Svenska Truckers är tillbaka – premiär för säsong 11 våren 2025

2025-01-28

PRESSMEDDELANDEN

Under våren 2025 är det premiär för den elfte säsongen av Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Programmet är ett initiativ av Sveriges Åkeriföretag och i den nya säsongen fortsätter vi följa de som har vägen som arbetsplats. Förbered dig på nya möten, nya berättelser och en ännu djupare inblick i det mångsidiga och samhällsviktiga chaufförsyrket. 

Svenska Truckers är en produktion som är initierad av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Syftet med satsningen är att lyfta fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande chaufförsyrket. Vi får även fortsätta att följa våra servicetekniker på några av landets Scaniaserviceverkstäder. 
 
– Det är otroligt inspirerande att se hur vår långsiktiga satsning på kommunikationskonceptet Svenska Truckers fortsätter att engagera och inspirera, säsong efter säsong. Serien väcker inte bara intresse för våra medlemmars verksamheter, utan bidrar också till att fler söker sig till chaufförsyrket, vilket är otroligt viktigt för kompetensförsörjningen, säger Charlotta Sved, Kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. 

Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie och har sedan dess blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger. Kompetenta och karismatiska yrkesmänniskor som visar att de är duktiga på sitt yrke är numera etablerat som ett ärligt, populärt och engagerande TV-program.  
 
Behovet av nya förare till åkerinäringen är fortfarande stort. Enligt den senaste Skolledarrapporten från TYA får 83 procent av transporteleverna jobb direkt efter avslutad examen. I Östergötland, Norrbotten, Halland, Blekinge, Värmland och Västra Götaland ligger dessutom den siffran på över 90 procent. Många av dessa har upptäckt yrket tack vare Svenska Truckers. 

Varje avsnitt i linjär TV brukar ses av i snitt över 200 000 tittare och ytterligare en stor publik finns på streamingtjänsten Viaplay.  
 
Läs mer om Svenska Truckers.

Kontakt vid pressfrågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

Roberto_Oscar_Almedalen.png.

VÄGUNDERHÅLL 2025-06-24

Se vårt panelsamtal från Almedalen med Trafikverket

Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet är frågor som diskuterades i dagens panelsamtal med Trafikverket i Almedalen. En god framkomlighet på våra vägar är inte bara en fråga för transportsektorn - det är en samhällsbärande funktion. Men hur säkrar vi vägnätets tillgänglighet när kraven ökar, klimatet förändras och resurserna ska räcka längre? Idag bjöd Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi möttes för att diskutera framtidens vägtransporter samt samhällets beroende av fungerande infrastruktur och en effektiv vinterväghållning. Samtalet sändes live och du kan nu lyssna på panelsamtalet i efterhand. I panelen deltog: Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag Samtalet kretsar kring: Kommande infrastruktursatsningar Effektiv vinterväghållning Arbete för ökad trafiksäkerhet   Se panelsamtalet Ta del av panelsamtalet i efterhand. Spela fram 5 minuter så börjar sändningen. Se panelsamtalet här  

Läs mer
vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_18_11_19.Still010.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-09

Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider.  Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Läs mer