Webbinarier om Fair Transport

I våra webbinarer om Fair Transport går vi igenom ansökningsprocessen på djupet, visar nyheter och går igenom integrationer.

Anmäl dig

EVENT

Underlätta hållbarhetsarbetet genom att vara certifierad i Fair Transport. Genom att genomgå ansökningsprocessen och certifiera er i Fair Transport gör att ni sätter upp rutiner, checklistor och policydokument som visar hur ni styr ert företag på bästa hållbara sätt gällande trafiksäkerhet, miljö, klimat, och arbetsmiljö.

I våra webbinarer om Fair Transport går vi igenom ansökningsprocessen på djupet, visar nyheter och går igenom integrationer. Ni blir redo för att på egen hand påbörja ansökan. Med detta stärker ni ert varumärke, ni är redo för kommande upphandlingar och ni är ett åkeriföretag som är med och driver utvecklingen framåt.

MÅLGRUPP
Åkeriföretag och transportköpare som vill veta mer om Fair Transport, vad en certifiering innebär och hur företagen gör sin ansökan.

DATUM OCH TID

  • 30 september kl. 10-11
  • 28 oktober kl. 10-11
  • 15 november kl. 10-11
  • 16 december kl. 10-11

PLATS
Microsoft Teams

Mer information

Fair Transport är en hållbarhetscertifiering för godstransporter på väg som bildar ett skyltfönster för ditt åkeriföretags hållbarhetsarbete vad gäller klimat och miljö, trafiksäkerhet och socialt ansvarstagande. När du är certifierad enligt Fair Transport visar du att du är en seriös aktör på marknaden som tar ett stort ansvar. Det stärker både ditt varumärke och din konkurrenskraft. Du breddar ditt erbjudande genom att stå redo för beställningar från transportköpare som värderar en hållbar affär. Därmed är du ett av de åkeriföretag som är med och driver utvecklingen framåt.
Läs mer om Fair Transport på Fair Transport | Trafiksäkert – Klimatsmart – Ansvarsfullt

 

Anmälan

Anmälan görs senast 2 dagar innan. En Teamslänk skickas ut till anmälda deltagare dagen innan webbinariet.

 

Gör din anmälan

Kontakta mig om du har frågor om eventet

Profilbild Maria Werpers Dahl.

Maria Werpers Dahl

Branschföreträdare

010-510 54 38 maria.werpers@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-613524392.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-15

Höjd hastighet ska ge effektivare bärgning och färre trafikstörningar

Regeringen planerar att höja den högsta tillåtna hastigheten för bärgning med boggi till maximalt 80 kilometer i timmen. Förslaget, som nu är ute på remiss, syftar till att göra arbetet snabbare och säkrare samt minska trafikstörningar. Bärgning och bogsering av skadade eller havererade fordon är en viktig del av ett fungerande vägsystem, både för att upprätthålla trafiksäkerheten och för att säkerställa framkomligheten. Effektivare bärgning minskar risken för köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre miljöbelastning och samhällskostnader. På senare år används bärgningsresurser inte enbart vid olyckor och haverier, utan även vid flyttning av felparkerade eller låsta fordon, samt vid myndighetsbeslut om flyttning av fordon. Bärgningsfordon används också vid transporter mellan verkstäder, lackeringsfirmor och andra företag. En metod som ofta används vid bärgning är bärgningsboggi, en särskild anordning med två hjulpar som placeras under fordonets axel så att inga av fordonets hjul behöver rulla mot vägen. Denna metod är särskilt användbar vid transport av fyrhjulsdrivna, eldrivna eller vissa automatväxlade fordon, liksom när bärgaren inte kan eller får gå in i fordonet av tekniska eller rättsliga skäl. I dag får bärgning med bärgningsboggi ske i högst 30 km/h, vilket ofta gör att arbetet tar längre tid och orsakar mer omfattande trafikpåverkan. Regeringen vill nu se över reglerna och höja den högsta tillåtna hastigheten för att påskynda bärgningar och förbättra framkomligheten. En höjd hastighetsgräns skulle enligt förslaget underlätta arbetet för bärgningspersonalen, minska störningarna för trafikanterna och samtidigt bidra till ett mer hållbart och effektivt vägsystem.

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

INFRASTRUKTUR 2025-08-13

Sveriges Åkeriföretag lämnar remissvar om EU:s revidering av ”besiktningspaketet”

Den 24 april 2025 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till revidering av det så kallade besiktningspaketet. Förslaget innehåller ändringar av direktiv om periodisk kontrollbesiktning och tekniska vägkontroller samt ett nytt direktiv om registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att stärka trafiksäkerheten, bidra till hållbar mobilitet och främja fri rörlighet inom EU. Revideringen innebär bland annat: Utökade kontroller av eldrivna fordon och moderna förarstödssystem. Nya testmetoder för bättre miljökontroller och åtgärder mot manipulation. Digitaliserade registreringsbevis och ökad tillgång till elektronisk kontrollinformation. Sveriges Åkeriföretags synpunkter Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak EU-kommissionens förslag men betonar att framgången beror på hur reglerna genomförs i praktiken. Våra viktigaste ståndpunkter är: Praktiskt genomförande och likvärdig tillämpning mellan medlemsstaterna. Fokus på digital interoperabilitet, särskilt för fordonsdata och kontrolluppgifter. Proportionerliga kontroller och åtgärder som motsvarar faktisk säkerhets- och miljönytta, särskilt vid användning av OBD och fjärranalys. Gemensamma och rättvisa kontrollmetoder för alla medlemsländer. Genom ett balanserat och välavvägt regelverk kan målen om högre trafiksäkerhet, minskade utsläpp och rättvis konkurrens uppnås utan att skapa onödiga kostnads- eller resursbelastningar för åkerinäringen, näringslivet och myndigheter. Läs vårt remissvar i sin helhet här

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-08-20

Debatt: Så säkrar vi framtidens godstransporter

Sveriges export och näringsliv är helt beroende av effektiva och hållbara transporter. Men i dag saknas fungerande lösningar som knyter ihop väg, järnväg och sjöfart på ett sätt som ger ett robust och konkurrenskraftigt transportsystem. I en gemensam debattartikel lyfter Sveriges Åkeriföretag, tillsammans med Svensk Sjöfart, Transportindustriförbundet och Tågföretagen, vikten av att utveckla intermodala godstransporter – där varje trafikslags styrkor tas tillvara i en effektiv kedja. Intermodalitet innebär att lastbilens flexibilitet, järnvägens kapacitet och sjöfartens kostnadseffektivitet kombineras för att transportera gods på ett mer resurseffektivt sätt. På så vis kan transportkedjor bli både mer hållbara och kostnadseffektiva, samtidigt som konkurrenskraften i svenskt näringsliv stärks. För att detta ska bli verklighet krävs politiska beslut och satsningar på infrastruktur, tillsyn, regelverk och fler välfungerande terminaler. Det är avgörande för att framtidssäkra svenska godstransporter och säkerställa att industrin kan fortsätta växa. Läs hela debattartikeln här  

Läs mer