Här är 2024 års Topp 40 under 40

2024-12-12

FÖRETAGANDE

Vi är stolta att presentera 2024 års Topp 40 under 40 – en hyllning till de unga förebilder som driver åkerinäringen framåt. Listan lyfter fram branschens mest inspirerande, engagerade och nyskapande talanger under 40 år. Här hittar du personer som med glädje, drivkraft och nytänkande bidrar till en starkare och mer hållbar åkerinäring. Upptäck årets stjärnor och låt dig inspireras av framtidens ledare och hjältar inom vår bransch!

asa-granlund_2.jpg.

”Ensam är inte stark”

Nr 1 Åsa Granlund, 36 år, AA Logistik

Hennes genuina intresse för logistik och engagemanget för företaget och medarbetarna har bidragit till att Västerås­ åkeriet på rekordtid utvecklats till en verksamhet i absolut framkant. Åsa Granlund, vd på AA Logistik, kniper första­ platsen på Topp 40 under 40, åkerinäringens lista över un­ga föredömen i branschen.

Motivering
Åsas ledarskap definieras av hennes prestigelöshet, där hon själv aldrig tvekar på att hjälpa till där det behövs. Hon är lyhörd för våra önskemål och ser till att vi alla känner att vi har hennes stöd. Hon tvekar inte att själv ta hjälp när det behövs och hon har även styrkan att kunna visa sina egna svagheter. Åsas ledarskap lyfter oss alla och vi vet att hon finns där för oss i vått och torrt. Hennes engagemang i hållbarhetsfrågor har gjort att vi är ett företag som ligger i framkant i vår bransch. Men för Åsa handlar hållbarhet inte bara om miljön. Det är lika viktigt att arbeta för en hälsosam lönsamhet och att vi tar ett socialt ansvar. Det är en självklarhet att se till att våra anställda har ett tryggt och utvecklande arbete. I och med Åsas engagemang och hennes kunskap om våra olika processer och affärer har hon tagit AA Logistik framåt med stormsteg. Vi har ökat vår omsättning och vår lönsamhet har aldrig varit bättre.

ladda ned.jpg.

"Jag tror man behöver vara öppen för snabba förändringar"

Nr 2 Tina Thyrsson, 34 år, Helgenäs Transporter

Hon har kallats ett riktigt proffs som med jävlar och anamma varit helt vital för att driva Helgenäs Transporter i Norrköping framåt. Tina Thyrsson är en av landets viktigaste unga förebilder i framtidens transportbransch.

Motivering
Att som 22-åring börja bygga upp respekt i en mansdominerad bransch har inte alltid varit enkelt. Men 12 år senare sköter hon förhandlingar, skriver avtal och hanterar den dagliga driften i ett bolag med över 40 ekipage och uppemot 70 anställda. Tinas drift och jävlar anamma är helt vitalt för att utveckla och driva Helgenäs Transporter framåt och hon vill bland annat få transportbranschen i Sverige så jämställd och rättvis som möjligt och påverka personalens villkor, rättigheter och skyldigheter. Det ska vara lika över hela branschen. Tina visar prov på en oerhörd mångkunnighet och är en unik kraft i den bransch hon verkar inom. Ett riktigt proffs!

Andreas Andersson.jpg.

"Jag trivs verkligen på mitt arbete"

Nr 3 Andreas Andersson, 38 år, Frippes Åkeri

Historierna om åkarbarn som andats in dieseldoft och följt med pappa land och rike runt i en lastbilshytt stämmer precis med Andreas Anderssons uppväxt. Nu gör han karriär i familjeföretaget Frippes Åkeri med den enkla devisen att möta andra som han själv vill bli bemött.

Motivering
Genom sin tidiga debut i yrket har Andreas knutit många kontakter och vårdat dessa varsamt. Hans lojalitet och hjälpsamhet har skapat hållbara samarbeten med kunder runt om i Sverige. Med sin goda kundkännedom och förmågan att vara en lyhörd ledare har Andreas varit en stor bidragande pusselbit till företagets framgång. Andreas har varit med i förändringarnas tid där han både jobbat i det tidigare samhället där kroppen, papper och penna varit redskapen och nu i dagens moderna samhälle med teknik och digitala hjälpmedel. Det har givit honom en stor ödmjukhet gentemot både äldre och yngre i branschen, vilket resulterar i god förmåga att få ut de bästa egenskaperna från varje individ och förmågan att dela vidare kunskapen.

