SÅ-Podden om generationsskiften

Lyssna på avsnittet

PODCAST

I detta avsnitt av SÅ-Podden får du möta våra egna jurister som diskuterar en viktig och ofta komplex fråga – generationsskifte i företag.

Oavsett om det handlar om att köpa eller sälja ett företag, eller om det är ett generationsskifte inom familjen, finns det många juridiska aspekter att tänka på. I avsnittet delar juristerna med sig av insikter kring olika former av ägarskifte och vad som är viktigt att ha koll på i processen.

Ett centralt budskap är vikten av att vara ute i god tid, att ha en tydlig plan för vad som ska ingå i skiftet – och hur det ska genomföras. Vid ett generationsskifte är det särskilt viktigt att hela familjen är informerad och överens om företagets framtid.

Avslutningsvis påminner våra jurister om att inte stå ensam i processen – ta hjälp av juridisk expertis. Ett väl genomfört ägarskifte kräver både förberedelser och rätt stöd.

Lyssna på avsnittet

Lyssna på det avsnittet av SÅ-Podden för att lära dig mer om vad som krävs inför ett generationsskifte.

Lyssna på avsnittet

Aktuella nyheter

EU-unsplash.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-23

EU måste enas om nya vikt- och dimensionsregler

Sveriges Åkeriföretag har tillsammans med våra nordiska kollegor i Nordic Logistics Association (NLA) och flera ledande europeiska branschorganisationer – däribland ACEA, BGL, FNTR och TLN – skickat ett öppet brev till EU:s medlemsstater. Brevet har skickats till samtliga EU-länders ambassadörer med uppmaningen om att bryta dödläget och nå en överenskommelse om det reviderade direktivet om fordons vikt och dimensioner. Det är avgörande att skapa rättvisa konkurrensvillkor och möjliggöra klimatomställningen. Nollutsläppsfordon kräver nya regler El- och andra nollutsläppsfordon är generellt tyngre på grund av batterier och annan teknik, vilket i dag innebär minskad lastkapacitet jämfört med konventionella fordon. Därför behöver vi tillåta högre vikter och axeltryck, så att dessa fordon kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ i hela EU. Modulfordon och gränsöverskridande transporter Vi uppmanar också till en snabbare och mer samordnad utrullning av modulfordon (EMS) inom hela unionen. Samtidigt bör medlemsländer fortsatt kunna tillåta tyngre och längre transporter över gränserna genom bilaterala avtal. Norden visar vägen Vi välkomnar det danska EU-ordförandeskapets ambition att nå en gemensam ståndpunkt i rådet. Norden har ett starkt intresse i att maximera användningen av miljövänliga transporter samtidigt som flexibla vikt- och dimensionsgränser bibehålls. Läs hela brevet ho Nordic Logistics Association (NLA)  

Läs mer
Tanktransporter_beskuren_ljus.png.

LAGAR & REGLER 2025-06-18

MSB har undertecknat nytt multilateralt avtal om placering av certifikat på tankfordon

MSB har skrivit på det nya multilaterala avtalet som rör var certifikaten för godkännande ska placeras på tankfordon och deras släpvagnar. Vad innebär avtalet? Med detta avtal görs ett avsteg från bestämmelserna i ADR (delavsnitt 8.1.2.2) om vilka handlingar som ska finnas i transportenheten. Framöver behöver godkännandecertifikatet för en släpvagn inte förvaras i förarhytten, under förutsättning att det istället finns lätt åtkomligt och väderskyddat på släpvagnen. Hur länge gäller avtalet? Det multilaterala avtalet gäller till och med den 31 december 2026 för transporter inom de länder som har undertecknat avtalet. Om en undertecknande part återkallar avtalet tidigare, fortsätter det att gälla till dess slutdatum enbart inom de länder som fortfarande står bakom avtalet.

Läs mer
färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer