SÅ-Podden - Specialtransporter och dispenshantering

Lyssna på avsnittet

PODCAST

Långa handläggningstider för transportdispenser har varit en långvarig utmaning för åkeribranschen. Försenade besked har skapat osäkerhet och påverkat leveranssäkerheten. Nu har Trafikverket vidtagit åtgärder för att korta handläggningstiderna – men vad betyder det i praktiken?

I det senaste avsnittet av vår podd möts Ulric Långberg och Peter Svensson för att diskutera:

  • Hur Trafikverket arbetar för att effektivisera handläggningen av dispenser.

  • Vilka förändringar som redan genomförts och vad som väntar framöver.

  • Hur branschen påverkas och vilka krav som fortfarande behöver lyftas.

  • Få insikt i det pågående utvecklingsarbetet och vad det innebär för dig som arbetar med specialtransporter.

Lyssna på avsnittet

Lyssna nu och ta del av det senaste inom dispenshantering!

Lyssna på avsnittet

Aktuella nyheter

iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-02

Nya vinterdäckskrav för tunga fordon från november 2025

Från och med den 1 november 2025 införs skärpta regler för vinterdäck på tunga fordon i Sverige. Kraven kommer att gälla under perioden 10 november till 10 april. De nya bestämmelserna innebär att tunga fordon måste vara utrustade med vinterdäck eller motsvarande utrustning under hela perioden. För lastbilar med två axlar, varav en är drivande, och med tillkopplat släp gäller dessutom särskilda krav på viktfördelning. Syftet med förändringen är att öka trafiksäkerheten vintertid och skapa större tydlighet kring vilka regler som gäller för vägtransporter. Vi ser positivt på beslutet och betonar även behovet av att reglerna följs upp med effektiv tillsyn. Samtidigt är det viktigt att arbetet med åtgärder för att möjliggöra en förbättrad vinterväghållning och mer verkningsfull förebyggande snöröjning och halkbekämpning fortsätter. Läs vårt pressmeddelande  

Läs mer
antecknar under möte.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-02

Vi söker en transportekonom

Vill du stärka konkurrenskraften i svensk åkerinäring? Som Sveriges Åkeriföretags transportekonom blir du branschens drivande kraft inom analys, rådgivning samt utveckling av medlemsnyttiga produkter och verktyg. Det här är en roll för dig som älskar företagsekonomi och vill skapa konkret nytta för företagen i en av Sveriges största och viktigaste näringar. Om rollen Din uppgift är att leda branschorganisationens praxis och förmåga inom transportekonomi. Genom ditt arbete ska du utveckla svenska åkeriföretags förmåga att affärsutveckla och stärka lönsamhet, konkurrenskraft och affärsmässig mognad.Du agerar även hands-on som rådgivande ”företagsdoktor” till företag i näringen, och arbetar även med att utveckla organisationens medarbetare inom området.Du har ett ägaransvar för innehållet i samtliga produkter inom transportekonomi (indexprodukter, digitala affärsverktyg och utbildningsinnehåll), verktyg som är viktiga för näringens företag, och som ständigt behöver utvecklas för att vara relevanta, tillförlitliga och värdeskapande.Vidare tar du rollen som utbildare inom kursmomentet transportekonomi i Sveriges Åkeriföretags företagarskola. Du ansvarar för kursmaterial och delkursplan inom området.Ditt arbete ska även bidra till att ytterligare stärka Sveriges Åkeriföretags profil som expertorgan inom transportekonomi, företagsutveckling och -utbildning, såväl i näringen som mot externa intressenter.Rollen tillhör funktionen Samhällspolitik & Påverkan och samverkar nära Produktfunktionen, Marknad & Regioner, Juridik och Kommunikation. Erfarenhet & profil Akademisk examen inom företagsekonomi och statistik, alternativt flerårig bakgrund inom produktionsekonomi/affärsutveckling inom logistik/transport. Minst ett par års yrkeserfarenhet. Erfaren och kunnig inom kostnads- och lönsamhetsanalys samt investeringskalkylering. Förmåga att kunna omvandla data till tydliga rekommendationer. Mycket god Excelvana. Gärna erfarenhet av BI/analysverktyg. Pedagogisk, konsultativ och en trygg kommunikatör på svenska och engelska. Verbal kapacitet samt förmåga och intresse av att tala för näringen. Självgående och ansvarstagande. Erfarenhet av digital produktutveckling är meriterande. Erfarenhet från logistik/transport är meriterande. Varför Sveriges Åkeriföretag? Inflytande över utvecklingen i en av Sveriges största näringar Påverkan på riktigt – nära företag och en samhällsviktig bransch. Bred, fri och utvecklande roll med både strategiska element och operativt genomförande. Flexibel tjänst (hybrid), med visst resande inom Sverige. Erfarna och skickliga kollegor i en kraftfull organisation med stark drivkraft. Praktiskt Omfattning: 100 % Placering: Stockholm, Umeå, Malmö eller Göteborg Rapporterar till: Chef Samhällspolitik & Påverkan Intresserad? Skicka in din intresseanmälan, berätta om dig själv och varför just du passar till denna roll.Skicka intresseanmälan till Carina Ahlfeldt. carina.ahlfeldt@akeri.se

Läs mer
vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer