Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

2025-09-03

LAGAR & REGLER

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder.

Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar.

Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning.

När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas.

En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system.

Avslutningsvis betonar vi vikten av att:

  • Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla

  • Följa upp miljökontroller i praktiken

  • Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Kontakt

Profilbild Pelle Joelsson.

Pelle Joelsson

Branschföreträdare

010-510 54 09 pelle.joelsson@akeri.se

Aktuella nyheter

sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-08-20

Debatt: Så säkrar vi framtidens godstransporter

Sveriges export och näringsliv är helt beroende av effektiva och hållbara transporter. Men i dag saknas fungerande lösningar som knyter ihop väg, järnväg och sjöfart på ett sätt som ger ett robust och konkurrenskraftigt transportsystem. I en gemensam debattartikel lyfter Sveriges Åkeriföretag, tillsammans med Svensk Sjöfart, Transportindustriförbundet och Tågföretagen, vikten av att utveckla intermodala godstransporter – där varje trafikslags styrkor tas tillvara i en effektiv kedja. Intermodalitet innebär att lastbilens flexibilitet, järnvägens kapacitet och sjöfartens kostnadseffektivitet kombineras för att transportera gods på ett mer resurseffektivt sätt. På så vis kan transportkedjor bli både mer hållbara och kostnadseffektiva, samtidigt som konkurrenskraften i svenskt näringsliv stärks. För att detta ska bli verklighet krävs politiska beslut och satsningar på infrastruktur, tillsyn, regelverk och fler välfungerande terminaler. Det är avgörande för att framtidssäkra svenska godstransporter och säkerställa att industrin kan fortsätta växa. Läs hela debattartikeln här  

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-28

Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU.  För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Läs mer
data-akeri.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-20

Regelförenklingar viktiga men sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för fordonsdata 

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata.  Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering.  – Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer