Ny utlysning: 400 miljoner till laddinfrastruktur för tunga vägtransporter

Energimyndigheten fortsätter arbetet med att stärka omställningen inom tunga vägtransporter. En ny utlysning på 400 miljoner kronor riktar sig till aktörer som vill bygga ut laddinfrastruktur vid strategiska punkter som hamnar, lager och logistikanläggningar. 

2025-05-13

DRIVMEDEL

Energimyndigheten fortsätter arbetet med att stärka omställningen inom tunga vägtransporter. En ny utlysning på 400 miljoner kronor riktar sig till aktörer som vill bygga ut laddinfrastruktur vid strategiska punkter som hamnar, lager och logistikanläggningar. 

Det här är nästa steg i myndighetens arbete för att skapa ett mer fossilfritt transportsystem, och följer på det stora intresse som väcktes i fjol. Då inkom hela 259 ansökningar till den första utlysningen för laddning vid lastning och lossning. Ett engagemang som översteg det utlysta beloppet med 25 miljoner kronor.

Detta krävs för att få stöd

För att få stöd krävs att laddpunkterna kan leverera 300 kW men med lastbalansering tillåts 150 kW. Batterilager kan ingå i projekten, men omfattas inte längre av stödberättigade kostnader.

Stödnivån ligger på mellan 20 och 55 procent, och precis som tidigare gäller principen först till kvarn.

Sista dag för ansökan är 27 augusti 2025.

Mer på gång under 2025

Energimyndigheten har fler utlysningar planerade för året, bland annat:

  • Strategiska laddstationer längs delar av stamvägnätet och andra viktiga sträckor.
    Kapacitetshöjning av publik laddinfrastruktur, samt nybyggnation vid centrala nav för tunga transporter.
  • Elektrifieringspiloterna är en del av Sveriges klimatomställning, där tunga vägtransporter spelar en avgörande roll. Genom riktade investeringar vill man inte bara snabba på elektrifieringen utan också säkra att infrastrukturen bidrar till att möta branschens faktiska behov.

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_18_11_19.Still010.png.

LAGAR & REGLER 2025-07-09

Risk för längre handläggningstider för dispenser under sommarperioden

Under semesterperioden, vecka 26 till och med vecka 33, är det färre dispenshandläggare i tjänst hos Trafikverket vilket gör att det finns en risk för längre handläggningstider.  Under semesterperioden försöker Trafikverket optimera all arbetstid till handläggning av ärenden så därför kommer ingen uppdatering om turordning i Trix att göras under denna period, utan inkorgen hanteras i turordning efter diariedatum med hänsyn till önskat transportdatum.Antal ansökningar som vanligtvis går ner under sommarperioden har varit på en högre nivå än tidigare. Det har genomförts flera övertidsinsatser för att hålla målnivån för Företagsanvändare (FAV) 80% inom tre arbetsdagar samt ”enkla ansökningar”: 80% inom fem arbetsdagar.Det har även uppmärksammats att många ansökningar återtas av kund strax efter att de fått ett diarienummer/har registrerats, för att vid ett senare tillfälle registreras på nytt i Trix. Ansökans diariedatum blir då tidigare än den verkliga registreringen. För att få en rättssäker hantering innebär detta att handläggare behöver kontrollera verkligt ansökningsdatum/registreringsdatum på varje ansökan, vilket i sin tur innebär längre handläggningstider. Att lagra diarienummer för att använda till senare tillfälle är därför inget som gynnar kunden.Under vecka 27 fick enheten för transportdispenser information om en beslutad nedklassning av en bro, mellan Särna och Sälen. Det innebar att en handläggare fick avsätta tid att hantera cirka 125 återkallelser samt göra nya beslut. Det är inte något som går att ta ”höjd för”, men det är viktigt att det hanteras omgående då det bland annat kan finnas risk för broras. Händelser som detta påverkar också handläggningstiderna, och speciellt blir det sårbart när ett sådant beslut kommer under semestertider.

Läs mer
Roberto_Oscar_Almedalen.png.

VÄGUNDERHÅLL 2025-06-24

Se vårt panelsamtal från Almedalen med Trafikverket

Infrastruktur, vinterväghållning och trafiksäkerhet är frågor som diskuterades i dagens panelsamtal med Trafikverket i Almedalen. En god framkomlighet på våra vägar är inte bara en fråga för transportsektorn - det är en samhällsbärande funktion. Men hur säkrar vi vägnätets tillgänglighet när kraven ökar, klimatet förändras och resurserna ska räcka längre? Idag bjöd Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag in till ett engagerande panelsamtal i Almedalen. Vi möttes för att diskutera framtidens vägtransporter samt samhällets beroende av fungerande infrastruktur och en effektiv vinterväghållning. Samtalet sändes live och du kan nu lyssna på panelsamtalet i efterhand. I panelen deltog: Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag Samtalet kretsar kring: Kommande infrastruktursatsningar Effektiv vinterväghållning Arbete för ökad trafiksäkerhet   Se panelsamtalet Ta del av panelsamtalet i efterhand. Spela fram 5 minuter så börjar sändningen. Se panelsamtalet här  

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-07-01

Stärk Mobilitetspaketet, försvaga det inte

I ett gemensamt uttalande varnar BGL, FNTR, NLA, FEBETRA och TLN för att förslagen i en ny EU-studie riskerar att underminera Mobilitetspaketet och försämra förarnas arbetsvillkor. ESPORG har presenterat sin rapport om säkra och trygga parkeringsplatser (SSPA) för Europaparlamentets TRAN-utskott och Europeiska kommissionens sektoriella sociala dialogkommitté för vägtransport. Organisationerna uppskattar kommissionens insatser för att förbättra den allvarliga situationen gällande parkeringsmöjligheter i Europa, men avråder starkt från förslaget i studien att tillåta förare att ta sin ordinarie veckovila i hytten när de vilar på en SSPA med platina- eller guldstandard. Detta är mycket oroande och sänder fel signal. Efter EU-domstolens ogiltigförklaring av kravet på att fordon ska återvända till hemlandet var åttonde vecka, överväger nu en studie beställd av kommissionen att mildra förbudet mot att sova i lastbilshytten under den ordinarie veckovilan. Med tanke på den hårda konkurrensen och den pågående bristen på förare måste kommissionen sända rätt signal genom att förbättra förarnas arbetsvillkor och föreslå effektivare tillsyn av Mobilitetspaketet. Vi vill göra yrket attraktivt – inte främja ett nomadliv längs Europas vägar. Europeiska kommissionen kommer snart att presentera en slutlig rapport till rådet och Europaparlamentet om parkeringsplatser med hänsyn till denna studie. Då bör dagens argument beaktas.

Läs mer