Nya krav på skyltning vid dispenstransporter

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last

2025-06-10

LAGAR & REGLER

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last efter att den tillfälliga övergångsperioden som funnits upphör att gälla. Det innebär att skyltar som exempelvis "Bred last", "Lång last", samt breddmarkeringsskyltar, lyktor och reflexer måste uppfylla de nya kraven. Den äldre typen av skyltar får inte längre användas efter den 31 juli 2025. 

Skyltar och utmärkning ska ske enligt Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2023:36 och TSFS 2023:37. Om föreskrifterna om de nya skyltarna inte följs vid en transport som omfattas av dispens, riskerar hela dispensbeslutet att bli ogiltigt – vilket kan få allvarliga konsekvenser för transportören.

Viktigt att känna till

  • Reglerna gäller transporter med odelbar last upp till 350 cm i bredd eller 30 meter i längd.
  • Kontrollera alltid vad som anges i dispensbeslutet – det avgör vilka skyltar och vilken utrustning som krävs.
  • Mobilkranar omfattas också av dessa krav, i enlighet med Transportstyrelsens allmänna råd TSFS 2024:16.

Checklista: Skyltning för "Bred last" från 1 augusti 2025

  • Skylt "Bred last"
    Ska följa nya mått, färger och material enligt TSFS 2023:36.
  • Skylt "Lång last"
    Om tillämpligt, ska den följa samma nya specifikationer som "Bred last".
  • Breddmarkeringsskyltar
    Ska vara korrekt placerade och uppfylla de nya kraven.
  • Placering av skyltar
    Skyltarna ska vara väl synliga och monterade enligt föreskrifterna.
  • Lyktor
    Ska uppfylla nya krav på färg, ljusstyrka och placering.
  • Reflexer
    Ska vara godkända och korrekt monterade.
  • Mobilkranar
    Särskilda krav enligt TSFS 2024:16 ska följas.
  • Dispensbeslut
    Kontrollera att skyltning och utrustning överensstämmer med dispensvillkoren.
  • Övergångsperiod
    Gamla skyltar får inte användas efter 31 juli 2025.
  • Dokumentation
    För dokumentation över utrustningens överensstämmelse med de nya reglerna.

Mer information

Mer information finns på Transportstyrelsens hemsida:
Nya föreskrifter om färd med bred eller lång odelbar last - Transportstyrelsen

Kontakt

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Fördjupa dig 

Lär dig mer genom att titta på våra inspelade webbinarier. På vår samlingssida kan du titta i efterhand på flera webbinarier om transportdispenser. 

Inspelade webbinarier

Aktuella nyheter

landsväg genom gröna vyer.

VÄGUNDERHÅLL 2025-09-30

Historiska infrastruktursatsningar – positivt besked för åkerinäringen

Trafikverkets förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 innehåller kraftigt höjda ramar för både underhåll och nyinvesteringar. Det är ett välkommet besked för åkerinäringen och för hela Sveriges konkurrenskraft. I vårt pressmeddelande idag välkomnar vi att den totala budgetramen höjs med drygt 200 miljarder kronor till 1 171 miljarder kronor under planperioden. Förslaget omfattar bland annat ett återtagande av underhållsskulden på vägnätet till 2037, en snabbare utbyggnad av högsta bärighetsklassen för längre och tyngre fordon, samt ökade satsningar på 2+1-vägar och enskilda vägar. Även fler rastplatser och åtgärder som stödjer omställningen till fossilfrihet och möter säkerhetspolitiska krav lyfts fram. Vi ser som helhet positivt på de ökade satsningarna i den föreslagna nationella planen. Det är utmärkt att underhållsskulden nu åtgärdas och särskilt glädjande att bärighetsfrågan för landets statliga vägnät tas på större allvar. Nu är det viktigt att även kommunerna följer efter och ser över sina vägnät, så att vi får sammanhängande transportstråk med högre bärighet runt om i landet För svensk åkerinäring är vägar av hög kvalitet en förutsättning för effektiva, säkra och konkurrenskraftiga godstransporter. En plan med både långsiktighet och ambitionsnivå stärker möjligheterna att möta växande transportvolymer och ta till vara nya fordonstekniska lösningar. Den nationella planen går nu ut på remiss. Vi kommer att lämna våra synpunkter med särskilt fokus på de föreslagna nybyggnationsobjekten och deras nytta för näringslivet. Trafikverket har sammantaget gjort ett bra arbete med den nationella planen och lyssnat på våra synpunkter. Att satsa på underhåll av vägnätet är både samhällsekonomiskt lönsamt och viktigt för att stärka resiliensen i samhället.   Läs pressmeddelandet i sin helhet här  

Läs mer
antecknar under möte.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-10-02

