Nya vinterdäckskrav för tunga fordon från november 2025

2025-10-02

TRAFIKSÄKERHET

Från och med den 1 november 2025 införs skärpta regler för vinterdäck på tunga fordon i Sverige. Kraven kommer att gälla under perioden 10 november till 10 april.

De nya bestämmelserna innebär att tunga fordon måste vara utrustade med vinterdäck eller motsvarande utrustning under hela perioden. För lastbilar med två axlar, varav en är drivande, och med tillkopplat släp gäller dessutom särskilda krav på viktfördelning.

Syftet med förändringen är att öka trafiksäkerheten vintertid och skapa större tydlighet kring vilka regler som gäller för vägtransporter. Vi ser positivt på beslutet och betonar även behovet av att reglerna följs upp med effektiv tillsyn. Samtidigt är det viktigt att arbetet med åtgärder för att möjliggöra en förbättrad vinterväghållning och mer verkningsfull förebyggande snöröjning och halkbekämpning fortsätter.

Läs vårt pressmeddelande

 

Aktuella nyheter

Timber 7 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-19

Lägesrapport: Utmaningar i VIOL 3 och vårt fortsatta arbete

Övergången till VIOL 3 har inneburit en hel del förändringar och många transportörer upplever utmaningar i systemet. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt tillsammans med Biometria och berörda aktörer för att identifiera brister, rätta fel och säkerställa att affärerna hanteras korrekt.Skogsbranschen har gemensamt beslutat att utveckla VIOL 3 eftersom Viol 2 inte längre kunde möta branschens behov och tekniska krav. VIOL 3 är en modernisering av Biometrias system och syftar till att stärka den digitala kedjan genom hela virkesflödet. Det här har häntSedan övergången till VIOL 3 har många åkerier hört av sig till oss med frågor och synpunkter. Flera upplever brister i systemet, framför allt kopplat till affärsflöden, ersättning och integrationer mellan transportköparnas system och VIOL 3. I vissa fall har detta lett till betydande merarbete och påverkat ersättningen för transportörer.Vi vill vara tydliga: problemen är kända men de är också under åtgärd. Många initiala fel har redan rättats till. Samtidigt återstår utmaningar som behöver hanteras skyndsamt och systematiskt.Vi får samtidigt frågor kopplade till fjärrmätning men fjärrmätningen ska inte blandas ihop med VIOL 3 förnyelsen. Vi vet att vissa av frågorna uppstår parallellt och att det därför kan uppfattas som en del av samma förändring, vilket inte stämmer. Detta gör vi på Sveriges ÅkeriföretagVi arbetar aktivt och strukturerat med frågan genom vårt skogslogistiknätverk (SLF):Vi har genomfört en omfattande enkät bland skogstransportörer som gett oss en tydligare bild av var problemen uppstår.En arbetsgrupp inom SLF är etablerad och vi arbetar löpande med både tekniska och affärsmässiga frågor. I gruppen finns personer med lång erfarenhet av VIOL 3-utvecklingen på Biometria vilket är en viktig resurs i det fortsatta arbetet.Vi för regelbundna dialoger med Biometria och med enskilda transportköpare för att adressera specifika fel.Vi följer upp de problem som kvarstår, särskilt kopplat till integrationer mellan olika system. Biometria har i sin tur kontakt med berörda systemleverantörer för att lösa dessa.Arbetet pågår kontinuerligt och vi kommer att fortsätta driva frågan tills systemen fungerar stabilt och affärerna hanteras korrekt.Rekommendationer till våra medlemmarFör att säkra era affärer och underlätta uppföljningen rekommenderar vi att ni:För noggrann egen loggning – ha koll på det ni kör, både körningar och leveranser.Kontakta er uppdragsgivare direkt när ni ser avvikelser eller saknar underlag, så att ni tillsammans kan reda ut vad som har hänt.Noterar att utmaningarna kan skilja sig åt beroende på om ni kör rundvirke eller flis.Håller er uppdaterade om de senaste informationerna och korrigeringarna från Biometria.Det är viktigt att alla led i affärskedjan har god ordning på sina data, då VIOL 3 ställer högre krav på korrekt och komplett information för att prisberäkning och avräkning ska kunna göras.Bakgrund: övergången från Viol 2 till VIOL 3Biometria fasar nu ut det tidigare systemet Viol 2. Under övergångsperioden har båda systemen varit öppna parallellt, men samtransport av råvara hanteras inte mellan systemen. Viol 2 stängde för inkörning den 17 oktober och för inmätning sker stängningen den 31 oktober.För transportörer innebär VIOL 3 flera stora förändringar, bland annat:En helt ny chaufförsklientAvskaffat vågkortPersonlig inloggning för förareNya krav på huvudkod, ekipageinformation och digital utrustning i fordonenNya affärsflöden med möjlighet till flera led i transportaffärenMer information finns på Biometrias webbplatsFör transportföretagFör chaufförer

Läs mer
iStock-1484491006_low_fix.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-21

Nu behöver vi ta nästa steg för en effektiv vinterväghållning

Det senaste dygnens ansträngda väderläge med stora och långa stopp, främst i Skåne och Gävleborg, visar än en gång hur utmanande vädret och väglaget kan vara vintertid. För yrkesförare, åkerier och alla som vistas på vägarna skapar snabba väderomslag, med halka och snöfall, en osäker och svår situation. Men med rätt åtgärder och ett nära samarbete kan vi få en vinterväghållning som bättre möter det verkliga behovet. Det kräver dock vissa förändringar. Sveriges Åkeriföretag har en konstruktiv dialog med Trafikverket, där vi identifierat både brister och förbättringar som behöver ske. Den förstärkta beredskapen vid orangea vädervarningar, med möjlighet att kalla in extra resurser, tungbärgare och bandvagnar samt att samverka tätare med fler aktörer, är ett viktigt steg framåt. Det uppskattar vi. Men när dessa åtgärder behöver sättas in är det tyvärr redan för sent.  Tidigare utvärderingar och erfarenheter som samlats in visar att ytterligare åtgärder behövs. Trafiken på våra vägar har förändrats över tid med ökad trafikmängd, fler 2+1-vägar som kräver andra insatser vintertid och en växande andel EU-trailers som är särskilt känsliga för friktion och drivaxeltryck. Det ställer ökade krav på vinterväghållningen, där rätt insatser måste komma vid rätt tidpunkt. Vi ser några områden där åtgärder kan göra stor skillnad: 1. Fler vinterväghållningsresurser och insatser som kommer tidigare När snöfall eller halka väntas är insatserna helt avgörande. Fler resurser behöver kunna sättas in både i förebyggande syfte och under snöfall för att säkra framkomligheten. 2. Ökat fokus på förebyggande halkbekämpning Plogning och saltning måste samspela, särskilt i inledningen av ett snöfall. Det är när snön packas fast i vägbanan som problemen snabbt förvärras och trafiken riskerar att stanna. 3. Mindre driftområden och upphandling ur ett beredskapsperspektiv För att resurser ska kunna sättas in snabbare och mer precist behöver upphandlingarna utformas ur ett beredskapsperspektiv. Mindre driftområden skulle även göra att fler medelstora företag kan ta på sig uppdrag, vilket skulle stärka kapaciteten och ge bättre förutsättningar att anpassa insatserna efter lokala behov. 4. Separera vinterväghållningen från övrigt underhåll och behandla den som en akut åtgärd Vinterväghållning skiljer sig från övrigt vägunderhåll eftersom vädret kan förändras snabbt. Därför bör vinterväghållning brytas ut från driftupphandlingen och prioriteras som en akut åtgärd. 5. Bättre uppföljning av insatta åtgärder Det är viktigt att följa upp när och vilka insatser som genomförs, både inför, under och efter snöfall och halka. Många av våra utförande åkeriföretag vittnar om behovet av mer förebyggande åtgärder men blir inte alltid utkallade i tid, vilket skapar stor frustration.  6. Nya vinterdäckskrav kräver kontroller Från den 10 november gäller nya regler om vinterdäck för tunga fordon. De är viktiga för ökad trafiksäkerhet, men det behöver säkerställas att de följs av alla. Löpande kontroller behövs både av tunga fordon och personbilar. Vi vill lyfta fram konkreta förslag som förbättrar framkomligheten vintertid. Vi vet att Trafikverket, entreprenörerna och hela branschen arbetar hårt, och vi är övertygade om att utvecklingen kommer gå åt rätt håll när vi samarbetar och är öppna för förändring. Vägarna är vår arbetsplats och en effektiv vinterväghållning är avgörande både för våra yrkesförare, åkeriföretag och för hela samhället. 

Läs mer
penna-tangentbord.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-02

Baspris och basmånad – grunden för en korrekt indexreglering

När ett avtal ska indexregleras är baspris och basmånad helt avgörande för att resultatet ska bli rätt. Trots det är detta ett av de vanligaste områdena där det blir fel.  Baspriset är det pris som du och transportköparen kommer överens om vid avtalets start. Basmånaden är den månad vars indexvärde man utgår ifrån i beräkningen. Tillsammans utgör de startpunkten för hela avtalet. Om basmånad och baspris inte matchar går det inte längre att följa kostnadsutvecklingen rakt igenom avtalet. Ett vanligt misstag är att olika basmånader används för olika delar av avtalet, till exempel en basmånad för DMT och en annan för övriga kostnadsslag i index. Det skapar osäkerhet, olika logiker och gör det svårt att följa kostnadsförändringar på ett transparent sätt. Därför är det viktigt att allt utgår från samma månad När hela avtalet utgår från en och samma basmånad blir det tydligt hur kostnaderna förändras över tid och parterna kan dela risk på ett rättvist sätt. Det är först då index fungerar som tänkt: ett verktyg som följer kostnadsutvecklingen på rätt sätt. Avläsningen ska alltid göras mot basmånaden Det är viktigt att all avläsning av index sker mot basmånaden. Det är först när man jämför aktuell månad med basmånadens indexvärde som man får en korrekt bild av hur kostnaderna har förändrats sedan avtalets start. Om man istället skulle jämföra månad för månad riskerar man att få kedjeeffekter, olika procentsatser och en utveckling som inte speglar verkliga kostnadsförändringar.  Gör rätt från början  För att säkerställa en korrekt och enkel indexreglering, se till att: Baspris och basmånad sätts samtidigt Samma basmånad används för alla kostnadsslag Indexserie och DMT-modell är tydligt angivna i avtalet Avläsningen av index sker enligt den avtalade frekvensen (månadsvis, kvartalsvis eller annan överenskommelse) Prisjusteringen följer 100 % av index  All avläsning görs mot basmånaden, inte mot förra uppdateringen Med en tydlig startpunkt blir det också enklare att följa priset under avtalstiden och undvika missförstånd. Stöd i Avtalshjälpen I Avtalshjälpen finns exempel på hur du skriver in baspris, basmånad och indexreglering i ditt avtal. Där hittar du även exempel på formuleringar som hjälper dig när du tecknar avtal. Läs mer om avtalshjälpen  

Läs mer