2025-08-20
PRESSMEDDELANDEN
Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata.
Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering.
– Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.
Snabb utvärdering av dataakten behövs
Uppkopplade och digitala fordon skapar betydande nya inkomstströmmar och ekonomiskt värde med uppgifter från fordonet och dess användning. Den potential som finns har redan börjat realiseras genom initiativ som dataakten, en EU-förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen.
Genom att både dataakten och andra lagstiftningsinitiativ, som direktivet om förnybar energi, främjar tillgång till viktig teknisk data – exempelvis information från uppkopplade enheter och batterisystem – skapas nya möjligheter för innovation, effektivare energianvändning och ekonomisk tillväxt.
I Regeringens förslag framkommer att det inte finns något behov av ytterligare sektorsspecifik lagstiftning för att reglera fordonsdata. Samtidigt visar utvecklingen att just fordonsområdet har särskilda förutsättningar, där frågor om teknisk komplexitet, säker åtkomst till system och hantering av känslig information ställer högre krav än i många andra branscher. För att inte förlora tid och ekonomiska värden är det därför viktigt att en utvärdering av dataakten och kommande riktlinjer inte dröjer alltför länge.
– Dataakten är ett viktigt initiativ som lägger grunden för säker och tillförlitlig datadelning inom EU. Samtidigt ser vi att fordonssektorns särskilda utmaningar – kopplade till teknik, säkerhet och integritet – sannolikt kräver ett mer riktat regelverk. Vår bedömning är därför att sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för att fullt ut möta behoven inom vår bransch – något som tyvärr inte fångats i regeringens förenklingsförslag, fortsätter Oscar Hyléen.
IRU, vägtransportbranschens samlade internationella intresseorganisation, är av samma uppfattning. IRU:s ståndpunkt är att det finns ett behov av en sektorspecifik lagstiftning som adresserar de särskilda utmaningar som finns i transportnäringen.
– Vi ser ett tydligt behov av sektorsspecifik lagstiftning som bättre adresserar de särskilda utmaningarna inom vår bransch, säger Raluca Marian, Director EU Advocacy, IRU.
EU:s nya Data Act (Dataakten) är en omfattande förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen. Här är en sammanfattning av hur den implementeras i Sverige och när den börjar gälla:
När träder Data Act i kraft?
Trädde i kraft: 11 januari 2024.
Blir tillämplig: 12 september 2025 – från och med detta datum måste företag och myndigheter följa reglerna.
Hur implementeras Data Act i Sverige?
Eftersom Data Act är en EU-förordning gäller den direkt i alla medlemsländer utan att behöva omvandlas till nationell lag. Däremot krävs vissa nationella anpassningar och stödåtgärder i medlemsländerna.
Det pågår arbete med att ta fram standardavtal och vägledningar för att underlätta datadelning enligt Data Act.
Vad innebär Data Act i praktiken?
- Företag får rätt att få tillgång till data från uppkopplade produkter (t.ex. fordon, maskiner).
- Skydd mot oskäliga avtalsvillkor vid datadelning mellan företag.
- Möjlighet att byta mellan molntjänster enklare.
- Stärkt transparens och rättvisa i dataekonomin.
För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:

