SÅ-Podden - Specialtransporter och dispenshantering

Lyssna på avsnittet

PODCAST

Långa handläggningstider för transportdispenser har varit en långvarig utmaning för åkeribranschen. Försenade besked har skapat osäkerhet och påverkat leveranssäkerheten. Nu har Trafikverket vidtagit åtgärder för att korta handläggningstiderna – men vad betyder det i praktiken?

I det senaste avsnittet av vår podd möts Ulric Långberg och Peter Svensson för att diskutera:

  • Hur Trafikverket arbetar för att effektivisera handläggningen av dispenser.

  • Vilka förändringar som redan genomförts och vad som väntar framöver.

  • Hur branschen påverkas och vilka krav som fortfarande behöver lyftas.

  • Få insikt i det pågående utvecklingsarbetet och vad det innebär för dig som arbetar med specialtransporter.

Lyssna på avsnittet

Lyssna nu och ta del av det senaste inom dispenshantering!

Lyssna på avsnittet

Aktuella nyheter

iStock-613524392.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-08-15

Höjd hastighet ska ge effektivare bärgning och färre trafikstörningar

Regeringen planerar att höja den högsta tillåtna hastigheten för bärgning med boggi till maximalt 80 kilometer i timmen. Förslaget, som nu är ute på remiss, syftar till att göra arbetet snabbare och säkrare samt minska trafikstörningar. Bärgning och bogsering av skadade eller havererade fordon är en viktig del av ett fungerande vägsystem, både för att upprätthålla trafiksäkerheten och för att säkerställa framkomligheten. Effektivare bärgning minskar risken för köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre miljöbelastning och samhällskostnader. På senare år används bärgningsresurser inte enbart vid olyckor och haverier, utan även vid flyttning av felparkerade eller låsta fordon, samt vid myndighetsbeslut om flyttning av fordon. Bärgningsfordon används också vid transporter mellan verkstäder, lackeringsfirmor och andra företag. En metod som ofta används vid bärgning är bärgningsboggi, en särskild anordning med två hjulpar som placeras under fordonets axel så att inga av fordonets hjul behöver rulla mot vägen. Denna metod är särskilt användbar vid transport av fyrhjulsdrivna, eldrivna eller vissa automatväxlade fordon, liksom när bärgaren inte kan eller får gå in i fordonet av tekniska eller rättsliga skäl. I dag får bärgning med bärgningsboggi ske i högst 30 km/h, vilket ofta gör att arbetet tar längre tid och orsakar mer omfattande trafikpåverkan. Regeringen vill nu se över reglerna och höja den högsta tillåtna hastigheten för att påskynda bärgningar och förbättra framkomligheten. En höjd hastighetsgräns skulle enligt förslaget underlätta arbetet för bärgningspersonalen, minska störningarna för trafikanterna och samtidigt bidra till ett mer hållbart och effektivt vägsystem.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-18

Simon Palme ny näringspolitisk strateg på Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september. Simon kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare budgetavdelningen på Finansdepartementet. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger Simon Palme.

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

INFRASTRUKTUR 2025-08-13

Sveriges Åkeriföretag lämnar remissvar om EU:s revidering av ”besiktningspaketet”

Den 24 april 2025 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till revidering av det så kallade besiktningspaketet. Förslaget innehåller ändringar av direktiv om periodisk kontrollbesiktning och tekniska vägkontroller samt ett nytt direktiv om registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att stärka trafiksäkerheten, bidra till hållbar mobilitet och främja fri rörlighet inom EU. Revideringen innebär bland annat: Utökade kontroller av eldrivna fordon och moderna förarstödssystem. Nya testmetoder för bättre miljökontroller och åtgärder mot manipulation. Digitaliserade registreringsbevis och ökad tillgång till elektronisk kontrollinformation. Sveriges Åkeriföretags synpunkter Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak EU-kommissionens förslag men betonar att framgången beror på hur reglerna genomförs i praktiken. Våra viktigaste ståndpunkter är: Praktiskt genomförande och likvärdig tillämpning mellan medlemsstaterna. Fokus på digital interoperabilitet, särskilt för fordonsdata och kontrolluppgifter. Proportionerliga kontroller och åtgärder som motsvarar faktisk säkerhets- och miljönytta, särskilt vid användning av OBD och fjärranalys. Gemensamma och rättvisa kontrollmetoder för alla medlemsländer. Genom ett balanserat och välavvägt regelverk kan målen om högre trafiksäkerhet, minskade utsläpp och rättvis konkurrens uppnås utan att skapa onödiga kostnads- eller resursbelastningar för åkerinäringen, näringslivet och myndigheter. Läs vårt remissvar i sin helhet här

Läs mer