Nu får åkeriföretag billigare drivmedel  

2025-01-07

PRESSMEDDELANDEN


Från årsskiftet är Preem exklusiv drivmedelspartner till branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Medlemmar i Sveriges Åkeriföretag erbjuds nu väsentligt lägre priser på Preem Evolution Diesel, HVO100, biogas (CBG), bensin, El-laddning och Ad-blue.

Det nya samarbetet med Preem gäller från den 1 januari 2025 och sträcker sig över fem år. Det ger Sveriges Åkeriföretags medlemmar tillgång till ett brett utbud av produkter, inklusive Preem Evolution Diesel, HVO100, biogas (CBG), bensin, El-laddning och Ad-blue runt om i hela landet, med attraktiva rabatter. I samarbetet ingår även rabatt på Diesel, HVO100 och Ad-blue i Norge. 

Preem erbjuder inte bara god tillgång till diesel och bensin, som är ytterst viktigt för åkerinäringen, men arbetar även fokuserat med att öka den förnybara andelen i traditionella drivmedel. Preems mål är att producera och sälja 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel år 2035, då hela värdekedjan ska vara klimatneutral. Preem har även ett utvecklingsprogram för att utöka utbudet av alternativa lösningar däribland el.   

- Samarbetet med Preem säkerställer god tillgång till olika typer av drivmedel runt om i landet till mycket attraktiva priser. Det kommer att spela stor roll för våra medlemsföretags konkurrenskraft och för möjligheterna att ställa om, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.  


Preem beskriver samarbetet med Sveriges Åkeriföretag som en viktig del i att stärka användningen av förnybara drivmedel i Sverige. 

- Yrkestrafiken är ett prioriterat segment för Preem, där vårt mål är att fortsätta vara marknadsledare inom den tunga trafiken. Avtalet med Sveriges Åkeriföretag är en viktig pusselbit i detta framtidsbygge. Vi ser fram emot att tillsammans med branschorganisationen och dess medlemmar arbeta för en effektiv och konkurrenskraftig omställning av vägtrafiken i Sverige, säger Magnus Heimburg, vd på Preem. 


Kontakta gärna oss om ni har frågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-13

Kylan på väg – dags att se över fordon, rutiner och vinterdäck

Vintern kommer och i delar av landet har snön redan visat sig. För många åkeriföretag innebär säsongen nya utmaningar. Kylan, mörkret och nederbörden påverkar både trafiksäkerheten och arbetsmiljön för förarna. När ni planerar era transporter, ta höjd för att lastning, lossning och körningen kan ta längre tid och se över era rutiner och förberedelser. Här är en lista på saker att tänka på inför vintern. Fyll gärna på och dela i ert företag. Inför körningen Anpassa hastigheten till väglaget och håll avstånd. Ta det lugnt, ingen last är viktigare än liv och säkerhet. Från 10 november till 10 april gäller krav på vinterdäck på tunga fordon i hela landet, oavsett om vinterväglag råder eller inte. Säkerställ att ni har koll på reglerna: Vinterdäckskrav för tunga fordon – vad gäller och när? Se över fordonens skick och att exempelvis luft-tork, värmare och lampor fungerar som de ska. Vid lastning och lossning Var extra försiktig – halkolyckor på flak, ramper och stegar är vanliga vintertid. Kontrollera att utrustning som spännband och kedjor är hel och torr. Sopa bort snö och is från flak, tak och gångytor. Personlig säkerhet Använd alltid bilbälte. Ta med varma kläder, skor och reflexer – syns du inte, finns du inte. Ha med lite nödproviant och varma drycker. Säkerställ att både fordon och personal är rätt försäkrade. Reflektera över tidigare vintrar – vad gick bra och vad kan förbättras? Och självklart - Alltid händerna på ratten!  

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer