Ny nationell strategi för enskilda vägar

En förutsättning för ett fungerande Sverige.

2025-10-30

INFRASTRUKTUR

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.  

Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap.

Fungerande vägar krävs i Sverige

Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.

För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Fyra reformer för framtiden

Strategin pekar ut fyra centrala reformområden som krävs för att rusta det enskilda vägnätet för framtiden:

  • Nationell samordnare – utse ansvarig myndighet(er) för att driva samordning, stöd och utveckling.

  • Rättssäker samverkan – underlätta förrättningsprocesser och skapa verktyg för enklare samarbete.

  • Effektivare nyttjande och underhåll – säkra tillgång till vägdata, grusmaterial och ny teknik.

  • Utbildning och normer – utveckla utbildningar, branschnormer och fortbildning i dialog med näringen.

För ett konkurrenskraftigt och hållbart Sverige

Genom att stärka de enskilda vägarna skapas bättre förutsättningar för transporter, företagande och boende i hela landet, från tätorter till avlägsna skogsområden. Strategin är ett gemensamt steg för att säkra framtidens vägnät och stärka konkurrenskraften i hela Sverige.

Ta del av strategin

Sveriges längsta vägnät behöver en strategi för samordning, samverkan, resurseffektivisering och kompetens. Rapporten finns publicerad hos Skogsindustrierna. 

Nationell strategi för enskilda vägar (PDF)

Aktuella nyheter

anteckningsblock och dator.

LAGAR & REGLER 2025-11-14

Regeringen utreder genomförandet av nya EU-direktiv om körkort

Regeringen har utsett en särskild utredare som ska ta fram förslag på hur två nya EU-direktiv om körkort ska genomföras i svensk rätt. Direktiven innebär förändringar inom bland annat körkortsbehörigheter, digitala körkort, prövotid och gemensamma EU-regler för kördiskvalifikationer.En av de frågor som väckt stort intresse är den nya behörigheten B1, som EU ger medlemsländer möjlighet att införa nationellt. Behörigheten innebär att personer under 21 år kan få köra en hastighetsbegränsad personbil på upp till 2 500 kg – men hur och om Sverige väljer att införa detta ska nu utredas närmare. Även möjligheten att låta personer med B-körkort köra något tyngre fordon, i synnerhet sådana som drivs med alternativa drivmedel, ingår i uppdraget.Direktiven omfattar också regler om beledsagad körning, ett förenklat förfarande för att häva automatvillkor samt notifieringssystem för kördiskvalifikationer mellan medlemsländerna.En särskild utredare ska nu analysera hur EU-reglerna kan harmoniseras med dagens svenska körkortsbestämmelser och hur ett sammanhållet regelverk kan utformas.Delredovisning: senast 2 november 2026, med förslag om B1-behörighet och regler för tyngre fordon på alternativa drivmedel.Slutredovisning: senast 16 juli 2027.Sveriges Åkeriföretag följer utredningen noggrant och kommer att informera när delrapporten presenteras.

Läs mer
SWE_TRUCKERS_PGM 901 - MASTER ID_20764550.00_17_06_11.Still017.png.

INFRASTRUKTUR 2025-10-30

Ny nationell strategi för enskilda vägar

Enskilda vägar är avgörande för en levande landsbygd, för livsmedelsproduktionen och för ett fungerande skogsbruk. Nu lanseras en nationell strategi för enskilda vägar med syfte att ta ett samlat grepp för Sveriges längsta, men kanske mest förbisedda vägnät.   Strategin är framtagen av Skogsindustrierna, Skogforsk, Sveaskog, Lantbrukarnas riksförbund, Sveriges Åkeriföretag och Riksförbundet Enskilda Vägar. Trafikverket, Skogsstyrelsen och SLU har bidragit med expertkunskap. Fungerande vägar krävs i Sverige Det enskilda vägnätet har ett anläggningsvärde på omkring 100 miljarder kronor och utgör en oumbärlig del av den svenska infrastrukturen. Trots det saknas ett tydligt statligt samordningsansvar för regelverk, uppföljning och långsiktig utveckling.För jord- och skogsbruket, liksom för åkerinäringen, är de enskilda vägarna helt avgörande för att kunna producera, leverera och transportera varor i hela landet.

Läs mer
bargning-polisbil.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-11-04

Sveriges Åkeriföretag tillstyrker höjd hastighet för bärgning – men efterlyser fler förtydliganden

Sveriges Åkeriföretag har lämnat sitt remissvar på regeringens förslag om att höja hastighetsgränsen vid bärgning med boggi från 30 till 40 respektive 80 km/h. Vi ställer oss positiva till förslaget, som bidrar till snabbare och säkrare bärgningsuppdrag och minskar trafikstörningar. Utrustningen som används vid bärgning med boggi är redan säkerhetsklassad för högre hastigheter, vilket gör förändringen både rimlig och väl avvägd. En höjd gräns innebär kortare insatstider, bättre arbetsmiljö och lägre samhällskostnader. I takt med att fler fordon är el- eller fyrhjulsdrivna behövs moderna regler som stödjer dagens bärgningsmetoder. Samtidigt lyfter vi behovet av ytterligare klargöranden – bland annat kring att inkludera bärgning av fordonskombinationer och metoder. – Detta är ett viktigt steg framåt, men fler delar i regelverket behöver moderniseras för att ge branschen rätt förutsättningar, säger Peter Svensson, Sveriges Åkeriföretag. Läs hela remissvaret här  

Läs mer