Sunnemo Åkeri AB tar hem Stora Åkeripriset 2025

Sunnemo Åkeri AB har tilldelats Stora Åkeripriset 2025. Priset delades ut under Sveriges Åkeriföretags årsmöte där även finalisterna Kyl- och Frysexpressen och JSC Förvaltning AB hyllades.

2025-05-12

FÖRETAGANDE

Stora Åkeripriset 2025 har tilldelats Sunnemo Åkeri AB, ett åkeriföretag som på bara två decennier gått från enmansdrift till att bli en av regionens ledande aktörer. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni på Sveriges Åkeriföretags Årsmöte där även de två andra finalisterna, Kyl- och Frysexpressen samt JSC Förvaltning AB, hyllades för sina imponerande insatser inom åkerinäringen. 

Med ett starkt fokus på både hållbarhet och medarbetarvård har Sunnemo Åkeri AB visat att tillväxt och ansvarstagande kan gå hand i hand. Deras satsningar på alternativa drivmedel och elektrifierade transporter har inte bara minskat klimatavtrycket, utan också skapat nya affärsmöjligheter.

Juryns motivering:

"På bara 20 år har åkeriet gått från en enmansverksamhet till att vara ett av regionens ledande transportbolag, med ett 40-tal tunga fordon. Fler än 10 gas- och elfordon och en separat eldriven dygnet runt-pendel visar tydligt att riktningen är framåt, men också uppåt då satsningarna går hand i hand med en lönsamhet som imponerar i branschen.
Fler ton, fler mil och fler timmar optimerar logistiken. Men aldrig på personalens bekostnad. Här värderas de anställda högt och körscheman sätts för att fungera utifrån varje persons unika livspussel. Framtiden är ljus och resan har bara börjat.”

Två värdiga finalister

Kyl- och Frysexpressen och JSC Förvaltning AB var även de mycket värdiga finalister. Båda företagen har utmärkt sig genom sitt innovationsarbete, hållbara lösningar och förmåga att anpassa sig till en snabbt föränderlig transportbransch.

Stora Åkeripriset delas årligen ut till ett åkeri som visar vägen framåt för åkerinäringen – och i år är det Sunnemo Åkeri AB som får glänsa extra mycket. Ett stort grattis!

 

Titta på vinnarfilmen och finalisternas filmer

Vinnare: Sunnemo Åkeri AB


Finalist: Kyl- och Frysexpressen


Finalist: JSC Förvaltning AB

Ett stort grattis till både vinnare och finalister! 

 

Aktuella nyheter

Örebro 35 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-17

Att tänka på när du väljer indexserie

Att välja rätt indexserie är en av de vanligaste frågor som kommer in till oss på Sveriges Åkeriföretag. Många upplever att det är svårt att veta vilken serie som ska användas och lika svårt att förstå vad som egentligen skiljer dem åt. Det är helt naturligt. Indexserierna är inte framtagna för att beskriva ”en bransch i stort”, utan för att spegla kostnadsstrukturen i olika typer av transportuppdrag. Därför behöver man alltid utgå från sina egna kostnader för att hitta rätt.Det viktigaste att komma ihåg är att indexserierna bygger på en fördelning mellan förare, drivmedel och övriga kostnader och att syftet är att spegla kostnadsutvecklingen i just din affär. Därför handlar valet av indexserie aldrig om att hitta ”den perfekta etiketten”, utan om att välja den serie som liknar din egen kalkyl mest. Två företag som kör liknande uppdrag kan landa i olika indexserier beroende på sina faktiska kostnadsandelar. Det centrala är alltså hur uppdraget kostnads¬mässigt fungerar, inte vad det heter.Index är ett verktyg för riskminimering som gör att ersättningen i ett avtal följer kostnadsutvecklingen i affären. Syftet är att bevara samma kostnadsnivå över avtalets gång, varken mer eller mindre. Det betyder också att index inte mäter alla kostnader i ett åkeri, utan bara vissa utpekade kostnadsslag. Kostnadsslag i SÅ IndexFörare (kollektivavtalslöner med sociala kostnader)Drivmedel – t.ex. diesel, HVO, RME, LBG, el, CBGAvskrivningRäntaFordonsskattAdministration & övrigtDäckReparationerDet är dessa kostnadsslag som index följer upp och reglera över tid. Andra kostnader så till exempel, löneglidning, arbetskläder, fortbildning, nya kundkrav eller högre elpriser för lokaler ingår inte i Index. Därför behöver de alltid hanteras i grundkalkylen och i priset vid avtalsstart.Vilka indexserier finns i SÅ Index?SÅ Index bygger på så kallade typtransporter. I SÅ Index finns följande serier:T08SÅ11MD Lokaldistribution Distribution inom framför allt städer. Hög andel tid för lastning och lossning, relativt låg fordonsinvestering. Enkelskift dagtid.T08SÅ12MD Regional distributionDistribution med lastbil utan släp, med flera stopp för lastning och lossning.T08SÅ13MD Långväga distributionBil och släp med lång körsträcka och flera last- och lossningsställen.T08SÅ14MD PartigodsBil och släp eller bil med trailer. Relativt kort andel tid för lastning/lossning – större del av tiden är körning.T08SÅ15MD DragbilstransportDragbil som kör trailer, containrar m.m. Hög körsträcka i relation till arbetstid.T08SÅ16MD Tank- och bulktransportTransporter i skift med bulk- eller tankekipage.T08SÅ17MD SkogsråvaraTransport av rundvirke och flis. Ofta mer än ett skift och tuff driftmiljö.T08SÅ18MD Anläggning kort sträckaAnläggningsfordon med låg körsträcka, t.ex. kranbil, mycket tid på arbetsplats.T08SÅ19MD Anläggningstransport bilAnläggningsbil utan släp.T08SÅ20MD Anläggningstransport bil och släpTreaxlig anläggningsbil med släp eller kärra.Kom ihåg: Namnet är bara en etikett. Det viktiga är hur kostnadsandelarna ser ut i serien.

