Att tänka på vid transporter till Norge

2025-06-13

LAGAR & REGLER

Kör ni som svenskt åkeriföretag till och i Norge och det rör sig om en cabotagetransport måste ni anmäla in era chaufförer i ”RUT- Register for utstatsjonering”.

Checklista för transport i Norge

1.    Bevis på den internationella transporten (fraktsedel, CMR)
2.    Giltigt gemenskapstillstånd, det blåa tillståndet (Community Licence)
3.    Dokumentation för varje cabotagetransport inom Norge (t.ex. fraktsedlar)
4.    Max tre cabotagetransporter inom sju dagar efter avslutad internationell transport
5.    Alla transporter måste ske med samma fordon som användes för den internationella transporten
6.    Norska myndigheter har rätt att kontrollera dokumentation på plats
7.    Anmälan av chaufförerna som utför cabotage i ”RUT- Register for utstatsjonering
8.    Glöm inte Bombrickan som måste vara knuten till bilens regnummer. 

Anmälan om utstationering

Mer information hittar ni hos Statens Vegvesen. 

Aktuella nyheter

Swedol - kassa.png.

FÖRETAGANDE 2025-10-03

Höstens Swedoldagar – missa inte erbjudandena!

Som medlem i Sveriges Åkeriföretag har du tillgång till exklusiva rabatter hos Swedol, en av marknadens ledande leverantörer av utrustning till yrkesförare och verkstäder. Under höstens Swedoldagar får du dessutom ta del av extra förmåner i butikerna. Det här väntar dig på Swedoldagarna: Frukost mellan kl. 07–09 Många rabatter och specialerbjudanden Tips direkt från leverantörer på plats Gratis lunch för alla som handlar Extraöppet till kl. 18 Alla datum för Swedoldagarna hittar du hos Swedol   Dina stående medlemsförmåner hos Swedol 25% på Björnkläder 25% på Award 17% på Swedol  15% på Gesto

Läs mer
antecknar under möte.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-02

Vi söker en transportekonom

Vill du stärka konkurrenskraften i svensk åkerinäring? Som Sveriges Åkeriföretags transportekonom blir du branschens drivande kraft inom analys, rådgivning samt utveckling av medlemsnyttiga produkter och verktyg. Det här är en roll för dig som älskar företagsekonomi och vill skapa konkret nytta för företagen i en av Sveriges största och viktigaste näringar. Om rollen Din uppgift är att leda branschorganisationens praxis och förmåga inom transportekonomi. Genom ditt arbete ska du utveckla svenska åkeriföretags förmåga att affärsutveckla och stärka lönsamhet, konkurrenskraft och affärsmässig mognad.Du agerar även hands-on som rådgivande ”företagsdoktor” till företag i näringen, och arbetar även med att utveckla organisationens medarbetare inom området.Du har ett ägaransvar för innehållet i samtliga produkter inom transportekonomi (indexprodukter, digitala affärsverktyg och utbildningsinnehåll), verktyg som är viktiga för näringens företag, och som ständigt behöver utvecklas för att vara relevanta, tillförlitliga och värdeskapande.Vidare tar du rollen som utbildare inom kursmomentet transportekonomi i Sveriges Åkeriföretags företagarskola. Du ansvarar för kursmaterial och delkursplan inom området.Ditt arbete ska även bidra till att ytterligare stärka Sveriges Åkeriföretags profil som expertorgan inom transportekonomi, företagsutveckling och -utbildning, såväl i näringen som mot externa intressenter.Rollen tillhör funktionen Samhällspolitik & Påverkan och samverkar nära Produktfunktionen, Marknad & Regioner, Juridik och Kommunikation. Erfarenhet & profil Akademisk examen inom företagsekonomi och statistik, alternativt flerårig bakgrund inom produktionsekonomi/affärsutveckling inom logistik/transport. Minst ett par års yrkeserfarenhet. Erfaren och kunnig inom kostnads- och lönsamhetsanalys samt investeringskalkylering. Förmåga att kunna omvandla data till tydliga rekommendationer. Mycket god Excelvana. Gärna erfarenhet av BI/analysverktyg. Pedagogisk, konsultativ och en trygg kommunikatör på svenska och engelska. Verbal kapacitet samt förmåga och intresse av att tala för näringen. Självgående och ansvarstagande. Erfarenhet av digital produktutveckling är meriterande. Erfarenhet från logistik/transport är meriterande. Varför Sveriges Åkeriföretag? Inflytande över utvecklingen i en av Sveriges största näringar Påverkan på riktigt – nära företag och en samhällsviktig bransch. Bred, fri och utvecklande roll med både strategiska element och operativt genomförande. Flexibel tjänst (hybrid), med visst resande inom Sverige. Erfarna och skickliga kollegor i en kraftfull organisation med stark drivkraft. Praktiskt Omfattning: 100 % Placering: Stockholm, Umeå, Malmö eller Göteborg Rapporterar till: Chef Samhällspolitik & Påverkan Intresserad? Skicka in din intresseanmälan, berätta om dig själv och varför just du passar till denna roll.Skicka intresseanmälan till Carina Ahlfeldt. carina.ahlfeldt@akeri.se

Läs mer
sveriges-akeriforetag-akeribaromtern-header.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-25

Nu är det dags för höstens Åkeribarometer

Två gånger per år genomför vi på Sveriges Åkeriföretag en enkät bland våra medlemsföretag för att ta tempen på konjunkturläget och följa utvecklingen mot en fossilfri åkerinäring. Dina svar blir en viktig del i underlaget som visar trender och framtidsutsikter för hela branschen. I undersökningen bedömer ni för det egna företaget sex månader bakåt och sex månader framåt beroende på fråga. I underlaget till Åkeribarometern ställs även frågor rörande efterfrågan, investeringar, lönsamhet, personalstyrka och arbetet till en fossilfri åkerinäring. SyfteSyftet med Åkeribarometern är att följa trender och utvecklingen inom åkerinäringen. Målgrupp för enkätenMålgruppen för Åkeribarometern är samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag.   Om enkätenEnkäten är uppdelad i fyra delar: Del 1: Grunduppgifter Del 2: Jämförelser över tid och förväntade prognoser Del 3: Lönsamhet, beläggning och investeringar Del 4: Hållbarhet och omställning Du är anonym i dina svar. Enkäten kommer att sammanställas och göras tillgänglig för alla medlemsföretag. Sista svarsdagSista svarsdag är söndag 26 oktober 2025. FrågorFrågor om undersökningen ställs till charlotta.sved@akeri.se. Tack för att du tar dig tid att svara. Det uppskattas! Svara på enkäten  

Läs mer