Nya krav på skyltning vid dispenstransporter

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last

2025-06-10

LAGAR & REGLER

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last efter att den tillfälliga övergångsperioden som funnits upphör att gälla. Det innebär att skyltar som exempelvis "Bred last", "Lång last", samt breddmarkeringsskyltar, lyktor och reflexer måste uppfylla de nya kraven. Den äldre typen av skyltar får inte längre användas efter den 31 juli 2025. 

Skyltar och utmärkning ska ske enligt Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2023:36 och TSFS 2023:37. Om föreskrifterna om de nya skyltarna inte följs vid en transport som omfattas av dispens, riskerar hela dispensbeslutet att bli ogiltigt – vilket kan få allvarliga konsekvenser för transportören.

Viktigt att känna till

  • Reglerna gäller transporter med odelbar last upp till 350 cm i bredd eller 30 meter i längd.
  • Kontrollera alltid vad som anges i dispensbeslutet – det avgör vilka skyltar och vilken utrustning som krävs.
  • Mobilkranar omfattas också av dessa krav, i enlighet med Transportstyrelsens allmänna råd TSFS 2024:16.

Checklista: Skyltning för "Bred last" från 1 augusti 2025

  • Skylt "Bred last"
    Ska följa nya mått, färger och material enligt TSFS 2023:36.
  • Skylt "Lång last"
    Om tillämpligt, ska den följa samma nya specifikationer som "Bred last".
  • Breddmarkeringsskyltar
    Ska vara korrekt placerade och uppfylla de nya kraven.
  • Placering av skyltar
    Skyltarna ska vara väl synliga och monterade enligt föreskrifterna.
  • Lyktor
    Ska uppfylla nya krav på färg, ljusstyrka och placering.
  • Reflexer
    Ska vara godkända och korrekt monterade.
  • Mobilkranar
    Särskilda krav enligt TSFS 2024:16 ska följas.
  • Dispensbeslut
    Kontrollera att skyltning och utrustning överensstämmer med dispensvillkoren.
  • Övergångsperiod
    Gamla skyltar får inte användas efter 31 juli 2025.
  • Dokumentation
    För dokumentation över utrustningens överensstämmelse med de nya reglerna.

Mer information

Mer information finns på Transportstyrelsens hemsida:
Nya föreskrifter om färd med bred eller lång odelbar last - Transportstyrelsen

Kontakt

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Fördjupa dig 

Lär dig mer genom att titta på våra inspelade webbinarier. På vår samlingssida kan du titta i efterhand på flera webbinarier om transportdispenser. 

Inspelade webbinarier

Aktuella nyheter

anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-11-14

Regeringen utreder genomförandet av nya EU-direktiv om körkort

Regeringen har utsett en särskild utredare som ska ta fram förslag på hur två nya EU-direktiv om körkort ska genomföras i svensk rätt. Direktiven innebär förändringar inom bland annat körkortsbehörigheter, digitala körkort, prövotid och gemensamma EU-regler för kördiskvalifikationer.En av de frågor som väckt stort intresse är den nya behörigheten B1, som EU ger medlemsländer möjlighet att införa nationellt. Behörigheten innebär att personer under 21 år kan få köra en hastighetsbegränsad personbil på upp till 2 500 kg – men hur och om Sverige väljer att införa detta ska nu utredas närmare. Även möjligheten att låta personer med B-körkort köra något tyngre fordon, i synnerhet sådana som drivs med alternativa drivmedel, ingår i uppdraget.Direktiven omfattar också regler om beledsagad körning, ett förenklat förfarande för att häva automatvillkor samt notifieringssystem för kördiskvalifikationer mellan medlemsländerna.En särskild utredare ska nu analysera hur EU-reglerna kan harmoniseras med dagens svenska körkortsbestämmelser och hur ett sammanhållet regelverk kan utformas.Delredovisning: senast 2 november 2026, med förslag om B1-behörighet och regler för tyngre fordon på alternativa drivmedel.Slutredovisning: senast 16 juli 2027.Sveriges Åkeriföretag följer utredningen noggrant och kommer att informera när delrapporten presenteras.

