Nya krav på skyltning vid dispenstransporter

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last

2025-06-10

LAGAR & REGLER

Från och med den 1 augusti 2025 krävs den nya typen av skyltning vid bred och lång last efter att den tillfälliga övergångsperioden som funnits upphör att gälla. Det innebär att skyltar som exempelvis "Bred last", "Lång last", samt breddmarkeringsskyltar, lyktor och reflexer måste uppfylla de nya kraven. Den äldre typen av skyltar får inte längre användas efter den 31 juli 2025. 

Skyltar och utmärkning ska ske enligt Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2023:36 och TSFS 2023:37. Om föreskrifterna om de nya skyltarna inte följs vid en transport som omfattas av dispens, riskerar hela dispensbeslutet att bli ogiltigt – vilket kan få allvarliga konsekvenser för transportören.

Viktigt att känna till

  • Reglerna gäller transporter med odelbar last upp till 350 cm i bredd eller 30 meter i längd.
  • Kontrollera alltid vad som anges i dispensbeslutet – det avgör vilka skyltar och vilken utrustning som krävs.
  • Mobilkranar omfattas också av dessa krav, i enlighet med Transportstyrelsens allmänna råd TSFS 2024:16.

Checklista: Skyltning för "Bred last" från 1 augusti 2025

  • Skylt "Bred last"
    Ska följa nya mått, färger och material enligt TSFS 2023:36.
  • Skylt "Lång last"
    Om tillämpligt, ska den följa samma nya specifikationer som "Bred last".
  • Breddmarkeringsskyltar
    Ska vara korrekt placerade och uppfylla de nya kraven.
  • Placering av skyltar
    Skyltarna ska vara väl synliga och monterade enligt föreskrifterna.
  • Lyktor
    Ska uppfylla nya krav på färg, ljusstyrka och placering.
  • Reflexer
    Ska vara godkända och korrekt monterade.
  • Mobilkranar
    Särskilda krav enligt TSFS 2024:16 ska följas.
  • Dispensbeslut
    Kontrollera att skyltning och utrustning överensstämmer med dispensvillkoren.
  • Övergångsperiod
    Gamla skyltar får inte användas efter 31 juli 2025.
  • Dokumentation
    För dokumentation över utrustningens överensstämmelse med de nya reglerna.

Mer information

Mer information finns på Transportstyrelsens hemsida:
Nya föreskrifter om färd med bred eller lång odelbar last - Transportstyrelsen

Kontakt

Profilbild Peter Svensson.

Peter Svensson

Infrastruktur

010-510 54 08 peter.svensson@akeri.se

Fördjupa dig 

Lär dig mer genom att titta på våra inspelade webbinarier. På vår samlingssida kan du titta i efterhand på flera webbinarier om transportdispenser. 

Inspelade webbinarier

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_09_40_19.Still008.png.

DRIVMEDEL 2025-10-21

Ny SNS-rapport: Högre bränslepriser har gjort åkerinäringen mer produktiv

En ny forskningsrapport från SNS – Studieförbundet Näringsliv och Samhälle visar att klimatpolitiska styrmedel och stigande bränslepriser har lett till att svensk åkerinäring blivit mer produktiv samtidigt som de fossila utsläppen minskat.   Rapporten Klimatpolitik och effektivitet – lärdomar från åkerinäringen bygger på omfattande data över svenska åkeriföretag mellan 2007 och 2020. Forskarna från Handelshögskolan i Stockholm har undersökt hur klimatpolitiska styrmedel, som högre bränsleskatter och reduktionsplikt, påverkat effektivitet och fossila utsläpp i branschen.  Resultaten i korthet  Stigande drivmedelskostnader har gett starka incitament till effektivisering. Många åkeriföretag har optimerat körsträckor, förbättrat fyllnadsgrad och förnyat fordonsflottan, vilket sammantaget gjort branschen mer produktiv och samtidigt minskat utsläppen. Det har även lett till en ökad konsolidering i branschen och en omstrukturering av åkeriernas fordonsflottor.  Rapporten visar att företagens produktivitet ökade markant samtidigt som koldioxidintensiteten minskade med omkring 23 procent. De totala utsläppen sjönk med cirka 5 procent, trots ökade transportvolymer.  De större åkeriföretagen har gått i spetsen för omställningen med omkring 37 procent högre produktivitet och 30 procent lägre koldioxidintensitet. De mindre företagen har påverkats i mindre grad men successivt följt efter i samma riktning.   Författarnas policyförslag:  Ökad förutsägbarhet: Klimatpolitiken måste vara långsiktig och stabil för att stimulera investeringar.  Bibehåll kostnadsincitament: Vare sig via skatter eller reduktionsplikt måste bränslekostnaden fortsatt spegla utsläpp.  Värna konsolidering: Strukturförändringar mot effektivare aktörer kan stärka både produktiviteten och minska koldioxidutsläppen.  Stöd till teknikneutral effektivisering: Effektivitetsvinster bör uppmuntras oavsett om de sker via logistik eller ny teknik.  Förbered för EU ETS2: Framtida kostnadsökningar i EU:s klimatpolitik kräver att svenska åkerier anpassar sig i tid. 

