Höjd reduktionsplikt från 1 juli 2025

Från och med den 1 juli 2025 höjs reduktionsplikten i Sverige.

2025-06-02

HÅLLBARHET

Från och med den 1 juli 2025 höjs reduktionsplikten i Sverige från 6 till 10 procent. Det innebär att drivmedelsleverantörer måste blanda in mer biodrivmedel i bensin och diesel. Nivån kommer att gälla fram till den 31 december 2026, och fortsätter sedan att ligga kvar under perioden 2027 till 2030.

Syftet med reduktionsplikten är att minska transportsektorns koldioxidutsläpp genom en ökad andel förnybara bränslen i det fossila drivmedlet.

Samtidigt införs en ny möjlighet för drivmedelsleverantörer att delvis uppfylla reduktionsplikten genom att tillhandahålla fossilfri el, exempelvis via publika laddstationer.

Även reglerna för hållbara drivmedel uppdateras. Bland annat omfattas nu fler typer av bränslen av hållbarhetskriterierna, exempelvis återvunna kolbränslen och förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung vilket är i linje med nya EU-krav.

Kontaktperson

Profilbild Fredrik Svensson.

Fredrik Svensson

Hållbarhetsansvarig

010-510 54 27 fredrik.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
stockholm-over.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-28

Transportstyrelsen återför ärendet om miljözon klass 3 till länsstyrelsen

Transportstyrelsen har underkänt Länsstyrelsen i Stockholms beslut att upphäva miljözon klass 3 i delar av Stockholms innerstad, och skickar nu tillbaka ärendet för fortsatt handläggning. Beslutet kom den 23 oktober och innebär att stadens tidigare utredning bedöms som tillräcklig. Miljözonen, som enligt plan skulle införas den 31 december 2024, är fortsatt pausad tills vidare. Syftet med miljözonen är att förbättra luftkvaliteten i området, men förslaget har väckt starka reaktioner från transport- och näringslivsaktörer som varnat för negativa konsekvenser för framkomlighet, leveranser och tillgänglighet. Två parallella rättsprocesser pågår kring miljözonen. Den första gäller kommunfullmäktiges beslut från maj 2024, som nu har fastställts av kammarrätten. Den andra gäller stadens lokala trafikföreskrift, som först upphävdes av länsstyrelsen men nu ska prövas på nytt efter Transportstyrelsens beslut. Sveriges Åkeriföretag har kontinuerliga diskussioner med Stockholm Stad och är i hög grad involverad i utvecklingen kring miljözonen.

Läs mer
ambassadör_header_2.png.

FÖRETAGANDE 2025-10-28

Ambassadörsprogram lyfter fram unga förebilder i åkerinäringen

Vi på Sveriges Åkeriföretag lanserar nu ett nytt ambassadörsprogram som lyfter fram unga förebilder från åkerinäringen. Genom ambassadörerna vill vi inspirera fler att upptäcka branschens möjligheter – och stärka bilden av en modern, hållbar och framtidsinriktad näring som kombinerar företagande, ansvar och samhällsnytta. Åkerinäringen är en av Sveriges mest samhällsbärande branscher, med omkring 10 000 åkeriföretag och över 225 000 sysselsatta. Behovet av kompetens är stort och framtiden rymmer stora möjligheter för nya företagare som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Transporter på väg kommer att fortsätta öka, och med det behovet av engagerade entreprenörer som vill bidra till en mer hållbar och innovativ bransch. Digitalisering och omställningen till fossilfria transporter skapar helt nya affärsmöjligheter – och öppnar för en ny generation företagare att forma framtidens åkerinäring. Ambassadörsprogrammet är en del av vårt långsiktiga arbete för att öka synligheten för branschen och locka fler till framtidens åkerinäring. Genom samarbeten med ambassadörer som i olika kanaler delar sina erfarenheter och visar upp sin vardag vill vi sprida kunskap, inspirera och väcka intresse för yrket och företagandet. Programmet stärker också vår vision Med åkerinäringen för en hållbar framtid – där vi tillsammans med våra medlemmar arbetar för: bättre förutsättningar för affärer och lönsam tillväxt, attraktiva arbetsgivare, en mer innovativ näring som drar nytta av tekniken, och en klimateffektiv transportsektor. De första ambassadörerna representerar olika delar av landet och olika typer av företag, men förenas av sitt engagemang och sin vilja att inspirera fler att upptäcka möjligheterna i branschen. Läs mer om vår satsning och ambassadörerna    

Läs mer