2025-10-30
INFRASTRUKTUR
Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.
Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap.
Fungerande vägar krävs i Sverige
Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.
För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.
Fyra reformer för framtiden
Strategin pekar ut fyra centrala reformområden som krävs för att rusta det enskilda vägnätet för framtiden:
- Nationell samordnare – utse ansvarig myndighet(er) för att driva samordning, stöd och utveckling.
- Rättssäker samverkan – underlätta förrättningsprocesser och skapa verktyg för enklare samarbete.
- Effektivare nyttjande och underhåll – säkra tillgång till vägdata, grusmaterial och ny teknik.
- Utbildning och normer – utveckla utbildningar, branschnormer och fortbildning i dialog med näringen.
För ett konkurrenskraftigt och hållbart Sverige
Genom att stärka de enskilda vägarna skapas bättre förutsättningar för transporter, företagande och boende i hela landet, från tätorter till avlägsna skogsområden. Strategin är ett gemensamt steg för att säkra framtidens vägnät och stärka konkurrenskraften i hela Sverige.
Ta del av strategin
Sveriges längsta vägnät behöver en strategi för samordning, samverkan, resurseffektivisering och kompetens. Rapporten finns publicerad hos Skogsindustrierna.


