Åkeri- och LBC-dagen den 11–12 november 2025

På årets Åkeri- och LBC-dag samlar vi branschens aktörer och experter för att du ska lära dig mer om bland annat ny teknik, AI, energiskiftet och datadelning.

EVENT

FULLBOKAT

Åkerinäringen befinner sig mitt i en snabb omställning. Ökade krav på hållbarhet, elektrifiering och digitalisering förändrar förutsättningarna för åkeriföretag, samtidigt som teknikutveckling och nya arbetssätt öppnar för ökad effektivitet och stärkt konkurrenskraft. Välkommen att få en ovärderlig uppdatering av vad som sker i branschen på vår tvådagarskonferens Åkeri- och LBC-dagen den 11–12 november i Stockholm!

 

Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft


På årets Åkeri- och LBC-dag samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning.

Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen!

Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan. Kom och få inspiration kring vad du vill utveckla i din verksamhet och ta tillfället att nätverka med branschaktörer och kollegor från hela landet!

 

Praktisk information

Datum: 11-12 november 2025

Tid: Start tisdag 11 november med lunch klockan 11.30. Avslut onsdag 12 november klockan 14.30.

Plats: Downtown Camper by Scandic, Brunkebergstorg 9, Stockholm

Målgrupp: Konferensen riktar sig särskilt till personer i ledande befattning hos alla åkerier och lastbilscentraler i Sveriges Åkeriföretag.

Pris: Konferenskostnad är 3500 kr inklusive 2 x lunch, fika och tvårättersmiddag med dryckespaket. (exklusive moms). (Ett avdrag på 500 kr görs om man inte deltar på middagen). Du ansvarar själv för bokning av logi.

Anmälan: FULLBOKAT  

Logi: Du behöver boka din logi själv. Vi har ordnat en rabattkod som gäller på Downtown Camper by Scandic men även på de närliggande Scandic-hotellen Continental och Haymarket. Koden ger 15% rabatt i mån av plats och med fri avbokning fram till kl 18.00 på ankomstdagen. Koden är bokningsbar i mån av plats fram till 14 dagar före ankomst. Gå in på www.scandichotels.se, välj något av de tre hotellen och uppge bokningskod PRO15SE. Du kan även ringa rumsbokningen på 08-517 517 00 och göra en individuell bokning.

Program 

Mindre uppdateringar i programmet kan ske. Fler föreläsare uppdateras löpande.

Tisdag 11 november

11:30   Lunch 
12:30   Vd hälsar välkommen - Oscar Hyléen, Sveriges Åkeriföretag  
12:40   Del 1. Marknadsutveckling och aktuella näringsfrågor
  • Från nyckeltal till ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft
    Den årliga genomlysningen av åkerinäringens ekonomiska och finansiella utveckling. Vi lyfter trenderna bakom siffrorna och diskuterar hur företag kan öka produktiviteten och stärka konkurrenskraften, möta konjunkturens utmaningar och ta vara på möjligheterna i en snabbt föränderlig marknad. 
    Carl Holmquist, analytiker på Rementum   
     
  • Åkerinäringens aktuella frågor – nuläge och framtid  
    Vi ger dig en uppdatering om de mest brännande politiska frågorna för åkerinäringen: utvecklingen för längre och tyngre fordon, bärighet och vinterväghållning, beskattningsfrågor och omställning, och vi lyfter också branschens roll i försvaret av Sverige. 
    Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag     
13:20   Del 2. Energiskiftet i transportbranschen – Trender, strategier och möjligheter 
  • Stockholms stads roll i omställningen – politikens syn på framtidens transporter
    Stockholm har under många år varit en av de kommuner som gått före med nya trafik- och miljöåtgärder, som trängselskatt och planerade miljözoner. Flera beslut påverkar både stadens egna transporter och åkerinäringen i stort.

    Hur ser politiken i Stockholms stad på näringens roll i omställningen och vilka frågor är mest aktuella inför och efter valet? Lars Strömgren delar stadens perspektiv på framtidens transportlösningar, miljözoner och utvecklingen av tunga transporter i stadsmiljöer.
    Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad

13:40 Bensträckare 
13:50   Fortsättning Energiskiftet i transportbranschen – Trender, strategier och möjligheter 
  • Energiskiftet på väg: Trenderna som formar transportsektorn 
    En översikt av utvecklingen inom vätgas, el, e-bränslen och biogas i Sverige och EU. Vilka trender och möjligheter ser vi framåt och hur påverkar det framtida satsningar?  
    Ylva Öhrnell, hållbarhetschef DHL Freight Sverige

  • Ett elsystem för elektrifierade godstransporter 
    Hur möter elsystemet de nya behoven hos åkerinäringen? Vilka affärsupplägg kan möjliggöra smidig laddning både på terminal och publikt? 
    Cecilia Zetterström, vice president customer and connections, Vattenfall Eldistribution AB
14:50   Eftermiddagsfika 
  • Transportoptimering för ökad produktivitet 
    Strategier för planering och effektivisering av transporter med alternativa energikällor. Hur påverkar det affären? Genom smarta val kan företag både sänka kostnader, minska klimatpåverkan och samtidigt stärka sitt varumärke. 
    Håkan Ekmyr, Fordonschef Martin & Servera
15:50   Inspirationsföreläsning 
  • Mats Lewan - Framtidsspanaren, författaren och ingenjören som förklarar varför människan är så viktig när tekniken stormar fram.
16:40   Avslut och summering dag 1
18:00   Fördrink och Stand up med Kristoffer Appelqvist
  • Kristoffer Appelquist kommer! Du har sett honom i program som Parlamentet, Extra Extra! och Mitt liv är ett skämt. Med skarp humor och träffsäker timing bjuder han på skratt som både överraskar och fastnar – även när ämnena är de vi annars helst undviker att prata om.
19:00   Tvårättersmiddag med dryckespaket 
 

Onsdag 12 november

08:30   Återkoppling dag 1  
08:40   Del 3. Så förändrar AI spelplanen   
  • Introduktion till AI – Vad är artificiell intelligens?  
    Artificiell intelligens är överallt men vad innebär det egentligen? Var står vi nu och hur ser utvecklingen ut framåt? Och inte minst, hur påverkar det transportbranschen? 
    Filip Kjellgren, AI-Sweden och Jonas Mårtensson, KTH

  • Vad betyder artificiell intelligens för åkerinäringen?  
    Vi utforskar vad artificiell intelligens (AI) faktiskt innebär och hur det kan påverka och förbättra åkerinäringen. "Maskininlärning och digitala tvillingar inom bygg och anläggning”, 
    Anna Fredriksson, professor Bygglogistik Linköpings Universitet
9:40   Förmiddagsfika 
  • Case LBC Frakt: Så använder vi AI redan idag
    Hur kan artificiell intelligens skapa värde redan idag? I detta pass får du ta del av konkreta exempel på hur AI används inom logistik och transport för att effektivisera flöden, öka hållbarheten och förbättra kundupplevelsen. Vi lyfter best practice från branschen och visar på vilka möjligheter som väntar framåt. 
    Anders Lööf, vd LBC Frakt
11:00   Del 4. Data som affärsresurs – åkeriernas dolda guldgruva
  • Värdet av datan - hur nyttjar vi den rätt? 
    Ska man kunna samarbeta måste man dela med sig, men kanske inte av all data? Kan man ha affärsmodeller där man både delar med sig och skyddar sin egen affär? Åkerinäringens egen AI-expert delar med sig av sina insikter. 
    Robert Lidberg, AIron

  • Rätten till din egen data - åkerinäringens datarättigheter i fara
    Vad kostar äganderätten och vad gör vi med den? Hur säkerställer vi äganderätten till data? Vilka utmaningar finns? Vad säger lagstiftningen? 
    Petra Eklund Åhlström, chefsjurist, Sveriges Åkeriföretag

  • Nya kundkrav på transportdata – det här behöver du tänka på 
    Kundernas krav på detaljerade transportdata ökar snabbt. Hur kan åkeriföretagen möta förväntningarna och samtidigt skapa affärsnytta? Vi lyfter fram aktuella trender, skillnader mellan olika transportsegment och delar exklusiva insikter från en workshop med ledande systemleverantörer om hur datadelning kan göras pålitlig, effektiv och värdeskapande. 
    Peter Svensson och Petra Eklund Åhlström, Sveriges Åkeriföretag

12:10   Lunch 

13:10   Del 5. Öka företagets produktivitet med nya digitala verktyg
  • Guidning: De bästa nya digitala lösningarna för åkeriföretaget
    Transportbranschen har i alla tider var duktiga på att ”plocka ihop” de bästa delarna från flera leverantörer för att bilda en så värdeskapande helhet som möjligt. Samma kommer gälla nu, en leverantör kommer inte vara bäst på allt – precis som när vi plockat ihop fordonen måste vi nu plocka ihop de digitala hjälpmedlen. 
    Björn Paulsson, Game Changing Alliance

  • Panelsamtal: Så ökar vi produktiviteten med ny teknik 
    Systemleverantörer och transportföretag sitter på varsin nyckel till framtidens datadrivna affär. Men hur skapar vi verkligt affärsvärde när tekniken möter verkligheten? Fokus ligger på att hitta samsyn kring ansvar, möjligheter och affärsmodeller där både teknikleverantörer och transportörer vinner.
14:10   Volvo Trucks vägval för framtiden
  • Elektrifieringen av de tunga transporterna är i fokus när många åkeriföretag nu står inför avgörande investeringsbeslut. Ska nästa lastbil vara eldriven eller är det för tidigt att ta steget? Detta är ett tillfälle att höra direkt från högsta nivå i svensk fordonsindustri hur branschen ser på omställningen, vilka lösningar som finns och hur Volvo Trucks ser på företagens framtidsbeslut.
    Jessica Sandström, Senior Vice President Volvo Trucks Europe 
14:30   Summering 
14:40   Hemresor 

Varmt välkommen med din anmälan via webbokningen senast den 24 oktober. Vi ser fram emot att träffas i november.

Anmälan

Eventet är fullbokat.

Kontakta oss om du har frågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se
Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknik och infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-1367091773.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-12-12

Våra nätverk – här är frågorna som drivs just nu

Sveriges Åkeriföretags nätverk är en central del av organisationens arbete. Här samlas medlemsföretag med liknande verksamhet, utmaningar och mål för att utbyta erfarenheter, driva gemensamma frågor och bidra till utvecklingen av åkerinäringen. Just nu pågår ett omfattande arbete i flera nätverk med allt från regelutveckling och standardisering till effektivare transporter och klimatomställning. Nätverken fungerar som en direktkanal mellan medlemmarnas vardag och organisationens strategiska och näringspolitiska arbete. Genom referensgrupper, projekt och dialog med myndigheter och andra aktörer omsätts praktiska erfarenheter till konkret påverkan. Aktuellt från våra nätverk Bygg- och anläggningstransporter I nätverket för bygg- och anläggningstransporter ligger fokus på upphandling, vinterväghållning och standardisering. Ett viktigt pågående arbete är projekt för att testa potentialen med HCT-fordon i stadstrafik, med målet att effektivisera masstransporter och minska miljöpåverkan. Tillsammans med Trafikverket drivs även projektet - Möjligheter och utmaningar med masshanteringssystem, som handlar om effektivare arbetssätt och bättre logistik. Nätverket har dessutom en tydlig roll i BEAst och samverkar med Maskinentreprenörerna (ME) kring eldrift, fordonsdata och miljörapportering. Ett annat aktuellt fokus är uppstarten av regionala bärighetsråd med Trafikverket runt om i landet. Dispenstransporter, vägtransportledning och bärgning Detta nätverk arbetar brett med regelverk och processer som är avgörande för specialtransporter och trafiksäkerhet. Inom dispenstransporter ligger fokus på att skapa snabbare och mer enhetliga processer. Efter påverkansarbete från Sveriges Åkeriföretag har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att utreda om myndigheten ska ta över hela eller delar av kommunernas dispensbeslut. När det gäller vägtransportledare driver nätverket frågan om en modernisering av ett regelverk som varit oförändrat i över 20 år. Förslag har lämnats till Transportstyrelsen, bland annat om gemensamma utbildningskrav, examination, tydligare språkkrav och modernare fordons- och utrustningskrav. Inom bärgningsområdet har fokus varit att modernisera regelverket för bärgningsmetoder. Tack vare Sveriges Åkeriföretags arbete har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag som möjliggör bärgning med dolly, höjer hastighetsgränsen vid bärgning och ger bärgningsfordon bättre tillgång till hela vägnätet. Nätverket driver även frågor om undantag för övervikt vid bärgning, kör- och vilotider samt tillämpningen av regler för TMA-fordon. Fjärr- och distribution I nätverket för fjärr och distribution är fokus just nu på infrastruktur och framkomlighet. Ett prioriterat arbete är att ta fram ett ramverk för hur last- och lossningsplatser samt rangeringsytor ska utformas och dimensioneras. Målet är att få in dessa frågor tydligare i kommunal och regional planering, bland annat genom ett eget avsnitt i SKR:s parkeringshandbok. Andra viktiga frågor är tillgång till rastplatser och platser för dygnsvila på det nationella vägnätet. Nätverket deltar i Trafikverkets pilotprojekt och samverkar med marknadsaktörer. Även HCT-fordon är en prioriterad fråga, där nätverket verkar för fler fordonskombinationer som stärker fjärr- och distributionstrafiken. Hållbarhetsnätverket Hållbarhetsnätverket samlar företag som vill ligga i framkant i klimatomställningen. Arbetet fokuserar på elektrifiering, fossilfria och teknikneutrala drivmedelsalternativ samt affärsutveckling kopplad till klimatmål och hållbar omställning. Nätverket fungerar som ett kunskapsnav för både tekniska lösningar och strategiska vägval. Lantbrukstransporter I nätverket för lantbrukstransporter samlas företag som arbetar med transporter till och från lantbruket, exempelvis spannmål, levande djur, livsmedel och maskiner. Här ligger fokus på rättvisa villkor, effektiv logistik och samverkan i hela livsmedelskedjan. Aktuella frågor är framkomlighet på det lågtrafikerade och enskilda vägnätet samt regelverk kring transporter av levande djur, där ett omfattande arbete pågår även på EU-nivå. Miljötransporter Miljötransportnätverket samlar företag inom avfallshantering och återvinning. Arbetet präglas av regelutveckling, digitalisering, produktansvar och farligt avfall. Det är ett remisstungt nätverk med många pågående uppdrag. Just nu ligger stort fokus på ett regeringsuppdrag om att förenkla regelverket för att minska företagens regelbörda, ett arbete som ska slutredovisas våren 2026. Nätverket arbetar även med trafiksäker insamling längs landsväg, komplettering av EU:s förpackningsförordning i svensk rätt samt frågor om samordnad insamling av olika avfallsfraktioner. I februari arrangeras även den årliga Renhållarträffen. Skogslogistik Skogsnätverket samlar företag verksamma inom skogsindustrins värdekedja. Fokus ligger på transporteffektivitet, dokumentation, kompetens och samarbete med skogsindustrin. En stor och aktuell fråga är införandet av affärssystemet VIOL 3, som skapat betydande utmaningar för transportföretagen, bland annat kopplat till betalningsflöden. Nätverket har varit delaktig i arbetet med en nationell plan för enskilda vägar tillsammans med bland annat Skogsindustrierna, LRF och REV. Nätverket är också aktiva i revideringen av Biometrias Transporthandledning som är en nationell standard för skogstransporter i Sverige. Transporthandledningen används som kvalitetsguide och avtalsunderlag för åkerier och chaufförer och används som bilaga i transportaffärer. De deltar även i ett nytt långsiktigt forsknings- och visionsprojekt – FESST, fossilfria, effektiva och säkra skogstransporter som ska peka ut riktningen för skogstransporter i framtiden. Tank- och bulktransporter I nätverket för tank och bulk ligger fokus på säkerhet, utbildning och tillämpning av regelverk för transporter med höga riskkrav. Aktuella frågor är säker lastning och lossning, fordonstekniska krav samt beredskapsplanering. Mot bakgrund av omvärldsläget och ett ökat fokus på totalförsvar arbetar nätverket även med frågor om transporter av drivmedel och petroleumprodukter samt tillgång till containrar och kritisk infrastruktur. Åkerihistoriska sällskapet Åkerihistoriska sällskapet skiljer sig från övriga nätverk men fyller en viktig roll genom att bevara och synliggöra åkerinäringens historia. Arbetet sker genom dokumentation, museiverksamheten i Örebro och fordonsgrupper runt om i landet – till stor del genom ideellt engagemang. Mer information om våra nätverk hittar du här

Läs mer
lastbil-rondell.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-12-22

Svensk åkerinärings påverkan gav resultat – tunga lastbilar undantas i nytt EU-förslag