Läs mer
iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-13

Kylan på väg – dags att se över fordon, rutiner och vinterdäck

Vintern kommer och i delar av landet har snön redan visat sig. För många åkeriföretag innebär säsongen nya utmaningar. Kylan, mörkret och nederbörden påverkar både trafiksäkerheten och arbetsmiljön för förarna. När ni planerar era transporter, ta höjd för att lastning, lossning och körningen kan ta längre tid och se över era rutiner och förberedelser. Här är en lista på saker att tänka på inför vintern. Fyll gärna på och dela i ert företag. Inför körningen Anpassa hastigheten till väglaget och håll avstånd. Ta det lugnt, ingen last är viktigare än liv och säkerhet. Från 10 november till 10 april gäller krav på vinterdäck på tunga fordon i hela landet, oavsett om vinterväglag råder eller inte. Säkerställ att ni har koll på reglerna: Vinterdäckskrav för tunga fordon – vad gäller och när? Se över fordonens skick och att exempelvis luft-tork, värmare och lampor fungerar som de ska. Vid lastning och lossning Var extra försiktig – halkolyckor på flak, ramper och stegar är vanliga vintertid. Kontrollera att utrustning som spännband och kedjor är hel och torr. Sopa bort snö och is från flak, tak och gångytor. Personlig säkerhet Använd alltid bilbälte. Ta med varma kläder, skor och reflexer – syns du inte, finns du inte. Ha med lite nödproviant och varma drycker. Säkerställ att både fordon och personal är rätt försäkrade. Reflektera över tidigare vintrar – vad gick bra och vad kan förbättras? Och självklart - Alltid händerna på ratten!  

Läs mer
iStock-689706610.jpg.

HÅLLBARHET 2025-10-21

ETS 2 införs 2027 – nytt handelssystem för utsläpp inom transportsektorn

EU inför ett nytt system för handel med utsläppsrätter, EU ETS 2, som omfattar bland annat byggnader och vägtransporter. Syftet är att minska utsläppen av växthusgaser genom att sätta ett pris på koldioxid. Systemet träder i kraft 2027, och innebär att bränsleleverantörer måste köpa utsläppsrätter för de fossila utsläpp som deras bränsle ger upphov till. För åkeriföretag innebär det att kostnaderna för fossila drivmedel förväntas öka, eftersom kostnaden för utsläppsrätterna förs vidare i priset på diesel. Under de tre första åren införs ett mjukt pristak för att undvika alltför stora prisökningar. Enligt uppskattningar från bland andra Drivkraft Sverige kan ETS 2 innebära en höjning av dieselpriset med cirka 1-2 kronor under 2027.Antalet utsläppsrätter inom ETS 2 kommer att minska successivt för att driva på utsläppsminskningar över tid. Samtidigt gäller det nuvarande pristaket bara fram till slutet av 2029. När det tas bort och tillgången på utsläppsrätter minskar, kan det leda till ytterligare prisökningar på fossila bränslen från 2030. Vårt perspektiv Sveriges Åkeriföretag anser att ett miljöstyrande system som ETS 2 i grunden är ett mer konkurrensneutralt verktyg för att minska utsläpp än nationella skatter, eftersom det gäller alla medlemsstater inom EU. Samtidigt är det viktigt att reformen inte försämrar svenska åkeriers konkurrenskraft gentemot transportörer i andra länder.Vi betonar därför att intäkterna från ETS 2 måste återinvesteras i åtgärder som underlättar omställningen för transportnäringen, till exempel genom satsningar på infrastruktur för fossilfria drivmedel, laddning och biobränslen.

Läs mer