Vi lyfte åkerinäringens röst i Almedalen

2025-06-30

POLITIK

Efter en intensiv men mycket givande vecka i Almedalen vill vi dela med oss av vårt deltagande. Vi har haft många viktiga samtal med politiker, myndigheter och andra branschaktörer om det som påverkar hela åkerinäringens vardag och framtid. Våra fokusområden var infrastruktur och transporteffektivitet, kommersiellt gångbara lösningar för omställning samt att vi ville stärka näringens position i elnätsfrågorna.  

Transportsektorns omställning dominerade agendan, men vi såg till att bredda och fördjupa samtalen kring bland annat bärighet, vinterväghållning, tillgång till rastplatser och effektiv tillsyn.

Omställning
Vi tryckte på att omställningen måste fungera i praktiken. För att åkerinäringen ska kunna ställa om behövs bland annat:

  • En nationell plan för ladd- och tankinfrastruktur
  • Att elmarknaden anpassas till åkerinäringens villkor
  • Kostnadssänkningar för transporter med el genom nya incitament
  • Att offentlig upphandling tar ett tydligt ansvar
  • Samordnade stöd och förenklade tillståndsprocesser
  • Långsiktiga villkor för HVO
  • Ökad efterfrågan och betalningsvilja för hållbara transporter

Bärighet
Uppdateringen av NVDB, som lett till att många kommunala vägar nedklassats till BK2, har orsakat stora problem för åkerinäringen i stora delar av landet. Här krävs snabba åtgärder vilket vi tydligt framfört.

  • På kort sikt behöver de kommunala vägarna återgå till tidigare bärighetsklass
  • På längre sikt bör alla BK1-vägar höjas till BK4 för att möjliggöra fler längre och tyngre fordon
  • Vägnätet måste vara sammanhängande, oavsett om det är kommunalt eller statligt vägnät.

Våra aktiviteter och arrangemang

Vi var aktiva under hela veckan. Här är några nedslag:

  • Panelsamtal med Trafikverkets Generaldirektör
    Vi diskuterade bland annat bärighet, vinterväghållning och bristen på rastplatser – se samtalet här.

  • Rundabordssamtal om bärighet
    Med bland annat Gotlands kommun och Trafikverket. Gotland föreslås som pilotområde för att testa konkreta lösningar. Trafikverket har fått ett utökat ansvar för att identifiera och redogöra för behovet av bärighetshöjande åtgärder som även omfattar det icke-statliga allmänna vägnätet vilket är positivt.

  • Speeddating med Infrastrukturminister Andreas Carlsson
    Tolv minuters fullt fokus på åkerinäringens frågor i ett samtal där vi bland annat lyfte bärighet, kontroller, ökad efterfrågan och stimulansåtgärder för fossilfria transporter.

  • Politikerfrukost med Trafikutskottet
    Här diskuterade vi kontroller, skatter och hur politiken kan öka efterfrågan på hållbara transporter med företrädare för de politiska partierna.

  • Temamiddag med fokus på elnätsfrågor
    Vi arrangerade en temamiddag med fokus på elnätsfrågor. Ett område där åkerinäringen behöver ta större plats. Intresset var stort, med deltagare från politiken, energibolag, myndigheter och branschorganisationer. Vi lyfte fram åkerinäringens behov, utmaningar och potential i elektrifieringen, för att öka förståelsen och visa att vår bransch är en viktig aktör.

  • Panelsamtal om transporteffektivitet
    Vi modererade ett panelsamtal tillsammans med Tågföretagen och Svenska Sjöfart, med fokus på hur ökad intermodalitet kan bidra till ett mer robust, konkurrenskraftigt och hållbart godstransportsystem. Bland de medverkande fanns bland andra infrastrukturminister Andreas Carlsson.

  • Seminarium med Preem
    Fokus låg på hur vi ökar vi efterfrågan på hållbara transporter. Ett viktigt budskap från oss var att efterfrågan och betalningsvilja måste öka.

Utöver det deltog vi i flera rundabordssamtal där omställningen stod högt på agendan där vi självklart lyfte fram näringens perspektiv och viktiga budskap.

Vad händer nu?

Vi tar med oss allt detta in i vårt påverkansarbete under hösten. Åkerinäringens behov ska bli hörda, både i Regeringskansliet och på myndighetsnivå. Tack vare ert engagemang har vi ett starkt mandat att agera.

Har du frågor eller inspel – hör gärna av dig.

Kontakta oss

Ulric Långberg profilbild.

Ulric Långberg

Samhällspolitisk Chef

010-510 54 61 ulric.langberg@akeri.se
Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

SVENSKA_TRUCKERS_S7_Horizontal_TT (kopia) (1).jpeg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-05

Rösta på Svenska Truckers till Kristallen!

Svenska Truckers är populärare än någonsin! Programmet är nominerat till TV-priset Kristallen i kategorin Tittarnas favoritprogram! Gå in och rösta! Du kan nominera ditt favoritprogram fram till den 11 augusti. Svenska Truckers är en produktion som är initierad av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Syftet med satsningen är att lyfta fram den samhällsbärande åkeribranschen och det varierande, underhållande och spännande chaufförsyrket. Programmet belönades redan första säsongen 2020 med TV-priset Kristallen för Bästa reality-serie och har sedan dess blivit nominerad i olika kategorier ett flertal gånger. Kompetenta och karismatiska yrkesmänniskor som visar att de är duktiga på sitt yrke är numera etablerat som ett ärligt, populärt och engagerande TV-program.   Röstningen är nu stängd.

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

INFRASTRUKTUR 2025-08-13

Sveriges Åkeriföretag lämnar remissvar om EU:s revidering av ”besiktningspaketet”

Den 24 april 2025 presenterade Europeiska kommissionen sitt förslag till revidering av det så kallade besiktningspaketet. Förslaget innehåller ändringar av direktiv om periodisk kontrollbesiktning och tekniska vägkontroller samt ett nytt direktiv om registreringsbevis och fordonsregister. Syftet är att stärka trafiksäkerheten, bidra till hållbar mobilitet och främja fri rörlighet inom EU. Revideringen innebär bland annat: Utökade kontroller av eldrivna fordon och moderna förarstödssystem. Nya testmetoder för bättre miljökontroller och åtgärder mot manipulation. Digitaliserade registreringsbevis och ökad tillgång till elektronisk kontrollinformation. Sveriges Åkeriföretags synpunkter Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak EU-kommissionens förslag men betonar att framgången beror på hur reglerna genomförs i praktiken. Våra viktigaste ståndpunkter är: Praktiskt genomförande och likvärdig tillämpning mellan medlemsstaterna. Fokus på digital interoperabilitet, särskilt för fordonsdata och kontrolluppgifter. Proportionerliga kontroller och åtgärder som motsvarar faktisk säkerhets- och miljönytta, särskilt vid användning av OBD och fjärranalys. Gemensamma och rättvisa kontrollmetoder för alla medlemsländer. Genom ett balanserat och välavvägt regelverk kan målen om högre trafiksäkerhet, minskade utsläpp och rättvis konkurrens uppnås utan att skapa onödiga kostnads- eller resursbelastningar för åkerinäringen, näringslivet och myndigheter. Läs vårt remissvar i sin helhet här

Läs mer
Sund 78.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-08-13

Bidrag för etablering av nykterhetskontroller – ansök nu

Trafikverket erbjuder upp till 100 % bidrag för att etablera anläggningar för nykterhetskontroller. Den 4 september kl 09.00 håller Trafikverket ett digitalt informationsmöte om bidraget. Satsningen riktar sig till aktörer som har tillgång till en plats med anslutning till allmän trafik – exempelvis hamnar, logistikföretag, distributionscentraler, industrier eller ägare av parkeringshus – och som vill bidra till ökad trafiksäkerhet och nykterhet i trafiken. Anmäl dig till informationsmötet via Trafikverkets webbplats: www.trafikverket.se      

Läs mer