Webbinarium om transportdispenser den 23 maj

Se webbinariet

WEBBINARIUM

I det här inspelade webbinariet som vi genomförde tillsammans med Trafikverket och Mobilkranföreningen ger Trafikverket en aktuell lägesbild av hur arbetet fortskrider med åtgärderna i Trafikverkets rapport Hantering av Transportdispenser – redovisning av regeringsuppdrag som presenterades för regeringen i juni 2024. 

Trafikverket berättar även om det pilotprojekt som pågår vad gäller gruppbeslut för transportdispenser. Ett medlemsföretag som är med i piloten ger sin bild av arbetet. Deltagarna får också möjlighet att bidra med sina synpunkter och idéer.
 
Webbinariet avslutas med en viktig påminnelse: de nya föreskrifterna för skyltning vid bred och lång last träder i full kraft den 1 augusti, då övergångsregeln upphör att gälla. Från och med detta datum är det obligatoriskt att använda de nya skyltarna. Om dessa inte används vid en transport som omfattas av dispens, riskerar hela dispensbeslutet att bli ogiltigt – vilket kan få allvarliga konsekvenser för transportören.

Medverkande:

  • Thomas Holmstrand, Trafikverket
  • Sandra Nordahl, Trafikverket
  • Tony Strandberg, Trafikverket
  • Marcus Dahlin, Edins Kranar
  • Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag
  • Mattias Josefsson, Mobilkranföreningen

 

Titta på webbinariet

Kontakt

Aktuella nyheter

iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-07

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association

Sveriges Åkeriföretag har tagit över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association (NLA), den gemensamma nordiska rösten i EU för vägtransportsektorn.Sedan bildandet 2012 har NLA utvecklats till en stark och inflytelserik aktör inom vägtransporter i Bryssel, med fokus på rättvis konkurrens, omställning, trafiksäkerhet och innovation. Genom samarbetet med tyska BGL, franska FNTR och sedan våren 2025 även nederländska TLN, har NLA byggt upp ett brett europeiskt samarbete för gemensamma ståndpunkter och påverkansarbete.– Samarbetet i NLA har gett Sveriges Åkeriföretag ett betydande inflytande i EU inom vägtransportfrågor. Att nu få leda styrelsens fortsatta arbete är både hedrande och strategiskt viktigt. Vi vill fortsätta stärka den nordiska rösten i EU och driva på för en konkurrenskraftig och hållbar vägtransportsektor, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ny ordförande i NLA.Om NLANordic Logistics Association (NLA) är åkerinäringens gemensamma röst i Bryssel. Organisationen drivs av branschorganisationerna i de nordiska länderna – Sveriges Åkeriföretag (SÅ), Danish Transport and Logistics (DTL), Norwegian Road Transport Association (NLF) – i nära samarbete med den associerade medlemmen SKAL, Finnish Transport and Logistics.NLA bildades 2012 och företräder omkring 15 000 medlemsföretag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationen arbetar för att påverka EU:s lagstiftning och beslut som rör vägtransportsektorn. Läs mer om NLA

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer