SÅ-Podden om styrelsearbete

Juridiska experter ger råd och insikter

Lyssna på avsnittet

PODCAST

I det detta avsnittet av SÅ-Podden lyfter Sveriges Åkeriföretags jurister viktiga juridiska aspekter av styrelsearbete. Oavsett om du är ny i en styrelseroll eller erfaren ledamot ger avsnittet värdefull vägledning kring ansvar, befogenheter och styrning inom åkeribranschen.

Vad kan du förvänta dig av avsnittet?

Våra jurister diskuterar centrala frågor som alla styrelseledamöter bör ha koll på, bland annat:

  • Styrelsens ansvar, befogenheter och styrning

  • Skillnader mellan ekonomiska föreningar och aktiebolag

  • Vem som har rätt att företräda företaget och teckna avtal

  • Vanliga fallgropar att undvika

  • Konsekvenser vid bristande styrelsearbete

Utöver detta presenteras även den skräddarsydda styrelseutbildningen som erbjuds via Sveriges Åkeriföretag. Utbildningen är särskilt framtagen för att ge åkeriföretag en stabil grund i styrelsearbete och affärsjuridik.

Lyssna på avsnittet

Vill du lära dig mer om hur du kan stärka din roll i styrelsen? Lyssna på det senaste avsnittet av SÅ-Podden och ta del av våra experters råd.

Lyssna på avsnittet

Aktuella nyheter

header_färdskrivare.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-12

Ny uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2 godkänd

I början av 2025 typgodkändes en uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2. Den nya modellen erbjuder förbättrad säkerhet genom Galileo Open Service for Navigation Message Authentication (OSNMA), vilket möjliggör autentisering av de positioner som registreras av färdskrivaren via Global Navigation Satellitsystem (GNSS). Den uppdaterade versionen blir obligatorisk i alla fordon som registreras från och med 24 december 2025. Vad gäller för GSV2 med OSNMA– och när? Vad är G2V2 och OSNMA? G2V2 är den andra generationens smarta färdskrivare, version 2. OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) är en säkerhetsfunktion i satelitnavigationssystemet som skyddar mot manipulation och ska förbättra tillförlitligheten för bland annat positionering och tid. Tidslinje och krav Från 24 december 2025 Alla nyregistrerade fordon med krav på färdskrivare/kör och vilotider måste ha G2V2 med OSNMA installerad G2V2 utan OSNMA Får fortsätta användas i fordon som redan är registrerade dvs före 24 december 2025. Kommissionen har dock möjlighet att föreskriva krav på mjukvaruuppdatering för OSNMA avseende tidigare version av den smarta färdskrivaren men det finns idag inget krav på eftermontering eller uppgradering till OSNMA.  Följ och håll er uppdaterade på utvecklingen.

Läs mer
Sund 78.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-08-13

Bidrag för etablering av nykterhetskontroller – ansök nu

Trafikverket erbjuder upp till 100 % bidrag för att etablera anläggningar för nykterhetskontroller. Den 4 september kl 09.00 håller Trafikverket ett digitalt informationsmöte om bidraget. Satsningen riktar sig till aktörer som har tillgång till en plats med anslutning till allmän trafik – exempelvis hamnar, logistikföretag, distributionscentraler, industrier eller ägare av parkeringshus – och som vill bidra till ökad trafiksäkerhet och nykterhet i trafiken. Anmäl dig till informationsmötet via Trafikverkets webbplats: www.trafikverket.se      

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

POLITIK 2025-07-10

Sveriges Åkeriföretag deltar när EU:s transportattachéer besöker Danmark

Den 24 juli deltar Sveriges Åkeriföretag i ett viktigt EU-evenemang när hela 63 transportattachéer från EU-ländernas ambassader i Bryssel besöker Danske Fragtmænd i Høje-Taastrup, Danmark. Besöket anordnas av Nordic Logistics Association (NLA) som en del av aktiviteterna kring det danska EU-ordförandeskapet. Attachéerna är högt uppsatta tjänstepersoner som representerar sina länder i förhandlingar om EU:s transportpolitik. Deras rundresa i Danmark syftar till att ge inblick i hur transportsektorn i Norden arbetar med frågor som elektrifiering, effektivisering och hållbar omställning. Under besöket ligger fokus på hur Danske Fragtmænd arbetar med omställningen till eldrift och användningen av modulfordon i sina terminaltransporter. Delegationen får även en inblick i det nordiska påverkansarbetet inom EU, med särskild tonvikt på den gröna omställningen samt regelverk kring vikt och dimensioner. Sveriges Åkeriföretag representeras av vd Oscar Hyléen, som tillsammans med representanter från bland annat NLA, DTL och andra europeiska åkeriorganisationer kommer att bidra till dialogen om transportsektorns framtid i Europa.

Läs mer