Vi lyfte åkerinäringens röst i Almedalen

2025-06-30

POLITIK

Efter en intensiv men mycket givande vecka i Almedalen vill vi dela med oss av vårt deltagande. Vi har haft många viktiga samtal med politiker, myndigheter och andra branschaktörer om det som påverkar hela åkerinäringens vardag och framtid. Våra fokusområden var infrastruktur och transporteffektivitet, kommersiellt gångbara lösningar för omställning samt att vi ville stärka näringens position i elnätsfrågorna.  

Transportsektorns omställning dominerade agendan, men vi såg till att bredda och fördjupa samtalen kring bland annat bärighet, vinterväghållning, tillgång till rastplatser och effektiv tillsyn.

Omställning
Vi tryckte på att omställningen måste fungera i praktiken. För att åkerinäringen ska kunna ställa om behövs bland annat:

  • En nationell plan för ladd- och tankinfrastruktur
  • Att elmarknaden anpassas till åkerinäringens villkor
  • Kostnadssänkningar för transporter med el genom nya incitament
  • Att offentlig upphandling tar ett tydligt ansvar
  • Samordnade stöd och förenklade tillståndsprocesser
  • Långsiktiga villkor för HVO
  • Ökad efterfrågan och betalningsvilja för hållbara transporter

Bärighet
Uppdateringen av NVDB, som lett till att många kommunala vägar nedklassats till BK2, har orsakat stora problem för åkerinäringen i stora delar av landet. Här krävs snabba åtgärder vilket vi tydligt framfört.

  • På kort sikt behöver de kommunala vägarna återgå till tidigare bärighetsklass
  • På längre sikt bör alla BK1-vägar höjas till BK4 för att möjliggöra fler längre och tyngre fordon
  • Vägnätet måste vara sammanhängande, oavsett om det är kommunalt eller statligt vägnät.

Våra aktiviteter och arrangemang

Vi var aktiva under hela veckan. Här är några nedslag:

  • Panelsamtal med Trafikverkets Generaldirektör
    Vi diskuterade bland annat bärighet, vinterväghållning och bristen på rastplatser – se samtalet här.

  • Rundabordssamtal om bärighet
    Med bland annat Gotlands kommun och Trafikverket. Gotland föreslås som pilotområde för att testa konkreta lösningar. Trafikverket har fått ett utökat ansvar för att identifiera och redogöra för behovet av bärighetshöjande åtgärder som även omfattar det icke-statliga allmänna vägnätet vilket är positivt.

  • Speeddating med Infrastrukturminister Andreas Carlsson
    Tolv minuters fullt fokus på åkerinäringens frågor i ett samtal där vi bland annat lyfte bärighet, kontroller, ökad efterfrågan och stimulansåtgärder för fossilfria transporter.

  • Politikerfrukost med Trafikutskottet
    Här diskuterade vi kontroller, skatter och hur politiken kan öka efterfrågan på hållbara transporter med företrädare för de politiska partierna.

  • Temamiddag med fokus på elnätsfrågor
    Vi arrangerade en temamiddag med fokus på elnätsfrågor. Ett område där åkerinäringen behöver ta större plats. Intresset var stort, med deltagare från politiken, energibolag, myndigheter och branschorganisationer. Vi lyfte fram åkerinäringens behov, utmaningar och potential i elektrifieringen, för att öka förståelsen och visa att vår bransch är en viktig aktör.

  • Panelsamtal om transporteffektivitet
    Vi modererade ett panelsamtal tillsammans med Tågföretagen och Svenska Sjöfart, med fokus på hur ökad intermodalitet kan bidra till ett mer robust, konkurrenskraftigt och hållbart godstransportsystem. Bland de medverkande fanns bland andra infrastrukturminister Andreas Carlsson.

  • Seminarium med Preem
    Fokus låg på hur vi ökar vi efterfrågan på hållbara transporter. Ett viktigt budskap från oss var att efterfrågan och betalningsvilja måste öka.

Utöver det deltog vi i flera rundabordssamtal där omställningen stod högt på agendan där vi självklart lyfte fram näringens perspektiv och viktiga budskap.

Vad händer nu?

Vi tar med oss allt detta in i vårt påverkansarbete under hösten. Åkerinäringens behov ska bli hörda, både i Regeringskansliet och på myndighetsnivå. Tack vare ert engagemang har vi ett starkt mandat att agera.

Har du frågor eller inspel – hör gärna av dig.

Kontakta oss

Ulric Långberg profilbild.

Ulric Långberg

Samhällspolitisk Chef

010-510 54 61 ulric.langberg@akeri.se
Charlotta Sved profilbild.

Charlotta Sved

Kommunikationschef

010-510 54 16 charlotta.sved@akeri.se

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-24

Stöd IRU:s namninsamling mot tvingande inköp av utsläppsfria fordon

Sveriges Åkeriföretag stödjer IRU:s namninsamling mot EU-kommissionens förslag om obligatoriska inköpskrav av utsläppsfria fordon och uppmanar alla åkeriföretag att skriva under. Europeiska kommissionen överväger ett lagförslag som skulle tvinga vägtransportföretag och transportköpare att köpa, driva eller använda en viss andel utsläppsfria el- eller vätgasbilar, inom ramen för initiativet Greening Corporate Fleets. Syftet är att påskynda försäljningen av nollutsläppsfordon inom EU. Såväl IRU (International Road Transport Union) som Sveriges Åkeriföretag stödjer energiomställningen inom vägtransportsektorn, men båda organisationerna motsätter sig starkt dylika tvångsåtgärder för europeiska företag.  Transportsektorns omställning pågår och kommer att fortsätta i takt med att de ekonomiska och infrastrukturella förutsättningarna utvecklas. Den måste ske på ett realistiskt och pragmatiskt sätt, där investeringar i nya fordon går hand i hand med ökad tillgång till elnätkapacitet, utbyggnad av laddinfrastruktur på rätt ställen och gynnsamma kommersiella villkor.Det behövs effektiva stimulansåtgärder från politiken i form av styrmedel och stöd till företagen, för att marknaden ska kunna ställa om till fossilfrihet. Inte planekonomiska tvångsmedel.

Läs mer