Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

2025-07-07

LAGAR & REGLER

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2.

Det innebär att från 18 augusti 2025 måste:

  • alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad.

  • fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta.

Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs.

Åtgärda i tid – kontakta din verkstad

Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer om reglerna och vad som gäller för just dina fordon

 

Smart färdskrivare version 2

Aktuella nyheter

man som antecknar.

SKATTER & AVGIFTER 2025-10-01

Regeringen ansöker om fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel

Regeringen har ansökt om förlängd skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel som E85 och HVO100. Syftet är att säkerställa långsiktiga villkor för producenter och användare, och minska risken för osäkerhet när det nuvarande EU-godkännandet löper ut vid årsskiftet 2026/2027. Regeringen har skickat in en ansökan till Europeiska kommissionen om att förlänga det nuvarande statsstödsgodkännandet för skattebefrielse av rena och höginblandade flytande biodrivmedel, såsom E85 och HVO100. För att Sverige ska kunna fortsätta med skattebefrielsen krävs ett godkännande från EU. Det nuvarande godkännandet gäller till och med 2026. Om inte ett nytt beslut finns på plats innan dess riskerar både producenter och användare att hamna i en osäker situation. Tidigare ansökningsprocesser har varit resurskrävande och besluten har ofta kommit tätt inpå att det föregående tillståndet löpt ut. För att undvika detta har regeringen nu valt att göra en förenklad anmälan, vilket ökar möjligheterna att beslutet fattas i god tid före januari 2027. ­- För åkerinäringen är tillgången till konkurrenskraftiga och fossilfria drivmedel avgörande. Att säkerställa fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel är därför en viktig del i arbetet med att minska utsläppen och skapa långsiktiga villkor för branschens omställning, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-10-10

Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026

Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

Läs mer