Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

2025-07-07

LAGAR & REGLER

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2.

Det innebär att från 18 augusti 2025 måste:

  • alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad.

  • fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta.

Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs.

Åtgärda i tid – kontakta din verkstad

Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer om reglerna och vad som gäller för just dina fordon

 

Smart färdskrivare version 2

Aktuella nyheter

iStock-1962299270.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-08

GDPR – senaste nytt om överföring av personuppgifter till USA

Den i GDPR väl insatte vet att det sedan ett par år tillbaka varit juridiskt osäker mark när det kommer till tredjelandsöverföringar och då i synnerhet till USA. Genom de så kallade Schrems I och II-domarna har de tidigare möjliga överföringsåtgärderna ogiltigförklarats. Sedan den 10 juli 2023 har det varit tillåtet att föra över personuppgifter till USA om mottagaren är ansluten till det så kallade Data Privacy Framework-avtalet (DPF). Detta benämns också som adekvansbeslutet. Sedan dess har dock många väntat på Schrems III. EU-domstolen har nu i en dom den 3 september 2025 ogillat talan om att DPF-avtalet ska ogiltigförklaras och bekräftat att USA vid tiden för EU-kommissionens beslut säkerställde en adekvat skyddsnivå. Detta beslut gäller således även fortsatt under förutsättning att mottagaren anslutit sig till DPF. Notera dock att domen fortfarande kan överklagas. Om det finns information som visar att ett adekvat skydd inte längre kan säkerställas kan EU-kommissionen återkalla, ändra eller upphäva beslutet. Även EU-domstolen kan ogiltigförklara ett beslut om adekvat skyddsnivå. Det är därför bra att ha alternativa överföringsmekanismer redo eller en plan på hur informationen ska hanteras i händelse av en återkallelse av adekvansbeslutet.

Läs mer
data-akeri.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-20

Regelförenklingar viktiga men sektorsspecifik lagstiftning kan vara nödvändig för fordonsdata 

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringens 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen, men betonar behovet av en snabb utvärdering av dataakten och betydelsen av sektorsspecifik lagstiftning för tillgång till fordonsdata.  Regeringen har lämnat 63 förslag på regelförenklingar till EU-kommissionen – flera med direkt betydelse för åkerinäringen. Enligt regeringen är målet att stärka konkurrenskraften och minska den administrativa bördan för företag. För branschen finns bland annat förslag på regler som förenklar investeringar i hållbara transporter och ökad digitalisering.  – Åkerinäringen ser positivt på en ökad regelförenkling och minskad lagöverlappning, inte minst inom digitaliseringsområdet. Det kan minska kostnader och onödig administrativ börda för företagen, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer
Svenska Truckers Säsong 12.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-14

Svenska Truckers tillbaka – premiär för tolfte säsongen

Den 25 augusti är det dags för premiär av den tolfte säsongen av succéserien Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Realityserien, som är ett initiativ av oss på Sveriges Åkeriföretag, följer både nya och välkända lastbilschaufförer i deras vardag – från distribution i norr till spektakulära tunga transporter i söder. Syftet med satsningen är att lyfta fram åkerinäringens betydelse och visa bredden i yrket. I årets säsong möter tittarna bland andra Shvan Aladin från Göteborg, som lämnat skådespelaryrket för att hjälpa till i familjens åkeri, samt musikälskande chaufförerna Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne. Bland återvändande profiler finns Micke Martell och Lars ”Blixten” Bergholz. – Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Sedan premiären 2020, då Svenska Truckers vann Kristallen för bästa realityserie, har programmet lockat hundratusentals tittare varje vecka och nominerats till flera tv-priser. Åkeribranschen är en central del av svensk ekonomi, med en omsättning på cirka 170 miljarder kronor och över 225 000 anställda. Behovet av nya förare är stort – 85 procent av eleverna på transportprogrammet får jobb direkt efter examen, och intresset från kvinnor har ökat till rekordhöga 33 procent av antalet antagna. Premiär: 25 augusti, kl. 20.00 på TV3 och Viaplay. Serien finns även på Pluto-TV. Trailer för säsong 12

Läs mer