Nya krav på skyltning vid dispenstransporter

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last

2025-06-10

LAGAR & REGLER

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last efter att den tillfälliga övergångsperioden som funnits upphör att gälla. Det innebär att skyltar som exempelvis "Bred last", "Lång last", samt breddmarkeringsskyltar, lyktor och reflexer måste uppfylla de nya kraven. Den äldre typen av skyltar får inte längre användas efter den 31 juli 2025. 

Skyltar och utmärkning ska ske enligt Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2023:36 och TSFS 2023:37. Om föreskrifterna om de nya skyltarna inte följs vid en transport som omfattas av dispens, riskerar hela dispensbeslutet att bli ogiltigt – vilket kan få allvarliga konsekvenser för transportören.

Viktigt att känna till

  • Reglerna gäller transporter med odelbar last upp till 350 cm i bredd eller 30 meter i längd.
  • Kontrollera alltid vad som anges i dispensbeslutet – det avgör vilka skyltar och vilken utrustning som krävs.
  • Mobilkranar omfattas också av dessa krav, i enlighet med Transportstyrelsens allmänna råd TSFS 2024:16.

Checklista: Skyltning för "Bred last" från 1 augusti 2025

  • Skylt "Bred last"
    Ska följa nya mått, färger och material enligt TSFS 2023:36.
  • Skylt "Lång last"
    Om tillämpligt, ska den följa samma nya specifikationer som "Bred last".
  • Breddmarkeringsskyltar
    Ska vara korrekt placerade och uppfylla de nya kraven.
  • Placering av skyltar
    Skyltarna ska vara väl synliga och monterade enligt föreskrifterna.
  • Lyktor
    Ska uppfylla nya krav på färg, ljusstyrka och placering.
  • Reflexer
    Ska vara godkända och korrekt monterade.
  • Mobilkranar
    Särskilda krav enligt TSFS 2024:16 ska följas.
  • Dispensbeslut
    Kontrollera att skyltning och utrustning överensstämmer med dispensvillkoren.
  • Övergångsperiod
    Gamla skyltar får inte användas efter 31 juli 2025.
  • Dokumentation
    För dokumentation över utrustningens överensstämmelse med de nya reglerna.

Mer information

Mer information finns på Transportstyrelsens hemsida:
Nya föreskrifter om färd med bred eller lång odelbar last - Transportstyrelsen

Kontakt

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Fördjupa dig 

Lär dig mer genom att titta på våra inspelade webbinarier. På vår samlingssida kan du titta i efterhand på flera webbinarier om transportdispenser. 

Inspelade webbinarier

Aktuella nyheter

header_färdskrivare.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-12

Ny uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2 godkänd

I början av 2025 typgodkändes en uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2. Den nya modellen erbjuder förbättrad säkerhet genom Galileo Open Service for Navigation Message Authentication (OSNMA), vilket möjliggör autentisering av de positioner som registreras av färdskrivaren via Global Navigation Satellitsystem (GNSS). Den uppdaterade versionen blir obligatorisk i alla fordon som registreras från och med 24 december 2025. Vad gäller för GSV2 med OSNMA– och när? Vad är G2V2 och OSNMA? G2V2 är den andra generationens smarta färdskrivare, version 2. OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) är en säkerhetsfunktion i satelitnavigationssystemet som skyddar mot manipulation och ska förbättra tillförlitligheten för bland annat positionering och tid. Tidslinje och krav Från 24 december 2025 Alla nyregistrerade fordon med krav på färdskrivare/kör och vilotider måste ha G2V2 med OSNMA installerad G2V2 utan OSNMA Får fortsätta användas i fordon som redan är registrerade dvs före 24 december 2025. Kommissionen har dock möjlighet att föreskriva krav på mjukvaruuppdatering för OSNMA avseende tidigare version av den smarta färdskrivaren men det finns idag inget krav på eftermontering eller uppgradering till OSNMA.  Följ och håll er uppdaterade på utvecklingen.

Läs mer
vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer
Svenska Truckers 1101.mp4.10_18_11_19.Still010.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-09

Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider.  Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Läs mer