Vi söker en transportekonom

Vill du stärka konkurrenskraften i svensk åkerinäring? Som Sveriges Åkeriföretags transportekonom blir du branschens drivande kraft inom analys, rådgivning samt utveckling av medlemsnyttiga produkter och verktyg. Det här är en roll för dig som älskar företagsekonomi och vill skapa konkret nytta för företagen i en av Sveriges största och viktigaste näringar. Om rollen Din uppgift är att leda branschorganisationens praxis och förmåga inom transportekonomi. Genom ditt arbete ska du utveckla svenska åkeriföretags förmåga att affärsutveckla och stärka lönsamhet, konkurrenskraft och affärsmässig mognad.Du agerar även hands-on som rådgivande ”företagsdoktor” till företag i näringen, och arbetar även med att utveckla organisationens medarbetare inom området.Du har ett ägaransvar för innehållet i samtliga produkter inom transportekonomi (indexprodukter, digitala affärsverktyg och utbildningsinnehåll), verktyg som är viktiga för näringens företag, och som ständigt behöver utvecklas för att vara relevanta, tillförlitliga och värdeskapande.Vidare tar du rollen som utbildare inom kursmomentet transportekonomi i Sveriges Åkeriföretags företagarskola. Du ansvarar för kursmaterial och delkursplan inom området.Ditt arbete ska även bidra till att ytterligare stärka Sveriges Åkeriföretags profil som expertorgan inom transportekonomi, företagsutveckling och -utbildning, såväl i näringen som mot externa intressenter.Rollen tillhör funktionen Samhällspolitik & Påverkan och samverkar nära Produktfunktionen, Marknad & Regioner, Juridik och Kommunikation. Erfarenhet & profil Akademisk examen inom företagsekonomi och statistik, alternativt flerårig bakgrund inom produktionsekonomi/affärsutveckling inom logistik/transport. Minst ett par års yrkeserfarenhet. Erfaren och kunnig inom kostnads- och lönsamhetsanalys samt investeringskalkylering. Förmåga att kunna omvandla data till tydliga rekommendationer. Mycket god Excelvana. Gärna erfarenhet av BI/analysverktyg. Pedagogisk, konsultativ och en trygg kommunikatör på svenska och engelska. Verbal kapacitet samt förmåga och intresse av att tala för näringen. Självgående och ansvarstagande. Erfarenhet av digital produktutveckling är meriterande. Erfarenhet från logistik/transport är meriterande. Varför Sveriges Åkeriföretag? Inflytande över utvecklingen i en av Sveriges största näringar Påverkan på riktigt – nära företag och en samhällsviktig bransch. Bred, fri och utvecklande roll med både strategiska element och operativt genomförande. Flexibel tjänst (hybrid), med visst resande inom Sverige. Erfarna och skickliga kollegor i en kraftfull organisation med stark drivkraft. Praktiskt Omfattning: 100 % Placering: Stockholm, Umeå, Malmö eller Göteborg Rapporterar till: Chef Samhällspolitik & Påverkan Intresserad? Skicka in din intresseanmälan, berätta om dig själv och varför just du passar till denna roll.Skicka intresseanmälan till Carina Ahlfeldt. carina.ahlfeldt@akeri.se

Läs mer
anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-10-10

Digital tullhantering införs vid Norges gränser 2026

Från och med 2026 införs digital tullhantering för alla transporter in och ut ur Norge. För våra medlemsföretag är det viktigt att redan nu börja förbereda sig och helst anmäla sig till systemet i god tid. Transporterna av varor över den norska gränsen fortsätter att öka, samtidigt som kraven på effektivitet, service och digitalisering blir allt högre. För att möta dessa krav inför den norska tullen nu helt digitala gränsövergångar, genom tjänsten Digitoll. Vad är Digitoll? Digitoll innebär att information om varor lämnas digitalt till norska tullmyndigheter innan eller senast vid gränspassagen. Systemet omfattar föranmälan, deklaration, anmälan och utlämnande av information. Syftet är att skapa ett smidigare, säkrare och mer automatiserat flöde av varor över gränsen samtidigt som tullens kontrollmöjligheter stärks. Den norska lagstiftningen harmoniseras också med EU:s tullkodex, vilket förenklar gränsöverskridande handel. Tidsplan för införandet Införandet sker i två faser: · Fas 1 - från 1 februari 2026: Krav på digital rapportering och informationsöverföring. · Fas 2 - från 1 september 2026: Krav på att deklaration ska lämnas senast vid gränspassagen samt avveckling av systemet för direkttransport. Fördelar med Digitoll · Snabbare gränspassager och frigörande av varor · Färre fel och förbättrad datakvalitet · Ökad effektivitet i kontakten med norska tullen · Möjlighet till digital tullbehandling dygnet runt Viktigt för dig som åkeriföretag För att delta i Digitoll krävs att transportföretaget har ett EORI-nummer, som används för identifiering i det digitala manifestet. · Format: SE55XXXXXXXX (SE + organisationsnummer för svenska aktiebolag) · Kontrollera om ni redan har EORI-nummer här: Validering av EORI-nummer · Saknas EORI-nummer? Ansök via Tullverkets EORI Ansökan Mer information Information för företagare om Digitoll hos norska Tullen - Information for businesses - Digitoll - Tolletaten Kom igång med Digitoll - Dette er Digitoll - Tolletaten Behöver ni stöd? Vill ditt företag få utbildning eller mer information om Digitoll och vad som gäller inför 2026? Vi hjälper gärna våra medlemmar att förbereda sig inför de nya kraven. Skicka en intresseanmälan till pelle.joelsson@akeri.se

Läs mer