Översyn av föreskrift för varningsskyltar

2025-09-22

LAGAR & REGLER

I ett webbinarium som Sveriges Åkeriföretag nyligen arrangerade tillsammans med Svenska Mobilkranföreningen och Trafikverket, deltog även Transportstyrelsen och Polismyndigheten. Fokus låg på aktuella frågor kring varningsskyltar och dispenshantering.

Frågan om varningsskyltar vid bred och lång last har engagerat branschen, då nuvarande föreskrift tolkats på olika sätt. Transportstyrelsen meddelade under mötet att en översyn av föreskriften nu kommer att genomföras för att förtydliga utformningen av skyltarna. Intressenter, exempelvis skylttillverkare, uppmanades att ta kontakt med myndigheten för att lämna synpunkter. Även branschorganisationer kommer att kallas in för att bidra i processen. 

Trafikverket informerade samtidigt om status i handläggningen av dispenser för specialtransporter. Ett särskilt fokus lades på konceptet gruppbeslut, som nu utökas som ett led i arbetet med förenklingar och förbättringar enligt det regeringsuppdrag som tidigare redovisats.

Se hela webbinariet i efterhand här

 

Se webbinariet

Kontakta mig om du har frågor

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Teknikutveckling och infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Aktuella nyheter

Örebro 35 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-17

Att tänka på när du väljer indexserie

Att välja rätt indexserie är en av de vanligaste frågor som kommer in till oss på Sveriges Åkeriföretag. Många upplever att det är svårt att veta vilken serie som ska användas och lika svårt att förstå vad som egentligen skiljer dem åt. Det är helt naturligt. Indexserierna är inte framtagna för att beskriva ”en bransch i stort”, utan för att spegla kostnadsstrukturen i olika typer av transportuppdrag. Därför behöver man alltid utgå från sina egna kostnader för att hitta rätt.Det viktigaste att komma ihåg är att indexserierna bygger på en fördelning mellan förare, drivmedel och övriga kostnader och att syftet är att spegla kostnadsutvecklingen i just din affär. Därför handlar valet av indexserie aldrig om att hitta ”den perfekta etiketten”, utan om att välja den serie som liknar din egen kalkyl mest. Två företag som kör liknande uppdrag kan landa i olika indexserier beroende på sina faktiska kostnadsandelar. Det centrala är alltså hur uppdraget kostnads¬mässigt fungerar, inte vad det heter.Index är ett verktyg för riskminimering som gör att ersättningen i ett avtal följer kostnadsutvecklingen i affären. Syftet är att bevara samma kostnadsnivå över avtalets gång, varken mer eller mindre. Det betyder också att index inte mäter alla kostnader i ett åkeri, utan bara vissa utpekade kostnadsslag. Kostnadsslag i SÅ IndexFörare (kollektivavtalslöner med sociala kostnader)Drivmedel – t.ex. diesel, HVO, RME, LBG, el, CBGAvskrivningRäntaFordonsskattAdministration & övrigtDäckReparationerDet är dessa kostnadsslag som index följer upp och reglera över tid. Andra kostnader så till exempel, löneglidning, arbetskläder, fortbildning, nya kundkrav eller högre elpriser för lokaler ingår inte i Index. Därför behöver de alltid hanteras i grundkalkylen och i priset vid avtalsstart.Vilka indexserier finns i SÅ Index?SÅ Index bygger på så kallade typtransporter. I SÅ Index finns följande serier:T08SÅ11MD Lokaldistribution Distribution inom framför allt städer. Hög andel tid för lastning och lossning, relativt låg fordonsinvestering. Enkelskift dagtid.T08SÅ12MD Regional distributionDistribution med lastbil utan släp, med flera stopp för lastning och lossning.T08SÅ13MD Långväga distributionBil och släp med lång körsträcka och flera last- och lossningsställen.T08SÅ14MD PartigodsBil och släp eller bil med trailer. Relativt kort andel tid för lastning/lossning – större del av tiden är körning.T08SÅ15MD DragbilstransportDragbil som kör trailer, containrar m.m. Hög körsträcka i relation till arbetstid.T08SÅ16MD Tank- och bulktransportTransporter i skift med bulk- eller tankekipage.T08SÅ17MD SkogsråvaraTransport av rundvirke och flis. Ofta mer än ett skift och tuff driftmiljö.T08SÅ18MD Anläggning kort sträckaAnläggningsfordon med låg körsträcka, t.ex. kranbil, mycket tid på arbetsplats.T08SÅ19MD Anläggningstransport bilAnläggningsbil utan släp.T08SÅ20MD Anläggningstransport bil och släpTreaxlig anläggningsbil med släp eller kärra.Kom ihåg: Namnet är bara en etikett. Det viktiga är hur kostnadsandelarna ser ut i serien.

Läs mer
lastbil på väg.

HÅLLBARHET 2025-11-13

Fair Transport når milstolpen: 1 000 certifierade företag

Fair Transport har nått en viktig milstolpe. I dag finns 1 000 certifierade åkeriföretag som valt att kvalitetssäkra sitt arbete inom trafiksäkerhet, arbetsmiljö och klimatansvar vilket markerar ett växande engagemang i hela åkerinäringen för ansvarstagande och hållbarhet i hela transportkedjan.Den 999:e och 1 000:e certifieringen kom via två delägare i TransportCentralen, Knäreds Flistransport AB och Br. Davidssons Entreprenad AB, vilket gjorde att barometern slog över till fyrsiffrigt. För TransportCentralen är certifieringen ett kvitto på värderingar som länge präglat verksamheten – att agera ansvarsfullt, skapa trygghet och alltid se framåt.– Det är otroligt roligt att en delägare på TransportCentralen blev nummer 1000. Vårt mål är att certifiera alla våra åkeriföretag och vi är snart där. Certifieringen är en enkel process som går extremt smidigt, och som ger en enorm marknadsfördel, säger Thomas Skottlund, Affärsområdeschef Logistik på TransportCentralen.– Att Fair Transport nu nått 1 000 certifierade företag visar att allt fler åkerier vill synliggöra sitt hållbarhetsarbete och möta kundernas krav på transparens, ansvar och rapportering, säger Maria Werpers Dahl, verksamhetsledare på Fair Transport.Intervju med Thomas Skottlund

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-07

Sveriges Åkeriföretag tar över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association

Sveriges Åkeriföretag har tagit över ordförandeskapet i Nordic Logistics Association (NLA), den gemensamma nordiska rösten i EU för vägtransportsektorn.Sedan bildandet 2012 har NLA utvecklats till en stark och inflytelserik aktör inom vägtransporter i Bryssel, med fokus på rättvis konkurrens, omställning, trafiksäkerhet och innovation. Genom samarbetet med tyska BGL, franska FNTR och sedan våren 2025 även nederländska TLN, har NLA byggt upp ett brett europeiskt samarbete för gemensamma ståndpunkter och påverkansarbete.– Samarbetet i NLA har gett Sveriges Åkeriföretag ett betydande inflytande i EU inom vägtransportfrågor. Att nu få leda styrelsens fortsatta arbete är både hedrande och strategiskt viktigt. Vi vill fortsätta stärka den nordiska rösten i EU och driva på för en konkurrenskraftig och hållbar vägtransportsektor, säger Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag och ny ordförande i NLA.Om NLANordic Logistics Association (NLA) är åkerinäringens gemensamma röst i Bryssel. Organisationen drivs av branschorganisationerna i de nordiska länderna – Sveriges Åkeriföretag (SÅ), Danish Transport and Logistics (DTL), Norwegian Road Transport Association (NLF) – i nära samarbete med den associerade medlemmen SKAL, Finnish Transport and Logistics.NLA bildades 2012 och företräder omkring 15 000 medlemsföretag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Organisationen arbetar för att påverka EU:s lagstiftning och beslut som rör vägtransportsektorn. Läs mer om NLA

Läs mer