Sveriges Åkeriföretag deltar när EU:s transportattachéer besöker Danmark

2025-07-10

POLITIK

Den 24 juli deltar Sveriges Åkeriföretag i ett viktigt EU-evenemang när hela 63 transportattachéer från EU-ländernas ambassader i Bryssel besöker Danske Fragtmænd i Høje-Taastrup, Danmark. Besöket anordnas av Nordic Logistics Association (NLA) som en del av aktiviteterna kring det danska EU-ordförandeskapet.

Attachéerna är högt uppsatta tjänstepersoner som representerar sina länder i förhandlingar om EU:s transportpolitik. Deras rundresa i Danmark syftar till att ge inblick i hur transportsektorn i Norden arbetar med frågor som elektrifiering, effektivisering och hållbar omställning.

Under besöket ligger fokus på hur Danske Fragtmænd arbetar med omställningen till eldrift och användningen av modulfordon i sina terminaltransporter. Delegationen får även en inblick i det nordiska påverkansarbetet inom EU, med särskild tonvikt på den gröna omställningen samt regelverk kring vikt och dimensioner.

Sveriges Åkeriföretag representeras av vd Oscar Hyléen, som tillsammans med representanter från bland annat NLA, DTL och andra europeiska åkeriorganisationer kommer att bidra till dialogen om transportsektorns framtid i Europa.

Aktuella nyheter

Tanktransporter_beskuren_ljus.png.

LAGAR & REGLER 2025-06-18

MSB har undertecknat nytt multilateralt avtal om placering av certifikat på tankfordon

MSB har skrivit på det nya multilaterala avtalet som rör var certifikaten för godkännande ska placeras på tankfordon och deras släpvagnar. Vad innebär avtalet? Med detta avtal görs ett avsteg från bestämmelserna i ADR (delavsnitt 8.1.2.2) om vilka handlingar som ska finnas i transportenheten. Framöver behöver godkännandecertifikatet för en släpvagn inte förvaras i förarhytten, under förutsättning att det istället finns lätt åtkomligt och väderskyddat på släpvagnen. Hur länge gäller avtalet? Det multilaterala avtalet gäller till och med den 31 december 2026 för transporter inom de länder som har undertecknat avtalet. Om en undertecknande part återkallar avtalet tidigare, fortsätter det att gälla till dess slutdatum enbart inom de länder som fortfarande står bakom avtalet.

Läs mer
färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer
almedalen7_besk.jpg.

POLITIK 2025-06-30

Vi lyfte åkerinäringens röst i Almedalen

Efter en intensiv men mycket givande vecka i Almedalen vill vi dela med oss av vårt deltagande. Vi har haft många viktiga samtal med politiker, myndigheter och andra branschaktörer om det som påverkar hela åkerinäringens vardag och framtid. Våra fokusområden var infrastruktur och transporteffektivitet, kommersiellt gångbara lösningar för omställning samt att vi ville stärka näringens position i elnätsfrågorna.   Transportsektorns omställning dominerade agendan, men vi såg till att bredda och fördjupa samtalen kring bland annat bärighet, vinterväghållning, tillgång till rastplatser och effektiv tillsyn. OmställningVi tryckte på att omställningen måste fungera i praktiken. För att åkerinäringen ska kunna ställa om behövs bland annat: En nationell plan för ladd- och tankinfrastruktur Att elmarknaden anpassas till åkerinäringens villkor Kostnadssänkningar för transporter med el genom nya incitament Att offentlig upphandling tar ett tydligt ansvar Samordnade stöd och förenklade tillståndsprocesser Långsiktiga villkor för HVO Ökad efterfrågan och betalningsvilja för hållbara transporter Bärighet Uppdateringen av NVDB, som lett till att många kommunala vägar nedklassats till BK2, har orsakat stora problem för åkerinäringen i stora delar av landet. Här krävs snabba åtgärder vilket vi tydligt framfört. På kort sikt behöver de kommunala vägarna återgå till tidigare bärighetsklass På längre sikt bör alla BK1-vägar höjas till BK4 för att möjliggöra fler längre och tyngre fordon Vägnätet måste vara sammanhängande, oavsett om det är kommunalt eller statligt vägnät.

Läs mer