Regelförenklingar viktiga men sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för fordonsdata 

2025-08-20

PRESSMEDDELANDEN

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata. 
 
Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering. 

– Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.

Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.   

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

vd

Snabb utvärdering av dataakten behövs  
Uppkopplade och digitala fordon skapar betydande nya inkomstströmmar och ekonomiskt värde med uppgifter från fordonet och dess användning. Den potential som finns har redan börjat realiseras genom initiativ som dataakten, en EU-förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen.  

Genom att både dataakten och andra lagstiftningsinitiativ, som direktivet om förnybar energi, främjar tillgång till viktig teknisk data – exempelvis information från uppkopplade enheter och batterisystem – skapas nya möjligheter för innovation, effektivare energianvändning och ekonomisk tillväxt. 

I Regeringens förslag framkommer att det inte finns något behov av ytterligare sektorsspecifik lagstiftning för att reglera fordonsdata. Samtidigt visar utvecklingen att just fordonsområdet har särskilda förutsättningar, där frågor om teknisk komplexitet, säker åtkomst till system och hantering av känslig information ställer högre krav än i många andra branscher. För att inte förlora tid och ekonomiska värden är det därför viktigt att en utvärdering av dataakten och kommande riktlinjer inte dröjer alltför länge.  

– Dataakten är ett viktigt initiativ som lägger grunden för säker och tillförlitlig datadelning inom EU. Samtidigt ser vi att fordonssektorns särskilda utmaningar – kopplade till teknik, säkerhet och integritet – sannolikt kräver ett mer riktat regelverk. Vår bedömning är därför att sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för att fullt ut möta behoven inom vår bransch – något som tyvärr inte fångats i regeringens förenklingsförslag, fortsätter Oscar Hyléen.   

 IRU, vägtransportbranschens samlade internationella intresseorganisation, är av samma uppfattning. IRU:s ståndpunkt är att det finns ett behov av en sektorspecifik lagstiftning som adresserar de särskilda utmaningar som finns i transportnäringen.  

– Vi ser ett tydligt behov av sektorsspecifik lagstiftning som bättre adresserar de särskilda utmaningarna inom vår bransch, säger Raluca Marian, Director EU Advocacy, IRU. 

EU:s nya Data Act (Dataakten) är en omfattande förordning som reglerar rättvis tillgång till och användning av data inom hela unionen. Här är en sammanfattning av hur den implementeras i Sverige och när den börjar gälla: 

När träder Data Act i kraft? 

Trädde i kraft: 11 januari 2024. 

Blir tillämplig: 12 september 2025 – från och med detta datum måste företag och myndigheter följa reglerna.

Hur implementeras Data Act i Sverige? 

Eftersom Data Act är en EU-förordning gäller den direkt i alla medlemsländer utan att behöva omvandlas till nationell lag. Däremot krävs vissa nationella anpassningar och stödåtgärder i medlemsländerna. 

Det pågår arbete med att ta fram standardavtal och vägledningar för att underlätta datadelning enligt Data Act.

Vad innebär Data Act i praktiken? 

- Företag får rätt att få tillgång till data från uppkopplade produkter (t.ex. fordon, maskiner). 

- Skydd mot oskäliga avtalsvillkor vid datadelning mellan företag. 

- Möjlighet att byta mellan molntjänster enklare. 

- Stärkt transparens och rättvisa i dataekonomin. 

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se
Petra Eklund Åhlström profilbild.

Petra Eklund Åhlström

Chef Juridik

010-510 54 31 petra.eklund.ahlstrom@akeri.se

Aktuella nyheter

vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
landsväg genom gröna vyer.

VÄGUNDERHÅLL 2025-09-30

Historiska infrastruktursatsningar – positivt besked för åkerinäringen

Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 innehåller kraftigt höjda ramar för både underhåll och nyinvesteringar. Det är ett välkommet besked för åkerinäringen och för hela Sveriges konkurrenskraft. I vårt pressmeddelande idag välkomnar vi att den totala budgetramen höjs med drygt 200 miljarder kronor till 1 171 miljarder kronor under planperioden. Förslaget omfattar bland annat ett återtagande av underhållsskulden på vägnätet till 2037, en snabbare utbyggnad av högsta bärighetsklassen för längre och tyngre fordon, samt ökade satsningar på 2+1-vägar och enskilda vägar. Även fler rastplatser och åtgärder som stödjer omställningen till fossilfrihet och möter säkerhetspolitiska krav lyfts fram. Vi ser som helhet positivt på de ökade satsningarna i den föreslagna nationella planen. Det är utmärkt att underhållsskulden nu åtgärdas och särskilt glädjande att bärighetsfrågan för landets statliga vägnät tas på större allvar. Nu är det viktigt att även kommunerna följer efter och ser över sina vägnät, så att vi får sammanhängande transportstråk med högre bärighet runt om i landet För svensk åkerinäring är vägar av hög kvalitet en förutsättning för effektiva, säkra och konkurrenskraftiga godstransporter. En plan med både långsiktighet och ambitionsnivå stärker möjligheterna att möta växande transportvolymer och ta till vara nya fordonstekniska lösningar. Den nationella planen går nu ut på remiss. Vi kommer att lämna våra synpunkter med särskilt fokus på de föreslagna nybyggnationsobjekten och deras nytta för näringslivet. Trafikverket har sammantaget gjort ett bra arbete med den nationella planen och lyssnat på våra synpunkter. Att satsa på underhåll av vägnätet är både samhällsekonomiskt lönsamt och viktigt för att stärka resiliensen i samhället.   Läs pressmeddelandet i sin helhet här  

Läs mer