Läs mer
Timber 7 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-19

Lägesrapport: Utmaningar i VIOL 3 och vårt fortsatta arbete

Övergången till VIOL 3 har inneburit en hel del förändringar och många transportörer upplever utmaningar i systemet. Sveriges Åkeriföretag arbetar aktivt tillsammans med Biometria och berörda aktörer för att identifiera brister, rätta fel och säkerställa att affärerna hanteras korrekt.Skogsbranschen har gemensamt beslutat att utveckla VIOL 3 eftersom Viol 2 inte längre kunde möta branschens behov och tekniska krav. VIOL 3 är en modernisering av Biometrias system och syftar till att stärka den digitala kedjan genom hela virkesflödet. Det här har häntSedan övergången till VIOL 3 har många åkerier hört av sig till oss med frågor och synpunkter. Flera upplever brister i systemet, framför allt kopplat till affärsflöden, ersättning och integrationer mellan transportköparnas system och VIOL 3. I vissa fall har detta lett till betydande merarbete och påverkat ersättningen för transportörer.Vi vill vara tydliga: problemen är kända men de är också under åtgärd. Många initiala fel har redan rättats till. Samtidigt återstår utmaningar som behöver hanteras skyndsamt och systematiskt.Vi får samtidigt frågor kopplade till fjärrmätning men fjärrmätningen ska inte blandas ihop med VIOL 3 förnyelsen. Vi vet att vissa av frågorna uppstår parallellt och att det därför kan uppfattas som en del av samma förändring, vilket inte stämmer. Detta gör vi på Sveriges ÅkeriföretagVi arbetar aktivt och strukturerat med frågan genom vårt skogslogistiknätverk (SLF):Vi har genomfört en omfattande enkät bland skogstransportörer som gett oss en tydligare bild av var problemen uppstår.En arbetsgrupp inom SLF är etablerad och vi arbetar löpande med både tekniska och affärsmässiga frågor. I gruppen finns personer med lång erfarenhet av VIOL 3-utvecklingen på Biometria vilket är en viktig resurs i det fortsatta arbetet.Vi för regelbundna dialoger med Biometria och med enskilda transportköpare för att adressera specifika fel.Vi följer upp de problem som kvarstår, särskilt kopplat till integrationer mellan olika system. Biometria har i sin tur kontakt med berörda systemleverantörer för att lösa dessa.Arbetet pågår kontinuerligt och vi kommer att fortsätta driva frågan tills systemen fungerar stabilt och affärerna hanteras korrekt.Rekommendationer till våra medlemmarFör att säkra era affärer och underlätta uppföljningen rekommenderar vi att ni:För noggrann egen loggning – ha koll på det ni kör, både körningar och leveranser.Kontakta er uppdragsgivare direkt när ni ser avvikelser eller saknar underlag, så att ni tillsammans kan reda ut vad som har hänt.Noterar att utmaningarna kan skilja sig åt beroende på om ni kör rundvirke eller flis.Håller er uppdaterade om de senaste informationerna och korrigeringarna från Biometria.Det är viktigt att alla led i affärskedjan har god ordning på sina data, då VIOL 3 ställer högre krav på korrekt och komplett information för att prisberäkning och avräkning ska kunna göras.Bakgrund: övergången från Viol 2 till VIOL 3Biometria fasar nu ut det tidigare systemet Viol 2. Under övergångsperioden har båda systemen varit öppna parallellt, men samtransport av råvara hanteras inte mellan systemen. Viol 2 stängde för inkörning den 17 oktober och för inmätning sker stängningen den 31 oktober.För transportörer innebär VIOL 3 flera stora förändringar, bland annat:En helt ny chaufförsklientAvskaffat vågkortPersonlig inloggning för förareNya krav på huvudkod, ekipageinformation och digital utrustning i fordonenNya affärsflöden med möjlighet till flera led i transportaffärenMer information finns på Biometrias webbplatsFör transportföretagFör chaufförer

Läs mer
ny-karttjanst.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-13

Ny karttjänst visar vägen till laddning av el-lastbilar

Elektrifieringen av tunga lastbilar är på gång, men var kan de laddas? Nu lanseras Lastbilsladdkartan, en öppen karttjänst som hjälper åkerier och transportföretag att hitta rätt laddstationer.Bakom initiativet står projektet TREE (effektiva, elektrifierade skogstransporter), som drivs av Skogforsk tillsammans med andra forskningsaktörer samt skogs- och transportbranscherna. Karttjänsten bygger på öppna data och kompletteras med fältobservationer för att ge en aktuell bild av var och hur lastbilar kan laddas.– För att elektrifieringen av skogstransporter ska bli verklighet behövs inte bara fordonen, utan också kunskap om var de faktiskt kan laddas. Lastbilsladdkartan gör det enklare att planera och genomföra eldrivna transporter, säger Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare i TREE-projektet. Till skillnad från personbilar har tunga lastbilar särskilda krav, som till exempel högre laddeffekt, tillräcklig vändradie och god framkomlighet. Därför kan de inte alltid använda samma laddstationer som personbilar.Karttjänsten är öppen och under utveckling. Genom att rapportera nya eller ändrade laddstationer kan användare hjälpa till att hålla informationen aktuell. Läs mer hos Skogforsk Kontakt Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare TREE janis.danebergs@lindholmen.se 072-150 55 41

Läs mer