Läs mer
Timber 7 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-19

Lägesrapport: Utmaningar i VIOL 3 och vårt fortsatta arbete

Övergången till VIOL 3 har inneburit en hel del förändringar och många transportörer upplever utmaningar i systemet. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt tillsammans med Biometria och berörda aktörer för att identifiera brister, rätta fel och säkerställa att affärerna hanteras korrekt.Skogsbranschen har gemensamt beslutat att utveckla VIOL 3 eftersom Viol 2 inte längre kunde möta branschens behov och tekniska krav. VIOL 3 är en modernisering av Biometrias system och syftar till att stärka den digitala kedjan genom hela virkesflödet. Det här har häntSedan övergången till VIOL 3 har många åkerier hört av sig till oss med frågor och synpunkter. Flera upplever brister i systemet, framför allt kopplat till affärsflöden, ersättning och integrationer mellan transportköparnas system och VIOL 3. I vissa fall har detta lett till betydande merarbete och påverkat ersättningen för transportörer.Vi vill vara tydliga: problemen är kända men de är också under åtgärd. Många initiala fel har redan rättats till. Samtidigt återstår utmaningar som behöver hanteras skyndsamt och systematiskt.Vi får samtidigt frågor kopplade till fjärrmätning men fjärrmätningen ska inte blandas ihop med VIOL 3 förnyelsen. Vi vet att vissa av frågorna uppstår parallellt och att det därför kan uppfattas som en del av samma förändring, vilket inte stämmer. Detta gör vi på Sveriges ÅkeriföretagVi arbetar aktivt och strukturerat med frågan genom vårt skogslogistiknätverk (SLF):Vi har genomfört en omfattande enkät bland skogstransportörer som gett oss en tydligare bild av var problemen uppstår.En arbetsgrupp inom SLF är etablerad och vi arbetar löpande med både tekniska och affärsmässiga frågor. I gruppen finns personer med lång erfarenhet av VIOL 3-utvecklingen på Biometria vilket är en viktig resurs i det fortsatta arbetet.Vi för regelbundna dialoger med Biometria och med enskilda transportköpare för att adressera specifika fel.Vi följer upp de problem som kvarstår, särskilt kopplat till integrationer mellan olika system. Biometria har i sin tur kontakt med berörda systemleverantörer för att lösa dessa.Arbetet pågår kontinuerligt och vi kommer att fortsätta driva frågan tills systemen fungerar stabilt och affärerna hanteras korrekt.Rekommendationer till våra medlemmarFör att säkra era affärer och underlätta uppföljningen rekommenderar vi att ni:För noggrann egen loggning – ha koll på det ni kör, både körningar och leveranser.Kontakta er uppdragsgivare direkt när ni ser avvikelser eller saknar underlag, så att ni tillsammans kan reda ut vad som har hänt.Noterar att utmaningarna kan skilja sig åt beroende på om ni kör rundvirke eller flis.Håller er uppdaterade om de senaste informationerna och korrigeringarna från Biometria.Det är viktigt att alla led i affärskedjan har god ordning på sina data, då VIOL 3 ställer högre krav på korrekt och komplett information för att prisberäkning och avräkning ska kunna göras.Bakgrund: övergången från Viol 2 till VIOL 3Biometria fasar nu ut det tidigare systemet Viol 2. Under övergångsperioden har båda systemen varit öppna parallellt, men samtransport av råvara hanteras inte mellan systemen. Viol 2 stängde för inkörning den 17 oktober och för inmätning sker stängningen den 31 oktober.För transportörer innebär VIOL 3 flera stora förändringar, bland annat:En helt ny chaufförsklientAvskaffat vågkortPersonlig inloggning för förareNya krav på huvudkod, ekipageinformation och digital utrustning i fordonenNya affärsflöden med möjlighet till flera led i transportaffärenMer information finns på Biometrias webbplatsFör transportföretagFör chaufförer

Läs mer
ny-karttjanst.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-13

Ny karttjänst visar vägen till laddning av el-lastbilar

Elektrifieringen av tunga lastbilar är på gång, men var kan de laddas? Nu lanseras Lastbilsladdkartan, en öppen karttjänst som hjälper åkerier och transportföretag att hitta rätt laddstationer.Bakom initiativet står projektet TREE (effektiva, elektrifierade skogstransporter), som drivs av Skogforsk tillsammans med andra forskningsaktörer samt skogs- och transportbranscherna. Karttjänsten bygger på öppna data och kompletteras med fältobservationer för att ge en aktuell bild av var och hur lastbilar kan laddas.– För att elektrifieringen av skogstransporter ska bli verklighet behövs inte bara fordonen, utan också kunskap om var de faktiskt kan laddas. Lastbilsladdkartan gör det enklare att planera och genomföra eldrivna transporter, säger Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare i TREE-projektet. Till skillnad från personbilar har tunga lastbilar särskilda krav, som till exempel högre laddeffekt, tillräcklig vändradie och god framkomlighet. Därför kan de inte alltid använda samma laddstationer som personbilar.Karttjänsten är öppen och under utveckling. Genom att rapportera nya eller ändrade laddstationer kan användare hjälpa till att hålla informationen aktuell. Läs mer hos Skogforsk Kontakt Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare TREE janis.danebergs@lindholmen.se 072-150 55 41

Läs mer