VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

2025-07-10

DIGITALISERING & IT

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna.

VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria.

VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning.

Viktiga förändringar för Transportföretag

  • Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba.
  • Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage.
  • Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten.
  • Oändligt antal led i transportaffären.
  • Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas.
  • Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna.
  • Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.    


Beställning av data till VIOL3

  • Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3.
  • För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare.
  • Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage. 


Mer information hittar ni på:

https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/
https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Aktuella nyheter

StoraAkeripriset-25_DSC08582_fix_Sunnemo.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-05-12

Sunnemo Åkeri AB tar hem Stora Åkeripriset 2025

Stora Åkeripriset 2025 har tilldelats Sunnemo Åkeri AB, ett åkeriföretag som på bara två decennier gått från enmansdrift till att bli en av regionens ledande aktörer. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni på Sveriges Åkeriföretags Årsmöte där även de två andra finalisterna, Kyl- och Frysexpressen samt JSC Förvaltning AB, hyllades för sina imponerande insatser inom åkerinäringen.  Med ett starkt fokus på både hållbarhet och medarbetarvård har Sunnemo Åkeri AB visat att tillväxt och ansvarstagande kan gå hand i hand. Deras satsningar på alternativa drivmedel och elektrifierade transporter har inte bara minskat klimatavtrycket, utan också skapat nya affärsmöjligheter. Juryns motivering: "På bara 20 år har åkeriet gått från en enmansverksamhet till att vara ett av regionens ledande transportbolag, med ett 40-tal tunga fordon. Fler än 10 gas- och elfordon och en separat eldriven dygnet runt-pendel visar tydligt att riktningen är framåt, men också uppåt då satsningarna går hand i hand med en lönsamhet som imponerar i branschen.Fler ton, fler mil och fler timmar optimerar logistiken. Men aldrig på personalens bekostnad. Här värderas de anställda högt och körscheman sätts för att fungera utifrån varje persons unika livspussel. Framtiden är ljus och resan har bara börjat.”

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-07-01

Stärk Mobilitetspaketet, försvaga det inte

I ett gemensamt uttalande varnar BGL, FNTR, NLA, FEBETRA och TLN för att förslagen i en ny EU-studie riskerar att underminera Mobilitetspaketet och försämra förarnas arbetsvillkor. ESPORG har presenterat sin rapport om säkra och trygga parkeringsplatser (SSPA) för Europaparlamentets TRAN-utskott och Europeiska kommissionens sektoriella sociala dialogkommitté för vägtransport. Organisationerna uppskattar kommissionens insatser för att förbättra den allvarliga situationen gällande parkeringsmöjligheter i Europa, men avråder starkt från förslaget i studien att tillåta förare att ta sin ordinarie veckovila i hytten när de vilar på en SSPA med platina- eller guldstandard. Detta är mycket oroande och sänder fel signal. Efter EU-domstolens ogiltigförklaring av kravet på att fordon ska återvända till hemlandet var åttonde vecka, överväger nu en studie beställd av kommissionen att mildra förbudet mot att sova i lastbilshytten under den ordinarie veckovilan. Med tanke på den hårda konkurrensen och den pågående bristen på förare måste kommissionen sända rätt signal genom att förbättra förarnas arbetsvillkor och föreslå effektivare tillsyn av Mobilitetspaketet. Vi vill göra yrket attraktivt – inte främja ett nomadliv längs Europas vägar. Europeiska kommissionen kommer snart att presentera en slutlig rapport till rådet och Europaparlamentet om parkeringsplatser med hänsyn till denna studie. Då bör dagens argument beaktas.

Läs mer
Solnedgång_frederik-merten-unsplash.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-07-01

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringsbesked om Öresundsregionen

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastruktur i Öresundsregionen. Beskedet ses som ett viktigt steg för att stärka svensk konkurrenskraft och möta framtidens godstransporter, särskilt inför den kommande öppningen av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland efter 2029. För åkerinäringen är frågan central. Effektiva gränsflöden, samordnad trafikledning och en robust infrastruktur är helt avgörande för att säkra tillväxt, hållbarhet och konkurrenskraft. Läs vårt pressmeddelande.  Till regeringsuppdraget.

Läs mer