Åkeri- och LBC-dagen den 11–12 november 2025

På årets Åkeri- och LBC-dag samlar vi branschens aktörer och experter för att du ska lära dig mer om bland annat ny teknik, AI, energiskiftet och datadelning.

EVENT

FULLBOKAT

Åkerinäringen befinner sig mitt i en snabb omställning. Ökade krav på hållbarhet, elektrifiering och digitalisering förändrar förutsättningarna för åkeriföretag, samtidigt som teknikutveckling och nya arbetssätt öppnar för ökad effektivitet och stärkt konkurrenskraft. Välkommen att få en ovärderlig uppdatering av vad som sker i branschen på vår tvådagarskonferens Åkeri- och LBC-dagen den 11–12 november i Stockholm!

 

Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft


På årets Åkeri- och LBC-dag samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning.

Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen!

Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan. Kom och få inspiration kring vad du vill utveckla i din verksamhet och ta tillfället att nätverka med branschaktörer och kollegor från hela landet!

 

Praktisk information

Datum: 11-12 november 2025

Tid: Start tisdag 11 november med lunch klockan 11.30. Avslut onsdag 12 november klockan 14.30.

Plats: Downtown Camper by Scandic, Brunkebergstorg 9, Stockholm

Målgrupp: Konferensen riktar sig särskilt till personer i ledande befattning hos alla åkerier och lastbilscentraler i Sveriges Åkeriföretag.

Pris: Konferenskostnad är 3500 kr inklusive 2 x lunch, fika och tvårättersmiddag med dryckespaket. (exklusive moms). (Ett avdrag på 500 kr görs om man inte deltar på middagen). Du ansvarar själv för bokning av logi.

Anmälan: FULLBOKAT  

Logi: Du behöver boka din logi själv. Vi har ordnat en rabattkod som gäller på Downtown Camper by Scandic men även på de närliggande Scandic-hotellen Continental och Haymarket. Koden ger 15% rabatt i mån av plats och med fri avbokning fram till kl 18.00 på ankomstdagen. Koden är bokningsbar i mån av plats fram till 14 dagar före ankomst. Gå in på www.scandichotels.se, välj något av de tre hotellen och uppge bokningskod PRO15SE. Du kan även ringa rumsbokningen på 08-517 517 00 och göra en individuell bokning.

Program 

Mindre uppdateringar i programmet kan ske. Fler föreläsare uppdateras löpande.

Tisdag 11 november

11:30   Lunch 
12:30   Vd hälsar välkommen - Oscar Hyléen, Sveriges Åkeriföretag  
12:40   Del 1. Marknadsutveckling och aktuella näringsfrågor
  • Från nyckeltal till ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft
    Den årliga genomlysningen av åkerinäringens ekonomiska och finansiella utveckling. Vi lyfter trenderna bakom siffrorna och diskuterar hur företag kan öka produktiviteten och stärka konkurrenskraften, möta konjunkturens utmaningar och ta vara på möjligheterna i en snabbt föränderlig marknad. 
    Carl Holmquist, analytiker på Rementum   
     
  • Åkerinäringens aktuella frågor – nuläge och framtid  
    Vi ger dig en uppdatering om de mest brännande politiska frågorna för åkerinäringen: utvecklingen för längre och tyngre fordon, bärighet och vinterväghållning, beskattningsfrågor och omställning, och vi lyfter också branschens roll i försvaret av Sverige. 
    Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag     
13:20   Del 2. Energiskiftet i transportbranschen – Trender, strategier och möjligheter 
  • Stockholms stads roll i omställningen – politikens syn på framtidens transporter
    Stockholm har under många år varit en av de kommuner som gått före med nya trafik- och miljöåtgärder, som trängselskatt och planerade miljözoner. Flera beslut påverkar både stadens egna transporter och åkerinäringen i stort.

    Hur ser politiken i Stockholms stad på näringens roll i omställningen och vilka frågor är mest aktuella inför och efter valet? Lars Strömgren delar stadens perspektiv på framtidens transportlösningar, miljözoner och utvecklingen av tunga transporter i stadsmiljöer.
    Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad

13:40 Bensträckare 
13:50   Fortsättning Energiskiftet i transportbranschen – Trender, strategier och möjligheter 
  • Energiskiftet på väg: Trenderna som formar transportsektorn 
    En översikt av utvecklingen inom vätgas, el, e-bränslen och biogas i Sverige och EU. Vilka trender och möjligheter ser vi framåt och hur påverkar det framtida satsningar?  
    Ylva Öhrnell, hållbarhetschef DHL Freight Sverige

  • Ett elsystem för elektrifierade godstransporter 
    Hur möter elsystemet de nya behoven hos åkerinäringen? Vilka affärsupplägg kan möjliggöra smidig laddning både på terminal och publikt? 
    Cecilia Zetterström, vice president customer and connections, Vattenfall Eldistribution AB
14:50   Eftermiddagsfika 
  • Transportoptimering för ökad produktivitet 
    Strategier för planering och effektivisering av transporter med alternativa energikällor. Hur påverkar det affären? Genom smarta val kan företag både sänka kostnader, minska klimatpåverkan och samtidigt stärka sitt varumärke. 
    Håkan Ekmyr, Fordonschef Martin & Servera
15:50   Inspirationsföreläsning 
  • Mats Lewan - Framtidsspanaren, författaren och ingenjören som förklarar varför människan är så viktig när tekniken stormar fram.
16:40   Avslut och summering dag 1
18:00   Fördrink och Stand up med Kristoffer Appelqvist
  • Kristoffer Appelquist kommer! Du har sett honom i program som Parlamentet, Extra Extra! och Mitt liv är ett skämt. Med skarp humor och träffsäker timing bjuder han på skratt som både överraskar och fastnar – även när ämnena är de vi annars helst undviker att prata om.
19:00   Tvårättersmiddag med dryckespaket 
 

Onsdag 12 november

08:30   Återkoppling dag 1  
08:40   Del 3. Så förändrar AI spelplanen   
  • Introduktion till AI – Vad är artificiell intelligens?  
    Artificiell intelligens är överallt men vad innebär det egentligen? Var står vi nu och hur ser utvecklingen ut framåt? Och inte minst, hur påverkar det transportbranschen? 
    Filip Kjellgren, AI-Sweden och Jonas Mårtensson, KTH

  • Vad betyder artificiell intelligens för åkerinäringen?  
    Vi utforskar vad artificiell intelligens (AI) faktiskt innebär och hur det kan påverka och förbättra åkerinäringen. "Maskininlärning och digitala tvillingar inom bygg och anläggning”, 
    Anna Fredriksson, professor Bygglogistik Linköpings Universitet
9:40   Förmiddagsfika 
  • Case LBC Frakt: Så använder vi AI redan idag
    Hur kan artificiell intelligens skapa värde redan idag? I detta pass får du ta del av konkreta exempel på hur AI används inom logistik och transport för att effektivisera flöden, öka hållbarheten och förbättra kundupplevelsen. Vi lyfter best practice från branschen och visar på vilka möjligheter som väntar framåt. 
    Anders Lööf, vd LBC Frakt
11:00   Del 4. Data som affärsresurs – åkeriernas dolda guldgruva
  • Värdet av datan - hur nyttjar vi den rätt? 
    Ska man kunna samarbeta måste man dela med sig, men kanske inte av all data? Kan man ha affärsmodeller där man både delar med sig och skyddar sin egen affär? Åkerinäringens egen AI-expert delar med sig av sina insikter. 
    Robert Lidberg, AIron

  • Rätten till din egen data - åkerinäringens datarättigheter i fara
    Vad kostar äganderätten och vad gör vi med den? Hur säkerställer vi äganderätten till data? Vilka utmaningar finns? Vad säger lagstiftningen? 
    Petra Eklund Åhlström, chefsjurist, Sveriges Åkeriföretag

