Stödet för lätta ellastbilar förlängs

Regeringen har idag meddelat att det statliga stödet för inköp eller leasing av lätta ellastbilar på upp till 40 000 kronor per fordon förlängs till oktober 2025.

2025-05-12

DRIVMEDEL

Regeringen har idag meddelat att det statliga stödet för inköp eller leasing av lätta ellastbilar på upp till 40 000 kronor per fordon förlängs. Den tidigare aviserade sänkningen av stödnivån till 30 000 kronor från den 1 juli 2025 slopas. Istället behålls det högre stödbeloppet fram till att stödet upphör helt den 1 oktober 2025.

Syftet med stödet är att påskynda elektrifieringen av transportsektorn och bidra till Sveriges mål om nettonollutsläpp till år 2045. För åkerier som planerar att ställa om delar av sin fordonsflotta till eldrift kan beskedet innebära förbättrade investeringsförutsättningar och en ökad trygghet i budgeteringen.

Lätta ellastbilar spelar en central roll i stadsnära transporter och distributionsflöden där kraven på tysta, utsläppsfria fordon ökar. Genom att behålla den högre stödnivån under ytterligare ett år skapas incitament för fler företag att ta steget och bidra till en hållbar transportkedja. Det ger också branschen en tydligare tidsram att förhålla sig till i sin omställningsplanering.

Stödet ges inom ramen för klimatpremien och är en del i regeringens övergripande arbete för att minska utsläpp och främja introduktionen av utsläppsfria fordon i vägtrafiken.

 

Kontaktperson

Profilbild Fredrik Svensson.

Fredrik Svensson

Hållbarhetsansvarig

010-510 54 27 fredrik.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_18_11_19.Still010.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-09

Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider.  Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Läs mer
Roberto_Oscar_Almedalen.png.

VÄGUNDERHÅLL 2025-06-24

Se vårt panelsamtal från Almedalen med Trafikverket

Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet är frågor som diskuterades i dagens panelsamtal med Trafikverket i Almedalen. En god framkomlighet på våra vägar är inte bara en fråga för transportsektorn - det är en samhällsbärande funktion. Men hur säkrar vi vägnätets tillgänglighet när kraven ökar, klimatet förändras och resurserna ska räcka längre? Idag bjöd Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi möttes för att diskutera framtidens vägtransporter samt samhällets beroende av fungerande infrastruktur och en effektiv vinterväghållning. Samtalet sändes live och du kan nu lyssna på panelsamtalet i efterhand. I panelen deltog: Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag Samtalet kretsar kring: Kommande infrastruktursatsningar Effektiv vinterväghållning Arbete för ökad trafiksäkerhet   Se panelsamtalet Ta del av panelsamtalet i efterhand. Spela fram 5 minuter så börjar sändningen. Se panelsamtalet här  

Läs mer
vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer