Nu får åkeriföretag billigare drivmedel  

2025-01-07

PRESSMEDDELANDEN


Från årsskiftet är Preem exklusiv drivmedelspartner till branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Medlemmar i Sveriges Åkeriföretag erbjuds nu väsentligt lägre priser på Preem Evolution Diesel, HVO100, biogas (CBG), bensin, El-laddning och Ad-blue.

Det nya samarbetet med Preem gäller från den 1 januari 2025 och sträcker sig över fem år. Det ger Sveriges Åkeriföretags medlemmar tillgång till ett brett utbud av produkter, inklusive Preem Evolution Diesel, HVO100, biogas (CBG), bensin, El-laddning och Ad-blue runt om i hela landet, med attraktiva rabatter. I samarbetet ingår även rabatt på Diesel, HVO100 och Ad-blue i Norge. 

Preem erbjuder inte bara god tillgång till diesel och bensin, som är ytterst viktigt för åkerinäringen, men arbetar även fokuserat med att öka den förnybara andelen i traditionella drivmedel. Preems mål är att producera och sälja 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel år 2035, då hela värdekedjan ska vara klimatneutral. Preem har även ett utvecklingsprogram för att utöka utbudet av alternativa lösningar däribland el.   

- Samarbetet med Preem säkerställer god tillgång till olika typer av drivmedel runt om i landet till mycket attraktiva priser. Det kommer att spela stor roll för våra medlemsföretags konkurrenskraft och för möjligheterna att ställa om, säger Oscar Hyléen, vd i Sveriges Åkeriföretag.  


Preem beskriver samarbetet med Sveriges Åkeriföretag som en viktig del i att stärka användningen av förnybara drivmedel i Sverige. 

- Yrkestrafiken är ett prioriterat segment för Preem, där vårt mål är att fortsätta vara marknadsledare inom den tunga trafiken. Avtalet med Sveriges Åkeriföretag är en viktig pusselbit i detta framtidsbygge. Vi ser fram emot att tillsammans med branschorganisationen och dess medlemmar arbeta för en effektiv och konkurrenskraftig omställning av vägtrafiken i Sverige, säger Magnus Heimburg, vd på Preem. 


Kontakta gärna oss om ni har frågor

Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

solceller.

LAGAR & REGLER 2025-08-13

Regeringen vill förbättra elmarknadens utformning

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med flera förslag för att stärka kundernas ställning och förbättra elmarknadens funktion. Bland annat föreslås att nätföretag ska vara skyldiga att offentliggöra information om tillgänglig kapacitet för nya anslutningar, samt ta fram tydligare och mer standardiserade rutiner för anslutningsprocessen. Regeringen vill även kunna införa ett högsta elpris vid en elpriskris. Förslagen syftar bland annat till att underlätta nya anslutningar, öka transparensen och skapa bättre skydd för elanvändare. Bakgrunden är ändringar i EU:s elmarknadsdirektiv och förnybartdirektivet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar delar av förslaget– Vi ser positivt på förslagen om ökad transparens från elnätsbolagen och tydligare rutiner för anslutningsprocesserna. Det är dock viktigt att rutinerna är enhetliga från landets alla elnätsbolag. Detta är frågor vi drivit länge, och de kan underlätta åkerinäringens elektrifiering, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. – Förslagen är ett steg i rätt riktning och kan bidra till att skapa bättre förutsättningar för elektrifieringen av tung trafik. Samtidigt krävs ytterligare åtgärder för att elmarknaden fullt ut ska möta åkerinäringens behov. Om omställningen till eldrivna tunga fordon ska kunna ske i större skala behövs en snabbare utbyggnad av elnätet och avtal som är anpassade till transportbranschens verklighet, avslutar Fredrik Svensson. Läs regeringens pressmeddelande

Läs mer
Svenska Truckers Säsong 12.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-14

Svenska Truckers tillbaka – premiär för tolfte säsongen

Den 25 augusti är det dags för premiär av den tolfte säsongen av succéserien Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Realityserien, som är ett initiativ av oss på Sveriges Åkeriföretag, följer både nya och välkända lastbilschaufförer i deras vardag – från distribution i norr till spektakulära tunga transporter i söder. Syftet med satsningen är att lyfta fram åkerinäringens betydelse och visa bredden i yrket. I årets säsong möter tittarna bland andra Shvan Aladin från Göteborg, som lämnat skådespelaryrket för att hjälpa till i familjens åkeri, samt musikälskande chaufförerna Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne. Bland återvändande profiler finns Micke Martell och Lars ”Blixten” Bergholz. – Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Sedan premiären 2020, då Svenska Truckers vann Kristallen för bästa realityserie, har programmet lockat hundratusentals tittare varje vecka och nominerats till flera tv-priser. Åkeribranschen är en central del av svensk ekonomi, med en omsättning på cirka 170 miljarder kronor och över 225 000 anställda. Behovet av nya förare är stort – 85 procent av eleverna på transportprogrammet får jobb direkt efter examen, och intresset från kvinnor har ökat till rekordhöga 33 procent av antalet antagna. Premiär: 25 augusti, kl. 20.00 på TV3 och Viaplay. Serien finns även på Pluto-TV. Trailer för säsong 12

Läs mer
lastbil-rondell.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-20

Allt fler kvinnor väljer att jobba som lastbilschaufför

Behovet av lastbilschaufförer är fortfarande stort. Över 5 600 lastbilschaufförer har anställts under det senaste året, enligt TYAs Trendindikator 2025.  En tydlig trend enligt rapporten är att allt fler kvinnor söker sig till yrket. I dag är 11 procent av landets lastbilsförare kvinnor, en ökning från 9 procent 2024. Bland nyanställda är andelen ännu högre – 22 procent, det innebär att var femte nyanställd är kvinna. Mängden anställda förare är nästan 1 000 fler 2025 än vad som förutspåddes i fjolårets undersökning – ett tydligt tecken på att transportnäringen fortsätter vara en attraktiv arbetsmarknad för många, inte minst kvinnor.Tjejerna utgör idag även en tredjedel av eleverna på gymnasiets transportprogram (TYAs Skolledarrapport 2024/2025) och den utvecklingen ser ut att öka.  Yrkets attraktionskraft beror också på ökad synlighet i media. Kanske framför allt i och med TV-programmet Svenska Truckers, initierat av Sveriges Åkeriföretag, som skildrar chaufförernas vardag. Programmet har sedan starten 2020 lockat en bred publik och inspirerat nya målgrupper att söka sig till yrket. Den 25 augusti har programmet premiär för sin tolfte säsong på TV3 och Viaplay, där flera kvinnliga förare återigen medverkar. – Genom Svenska Truckers har vi lyckats visa att yrket är både modernt och ett framtidsyrke för alla, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Lastbilsyrket är ett framtidsyrke - trots allt!Framåt bedömer åkerierna i rapporten att det finns ett anställningsbehov på omkring 4 000 nya förare under de kommande tolv månaderna. Samtidigt uppger 36 procent av företagen att de haft svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och i vissa delar av landet kommer det bli aktuellt med uppsägningar.

Läs mer