Länsstyrelsen stoppar miljözon 3 i Stockholm

Länsstyrelsen upphäver stadens beslut om Stockholms planerade miljözon 3.

2025-05-27

HÅLLBARHET

Stockholms planerade miljözon 3 stoppas. Länsstyrelsen upphäver stadens beslut och menar att underlaget brister, särskilt i hur åtgärden påverkar boende, näringsliv och miljö i området.

Miljözon 3, som bara skulle tillåta fordon som körs på el, bränsleceller eller gas, har mött skarp kritik, inte minst från företagare som varnat för svårigheter med leveranser. Zonens införande var planerat till 31 december 2024 men pausades i väntan på utredning.

Staden kan nu överklaga beslutet eller återkomma med ett nytt förslag.

– Beskedet att miljözon 3 inte får införas i Stockholm skapar osäkerhet för många åkeriföretag som redan investerat i fordon anpassade för zonens krav. I ett redan pressat ekonomiskt läge blir det svårt att få kostnadstäckning när betalningsviljan för hållbara transporter är låg. För att klara omställningen krävs långsiktiga och förutsägbara politiska beslut, tillsammans med en ökad efterfrågan på fossilfria transporter. Utan det riskerar både investeringar och omställning att bromsas, säger Jacob Hartman, regionchef i Sveriges Åkeriföretag.

Ett av våra medlemsföretag uttrycker det så här:

– Med framförhållning har alla möjlighet att vara med på omställningen, men när det svänger så här mycket under tidens gång skapar det oro och en del problem. Dessutom har vi som kör i zonen redan investerat i fordon.

Kontaktperson

Profilbild Joachim Wiberg.

Joachim Wiberg

Branschföreträdare

010-510 54 02 joachim.wiberg@akeri.se

Aktuella nyheter

lastbil-rondell.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-20

Allt fler kvinnor väljer att jobba som lastbilschaufför

Behovet av lastbilschaufförer är fortfarande stort. Över 5 600 lastbilschaufförer har anställts under det senaste året, enligt TYAs Trendindikator 2025.  En tydlig trend enligt rapporten är att allt fler kvinnor söker sig till yrket. I dag är 11 procent av landets lastbilsförare kvinnor, en ökning från 9 procent 2024. Bland nyanställda är andelen ännu högre – 22 procent, det innebär att var femte nyanställd är kvinna. Mängden anställda förare är nästan 1 000 fler 2025 än vad som förutspåddes i fjolårets undersökning – ett tydligt tecken på att transportnäringen fortsätter vara en attraktiv arbetsmarknad för många, inte minst kvinnor.Tjejerna utgör idag även en tredjedel av eleverna på gymnasiets transportprogram (TYAs Skolledarrapport 2024/2025) och den utvecklingen ser ut att öka.  Yrkets attraktionskraft beror också på ökad synlighet i media. Kanske framför allt i och med TV-programmet Svenska Truckers, initierat av Sveriges Åkeriföretag, som skildrar chaufförernas vardag. Programmet har sedan starten 2020 lockat en bred publik och inspirerat nya målgrupper att söka sig till yrket. Den 25 augusti har programmet premiär för sin tolfte säsong på TV3 och Viaplay, där flera kvinnliga förare återigen medverkar. – Genom Svenska Truckers har vi lyckats visa att yrket är både modernt och ett framtidsyrke för alla, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Lastbilsyrket är ett framtidsyrke - trots allt!Framåt bedömer åkerierna i rapporten att det finns ett anställningsbehov på omkring 4 000 nya förare under de kommande tolv månaderna. Samtidigt uppger 36 procent av företagen att de haft svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och i vissa delar av landet kommer det bli aktuellt med uppsägningar.

Läs mer
sverigesakeriforetag-flaggor.jpg.

PRESSMEDDELANDEN 2025-08-18

Simon Palme ny näringspolitisk strateg på Sveriges Åkeriföretag

Sveriges Åkeriföretag stärker sin samhällspolitiska avdelning med en ny medarbetare. Simon Palme blir näringspolitisk strateg och börjar sin tjänst 1 september. Simon kommer närmast från en tjänst som departementssekreterare budgetavdelningen på Finansdepartementet. Han har även en bakgrund som rådgivare inom lobbying och samhällspåverkan Public Affairs-byrån Paues Åberg. – Åkerinäringen står inför stora förändringar där klimatmål, digitalisering, AI, försvarsberedskap och kompetensförsörjning påverkar våra villkor i grunden. Med Simons breda erfarenhet av påverkansarbete, offentlig förvaltning och politik stärker vi ytterligare vår näringspolitiska kraft och förmåga att utveckla förutsättningarna för en samhällsbärande bransch, säger Oscar Hyléen, vd, Sveriges Åkeriföretag. – Åkerinäringen är en central del av samhällsekonomin och en förutsättning för företagande och handel. Jag ser fram emot att ansluta till Sveriges Åkeriföretags arbete i en tid när branschen spelar en nyckelroll i flera viktiga närings- och samhällsfrågor, säger Simon Palme.

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-28

Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU.  För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Läs mer