Ny uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2 godkänd

2025-08-12

LAGAR & REGLER

I början av 2025 typgodkändes en uppdaterad modell av smart färdskrivare version 2. Den nya modellen erbjuder förbättrad säkerhet genom Galileo Open Service for Navigation Message Authentication (OSNMA), vilket möjliggör autentisering av de positioner som registreras av färdskrivaren via Global Navigation Satellitsystem (GNSS).

Den uppdaterade versionen blir obligatorisk i alla fordon som registreras från och med 24 december 2025.

Vad gäller för GSV2 med OSNMA– och när?

Vad är G2V2 och OSNMA?

G2V2 är den andra generationens smarta färdskrivare, version 2.

OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) är en säkerhetsfunktion i satelitnavigationssystemet som skyddar mot manipulation och ska förbättra tillförlitligheten för bland annat positionering och tid.

Tidslinje och krav

Från 24 december 2025

Alla nyregistrerade fordon med krav på färdskrivare/kör och vilotider måste ha G2V2 med OSNMA installerad

G2V2 utan OSNMA

Får fortsätta användas i fordon som redan är registrerade dvs före 24 december 2025.

Kommissionen har dock möjlighet att föreskriva krav på mjukvaruuppdatering för OSNMA avseende tidigare version av den smarta färdskrivaren men det finns idag inget krav på eftermontering eller uppgradering till OSNMA.  Följ och håll er uppdaterade på utvecklingen.

Aktuella nyheter

svensk-vag.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-09-10

Tillfälliga lättnader i kör- och vilotidsregler efter skred i Norge

Ett omfattande jordskred utanför Levanger i Norge den 30 augusti har lett till att tung trafik nu leds om via Jämtlands län. För att underlätta situationen har både norska och svenska myndigheter beslutat om tillfälliga undantag från reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Undantagen gäller retroaktivt från den 30 augusti och fram till och med den 28 september. I Sverige omfattar föreskrifterna endast norskregistrerade fordon, medan svenska fordon och förare ska åberopa det norska undantaget. De tillfälliga reglerna innebär bland annat att: Den dagliga körtiden får inte överstiga 10 timmar. Körtiden under en vecka får inte överstiga 60 timmar och får inte leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt direktiv 2002/15/EG överskrids. Den sammanlagda körtiden under två på varandra följande veckor får inte överstiga 100 timmar. En förare får ha högst fem perioder av reducerad dygnsvila mellan två veckovilor. Dessutom får fordon som berörs köra med äldre analoga eller digitala färdskrivare under perioden, trots att EU:s krav på G2V2-färdskrivare annars gäller vid gränspassager. Undantagen gäller endast transporter med norskregistrerade fordon som direkt påverkas av stängningen av E6 vid Nesvatnet i Levanger, där lastning och lossning sker i Norge och körningen sker i Jämtlands län.

Läs mer
iStock-2207141986 (2).jpg.

EVENT 2025-09-01

Nu kan du anmäla dig till Åkeri- och LBC-dagen 2025!

  Åkeri- och LBC-dagen 2025: Ny teknik för ökad produktivitet och stärkt konkurrenskraft På årets Åkeri- och LBC-dag den 11–12 november i Stockholm samlar vi branschens aktörer och experter för att diskutera nuläge, framtida utmaningar och möjligheter. Under två dagar belyser vi branschens mest aktuella frågor och ekonomiska utveckling, men också energiskiftet, ny teknik, AI och datadelning. Dag 2 arrangeras i samarbete med Game Changing Alliance och fokuserar på hur digitalisering och artificiell intelligens kan skapa affärsvärde i åkerinäringen! Välkommen till två intensiva dagar fyllda av ny kunskap du inte vill vara utan.   Läs hela konferensprogrammet här  

Läs mer
lastbil-rondell.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-20

Allt fler kvinnor väljer att jobba som lastbilschaufför

Behovet av lastbilschaufförer är fortfarande stort. Över 5 600 lastbilschaufförer har anställts under det senaste året, enligt TYAs Trendindikator 2025.  En tydlig trend enligt rapporten är att allt fler kvinnor söker sig till yrket. I dag är 11 procent av landets lastbilsförare kvinnor, en ökning från 9 procent 2024. Bland nyanställda är andelen ännu högre – 22 procent, det innebär att var femte nyanställd är kvinna. Mängden anställda förare är nästan 1 000 fler 2025 än vad som förutspåddes i fjolårets undersökning – ett tydligt tecken på att transportnäringen fortsätter vara en attraktiv arbetsmarknad för många, inte minst kvinnor.Tjejerna utgör idag även en tredjedel av eleverna på gymnasiets transportprogram (TYAs Skolledarrapport 2024/2025) och den utvecklingen ser ut att öka.  Yrkets attraktionskraft beror också på ökad synlighet i media. Kanske framför allt i och med TV-programmet Svenska Truckers, initierat av Sveriges Åkeriföretag, som skildrar chaufförernas vardag. Programmet har sedan starten 2020 lockat en bred publik och inspirerat nya målgrupper att söka sig till yrket. Den 25 augusti har programmet premiär för sin tolfte säsong på TV3 och Viaplay, där flera kvinnliga förare återigen medverkar. – Genom Svenska Truckers har vi lyckats visa att yrket är både modernt och ett framtidsyrke för alla, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Lastbilsyrket är ett framtidsyrke - trots allt!Framåt bedömer åkerierna i rapporten att det finns ett anställningsbehov på omkring 4 000 nya förare under de kommande tolv månaderna. Samtidigt uppger 36 procent av företagen att de haft svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och i vissa delar av landet kommer det bli aktuellt med uppsägningar.

Läs mer