  • Nya kundkrav på transportdata – det här behöver du tänka på 
    Kundernas krav på detaljerade transportdata ökar snabbt. Hur kan åkeriföretagen möta förväntningarna och samtidigt skapa affärsnytta? Vi lyfter fram aktuella trender, skillnader mellan olika transportsegment och delar exklusiva insikter från en workshop med ledande systemleverantörer om hur datadelning kan göras pålitlig, effektiv och värdeskapande. 
    Peter Svensson och Petra Eklund Åhlström, Sveriges Åkeriföretag

12:10   Lunch 

13:10   Del 5. Öka företagets produktivitet med nya digitala verktyg
  • Guidning: De bästa nya digitala lösningarna för åkeriföretaget
    Transportbranschen har i alla tider var duktiga på att ”plocka ihop” de bästa delarna från flera leverantörer för att bilda en så värdeskapande helhet som möjligt. Samma kommer gälla nu, en leverantör kommer inte vara bäst på allt – precis som när vi plockat ihop fordonen måste vi nu plocka ihop de digitala hjälpmedlen. 
    Björn Paulsson, Game Changing Alliance

  • Panelsamtal: Så ökar vi produktiviteten med ny teknik 
    Systemleverantörer och transportföretag sitter på varsin nyckel till framtidens datadrivna affär. Men hur skapar vi verkligt affärsvärde när tekniken möter verkligheten? Fokus ligger på att hitta samsyn kring ansvar, möjligheter och affärsmodeller där både teknikleverantörer och transportörer vinner.
14:10   Volvo Trucks vägval för framtiden
  • Elektrifieringen av de tunga transporterna är i fokus när många åkeriföretag nu står inför avgörande investeringsbeslut. Ska nästa lastbil vara eldriven eller är det för tidigt att ta steget? Detta är ett tillfälle att höra direkt från högsta nivå i svensk fordonsindustri hur branschen ser på omställningen, vilka lösningar som finns och hur Volvo Trucks ser på företagens framtidsbeslut.
    Jessica Sandström, Senior Vice President Volvo Trucks Europe 
14:30   Summering 
14:40   Hemresor 

Varmt välkommen med din anmälan via webbokningen senast den 24 oktober. Vi ser fram emot att träffas i november.

Anmälan

Eventet är fullbokat.

Kontakta oss om du har frågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se
Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknik och infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

hallbarhetskonferens.jpg.

HÅLLBARHET 2025-12-04

Fordonsindustrins framtidsprognos för elektrifieringen revideras

Mobility Sweden, fordonstillverkarnas branschorganisation, har presenterat en uppdaterad prognos för elektrifieringen av transportsektorn fram till 2030. Den visar på en lägre takt för elektrifieringen än vad myndigheterna tidigare räknat med. Det innebär att Sverige riskerar att missa etappmålet för inrikestransporter och ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat.Prognoserna omfattar personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar, och samtliga kurvor pekar på att elektrifieringen går långsammare än väntat. Analysen visar att den förväntade utvecklingen av elfordon inte räcker för att nå vare sig Sveriges etappmål för inrikes transporter eller ESR-målet. Samtidigt riskerar flera fordonstillverkare att missa EU:s CO₂-krav.För tunga lastbilar är fordonsindustrins nya prognos avsevärt lägre än dess tidigare bedömning. Tillgången av ellastbilar utgör ingen begränsning idag, utan fordon finns för de flesta transportuppdrag för lokal och regional trafik.Att elektrifieringen av de kommersiella transporterna har bromsat in beror främst på regeringens beslut att sänka dieselskatten till EU miniminivå under året. De styrmedel som finns för att täcka merkostnaden för ellastbilar och stödja utbyggnaden av laddinfrastruktur har inte varit tillräckliga, och det saknas efterfrågan på fossilfria transporter som idag är dyrare än de fossila.Sveriges Åkeriföretags förslag för att vända utvecklingenFör att vägtransportsektorn ska kunna ställa om krävs ytterligare politiska åtgärder och mer kraftfulla incitament. Klimatpremien, med stöd för inköp av tunga elfordon, borde förstärkas och gälla över fler år. Transportköpare behöver få ekonomiska incitament att välja och betala för utsläppsfria alternativ, till exempel genom en tillfällig kompensation för den högre kostnaden via skattesystemet.  Skatten på ladd-el borde reduceras till nära noll och kraven på offentlig sektors upphandling av utsläppseffektiva transportlösningar borde skärpas där det är relevant. Samtidigt behöver infrastrukturpolitiken bli mer resolut, med snabbspår för elnätsanslutningar, förutsägbara tariffer och tydligt utpekade högeffektkorridorer längs de viktigaste transportstråken. Åkerinäringen är redo att ta ansvar men omställningen förutsätter att kommersiella, politiska och praktiska förutsättningar finns på plats.  Mer information om Mobility Swedens nya prognos

Läs mer
Svenska Truckers 1008.mov.10_40_20_05.Still029.png.

INFRASTRUKTUR 2025-12-22

Möte med infrastrukturministern om bristerna i vinterväghållningen

Vi deltog nyligen i ett möte om vinterväghållning där bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson samlade Trafikverket, Sveriges Åkeriföretag och entreprenörer för en gemensam genomgång. Fokus låg på hur planering, genomförande och uppföljning av vinterunderhållet kan bli mer effektivt och träffsäkert.För åkerinäringen är en fungerande vinterväghållning avgörande för trafiksäkerhet, framkomlighet och leveranssäkerhet. När underhållet brister får det omedelbara konsekvenser för förare, fordon och samhällsviktiga transporter. Vår bild är tydlig: problemen handlar i stor utsträckning om bristande kvalitet i utförandet, otillräcklig uppföljning och en för låg ambitionsnivå i delar av genomförandet.Vi har samlat in underlag från åkerier som utför plogning och halkbekämpning samt tagit del av Trafikverkets digitala uppföljning. Den visar bland annat brister i förebyggande åtgärder, för låg saltanvändning och för sen utkallning av insatser – faktorer som direkt påverkar väglag och säkerhet.En viktig förutsättning för ett mer robust vinterunderhåll är att marknadens aktörer ges långsiktiga och tydliga spelregler. Det krävs kontrakt och regelverk som skapar incitament för utveckling, innovation och investeringar i nya arbetssätt. Rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, systematisk uppföljning och ökad användning av modern teknik och data måste vara vägledande.För att vinterväghållningen ska fungera bättre behöver hela kedjan mötas, dela erfarenheter och ta gemensamt ansvar. Först då kan arbetssätten utvecklas och underhållet effektiviseras på ett sätt som ger verklig effekt i vardagen.

Läs mer
top-40-hero.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-11

Här är 2025 års Topp 40 under 40

Vi är stolta att presentera 2025 års Topp 40 under 40 – en hyllning till de unga förebilder som driver åkerinäringen framåt. Listan lyfter fram branschens mest inspirerande, engagerade och nyskapande talanger under 40 år. Här hittar du personer som med glädje, drivkraft och nytänkande bidrar till en starkare och mer hållbar åkerinäring. Upptäck årets stjärnor och låt dig inspireras av framtidens ledare och hjältar inom vår bransch!På förstaplats ser vi Emelie Jonsson, drift- och HR-ansvarig på ARJ Transport, som med starkt ledarskap och hållbarhetsfokus är en banbrytande kraft i åkerinäringen. På andraplats kommer Memelie Österlind, förare på Falkenklev Logistik, som med sitt engagemang och sin professionalism är en stark inspirationskälla för nästa generation chaufförer. Tredjeplatsen går till Victor Falkenklev, vd för Falkenklev Logistik i Malmö, som banar väg för elektrifieringen av tung trafik och framtidens klimatsmarta logistiklösningar. Här presenterar vi nu hela listan med 40 unga personer som redan idag gör skillnad för en av Sveriges viktigaste branscher och som formar morgondagens åkerinäring. 

Läs mer