EU-kommissionens nya Automotive Package innebär en tydlig framgång för svensk åkerinäring: tunga lastbilar undantas helt från de tidigare diskuterade tvingande inköpskraven på utsläppsfria fordon. Beskedet kommer efter en av branschens största mobiliseringar på senare år.Stor uppslutning – framförallt i SverigeSveriges Åkeriföretag drev under hösten, med Nordic Logistics Association (NLA) och med IRU som koordinerande organisation, en europeisk kampanj inklusive namninsamling, för att stoppa det ursprungliga förslaget om tvingande inköpskrav.Uppslutningen blev mycket stor i EU och särskilt i Sverige. Svenska åkeriföretag stod för den tredje största andelen underskrifter i hela EU, trots landets storlek.Parallellt med aktiv påverkan i Bryssel genom IRU och NLA, uppmanade Sveriges Åkeriföretag den svenska regeringen att säga nej till tvingande inköpskrav inför Transportministerrådets möte i december.Tydligt budskap: Omställning kräver möjliggörande åtgärder, inte tvångBudskapet från branschen var tydligt: att införa obligatoriska inköpskvoter skulle slå hårt mot åkeriföretag och riskera att försämra konkurrenskraften, samtidigt som omställningen kräver sunda förutsättningar som kan fungera i praktiken.Branschen visar starkt stöd för klimatmålen, men har betonat att omställningen måste bygga på möjliggörande förutsättningar och stödåtgärder, inte tvång. Tvångsåtgärder är orimliga när företagen inte har kunder som är beredda att betala för de stora investeringar som skulle krävas. Sådana krav skulle riskera att skapa ekonomisk osäkerhet och försvåra omställningen.I stället efterfrågar åkerinäringen fortsatt en snabb utbyggnad av laddinfrastruktur och elnätskapacitet, långsiktiga och förutsägbara incitament som gör investeringar möjliga, marknadsmässiga villkor för att bära kostnaderna samt teknikneutralitet så att företagen kan välja de lösningar som fungerar bäst för deras transportuppdrag.EU-kommissionen: Tunga lastbilar undantasKommissionen slår nu fast att tunga lastbilar inte inkluderas i förslaget – med hänvisning till bristande infrastruktur, behovet av långsiktighet och att undvika administrativa bördor. De nya kraven riktas därför endast mot personbilar och lätta transportfordon hos stora företag. Stora företag definieras enligt EU:s regler och är företag som uppfyller minst två av följande kriterier: 20 miljoner euro i balansomslutning, 40 miljoner euro i omsättning eller i genomsnitt 250 anställda. I förslaget börjar de nya kraven att gälla från 2030 och innebär att medlemsländerna ska säkerställa att en viss andel av nya företagsbilar och skåpbilar som registreras i landet är noll- eller lågemissionsfordon, samtidigt som länderna ges stor flexibilitet att själva välja vilka styrmedel och åtgärder som bäst lämpar sig för att nå målen.En seger – men fortsatt vaksamhet behövsKommissionen öppnar samtidigt för att frågan kan återkomma i kommande översyner av CO₂-regler och AFIR.

Läs mer
Svenska Truckers 1008.mov.10_40_20_05.Still029.png.

INFRASTRUKTUR 2025-12-22

Möte med infrastrukturministern om bristerna i vinterväghållningen

Vi deltog nyligen i ett möte om vinterväghållning där bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson samlade Trafikverket, Sveriges Åkeriföretag och entreprenörer för en gemensam genomgång. Fokus låg på hur planering, genomförande och uppföljning av vinterunderhållet kan bli mer effektivt och träffsäkert.För åkerinäringen är en fungerande vinterväghållning avgörande för trafiksäkerhet, framkomlighet och leveranssäkerhet. När underhållet brister får det omedelbara konsekvenser för förare, fordon och samhällsviktiga transporter. Vår bild är tydlig: problemen handlar i stor utsträckning om bristande kvalitet i utförandet, otillräcklig uppföljning och en för låg ambitionsnivå i delar av genomförandet.Vi har samlat in underlag från åkerier som utför plogning och halkbekämpning samt tagit del av Trafikverkets digitala uppföljning. Den visar bland annat brister i förebyggande åtgärder, för låg saltanvändning och för sen utkallning av insatser – faktorer som direkt påverkar väglag och säkerhet.En viktig förutsättning för ett mer robust vinterunderhåll är att marknadens aktörer ges långsiktiga och tydliga spelregler. Det krävs kontrakt och regelverk som skapar incitament för utveckling, innovation och investeringar i nya arbetssätt. Rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, systematisk uppföljning och ökad användning av modern teknik och data måste vara vägledande.För att vinterväghållningen ska fungera bättre behöver hela kedjan mötas, dela erfarenheter och ta gemensamt ansvar. Först då kan arbetssätten utvecklas och underhållet effektiviseras på ett sätt som ger verklig effekt i vardagen.

Läs mer