VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

2025-07-10

DIGITALISERING & IT

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna.

VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria.

VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning.

Viktiga förändringar för Transportföretag

  • Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba.
  • Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage.
  • Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten.
  • Oändligt antal led i transportaffären.
  • Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas.
  • Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna.
  • Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.    


Beställning av data till VIOL3

  • Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3.
  • För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare.
  • Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage. 


Mer information hittar ni på:

https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/
https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Aktuella nyheter

SÅ JAnssons klara 24.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-22

Översyn av föreskrift för varningsskyltar

I ett webbinarium som Sveriges Åkeriföretag nyligen arrangerade tillsammans med Svenska Mobilkranföreningen och Trafikverket, deltog även Transportstyrelsen och Polismyndigheten. Fokus låg på aktuella frågor kring varningsskyltar och dispenshantering. Frågan om varningsskyltar vid bred och lång last har engagerat branschen, då nuvarande föreskrift tolkats på olika sätt. Transportstyrelsen meddelade under mötet att en översyn av föreskriften nu kommer att genomföras för att förtydliga utformningen av skyltarna. Intressenter, exempelvis skylttillverkare, uppmanades att ta kontakt med myndigheten för att lämna synpunkter. Även branschorganisationer kommer att kallas in för att bidra i processen.  Trafikverket informerade samtidigt om status i handläggningen av dispenser för specialtransporter. Ett särskilt fokus lades på konceptet gruppbeslut, som nu utökas som ett led i arbetet med förenklingar och förbättringar enligt det regeringsuppdrag som tidigare redovisats.

Läs mer
NLA Årsmöte 2025.jpg.

POLITIK 2025-09-26

Nordic Logistics Associations årsmöte

Den 25–26 september stod Sverige och Sveriges Åkeriföretag värd för Nordic Logistics Associations (NLA) årsmöte. I samband med årsmötet arrangerades också en konferens med fokus på civilt försvar och motståndskraft. Årsmötet samlade representanter från hela Norden och utgjorde en viktig plattform för diskussioner om gemensamma utmaningar och framtida möjligheter för åkerinäringen i de nordiska länderna Parallellt med årsmötet arrangerades en konferens med temat civilt försvar och motståndskraft inom vägtransportsektorn – vad krävs och hur kan åkerinäringen bidra med logistik. Konferensen innehöll bland annat: En genomgång av det nordiska försvarssamarbetet i dagens säkerhetspolitiska klimat Anförande av Sveriges regering om dess arbete med civilt försvar EU:s arbete med militär rörlighet som presenterat av EU:s militära stab Paneldiskussion med representanter från de nordiska ländernas försvarsmakter Konferensen blev en viktig mötesplats för att stärka samverkan mellan åkerinäringen, försvarsmakter och beslutsfattare i Norden. På mötet presenterade NLA resultaten från de medlemsundersökningar kring beredskap som genomförts i Danmark, Norge, Sverige och Finland.

Läs mer
online-möte.

LAGAR & REGLER 2025-09-22

Stärk kampen mot arbetslivskriminalitet i transportsektorn

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på slutbetänkandet Arbetslivskriminalitet – upplägg, verktyg, åtgärder och fortsatt arbete (SOU 2025:25). Organisationen välkomnar utredningens förslag och understryker behovet av kraftfulla åtgärder för att bekämpa arbetslivskriminalitet och osund konkurrens i transportsektorn. – Arbetslivskriminalitet hotar både arbetstagarnas trygghet och de seriösa företagens överlevnad. Det är helt avgörande att lagstiftning och kontrollsystem träffar de aktörer som fuskar och bryter mot reglerna, utan att försvåra för de som gör rätt, säger Petra Eklund Åhlström, Chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag. I sitt yttrande betonar Sveriges Åkeriföretag bland annat: Vikten av långsiktig styrning, resurser och samverkan mellan myndigheter för att effektivisera kampen mot arbetslivskriminalitet. Behovet av fler kontrollplatser, bättre statistik och ökad användning av digitala verktyg vid tillsyn. Stöd för skärpta sanktionsavgifter, men med krav på proportionalitet och rättssäkerhet. Att beställaransvaret och mobilitetspaketet måste utvärderas för att säkerställa att reglerna verkligen fungerar. Att offentliga upphandlingar måste motverka låga anbud och osunda upplägg genom att väga in kvalitet och innovationsförmåga, inte bara pris. Att lagstiftningen behöver förtydligas i takt med nya affärsmodeller, till exempel gig-ekonomiska lösningar inom e-handelstransporter. Sveriges Åkeriföretag understryker att kampen mot arbetslivskriminalitet är en förutsättning för rättvisa villkor och sund konkurrens i åkerinäringen. Läs hela remissvaret här

Läs mer