Hela listan 2024

Nr 4 Linda Backlund, 38 år Vice vd, Tommy Nordbergh Åkeri
Lindas ledarskap präglas av glädje, samarbete och en inkluderande arbetsmiljö där alla, oavsett kön, ålder och bakgrund känner sig värdefulla och motiverade att bidra. Med sin erfarenhet från olika positioner inom Tommy Nordbergh har hon utvecklat en förmåga att både förstå kundens behov, hitta nya lösningar och inspirera medarbetarna.

Nr 5 Emil Ericsson, 22 år Ägare, Emil Ericssons Åkeri
Det viktiga för Emils företagande är att ha en välmående personal, inklusive sig själv, som har fokus på bra utförda jobb med kunden i centrum och en fin och sund ekonomi som ska hålla över tid. Emil är en påläst kille som tidigt såg vikten och nyttan med Fair Transport, certifieringen var på plats redan efter 9–10 månader som företagare.

Nr 6 Elias Bjelke, 27 år Driftchef, Lindströms Transport
Elias har med tacksamhet tagit emot och sett till att använda tiden och kunskapen han fått för att utveckla sig själv, medarbetare och kollegor för att Lindströms fortsatt ska kunna vara en attraktiv arbetsgivare. Han gör inget för egen vinnings skull utan sätter alltid människorna i första rummet. Han har ett stort hjärta och driv.

Nr 7 Christian Joby, 31 år Vd, Joby Hova
Christian är tredje generationens åkare och har varit med i lastbilen och i verkstaden sedan han satt i barnstol. Han driver båda företagen (Joby hova & Joby brunnsborrning) med stort engagemang och framgång och han har gjort flera förändringar och omorganisationer vilket direkt visat sig på lönsamheten.

Nr 8 Viktor Falkenklev, 33 år Vd, Falkenklev Logistik
Victors och Falkenklevs satsning på omställning mot hållbarare transporter imponerar. Dels genom satsningen på laddparkerna, dels att våga byta fordon i flottan till batterielektriska fordon i ett tidigt skede. Ett imponerande sätt att vända utmaningar till nya affärsmöjligheter, stärka sitt varumärke samt att skapa konkurrensfördelar.

Nr 9 FredrikJönsson, 22 år Ägare, F Jönsson Åkeri
Att som ung vilja ta steget i en avfolkningsbygd och våga satsa på åkeriverksamhet är imponerande. Fredrik är kunnig och intresserad i sitt företagande och när man pratar med Fredrik så ger han ett tydligt intryck av både företagsmässig mognad och sakkunnighet.

Nr 10 Iman Zaghw, 35 år VP Middle East, Einride
Iman har på kort tid gjort betydande avtryck inom företaget och industrin. Under våren var Iman drivande i att etablera och säkra ett banbrytande kontrakt i Dubai – ett avtal som verkligen sätter Einride på kartan globalt. Med sin passion och vision för framtidens transporter är hon inte bara en ledare idag, utan en förebild för den framtida utvecklingen av branschen.

Nr 11 Freddy Helm, 37 år Trafikchef, GP Last
Under Freddys ledning har bolagets trafikverksamhet stadigt utvecklats positivt och kvaliteten som levereras till våra kunder har ökat. Idag har vi en organisation som klarar av omvärldens nycker och förändringar. Med ett modernt ledarskap har Freddy coachat sina medarbetare framåt och de har tillåtits växa med de saker som de brinner för i sin yrkesroll.

Nr 12 Jesper Karlsson, 27 år Avdelningschef, JSC Kran & Specialtransport
Jesper har trots sin ungdom och den relativt korta tid han har jobbat inom segmentet specialtransporter skaffat sig en mycket stor kunskap inom området. Jesper är oerhört noggrann och en god förebild för hela branschen då han går i bräschen för ordning och reda och att saker ska skötas "by the book".

Nr 13 Madeleine Ekdahl, 39 år Vd, Ekdahl Miljö
Madeleine är en driven och målmedveten 39-åring som driver företaget vidare i en ny era tillsammans med sin faster och sina syskon där det satsas stort på omställning och hållbarhet. Med 154 engagerade medarbetare är välmående och trivsel på arbetsplatsen något som ligger Madeleine varmt om hjärtat. Det anordnas afterwork, festligheter samt speciella ”tjejkvällar” inom företaget för att få till en familjär känsla på arbetsplatsen.

Nr 14 Jens Stenberg, 39 år Vd, Stenbergs anläggning
Jens hårda arbete och kunskap har möjliggjort att företaget har kunnat växa. Under tiden han slitit i företaget har han även hunnit med att få tre barn. Jens har en enormt bred kunskap, kämpaglöd, viljan att förändra synsätt och förmågan att försöka göra det bra för alla i företaget.

Nr 15 Rickard Slotthed, 38 år Verksamhetschef, OG Bolaget i Hultsfred
Rickard driver verksamheten som att det vore hans eget åkeri, oavsett dag och tid på dygnet. På bara något år utvecklades dotterbolaget OG Bolaget till ett synnerligen välskött och lönsamt företag, ett högstatusföretag inom branschen dit både yngre och äldre chaufförer söker sig. Det är en imponerande resa som har gjorts både för vårt bolag, men även för Rickard som person.

Nr 16 Niklas Jansson, 35 år Delägare, J&F Transport
Niklas engagemang i åkerinäringen sträcker sig långt utanför det egna bolaget. Han är bland annat med i Svenska Truckers för att visa upp näringen och är en stor förebild för nya unga företagare. En drivande och nytänkande företagare som är glad, positiv och visar stort engagemang som smittar av sig.

Nr 17 Adam Fredriksson, 34 år HR-chef, Widriksson Logistik
Adam har med stort engagemang och expertis lett flera projekt som förbättrat alla aspekter av HR-funktionen, från rekrytering och anställningsprocesser till medarbetarutveckling, lönehantering och arbetsrättsliga frågor. Han är en eldsjäl som aktivt bidrar till att skapa en positiv arbetsmiljö och en stark företagskultur, där alla medarbetare känner sig uppskattade och motiverade.

Nr 18 Tobias Larsson, 35 år Delägare, Ilfrakt
Tobias har sunda, bra idéer om framtiden, är rak, öppen och delar med sig av sina egna erfarenheter. Åkeriet har redan påbörjat sin elektrifiering vilket visar att de vill satsa. Tobias är också en ödmjuk och trevlig person som verkligen kommer att behövas i branschen framöver.

Nr 19 Sebastian Porsberger, 33 år Arbetsledare, Öhrlunds Åkeri
Sebastian brinner för transportaffären och ser till att priset blir rätt, inklusive indexeringar och DMT. Med en dåres envishet och noggrannhet är han en av anledningarna till att Öhrlunds Åkeri når framgång, både hos kunder och personal. Han är dessutom en mycket omtyckt kollega och ser till att alla trivs.

Nr 20 Emelie Leidstedt, 36 år Gruppchef, Widriksson Logistik
Emelie är en förebild som arbetar hårt för att skapa en inkluderande och trivsam arbetsmiljö, där företagets värderingar och rutiner efterlevs. Hon brinner för att öka jämställdheten inom branschen och arbetar aktivt för att locka fler kvinnor till yrket som lastbilschaufför.

Nr 21 Frida Jahncke, 36 år Drivmedelsansvarig, Maserfrakt
Frida har varit högst drivande i Maserfrakts projekt att bygga Sveriges första vätgastankstation för lastbilar i Borlänge. Hon har också kämpat hårt för att få den första tunga lastbilen med bränslecellsdrift i Sverige på plats. Frida är en sann vardagshjälte som kämpar hårt för att visa att transportbranschen kan och vill ställa om.

Nr 22 Björn Jinert, 39 år Vd & produktions- & driftsansansvarig, Jinerts
Björn är en mycket driven företagare som tillsammans med sina medarbetare tar familjeföretaget Jinerts till nya höjder. Han är ständigt på språng med nya affärer i siktet och har utvecklat företagets erbjudande med modern utrustning för att hantera riktigt tunga laster.

Nr 23 Rickard Sjöström, 38 år Vd, B. Sjöströms Åkeri
Rickard är en kompetent chef och företagare, men han ser också sina anställda och bryr sig på riktigt. Han vill lyfta och uppmärksamma branschen och vara med där han kan få påverka åkerinäringen framåt. Han tar också gärna emot praktikanter i det egna företaget och finns med när transportprogrammet i Örnsköldsvik har öppet hus.

Nr 24 Sanna Sjödahl, 35 år Chef kvalitet, miljö & arbetsmiljö, Haninge Åkeri
Med entusiasm, glädje och kunskap får Sanna alla att se fördelarna i digitalisering och visar att miljöarbetet är viktigt för framtiden. Hon gör det lättare för omgivningen att inte vara så rädda för förändring samtidigt som hon är framåtlutad, har lätt till skratt men också är precis så där allvarlig och seriös som man ska vara.

Nr 25 Zandra Mörby, 38 år Förare, Circle K Transport
Zandra är en ambassadör för yrket och väldigt engagerad i att lyfta branschen. Sedan studenten har hon enträget stått upp för att det är ett yrke även för tjejer. Under årens gång har Zandra med glädje, engagemang och stolthet tagit emot APL-elever och på så vis bidragit till återväxten till branschen.

Nr 26 Gustav Häggström, 38 år Styrelseordförande, Örnfrakt
Sedan 2022 har Gustav varit 6–7 svängar till Ukraina med förnödenheter, senast med ett stort elverk. Det finns ingen körning som är så krånglig att han inte skulle göra allt för att lösa den och ingen tid på dygnet som han inte kört. Han har ett konstant driv och engagemang i att lösa stora som små logistikproblem.

Nr 27 Elisabeth Carlbring, 37 år Ekonomichef, MLT
Elisabeth har skapat ett helt nytt sätt för ekonomisk uppföljning, kontroll och rapportering. Utmaningen har bland annat varit att skapa en förståelse och intresse för såväl medarbetare som delägare att få en inblick i företagets ekonomi och det har hon gjort galant. Elisabeth är en väldigt omtyckt kollega i företaget och är hela tiden nyfiken på att utveckla sig och sina medarbetare.

Nr 28 Emma Fahlgren, 23 år Förare, Fahlgrens Åkeri
Emma är en bra ambassadör för branschen, tuff och driven. Hon inspirerar unga och tjejer söker sig till företaget som aldrig förr. Hon ser också till att hålla en mycket bra stämning mellan alla chaufförer.

Nr 29 Hannes Lindkvist, 36 år Forskare/projektledare, Chalmers/Business Region Göteborg
Hannes har en bakgrund inom logistik och transportinnovation och har både arbetat och forskat inom området. Han har den alldeles unika fördelen av att själv tidigare ha varit lastbilschaufför, vilket gör hans bredd och synsätt unikt. Hannes kombinerar och väver samman universitetsvärlden som ingen annan, den teoretiska delen med den praktiska verkligheten.

Nr 30 Erik Andersson, 32 år Transportledare, Kaj Johansson Åkeri
Erik har med sin bakgrund som yrkeschaufför i 12 år berikat sig med erfarenheter och kunskaper som förvaltas på bästa sätt. I sin roll som transportledare knyter han samman erfarenheter och nyfikenhet för att alltid göra ett bättre jobb i morgon med medarbetare och uppdragsgivares bästa i fokus.

Nr 31 Marcel Nemer, 34 år Vd, Shyping
Marcel har inte bara identifierat ett behov för nya lösningar inom komplex logistik, utan också format Shyping till en nyckelaktör inom digitalisering och effektivisering av logistikprocesser. Han leder utvecklingen mot en framtid där digitala lösningar och effektiva IT-processer är avgörande.

Nr 32 Christer Friberg, 36 år Ägare, Sunnemo Åkeri
Christer har genom sitt starka driv och strävan för utveckling år efter år lyckats skapa tillväxt och lönsamhet i åkeriet samtidigt som företaget agerat pionjärer i omställningen mot en fossilfri framtid.

Nr 33 Amanda Berggren, 29 år Ägare, Amanda skogstransporter
Amanda är en mycket driven tjej i branschen, med egen podcast och mer grejer på gång. Hon har en positiv attityd mot alla som har frågor eller funderingar.

Nr 34 Jessica Nyberg, 34 år Vd, Pink Lady Transport
Jessica har kört lastbil sedan 2009 och startade sitt eget åkeri för två år sedan. Hon är omtyckt, alltid glad och positiv och har nu beställt en Volvo gasbil som blir den första lastväxlaren med gas i Sverige.

Nr 35 Evelina Jansson, 25 år Ägare, Anna Janssons Transport
Evelina har döpt sitt åkeri efter sin mamma som gick bort 2010. Bak på lastbilen har hon satt ett lackat fotografi med mamma Anna och Evelina som 11-åring. Hon är en fantastiskt duktig åkeriägare och en riktig förebild för många.

Nr 36 Linus Ekdahl, 30 år HR-chef, Ekdahl Miljö
Linus är en chef som gör skillnad för alla anställda. Han ser människan, är positiv, glad, bryr sig och motiverar medarbetarna.

Nr 37 Kristian Poulsen, 35 år Förare & ägare, Höga Kusten Transport & Entreprenad
Kristian föddes med två olika handikapp. Han hade svårt i skolan, men tog körkort för bil och släp på transportgymnasiet efter anpassad utbildning. Det var svårt för honom att få jobb först, men en arbetsgivare erbjöd honom en utkörningsbil. För att hävda sig i konkurrensen behövde han köra med släp och efter ett tag fick han köpa bilen. Idag är han bland de första förarna i kön hos uppdragsgivaren och om ett halvår får han en ny bil.

Nr 38 Christer Persson, 36 år Delägare, TMG i Örebro
Christer är en chef som gör allt han kan för sina anställda. Han behandlar alla bra, trots att han över allt annat älskar sin gamla Scania med bakelitratt.

Nr 39 Eric Wendel, 29 år Operatör, Cija Tank
Erik är omtyckt av både kunder och medarbetare. Han är mycket kompetent på sitt område och har alltid en hög motivation för både sin egen uppgift och för att hjälpa sina kollegor. Han bidrar också till en trevlig stämning.

Nr 40 Kim Hahlin, 31 år Förare, Beckströms Åkeri
Kim är en kille som är hjälpsam, trevlig och har serviceanda. Han är omtyckt av kunderna och har lätt till skratt och tokigheter.

Topp 40 under 40 – så har vi gjort

Topp 40 under 40 är listan där Sveriges Åkeriföretag låter hela åkerinäringen lyfta och hylla unga personer i branschen som är duktiga på sitt jobb, bidrar med glädje, driv, professionalism och är stora tillgångar för sina arbetsgivare, sina anställda eller samhället.

Från slutet maj till september har hela åkerinäringen kunnat nominera sina kandidater och i detta nummer av Svensk Åkeritidning presenterar vi för första gången hela listan. Juryn har bestått av medarbetare på Sveriges Åkeriföretag samt förtroendevalda och bedömningen har främst gjorts utifrån inkomna nomineringar.

För att göra listan överskådlig, konsekvent och lättläst har Svensk Åkeritidning kortat ner, redigerat och anpassat inkomna motiveringar. Några av personerna på listan kan ha fyllt år sedan nomineringen skickades in. I vissa fall, men kanske inte samtliga, har detta korrigerats.

 

Läs mer om Topp 40 under 40

Läs även

hallbarhetskonferens.jpg.

EVENT 2025-11-12

Save the date – Hållbarhetskonferens 2026

10 mars kl. 10.00–16.00 • Piperska Muren, Stockholm Sveriges Åkeriföretag bjuder in till hållbarhetskonferens, en dag för inspiration, kunskapsutbyte och dialog med fokus på åkerinäringens omställning. Under dagen fördjupar vi oss i vägen mot fossilfria transporter. Vi sätter särskilt fokus på hur el och biodrivmedel fungerar i praktiken för olika typer av transporter, och hur tekniken, infrastrukturen och affären kan utvecklas för att möjliggöra en hållbar och lönsam omställning i hela åkerinäringen. Vi diskuterar också hur hållbarhetsrapportering och ökade krav från transportköpare påverkar branschen, och hur åkeriföretagen kan förbereda sig för och möta dem. Vi lyfter samtidigt hur ett strukturerat hållbarhetsarbete kan stärka relationen till kunder, effektivisera verksamheten och skapa nya affärsmöjligheter. Dessutom bjuder vi på en klimatpolitisk spaning som ger dig insikt i vilka politiska, ekonomiska och tekniska faktorer som formar förutsättningarna för åkerinäringens omställning – och hur de påverkar dina möjligheter som företagare framåt. Dagen bjuder på företag som delar sina erfarenheter av hållbarhetsarbete och omställning till fossilfria alternativ, samt goda möjligheter till mingel, nätverkande och frågor till experter. 🗓️ Boka in den 10 mars redan nu – mer information och anmälan kommer snart! 📍 Piperska Muren, Stockholm ⏰ Kl. 10.00–16.00 

Läs mer
antecknar under möte.

LAGAR & REGLER 2025-11-26

Vikten av ett drivmedelstillägg (DMT) i transportaffären

Drivmedelskostnaderna är en av de mest snabbrörliga kostnadsposterna i en transportaffär och utvecklingen framåt pekar på fortsatt stora svängningar. Med införandet av EU:s nya utsläppshandel (ETS2) från 2028 väntas priserna på fossila drivmedel öka betydligt. För många transportuppdrag kan ett drivmedelstillägg vara helt avgörande för lönsamheten i uppdragen. Vi får många samtal om drivmedelstillägg från våra medlemsföretag. Men vad är egentligen DMT och vad är det som är viktigt att känna till? DMT ska spegla verklighetenDMT finns för att minska risken när drivmedelspriserna förändras. Det gör att både köpare och transportör kan vara trygga med att priset i avtalet justeras rättvist när drivmedelskostnader går upp eller ner. Men eftersom ordet drivmedelstillägg används på olika sätt i branschen kan det lätt uppstå missförstånd. Därför är det viktigt att alltid vara överens om vad båda parter menar med ett drivmedelstillägg, och hur det ska beräknas.  Vissa tolkar DMT som en fast procentsats som alltid ligger på oavsett hur drivmedelspriserna rör sig. Men DMT förändras över tid och följer prisutvecklingen på drivmedel. Andra kan blanda ihop DMT med en prishöjning och tänker att det är ett sätt att ta ut mer betalt, men DMT är neutralt och kan gå både upp och ner.  Om man använder sig av SÅ-Index justeras andelen bränsle i vald indexserie automatiskt i DMT med baspriset som grund. I vissa fall kopplas andelen bränsle vid basmånaden ihop med en specifik bränsleprislista. I detta fall är det viktigt att tydliggöra vilket pris man ska utgå ifrån annars riskerar detta att skapa missförstånd. Är det dieselpris vid pump, bulkpris eller ett snittpris över en månad? Vilket pris och vilken källa är därför viktigt att vara överens om.  Rätt andel bränsleEtt vanligt misstag är att basera DMT på fel indexserie. Ett exempel är om du kör fjärrtrafik men använder en indexserie för lokal distribution, då bygger du ditt DMT på en alldeles för låg bränsleandel. Resultatet blir att tillägget inte speglar de verkliga kostnaderna och att uppdraget riskerar att bli olönsamt.   Basmånaden måste vara densammaEn annan fallgrop är att blanda basmånader. En basmånad för DMT och en annan basmånad för resterande kostnadsslag i index. Då går det inte längre att följa kostnadsutvecklingen rakt genom avtalet. Baspris och basmånad ska alltid höra ihop.  Varför behövs DMT – även om man redan har index?Det finns två sätt att hantera drivmedel: Genom den valda indexserien – där bränsle ingår som ett av kostnadsslagen. Genom ett separat DMT – där bränsleandelen “lyfts ur” index och justeras vid sidan av. Båda fungerar men med den många gånger snabbrörliga prisutveckling på drivmedel är DMT ofta det bästa verktyget för att snabbt spegla drivmedelskostnaderna i uppdraget.  ETS2 gör DMT ännu viktigareFrån 2028 inkluderas vägtransporter i EU:s utsläppshandel. Prognoserna pekar på att kostnaderna för fossila bränslen kommer att öka markant. Utan ett korrekt DMT riskerar man att låsa in sig i ett avtal som blir olönsamt redan efter några månader.  När ska DMT justeras?DMT ska helst justeras månadsvis. Täta justeringar skapar trygghet åt båda parter och följer kostnadsutvecklingen utan längre tidsglapp.  Tre kritiska punkter att alltid kontrollera För att DMT ska fungera måste följande vara på plats: Rätt andel bränsle – baserat på rätt indexserie för det faktiska uppdraget. Samma basmånad i hela avtalet – annars speglas inte utvecklingen korrekt Tydliga avtalsvillkor – hur DMT ska beräknas, läsas av och tillämpas. Vår rekommendationVi rekommenderar att: utgå från uppdaterade grundkalkyler i alla nya avtal  välj indexserie efter faktiska andelar som bygger på grundkalkylen tillämpa 100 % av indexförändringen avtala om täta och regelbundna index- och DMT-justeringar. Index i sin helhet får gärna regleras fyra gånger per år. DMT bör justeras månadsvis.  Indexreglering och DMT skapar en trygghet och minimerar risken för båda parter i en transportaffär. 

