Sveriges Åkeriföretag söker kommunikatör med fokus på PR & innehåll

2025-09-30

KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Vill du vara med och stärka åkerinäringens röst i samhällsdebatten? Sveriges Åkeriföretag söker nu en kommunikativ och strategisk kraft som vill bidra till att utveckla synlighet, budskap och kanaler. Här får du en nyckelroll i att lyfta fram vår vision, våra medlemsfördelar och vårt påverkansarbete – alltid med fokus på att skapa värde för våra medlemmar och påverka utvecklingen i branschen.

Om rollen som Kommunikatör PR & Innehåll

Som kommunikatör blir du en central del av vårt kommunikationsteam på tre personer. Tillsammans ansvarar vi för att sprida kunskap, skapa engagemang och påverka opinionen i frågor som rör transport, hållbarhet och framtidens mobilitet.

Ditt arbete som både är strategiskt och operativt handlar om att:

  • Sätta ord på och paketera vår vision, våra medlemserbjudanden och vårt påverkansarbete i allt från slagkraftiga rubriker till fördjupande reportage och pressunderlag.
  • Bygga och underhålla relationer med media, och bidra till vår långsiktiga PR-strategi för att stärka organisationens offentliga position.
  • Skriva pressmeddelanden och nyhetsbrev, producera innehåll för webb och podd samt utveckla material för rapporter och kampanjer.
  • Skapa och publicera innehåll i digitala kanaler och sociala medier, med fokus på engagemang och räckvidd.
  • Delta i layout- och innehållsarbete för annonser, rapporter och enkätsammanställningar.
  • Arbeta kreativt med bild, film och layout – alltid med målet att göra våra budskap både begripliga och relevanta för fler.

Om dig, din bakgrund och erfarenhet

Vi söker dig som kombinerar ett strategiskt kommunikationsperspektiv med en stark känsla för kreativt och engagerande innehåll. 

Du har:

  • Relevant högskoleutbildning inom journalistik, kommunikation, medievetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi eller motsvarande.
  • Dokumenterad erfarenhet av kommunikations- och PR-arbete, gärna från energi-, transport- eller fordonssektorn.
  • God förmåga att skapa innehåll i olika format – text, bild och rörligt – samt vana av att arbeta med digitala kanaler och marknadsföringsverktyg.
  • Erfarenhet av att driva kampanjer och analysera resultat för att utveckla arbetet vidare.
  • Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift.

Vi tror att du är en utvecklingsorienterad person som trivs i en miljö med högt tempo, där du får kombinera strategiskt tänkande med operativt genomförande. Du är nyfiken, initiativrik och trygg i rollen som både innehållsskapare och relationsbyggare.

Bra att veta

Rollen är en tillsvidareanställning heltid med placering i Stockholm city. Möjlighet till hybridarbete erbjuds.

Du kommer att ingå i kommunikationsteamet i en branschorganisation som företräder en av Sveriges största och viktigaste näringar.

Sök tjänsten hos Hammer Hanborg

Aktuella nyheter

man som antecknar.

SKATTER & AVGIFTER 2025-10-01

Regeringen ansöker om fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel

Regeringen har ansökt om förlängd skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel som E85 och HVO100. Syftet är att säkerställa långsiktiga villkor för producenter och användare, och minska risken för osäkerhet när det nuvarande EU-godkännandet löper ut vid årsskiftet 2026/2027. Regeringen har skickat in en ansökan till Europeiska kommissionen om att förlänga det nuvarande statsstödsgodkännandet för skattebefrielse av rena och höginblandade flytande biodrivmedel, såsom E85 och HVO100. För att Sverige ska kunna fortsätta med skattebefrielsen krävs ett godkännande från EU. Det nuvarande godkännandet gäller till och med 2026. Om inte ett nytt beslut finns på plats innan dess riskerar både producenter och användare att hamna i en osäker situation. Tidigare ansökningsprocesser har varit resurskrävande och besluten har ofta kommit tätt inpå att det föregående tillståndet löpt ut. För att undvika detta har regeringen nu valt att göra en förenklad anmälan, vilket ökar möjligheterna att beslutet fattas i god tid före januari 2027. ­- För åkerinäringen är tillgången till konkurrenskraftiga och fossilfria drivmedel avgörande. Att säkerställa fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel är därför en viktig del i arbetet med att minska utsläppen och skapa långsiktiga villkor för branschens omställning, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Läs mer
vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer