Stockholm överklagar beslut om att stoppa miljözon klass 3

Stockholms stad har överklagat Länsstyrelsen i Stockholms läns beslut att upphäva miljözon klass 3

2025-06-17

HÅLLBARHET

Stockholms stad har nu formellt överklagat Länsstyrelsen i Stockholms läns beslut att upphäva miljözon klass 3 i innerstaden. Överklagan är inskickad till Transportstyrelsen – som är högsta instans i ärendet – med yrkande om att Länsstyrelsens beslut upphävs.

Samtidigt begär staden anstånd för att kunna komplettera överklagandet med en mer detaljerad beskrivning av grunderna.

Miljözon klass 3 skulle innebära att endast elbilar och vissa gas- och laddhybridfordon tillåts i delar av city från och med 2025. Länsstyrelsen bedömde tidigare att beslutet inte uppfyllde kraven på rättssäkerhet och proportionalitet.

Vi följer ärendet och återkommer med mer information i takt med att processen utvecklas.

Läs mer på Stockholms stads webbplats om miljözon klass 3

 

Aktuella nyheter

Solnedgång_frederik-merten-unsplash.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-07-01

Sveriges Åkeriföretag välkomnar regeringsbesked om Öresundsregionen

Sveriges Åkeriföretag ser positivt på regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastruktur i Öresundsregionen. Beskedet ses som ett viktigt steg för att stärka svensk konkurrenskraft och möta framtidens godstransporter, särskilt inför den kommande öppningen av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland efter 2029. För åkerinäringen är frågan central. Effektiva gränsflöden, samordnad trafikledning och en robust infrastruktur är helt avgörande för att säkra tillväxt, hållbarhet och konkurrenskraft. Läs vårt pressmeddelande.  Till regeringsuppdraget.

Läs mer
färdskrivare.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-07

Undantaget från sanktioner för smart färdskrivare version 2 upphör den 18 augusti 2025

Den 18 augusti 2025 upphör det svenska undantaget från sanktioner för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 och som inte är utrustade med smart färdskrivare version 2. Det innebär att från 18 augusti 2025 måste: alla fordon registrerade från och med den 21 augusti 2023 och som används både i nationell och i internationell trafik ha en smart färdskrivare version 2 installerad. fordon som är registrerade före den 21 augusti 2023 och kör internationellt måste senast den 18 augusti 2025 ha fått en eftermonterad smart färdskrivare version 2. Om dessa fordon endast kör nationellt finns inga krav på att byta. Sverige har haft ett tillfälligt undantag från sanktionsavgifter eller böter för fordon som är registrerade senast 31 december 2023 men efter den 18 augusti 2025 upphör undantaget. I övriga Norden och EU kan regelverket om eventuella undantag från sanktioner se annorlunda ut. Kontrollera alltid vilka regler som gäller i respektive land innan en internationell transport genomförs. Åtgärda i tid – kontakta din verkstad Vi uppmanar alla medlemsföretag att kontakta er verkstad så snart som möjligt för att boka tid för installation eller byte av färdskrivare. Efterfrågan väntas öka ju närmare datumet vi kommer, vilket kan medföra långa väntetider.

Läs mer
StoraAkeripriset-25_DSC08582_fix_Sunnemo.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-05-12

Sunnemo Åkeri AB tar hem Stora Åkeripriset 2025

Stora Åkeripriset 2025 har tilldelats Sunnemo Åkeri AB, ett åkeriföretag som på bara två decennier gått från enmansdrift till att bli en av regionens ledande aktörer. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni på Sveriges Åkeriföretags Årsmöte där även de två andra finalisterna, Kyl- och Frysexpressen samt JSC Förvaltning AB, hyllades för sina imponerande insatser inom åkerinäringen.  Med ett starkt fokus på både hållbarhet och medarbetarvård har Sunnemo Åkeri AB visat att tillväxt och ansvarstagande kan gå hand i hand. Deras satsningar på alternativa drivmedel och elektrifierade transporter har inte bara minskat klimatavtrycket, utan också skapat nya affärsmöjligheter. Juryns motivering: "På bara 20 år har åkeriet gått från en enmansverksamhet till att vara ett av regionens ledande transportbolag, med ett 40-tal tunga fordon. Fler än 10 gas- och elfordon och en separat eldriven dygnet runt-pendel visar tydligt att riktningen är framåt, men också uppåt då satsningarna går hand i hand med en lönsamhet som imponerar i branschen.Fler ton, fler mil och fler timmar optimerar logistiken. Men aldrig på personalens bekostnad. Här värderas de anställda högt och körscheman sätts för att fungera utifrån varje persons unika livspussel. Framtiden är ljus och resan har bara börjat.”

Läs mer