Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

2025-08-28

LAGAR & REGLER

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU. 

För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare.

För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon.

Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2.

Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket

IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiod
Branschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Webbinarie om ICS2

Den 1 september genomför Tullverket ett webbinarie:
Tullnytt live – ställ frågor om ICS2. Ingen anmälan krävs utan du ansluter via en direktlänk.

När? 
Måndag 1 september kl. 13.00–13.45

Anslut via Adobe Connect

Kontakt

Profilbild Pelle Joelsson.

Pelle Joelsson

Branschföreträdare

010-510 54 09 pelle.joelsson@akeri.se

Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

LAGAR & REGLER 2025-10-22

EU:s nya körkortsdirektiv påverkar framtidens förare

EU-parlamentet har antagit ett nytt körkortsdirektiv som innebär flera förändringar för förare i hela unionen. Bland annat införs digitala körkort senast 2030 och nya körkortsbehörigheter som ska underlätta för unga förare och bidra till ökad trafiksäkerhet. Direktivet gör det möjligt att införa ett nationellt B1-körkort för personer från 16 år (eller 15 år med särskilt godkännande). Det gäller fordon upp till 2 500 kilo och maxhastighet 45 km/h, vilket kan få betydelse för användningen av A-traktorer och lätta transportfordon. För yrkestrafiken innebär direktivet också skärpta medicinska krav vid förnyelse av körkort för buss- och lastbilsförare – krav som ska gälla oavsett ålder. Nästa steg blir att regeringen utreder hur reglerna ska införas i svensk lagstiftning. Det väntas ske successivt fram till 2029–2030. Läs pressmeddelandet i sin helhet på regeringen.se

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
SWE_TRUCKERS_PGM 901 - MASTER ID_20764550.00_17_06_11.Still017.png.

INFRASTRUKTUR 2025-10-30

Ny nationell strategi för enskilda vägar

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.   Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap. Fungerande vägar krävs i Sverige Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Läs mer