköpare som både efterfrågar och är beredda att betala för fossilfria transporter. Med rätt stöd och incitament kan transportsektorn fortsätta vara en drivkraft för Sveriges och Europas klimatarbete, samtidigt som både sysselsättning och ekonomisk utveckling värnas. Läs europakommissionens pressmeddelande (ENG)

Läs mer
COLOURBOX6492318.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-12-05

Gemensam kommentar kring handlingsplan långväga godstransporter

Sveriges geografiska läge och avlånga land med stora avstånd innebär att varor ofta måste fraktas långt för att nå både nationella och internationella marknader. Företag inom industri och tjänstesektor lyfter fram brister i transportinfrastrukturen som en central anledning till att deras tillväxt hämmas — något som är särskilt problematiskt i ett osäkert omvärldsläge där stärkt svensk handel och konkurrenskraft är viktigare än någonsin.I veckan presenterade Trafikverket sin nya handlingsplan för långväga godstransporter med förbättringsåtgärder i syfte att skapa ett mer robust och effektivt transportsystem samt öka nyttan för näringslivet.Avgörande för godstransporter är att de effektiviseras så att alla transportslag nyttjas på bästa möjliga sätt via intermodala transporter, som inleds med godstransport med lastbil som fraktar godset till en nod i form av en terminal eller hamn. Där omlastas godset till tåg eller fartyg som transporterar godset en längre sträcka för att återigen transporteras över till lastbil fram till mottagaren. För att detta ska fungera optimalt krävs flera åtgärder som Tågföretagen, Sveriges Åkeriföretag och Svensk Sjöfart har påtalat i många år:Stärk konkurrenskraften utöver de transportpolitiska målenSäkerställ avgifter som styr mot ett effektivt nyttjande av transportsystemetUtveckla en fungerande tillsyn av vägtrafikenMöjliggör flytt av lastbärare mellan trafikslagSäkerställ att väg- och järnvägsnätet klarar längre och tyngre fordonSamordna och samplanera med våra grannländer för effektiva godstransporterInför en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastningPlanera smartare genom att ta fram bättre prognos- och kalkylmodeller för minskade störningar vid underhållsåtgärderSäkerställ väl fungerande terminaler och hamnar för omlastning mellan väg, järnväg och sjöfartUtöka samverkan mellan myndigheter och branscherna gällande infrastrukturplaneringen för intermodalitetDet är positivt att många av de åtgärder som vi har föreslagit har tagits med i handlingsplanen såsom fler och längre tåglägen, bättre terminaler för omlastning, mer robust infrastruktur, alternativa vägar/stråk, intermodala terminaler, effektiva logistiknoder anslutna till TEN-T-nätet samt bättre kopplingar mellan väg – järnväg – sjöfart. Det talas även om förändrade banavgifter och en statlig utredning om prissättning av infrastruktur.Det presenteras inte några nya förslag i handlingsplanen, som exempelvis en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastning mellan transportslagen samt att man samordnar och samplanerar med våra grannländer, även om den nya kapacitetsförordningen bidrar till detta.Det är dock bra att handlingsplanen lyfter fram och belyser frågan om – och utmaningarna kring – godstransporter, såväl inom som utanför landsgränserna. Vår förhoppning är att de planer och utredningar som handlingsplanen hänvisar till också realiseras. Det är vitalt för Sveriges företag och konkurrenskraft.TågföretagenSveriges ÅkeriföretagSvensk SjöfartTransportindustriförbundet

Läs mer
iStock-1413625824.jpg.

VÄGUNDERHÅLL 2025-12-19

Sveriges Åkeriföretag välkomnar satsningen i nationell plan

Sveriges Åkeriföretag välkomnar förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 och tillstyrker planens huvudsakliga inriktning i det remissvar vi nu har lämnat in. Den historiskt stora satsningen på drift, underhåll och bärighet är ett viktigt och efterlängtat steg som stärker förutsättningarna för säkra, effektiva och hållbara godstransporter i hela landet.

Läs mer