Läs mer
hallbarhetskonferens.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-04

Fordonsindustrins framtidsprognos för elektrifieringen revideras

Mobility Sweden, fordonstillverkarnas branschorganisation, har presenterat en uppdaterad prognos för elektrifieringen av transportsektorn fram till 2030. Den visar på en lägre takt för elektrifieringen än vad myndigheterna tidigare räknat med. Det innebär att Sverige riskerar att missa etappmålet för inrikestransporter och ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat.Prognoserna omfattar personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar, och samtliga kurvor pekar på att elektrifieringen går långsammare än väntat. Analysen visar att den förväntade utvecklingen av elfordon inte räcker för att nå vare sig Sveriges etappmål för inrikes transporter eller ESR-målet. Samtidigt riskerar flera fordonstillverkare att missa EU:s CO₂-krav.För tunga lastbilar är fordonsindustrins nya prognos avsevärt lägre än dess tidigare bedömning. Tillgången av ellastbilar utgör ingen begränsning idag, utan fordon finns för de flesta transportuppdrag för lokal och regional trafik.Att elektrifieringen av de kommersiella transporterna har bromsat in beror främst på regeringens beslut att sänka dieselskatten till EU miniminivå under året. De styrmedel som finns för att täcka merkostnaden för ellastbilar och stödja utbyggnaden av laddinfrastruktur har inte varit tillräckliga, och det saknas efterfrågan på fossilfria transporter som idag är dyrare än de fossila.Sveriges Åkeriföretags förslag för att vända utvecklingenFör att vägtransportsektorn ska kunna ställa om krävs ytterligare politiska åtgärder och mer kraftfulla incitament. Klimatpremien, med stöd för inköp av tunga elfordon, borde förstärkas och gälla över fler år. Transportköpare behöver få ekonomiska incitament att välja och betala för utsläppsfria alternativ, till exempel genom en tillfällig kompensation för den högre kostnaden via skattesystemet.  Skatten på ladd-el borde reduceras till nära noll och kraven på offentlig sektors upphandling av utsläppseffektiva transportlösningar borde skärpas där det är relevant. Samtidigt behöver infrastrukturpolitiken bli mer resolut, med snabbspår för elnätsanslutningar, förutsägbara tariffer och tydligt utpekade högeffektkorridorer längs de viktigaste transportstråken. Åkerinäringen är redo att ta ansvar men omställningen förutsätter att kommersiella, politiska och praktiska förutsättningar finns på plats.  Mer information om Mobility Swedens nya prognos

Läs mer