Regeringen ansöker om fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel

2025-10-01

SKATTER & AVGIFTER

Regeringen har ansökt om förlängd skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel som E85 och HVO100. Syftet är att säkerställa långsiktiga villkor för producenter och användare, och minska risken för osäkerhet när det nuvarande EU-godkännandet löper ut vid årsskiftet 2026/2027.

Regeringen har skickat in en ansökan till Europeiska kommissionen om att förlänga det nuvarande statsstödsgodkännandet för skattebefrielse av rena och höginblandade flytande biodrivmedel, såsom E85 och HVO100.


För att Sverige ska kunna fortsätta med skattebefrielsen krävs ett godkännande från EU. Det nuvarande godkännandet gäller till och med 2026. Om inte ett nytt beslut finns på plats innan dess riskerar både producenter och användare att hamna i en osäker situation.


Tidigare ansökningsprocesser har varit resurskrävande och besluten har ofta kommit tätt inpå att det föregående tillståndet löpt ut. För att undvika detta har regeringen nu valt att göra en förenklad anmälan, vilket ökar möjligheterna att beslutet fattas i god tid före januari 2027.

­
- För åkerinäringen är tillgången till konkurrenskraftiga och fossilfria drivmedel avgörande. Att säkerställa fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel är därför en viktig del i arbetet med att minska utsläppen och skapa långsiktiga villkor för branschens omställning, säger Fredrik Svensson, Hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

Aktuella nyheter

top-40-hero.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-22

Nomineringen till Topp 40 under 40 förlängs

Intresset för Topp 40 under 40 har varit stort och många har hört av sig med önskemål om mer tid. Därför förlänger vi nu nomineringsperioden till 1 oktober 2025. Har du en kollega, chef eller kanske dig själv i åtanke som gör skillnad i åkerinäringen? Då finns fortfarande chansen att nominera! Topp 40 under 40 lyfter fram unga förebilder som driver branschen framåt – oavsett om det handlar om framgångsrikt ledarskap, inspirerande teamwork, innovation eller en stark insats bakom ratten.

Läs mer
iStock-1962299270.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-08

GDPR – senaste nytt om överföring av personuppgifter till USA

Den i GDPR väl insatte vet att det sedan ett par år tillbaka varit juridiskt osäker mark när det kommer till tredjelandsöverföringar och då i synnerhet till USA. Genom de så kallade Schrems I och II-domarna har de tidigare möjliga överföringsåtgärderna ogiltigförklarats. Sedan den 10 juli 2023 har det varit tillåtet att föra över personuppgifter till USA om mottagaren är ansluten till det så kallade Data Privacy Framework-avtalet (DPF). Detta benämns också som adekvansbeslutet. Sedan dess har dock många väntat på Schrems III. EU-domstolen har nu i en dom den 3 september 2025 ogillat talan om att DPF-avtalet ska ogiltigförklaras och bekräftat att USA vid tiden för EU-kommissionens beslut säkerställde en adekvat skyddsnivå. Detta beslut gäller således även fortsatt under förutsättning att mottagaren anslutit sig till DPF. Notera dock att domen fortfarande kan överklagas. Om det finns information som visar att ett adekvat skydd inte längre kan säkerställas kan EU-kommissionen återkalla, ändra eller upphäva beslutet. Även EU-domstolen kan ogiltigförklara ett beslut om adekvat skyddsnivå. Det är därför bra att ha alternativa överföringsmekanismer redo eller en plan på hur informationen ska hanteras i händelse av en återkallelse av adekvansbeslutet.

Läs mer
landsväg genom gröna vyer.

VÄGUNDERHÅLL 2025-09-30

Historiska infrastruktursatsningar – positivt besked för åkerinäringen

Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 innehåller kraftigt höjda ramar för både underhåll och nyinvesteringar. Det är ett välkommet besked för åkerinäringen och för hela Sveriges konkurrenskraft. I vårt pressmeddelande idag välkomnar vi att den totala budgetramen höjs med drygt 200 miljarder kronor till 1 171 miljarder kronor under planperioden. Förslaget omfattar bland annat ett återtagande av underhållsskulden på vägnätet till 2037, en snabbare utbyggnad av högsta bärighetsklassen för längre och tyngre fordon, samt ökade satsningar på 2+1-vägar och enskilda vägar. Även fler rastplatser och åtgärder som stödjer omställningen till fossilfrihet och möter säkerhetspolitiska krav lyfts fram. Vi ser som helhet positivt på de ökade satsningarna i den föreslagna nationella planen. Det är utmärkt att underhållsskulden nu åtgärdas och särskilt glädjande att bärighetsfrågan för landets statliga vägnät tas på större allvar. Nu är det viktigt att även kommunerna följer efter och ser över sina vägnät, så att vi får sammanhängande transportstråk med högre bärighet runt om i landet För svensk åkerinäring är vägar av hög kvalitet en förutsättning för effektiva, säkra och konkurrenskraftiga godstransporter. En plan med både långsiktighet och ambitionsnivå stärker möjligheterna att möta växande transportvolymer och ta till vara nya fordonstekniska lösningar. Den nationella planen går nu ut på remiss. Vi kommer att lämna våra synpunkter med särskilt fokus på de föreslagna nybyggnationsobjekten och deras nytta för näringslivet. Trafikverket har sammantaget gjort ett bra arbete med den nationella planen och lyssnat på våra synpunkter. Att satsa på underhåll av vägnätet är både samhällsekonomiskt lönsamt och viktigt för att stärka resiliensen i samhället.   Läs pressmeddelandet i sin helhet här  

Läs mer