Nordic Logistics Associations årsmöte

Transportsektorn som en del av beredskapen.

2025-09-26

POLITIK

Den 25–26 september stod Sverige och Sveriges Åkeriföretag värd för Nordic Logistics Associations (NLA) årsmöte. I samband med årsmötet arrangerades också en konferens med fokus på civilt försvar och motståndskraft.

Årsmötet samlade representanter från hela Norden och utgjorde en viktig plattform för diskussioner om gemensamma utmaningar och framtida möjligheter för åkerinäringen i de nordiska länderna

Parallellt med årsmötet arrangerades en konferens med temat civilt försvar och motståndskraft inom vägtransportsektorn – vad krävs och hur kan åkerinäringen bidra med logistik.

Konferensen innehöll bland annat:

  • En genomgång av det nordiska försvarssamarbetet i dagens säkerhetspolitiska klimat
  • Anförande av Sveriges regering om dess arbete med civilt försvar
  • EU:s arbete med militär rörlighet som presenterat av EU:s militära stab
  • Paneldiskussion med representanter från de nordiska ländernas försvarsmakter

Konferensen blev en viktig mötesplats för att stärka samverkan mellan åkerinäringen, försvarsmakter och beslutsfattare i Norden. På mötet presenterade NLA resultaten från de medlemsundersökningar kring beredskap som genomförts i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Transportsektorn är avgörande för att säkra en stark beredskap i Norden. NLA:s årsmöte var ett välkommet tillfälle att samla relevanta aktörer. Vi ser nu fram emot att fortsätta den goda dialogen med försvaret i de nordiska länderna.

Oscar Hyléne profilbild.
Oscar Hyléen

VD, Sveriges Åkeriföretag

Årsmötet satte också fokus på arbetet med den gröna omställningen i en paneldebatt där representanter från elnätsbolagen, skogsindustrin och lastbilstillverkarna mötte NLA:s medlemmar i dialog.

Nordic Logistics Association – åkerinäringens gemensamma röst i Bryssel

Nordic Logistics Association (NLA) bildades 2012 och företräder cirka 14 000 medlemsföretag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationen är åkerinäringens gemensamma röst i Bryssel och arbetar för att påverka EU-lagstiftning och beslut som berör vägtransportsektorn.

Genom sitt arbete riktar NLA fokus mot Europaparlamentet, Europeiska kommissionen, ministerrådet och andra centrala aktörer inom EU:s beslutsstruktur.

Läs mer om NLA och organisationens arbete

 

 

Aktuella nyheter

sveriges-akeriforetag-akeribaromtern-header.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-25

Nu är det dags för höstens Åkeribarometer

Två gånger per år genomför vi på Sveriges Åkeriföretag en enkät bland våra medlemsföretag för att ta tempen på konjunkturläget och följa utvecklingen mot en fossilfri åkerinäring. Dina svar blir en viktig del i underlaget som visar trender och framtidsutsikter för hela branschen. I undersökningen bedömer ni för det egna företaget sex månader bakåt och sex månader framåt beroende på fråga. I underlaget till Åkeribarometern ställs även frågor rörande efterfrågan, investeringar, lönsamhet, personalstyrka och arbetet till en fossilfri åkerinäring. SyfteSyftet med Åkeribarometern är att följa trender och utvecklingen inom åkerinäringen. Målgrupp för enkätenMålgruppen för Åkeribarometern är samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag.   Om enkätenEnkäten är uppdelad i fyra delar: Del 1: Grunduppgifter Del 2: Jämförelser över tid och förväntade prognoser Del 3: Lönsamhet, beläggning och investeringar Del 4: Hållbarhet och omställning Du är anonym i dina svar. Enkäten kommer att sammanställas och göras tillgänglig för alla medlemsföretag. Sista svarsdagSista svarsdag är söndag 26 oktober 2025. FrågorFrågor om undersökningen ställs till charlotta.sved@akeri.se. Tack för att du tar dig tid att svara. Det uppskattas! Svara på enkäten  

Läs mer
vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer
anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-10-10

Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026

Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

Läs mer