Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

2025-10-14

DEBATTARTIKLAR

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag.

I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken.

Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering.

I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer.

Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats.

Läs debattartikeln i sin helhet här

 

Aktuella nyheter

Örebro 35 1.png.

FÖRETAGANDE 2025-11-17

Att tänka på när du väljer indexserie

Att välja rätt indexserie är en av de vanligaste frågor som kommer in till oss på Sveriges Åkeriföretag. Många upplever att det är svårt att veta vilken serie som ska användas och lika svårt att förstå vad som egentligen skiljer dem åt. Det är helt naturligt. Indexserierna är inte framtagna för att beskriva ”en bransch i stort”, utan för att spegla kostnadsstrukturen i olika typer av transportuppdrag. Därför behöver man alltid utgå från sina egna kostnader för att hitta rätt.Det viktigaste att komma ihåg är att indexserierna bygger på en fördelning mellan förare, drivmedel och övriga kostnader och att syftet är att spegla kostnadsutvecklingen i just din affär. Därför handlar valet av indexserie aldrig om att hitta ”den perfekta etiketten”, utan om att välja den serie som liknar din egen kalkyl mest. Två företag som kör liknande uppdrag kan landa i olika indexserier beroende på sina faktiska kostnadsandelar. Det centrala är alltså hur uppdraget kostnads¬mässigt fungerar, inte vad det heter.Index är ett verktyg för riskminimering som gör att ersättningen i ett avtal följer kostnadsutvecklingen i affären. Syftet är att bevara samma kostnadsnivå över avtalets gång, varken mer eller mindre. Det betyder också att index inte mäter alla kostnader i ett åkeri, utan bara vissa utpekade kostnadsslag. Kostnadsslag i SÅ IndexFörare (kollektivavtalslöner med sociala kostnader)Drivmedel – t.ex. diesel, HVO, RME, LBG, el, CBGAvskrivningRäntaFordonsskattAdministration & övrigtDäckReparationerDet är dessa kostnadsslag som index följer upp och reglera över tid. Andra kostnader så till exempel, löneglidning, arbetskläder, fortbildning, nya kundkrav eller högre elpriser för lokaler ingår inte i Index. Därför behöver de alltid hanteras i grundkalkylen och i priset vid avtalsstart.Vilka indexserier finns i SÅ Index?SÅ Index bygger på så kallade typtransporter. I SÅ Index finns följande serier:T08SÅ11MD Lokaldistribution Distribution inom framför allt städer. Hög andel tid för lastning och lossning, relativt låg fordonsinvestering. Enkelskift dagtid.T08SÅ12MD Regional distributionDistribution med lastbil utan släp, med flera stopp för lastning och lossning.T08SÅ13MD Långväga distributionBil och släp med lång körsträcka och flera last- och lossningsställen.T08SÅ14MD PartigodsBil och släp eller bil med trailer. Relativt kort andel tid för lastning/lossning – större del av tiden är körning.T08SÅ15MD DragbilstransportDragbil som kör trailer, containrar m.m. Hög körsträcka i relation till arbetstid.T08SÅ16MD Tank- och bulktransportTransporter i skift med bulk- eller tankekipage.T08SÅ17MD SkogsråvaraTransport av rundvirke och flis. Ofta mer än ett skift och tuff driftmiljö.T08SÅ18MD Anläggning kort sträckaAnläggningsfordon med låg körsträcka, t.ex. kranbil, mycket tid på arbetsplats.T08SÅ19MD Anläggningstransport bilAnläggningsbil utan släp.T08SÅ20MD Anläggningstransport bil och släpTreaxlig anläggningsbil med släp eller kärra.Kom ihåg: Namnet är bara en etikett. Det viktiga är hur kostnadsandelarna ser ut i serien.

Läs mer
iStock-1484491006_low_fix.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-11-21

Nu behöver vi ta nästa steg för en effektiv vinterväghållning

Det senaste dygnens ansträngda väderläge med stora och långa stopp, främst i Skåne och Gävleborg, visar än en gång hur utmanande vädret och väglaget kan vara vintertid. För yrkesförare, åkerier och alla som vistas på vägarna skapar snabba väderomslag, med halka och snöfall, en osäker och svår situation. Men med rätt åtgärder och ett nära samarbete kan vi få en vinterväghållning som bättre möter det verkliga behovet. Det kräver dock vissa förändringar. Sveriges Åkeriföretag har en konstruktiv dialog med Trafikverket, där vi identifierat både brister och förbättringar som behöver ske. Den förstärkta beredskapen vid orangea vädervarningar, med möjlighet att kalla in extra resurser, tungbärgare och bandvagnar samt att samverka tätare med fler aktörer, är ett viktigt steg framåt. Det uppskattar vi. Men när dessa åtgärder behöver sättas in är det tyvärr redan för sent.  Tidigare utvärderingar och erfarenheter som samlats in visar att ytterligare åtgärder behövs. Trafiken på våra vägar har förändrats över tid med ökad trafikmängd, fler 2+1-vägar som kräver andra insatser vintertid och en växande andel EU-trailers som är särskilt känsliga för friktion och drivaxeltryck. Det ställer ökade krav på vinterväghållningen, där rätt insatser måste komma vid rätt tidpunkt. Vi ser några områden där åtgärder kan göra stor skillnad: 1. Fler vinterväghållningsresurser och insatser som kommer tidigare När snöfall eller halka väntas är insatserna helt avgörande. Fler resurser behöver kunna sättas in både i förebyggande syfte och under snöfall för att säkra framkomligheten. 2. Ökat fokus på förebyggande halkbekämpning Plogning och saltning måste samspela, särskilt i inledningen av ett snöfall. Det är när snön packas fast i vägbanan som problemen snabbt förvärras och trafiken riskerar att stanna. 3. Mindre driftområden och upphandling ur ett beredskapsperspektiv För att resurser ska kunna sättas in snabbare och mer precist behöver upphandlingarna utformas ur ett beredskapsperspektiv. Mindre driftområden skulle även göra att fler medelstora företag kan ta på sig uppdrag, vilket skulle stärka kapaciteten och ge bättre förutsättningar att anpassa insatserna efter lokala behov. 4. Separera vinterväghållningen från övrigt underhåll och behandla den som en akut åtgärd Vinterväghållning skiljer sig från övrigt vägunderhåll eftersom vädret kan förändras snabbt. Därför bör vinterväghållning brytas ut från driftupphandlingen och prioriteras som en akut åtgärd. 5. Bättre uppföljning av insatta åtgärder Det är viktigt att följa upp när och vilka insatser som genomförs, både inför, under och efter snöfall och halka. Många av våra utförande åkeriföretag vittnar om behovet av mer förebyggande åtgärder men blir inte alltid utkallade i tid, vilket skapar stor frustration.  6. Nya vinterdäckskrav kräver kontroller Från den 10 november gäller nya regler om vinterdäck för tunga fordon. De är viktiga för ökad trafiksäkerhet, men det behöver säkerställas att de följs av alla. Löpande kontroller behövs både av tunga fordon och personbilar. Vi vill lyfta fram konkreta förslag som förbättrar framkomligheten vintertid. Vi vet att Trafikverket, entreprenörerna och hela branschen arbetar hårt, och vi är övertygade om att utvecklingen kommer gå åt rätt håll när vi samarbetar och är öppna för förändring. Vägarna är vår arbetsplats och en effektiv vinterväghållning är avgörande både för våra yrkesförare, åkeriföretag och för hela samhället. 

Läs mer
man som antecknar.

LAGAR & REGLER 2025-11-19

Förslag för att stoppa oseriösa anbud i offentliga upphandlingar skickas på remiss

Regeringen skickar nu ut förslag på remiss som ska göra det enklare att stoppa oseriösa och misstänkt låga anbud i offentliga upphandlingar. Syftet är att hindra kriminella aktörer från att vinna kontrakt genom extremt låga priser och oseriösa affärsmetoder,  något som riskerar att slå ut seriösa företag och försämra kvaliteten i offentliga tjänster.Offentlig sektor upphandlar varje år varor och tjänster för över 1 000 miljarder kronor. Regeringen vill säkerställa att dessa medel går till företag som följer lagar, avtal och goda arbetsvillkor. Konkurrensverket har därför tagit fram förslag som tydliggör hur misstänkt låga anbud ska hanteras.Förslagen som har presenterats är bland annat:Alla anbud som är mer än 30 procent lägre än genomsnittspriset ska granskas.Det ska bli tydligare vem som ansvarar för vad när det gäller att granska låga anbud. Upphandlande aktör ansvarar för att bedöma om ett anbud är onormalt lågt. Leverantören ansvarar för att förklara hur de kan leverera trots det låga priset.Upphandlande organisationer ska alltid säga nej till anbud som är onormalt låga. Det har tidigare inte alltid varit obligatoriskt.Upphandlingsmyndigheten ska få i uppdrag att ta fram ett praktiskt stöd till upphandlande organisationer kring onormalt låga anbud.Förslagen skickas nu på remiss och ska besvaras senast 27 februari 2026.Som en del av regeringens fortsatta arbete ska Konkurrensverket också utveckla en metod för att bedöma hur väl leverantörer uppfyller kvalitetskraven i offentliga kontrakt. Detta ska redovisas 30 november 2025.SÅ följer utvecklingenSveriges Åkeriföretag välkomnar förslag som stärker konkurrensneutralitet och rättvisa villkor i offentliga upphandlingar – frågor som är centrala för en sund och seriös åkerinäring. Vi följer remissprocessen och återkommer med mer information när arbetet går vidare.

Läs mer